Musei byggnaden i Pålsboda. Ref 1 VW Museum Pålsboda
Bilder aktuella 2006

Text och bilder Björn Bellander
Till startsida Officiell hemsida
sedan 060110
Uppdaterad
2017-04-25
© Björn Bellander
web counter
web counter
Denna presentation av Volkswagen bilar visar ej alla de bilarna som Holmgren har samlat i sitt museum. Jag har gjort 2 besök med kamera på museet. Här finns alla de olika modellerna som kom ut innan VW typ1 lades ned. Vill du veta mer om museets öppettider öppna deras hemsida.
Att skriva om Volkswagen tillsammans med bilder kan vara ett farligt uppdrag. Åsikter om bilens fakta finns det lika många som det finns VW entusiaster. En gång påstod jag att det fanns typ 1 som var 4-hjulsdriven, Kommandeurwagen. Efter en bild  i Stiftung Volkswagens museum. Jag blev omedelbart nedskriven på flera forum att så inte var fallet. Nu vet jag bättre. Det var ju egentligen en Schwimmwagen som fick typ 1:s kaross. Den var 4-hjulsdriven. Produktionssiffror är ju livsfarliga att nämna liksom antalet mil som de 30 första testbilarna provkördes av armén.
sid 1

Skapad 2011

Till startsida

English Version

Volkswagen typ 1 1949
 

Prototyp utanför Ferd. Porsches hus. Bild ur Porsche museum folder.
Ferd Porsche med sonen. Bild ur Porsche museum folder.Spaden som tillbehör. Ref 1

Länkar

Volkswagen story

Volkswagen efter WWII

Porsche museum.

 

VW typ 1 1949. Ref 1
 
VW 1949
Motor 1131 cc 25 hk.

Till Sverige kom i början av 1949 50 st bilar, som dock inte såldes utan används som provbilar.

De har mekaniska bromsar och osynkad växellåda. Bakrutan var delad och fick öknamnet "Hitlerspadar" eftersom de hade formen av en spade. Inte bara det utan den spade som såldes som tillbehör hade man tillverkat av den utstansning man fick när bakrutan stansades i karossen.

Redan 1949 tillverkade man den fyrsitsiga "cabben". Den hade kaross från Karmann, men den modellen var betydligt dyrare än den vanliga modellen.

Man tillverkade också en tvåsitsig cab, den hade kaross från Hebmuller. Det blev en sällsynt variant som endast tillverkades i 630 exemplar.

Scania Vabis importerade endast 1 tvåsitsig cab. 1953 upphörde tillverkningen av denna modell.

Just denna 49:a som bilden visar kommer från Norge. Anledningen till det är att det inte finns några 49:or kvar i Sverige. Till Sverige importerades modellen som var lite lyxigare dvs. den med krom detaljer. Norrmännen som valde att ta hem standardmodellen, därav det mörka intrycket.
Info hämtad från trycksak på museet.

De små bilderna är historiska och visar Ferd. Porsches hus dit han vid tillfällen åkte med en av de 30 prototyperna. Före detta tillverkade Porsche 3 handgjorda prototyper. Daimler Benz tillverkade sedan de 30 som testkördes av ett gäng från militären 1000 mil kontinuerligt dag och natt.

Den andra bilden visar Ferry och Ferd.  när man visar upp den första 356 Porschen.

Den tredje visar den kända spaden.
Info hämtad från Porschemuseet och Autostadt.

Volkswagen Typ 1 1948.

På museet finns också en vagn som tillverkades 7 dec. 1948 och är en av de totalt 60 48:or som togs in av Scania. Försvarets materielverk köpte 12 st vagnar bl.a denna som fick göra tjänst på Arméns jägarskola i Jokkmokk.

Bilen hamnade sedan på I1 i Stockholm. Här bytte den ägare ett antal gånger. 1961 hamnade den på Eda bilskrot i Värmland. Härifrån räddades den av VW entusiast från Stockholm. Detta var den sista överlevande Volkswagen från den första leveransen till Sverige.

Denna modell är epokgörande i sitt slag. Den har ett sk tidigt exportutförande. Det innebär bilar tillverkade mellan 1947-49 som gick på export. Dessa försågs med kromade detaljer på stötfångare, handtag, lycktsargar och navkapslar.

Den riktiga exportmodellen med bl.a. lister på karossidorna och emblem på huven introducerades i Juni 1949. Standard modellen som såldes  på hemmamarknaden, Tyskland, var fri från kromutsmyckning.

1948 tillverkades 20000 vagnar varav 4500 hade detta tidiga exportutförande.
Under 1949 förekom en mängd förändringar av VW:s konstruktion. Detta innebar att denna vagn från 1948 har mer gemensamt med ursprungsmodellen från 1938 än med en senare årsmodell från 1950.
Vagnen var från fabrik lackerad i nitrolack, cellulosa.

Dessa importerade VW skall inte blandas ihop med de 60 vagnarna som såldes före de 50 som beskrivs. De användes endast som provbilar.
Text hämtad från trycksak på museet.


sid 2

Skapad 2011

Tillbaka

English Version


Info från Autostadt. Ref 1

VW V3 1936 sedd bakifrån. Ref. 1
Bilder från Autostadt från mitt besök.

Länkar

Autostadt museum


Volkswagen museum

VW V3 1936. Kopia på Autostadt. Alla original förstördes under kriget. Ref. 1
 

Volkswagen V3 Prototyp 1936 Ref 1

4-cyl boxer, 985 cm3, 23.5 hk 3000 rpm, max 100 km/tim. Ferd. Porsche som före 1936 konstruerat prototyper för Mercedes Benz, Zündapp (5-cyl stjärnmotor) och NSU, i sina försök att skapa en liten bil ägnat folket. Ingen av dessa hade dock pengar att förverkliga idéerna till produktion. Dock byggdes en prototyp för NSU. Nu fick han 1934 av staten uppdraget att ta fram 3 prototyper vid sitt konstruktionskontor (ett garage) i Stuttgart.

1937 producerade man ytterligare 30 försöksvagnar. På utställningen finns en ritning projicerad av ursprungsfolkan.

Den hade en 1-cyl luftkyld motor. Av de första bilarna finns inga kvar. Det exemplar som finns i Wolsfburg är en replika. Jämför gärna fronten med NSU-prototypen som finns på sid 3. Inga bilar såldes till allmänheten före kriget. Engelsmännen tog över och efter många om och men startades tillverkning av överblivna delar från krigsproduktionen. 1949 återlämnades fabriken, och efter 19 millioner tillverkade lades modellen ned 1975. De som undersöker när och hur många typ 1 tillverkades kan säkert undra mycket.

Titta noga på ritningen bakom bilen. Där kan man se att denna prototyp skulle förses med en en cylinders lyftkyld motor. Liknande en mcmotor på ca 250 cc.


sid 3

Skapad 2011

Tillbaka

English Version

Prototyp för NSU 1932. Ref 1

Porsche Prototype 1932 (NSU) Ref 1

Denna prototyp som byggdes av NSU är en förlaga till VW V3. Motor hjulupphängning och front (jfr!). Med 1470 cm3 luftkyld svansmotor, 28 hk, 100 km/tim är den mycket lik VW V3. Denna bil kördes av en anställd vid NSU fram till 1956.

Utvecklingsmodell 1955. Ref 1

VW EA 48 1955 (EA=entvicklungs
auftrag) Ref 1

1953 startade man med utveckling av en liten 4 sitsig, som bestämdes skulle kosta 2000 DM. Bilen hade framhjulsdrift 2 cyl. boxer, 700 cm3, 18 hk, 80 km/tim. Kom ej längre än till detta stadium

VW 400 serien. Ref 1
 
I augusti -68 presenterades nya stora VW, som kallades internt för typ 4. Som på alla VW, hittills, satt motorn bak. Nykonstruerade på 1.7 liter dubbla förgasare 68 hk/4500 rpm. Innerutrymmet var väl tilltaget. Ett platt golv, större längd och bredd placerades den i en helt annan klass än "Bubblan". Även bagagerummet var större.

1969 kom elektroniken.
68 hästar och mycket dålig driftsäkerhet gjorde att det snabbt kom en starkare motor. Dessutom för den tiden den nya bränsleinsprutningen. Högre kompression, vassare kam m.m. skrämdes motorn upp i 80 hk. Bränsleförbrukningen ökade också till 1,1-1,2 liter/mil vilket var rätt normalt. Driftsäkerheten blev också lite bättre.

I augusti 72, årsmodell 73. kom nästa förändring. Fronten blev vassare, stötfångare och blinkers höjdes. Även stötfångaren bak höjdes varvid bakljusen blev smalare. Bilen döptes till 412.

Tekniskt var ändringarna små.

Något styvare hjulupphängning och kraftigare bromsar.
Inför det sista modellåret -74 kom förgasarna tillbaka volymen höjdes till 1.8 liter. Effekten 85 hk.

Bilen blev ingen succé och det hade med den dåliga driftsäkerheten i början och det mycket sofistikerade värmesystemet.

En praktiskt oåtkomlig bensinvärmare placerad ovanför växellådan, som sällan eller aldrig fungerade.

Urusla vägegenskaper, ett säreget utseende, svårservad. VW verkstäderna klarade inte av insprutningstekniken gjorde det inte bättre. Totalt såldes 9112 bilar i Sverige mellan 68-74. Under samma tid såldes 85000 bubblor.
Körningen var tyst och bekväm. Utmärkta utrymmen. Bekväma framstolar. Toppen på snöiga vägar, men livsfarlig på hala. Den var mycket vindkänslig. Att pressa den till toppfarten 150 km/tim var en mycket nära döden upplevelse. Det kändes som om framvagnen skulle lyfta och styrningen blev mycket lätt.

sid 4

Skapad 2011

Tillbaka

English Version


Karmann Ghia

Karmann Ghia. Ref 1

 

Länkar

Karmann Ghia

 
Owners club GB

 

 

Karmann Ghia modeller. Ref 1
 
Karmann Ghia

På VW var man övertygad om att det skulle finnas en marknad för en VW baserad sportbil.
Karosserifabriken Karmann, som byggde VW-cabbarna  fick uppdraget att ta fram en sportbil. Karmann bad Carozzeria Ghia i Turin i Italien om hjälp. Designern Luigi Segre ritade en mycket elegant coupé modell, som passade Karmanns specifikationer.
På hösten 1955 introducerades den första Karmann Ghia coupén med stor framgång. Till att börja med producerades 3-400 bilar/månad.
 
1957 visades Ghia cabben, som man skulle kunna sälja hur många som helst av om man bara kunna tillverka tillräckligt många. 1961-62 fick Ghia-cabben sin första ansiktslyftning. Framskärmarna höjdes i framkant, strålkastarna hamnade högre och luftintagen designades om mm.
Bilen kallades nu för fattigmans Porsche blev en större succé än man kunnat drömma om.
Under de 19 år som den tillverkades, 1955 - 1974, 364000 st varav 81000 cabbar, ytterligare 23500 bilar gjordes i Brasilien.
Till Sverige kom 3089 Ghior under de 19 åren. Den röda 1973:an är en av 3 st som såldes i Sverige detta år.

sid 5

Skapad 2011

Tillbaka

English Version

Sandloppan. Ref 1

En botten platta som fått MG kaross. Ref 1

Specialbygge. Ref 1

Spyder modell James Dean. Ref 1

En VW som man inte skall köra med i regn. Bild från VW-Stiftung. Ref 1
 

Speccialbyggen. Ref 1
 
Mängder med olika karosser, mer eller mindre fantasier, byggdes på VW:s bottenplatta. Här visas i bild ordning. Sandloppan, kopior av äldre bilar, Sportbilar, VW Spyder som togs fram i liten serie av VW. Samma biltyp som James Dean körde ihjäl sig med. Egentligen blev han påkörd i en vägkorsning. Den märkliga VW:n klädd med rotting. Kortade modeller. Förlängda, Limousiner. En full-cab. Ford kopian som kallas för Ford cabben. Den här VW:n är från början en helt vanlig Typ 1, som man skalat av taket och gjort cab av. Men för att den skulle hålla ihop och godkännas av bilprovningen så måste det läggas in förstärkningar lite här och var. Bl.a. så är bottenplattan förstärkt liksom karossen med extra balkar.

Spyder. Ref 1Specialbygge. Ref 1Limousinbygge. Ref 1En sen cab. Ref 1


sid 6

Skapad 2011

Tillbaka

English Version

Den sista modellen med välvd ruta och separat öppning till tanken. Ref 1
 

Länkar

 Modeller genom aren

 

 

Den sista modellen i Europa. Ref 1
 
Den sista modellen av baggen fick pga bestämmelser välvd framruta. Separat lucka för att fylla bensin. Dessutom gjordes förarsättet så att man uppfyllde bestämmelsen om avståndet från förarens huvud till framrutan var det rätta.

Den sista typ 1 i Wolfsburg lämnade bandet 1 juli 1974. I fabriken Emden 18 januari 1975. 1972 hade man nått T-Fordens produktionsrekord.

Den absolut sista typ 1 lämnade bandet i Mexico den 30 juli 2003. Då hade man tillverkat 21.526.464 st.

Sverige sålde typ 1 till 1975 och hade då sålt 482000 st.

Brasilien. Ghia tillverkades under 3 år i början av 70-talet. Den är byggd på en typ 3 platta något modifierad och med typ 1 framvagn.

Den hade extra krängningshämmare både bak och fram för bättre kurvstabilitet. Motorn var på 1678 cc 68 hk och liksom alla VW en boxer 4:a.

Den har tillverkats i Brasilien i ca 10000 ex. Av dessa exporterades 582 st av vilka de flesta hamnade i Sydamerika. I museet finns den enda som kom till Sverige som är från 1973.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Other sites
Military service
Travels
My Heritage
For sale

Trainmuseum Sweden
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Text införd fritt efter info på museet.
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-