ILO däcknötare. Ref 1
ILO däcknötare. Ref 1
Hjorted Mopedmuseum galleri
Text och bild Björn Bellander  Bilder aktuella 2013. 47 bilder
Tillbaka  Engelsk version  Officiell hemsida
skapad 131124
Uppdaterad
2018-02-19
© Björn Bellander
web counter
web counter

Se även följande av mina webbsidor om Hjorted Mopedmuseum
Mopedmuseet

Hjorted moped museum. Ref. 1
Hjortheds museibyggnad. Museet kom till då ägaren Bosse Ellergren hade samlat på sig så många mopeder och cyklar med hjälpmotor att han inte hade någon plats kvar. Ett 150 m2 stort förråd byggdes, som blev ett museum 2008.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Utanför museet vid vägen finns en Speedwaycykel placerad som blickfång. Det är en Engelsk cykel med ram från Godden och motor från Weslake. Det var det vassaste man kunde sätta ihop på 80-talet. Weslake var en 4 ventilsmotor med trim av Pedersen och en fyrkantig trottel i förgasaren. Den gav 70 hk.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Rex hjälpmotor 1949. Det var en tysk klassiker på 31 cc. Flera modeller kom och till slut hade den 40 cc, koppling och tillverkades för olika placeringar på en cykel.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Raleigh RM6 1963 Runabout. Det var deras populäraste modell i England och såldes i nära 10 år. Man samarbetade med Motobecane. Motorn var på 50 cc, hade automatlåda och gav 1,3 hk. Raleigh skapades då tre kompanjoner Woodhead, Angois och Ellis började tillverkade cyklar före 1887. Frank Bowden hade köpt en cykel av kompanjonerna. Han tyckte att den var så bra att det var något att satsa på. Han erbjöd sig att köpa firman. Bowden var med dagens vokabulär en riskkapitalist.
Hjorted moped museum. Ref. 1
ILO G50 1952 var en lättmonterad däcknötare från den ledande hjälpmotortillverkaren i Pinneberg i Tyskland. Namnet ILO är egentligen esperanto och betyder verktyg. Cykeln är en Crescent från 1952.
Hjorted moped museum. Ref. 1
ILO motorn från föregående bild monterad på cykeln.
Hjorted moped museum. Ref. 1
ÖWA-hjul från 1923. Bokstäverna står för Östereicher Werke Arsenal. Namnet var egentligen Austro Motorette. Den var på 81,6 cc och gav 1 hk. Den såldes tillsammans med gaffelförstärkningen. All tillverkning såldes då den mycket stora fabriken från WWI fick order om att upphöra i fredsavtalet.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Närbild på ÖWA motorn. Tillräckligt många såldes i Sverige för att alla museer i Sverige har ett exemplar.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Kuli hjälpmotor från 1952. Den tillverkades i Örebro mellan 1951-1956. det var en helsvensk konstruktion som såldes i 4 modeller. Kuli, Kurir, och Rondo. Allt beroende vilken återförsäljaren var. Cykeln en Crescent från 1952.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Närbild på Kuli motorn. Den kunde utrustas både med kedja och kilrem.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Victoria 1951. En i Sverige mycket populär hjälpmotor. Det var främst på grund av att den var lättrimmad. Cykeln är en original typ 1. Motorn hade 2 växlar och friläge. Vid kallstart flödades den genom att cykeln lutades.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Lohmann 1954. En motor som tände enligt dieselprincipen. Den arbetade enligt tvåtakt principen. Den hade variabel kompression varvid man kunde ha olika bränsleblandningar. Vanligtvis fotogen + bensin och olja.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Fuch 40S 1952 var den ena av de två modellerna från HMW fabriken i Österrike. Den var 2-växlad men hade slidmatning. Grunden var att en ingejör från Victoria åkte tillbaka till Österrike där han genom HMW tog fram, nästan en kopia av Victoria.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Museiägaren Bosse och Hans Åkesson bselutade att man skulle använda lite överskott av mopedcyklar och göra något kul. Det blev vad man kallade en Quadruppel. Man hade en Rambler Sport, Mobylette och Bambino. När man svetsade ihop hela härligheten fanns det även plats för en Husqvarna. Allt placerades utanför museet och var nog bra då, men nu har naturen tagit igen och allt är överväxt.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Charles Gustaf Valdemar Kroon i Vansbro, började som expedit, cykelreparatör och senare återförsäljare. Han byggde också sin första motorcykel redan 1909. Vid sidan om den vanliga cykeltillverkningen, Kroon, gjordes motorcyklar under slutet av 30-talet, men framför allt under 50-talet. Vad beträffar cyklarna, provade Kroon både bak och framhjulsfjädring 1936-1940. Velmo påhängsmotor tillverkades från 1952. Den importerades från Tyskland från Velmo-Motoren Hamburg och och Charles Kroon blev återförsäljare.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Berini var en hjälpmotor som kom till efter kriget då de allierade skulle hjälpa Holland att bygga upp en industri. Man fick konstruktörer och en konstruktion för att börja med Cyclemaster, men den ansågs för dyr. Istället tog en grupp konstruktörer, Bernhard, Rims och Niva fram en motor att placeras på framhjulet. Det blev Berini. 49 cc och 0,8 hk. Cykeln på bild är en HVA Sport 1951, med eget tvåväxlat nav.
Hjorted moped museum. Ref. 1
På 30-talet kom det fram flera sk "Arschwärmer" i Tyskland. Detta är en från ILO fabriken på 60 cc och 1 hk med direktväxel. ILO 60H 1936. Drivning med kedja. Cykeln är en Miele.
Hjorted moped museum. Ref. 1
Solex 3800 är en tråkig och könlös moped, som kanske överlevt sig själv. Den var mycket populär bland "kortåkarna". Den var okomplicerad men slet naturligtvis ut däcket snabbt.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Follis var en Fransk konstruktion och togs emot av de Svenska tidningarna med applåder. Den ansågs som en mycket snygg moped, som var utrustad med allt. Den första årgången 1953 hade även bakhjulsfjädring, samt motorn kontrollerades med kontroller på styret. Det var gas, pys, frambroms, bakbroms, knappar för belysning och signalhorn.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Denna BSA navmotor kom ut på marknaden 1953 och döptes till Winged Wheel. I England började cyklar med hjälpmotor kallas för moped och styrdes enligt Britisk lag. Dessa "nymodigheter" kallades för mopeder. De var betydligt mer stabila, hade växel och framför allt snabbare. I vilket fall som helst, denna motorenhet hade namnet BSA vilket på 50-talet borgade för något fint och därför såldes de mest på namnet. Med 38 cc och en bra framfjädring, var den snabb, tyst och trevliga att köra, men mycket ovanlig i Sverige.
Hjorted moped museum. Ref. 1
 Velocette motorcyklar grundades 1905 då firman kallades Taylor & Gue. Företaget grundades av John Goodman, född som Johannes Gütgerman och bytte senare namn till John Taylor innan han formellt bytte namn till Goodman. Medhjälpare var William Gue. Man kallade sig för Taylor & Gue 1905. Hans söner Percy och Eugene var också medlemmar i bolaget. Velocette LE 1949 hade en motor på 192 cc och 8 hk med 3 växlad låda. Kardan och vattenkyld vilket var ovanligt. Startades med handkick.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Velocette LE blev populär för polisen i England säkert på grund av vattenkylningen. Bland motorcykelägarna var det inte så många som köpte. Den var alltför annorlunda. Det var början till Velocettes nedgång.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Vichy regeringen under 40-talet i Frankrike hade givit ut en bestämmelse 1943 om mindre motorer. VAP motorn var över 50 cc. Den visades och såldes på Paris salongen 1946. Den fösta modellen som hette VAP hade en 53 cc motor och byggdes av La Bougie BG. Beteckningen VAP stod för Verots-Andoit Propulseur. VAP4 motorn kom 1948. Den motorn fanns i produktion fram till 1956 och producerades i tusental. Det var den vanligaste motorn i England. Denna motor monterades i baknavet och var kedjedriven. Kedjespänningen fick man genom att motorn hängde i den. Man hade nu även en speciell fastsättning av kuggringen.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Kriget var över i Italien. Efter 5 års svåra tider och enbart krigsproduktion skulle landet förhoppningsvis resa sig igen. Vincenti Piatti arbetade 1946 med att ta fram en liten påhängsmotor för cyklar. Denna tillverkades i Italien. Företaget Trojan i England tog en licens på denna och startade tillverkning av Trojan. Denna lilla motor såldes i olika storlekar för olika behov. T.ex. som industrimotor för flyttbara svarvar och i en större modell för drivning av gräsklippare.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Hjälphjulet är en separat konstruktion som hetter Wall Autowheel. A.O. Smith i USA övertog tillverkningsrätten och med tiden uppstod flera olika modeller av Briggs&Stratton och Johnsson Wheel. Cykeln är en Royal Enfield från 1902.
Hjorted moped museum. Ref. 1
 En i Sverige väldigt ovanlig cykel med hjälpmotor. Namnet MAW hade sin tillverkníng Magdeburg. Den staden ligger i dåvarande Östtyskland. Till skillnad från andra motorer som monterats för drivning av bakhjulet vilka är placerade bakom bakhjulets axel, sitter denna framför. Kraften överförs med kedja till ett kedjehjul monterat på bakhjulet. I dåvarande Västberlin fanns en annan motortillverkare AMO. MAW är nästan en kopia som den Östtyska staten tog för att tillverka sin egen.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
En rysk hjälpmotor 1957 med namnet Dvigatel D4. Från en fabrik i öster. Krasnöl Okatjabr-fabriken. Sadeln var endast en formad plåt utan beklädning. Cykelfabrikat okänt.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
En ungersk mopedmotor konstruerad för montage under vevpartiet. Motorn såldes från tidigt 50-tal till 1962. Motorn utgick från den Italienska Gilera Mosquito. Såldes i modellerna Berva 1958 och Panni scooter 1959. Båda hade 50 cc 2-takt med 2 växlar. Tillverkningen av båda modellerna upphörde januari 1962.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Otto Lutz hade studerat maskinteknik på högskolan i Stuttgart. Motorintresset blev så starkt efter kriget att han startade en motorfirma 1946, som han drev under 2 år. Marknaden krävde riktiga mopeder efter 1955.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Meister 1955 var en tysk moped med Sachsmotor. En cykelhandlare i Haag fick inte detta exemplar sålt. När affären skulle läggas ned 2009 kom den fram ur källaren och Hjorted köpte den. Körd 500 m.
Hjorted moped museum. Ref. 1
 George Wallis var född 1903 i Grimsby som ligger i Sheffield. Familjen såg till att George fick jobb som elev hos Phoenix Car Co. George levde gott tills han blev pank. Wallis var uppfinnartypen men levde ett utsvävande liv. En ny idé hade kommit och utvecklats hos George. Det var en tre hjuls mopedcykel, som kunde luta. BSA som ju låg illa till ekonomiskt och sökte något att tjäna pengar på. De köpte en världslicens. Den sista licensen ville Honda köpa, men då sålde George hela sitt företag till Honda istället och fick in £200000.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Motorinstallationen i Ariel 3, som var BSA:s märke. Den var dåligt tillverkad och svag marknadsföring och sålde naturligtvis dåligt.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
SCO Brennabor tillverkades på ett jätteföretag. Just detta exemplar, 1960, tillverkades på licens? i Danmark hos Smith & Co AS i Odense. Brennabor bildades redan 1871 av tre bröder Reichstein. Det hade en mångfacetterad tillverkning, som t.ex. barncyklar mm. Under kriget förstördes anläggningen av den allierade bombningen. Fabriken som nedmonterades under den ryska ockupationen under ett gemensamt beslut i samråd med de allierade om att företag som arbetat åt den tyska nazi regimen skulle vara föremål för krigsskadestånd.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Phänomen startades 1907 och tillverkade först, som alla på den tiden, cyklar och motorcyklar. Fast egentligen började Gustaf Hiller redan 1888. Fram till och under mellankrigsperioden tillverkades deras största framgång, en trehjuling. Motorn var i början en luftkyld V2 motor på 880 cc. Meister tog fram en blivande moped som tillverkades hos Phänomen. Den var långt före alla cyklar med hjälpmotor som kom under början av 50-talet. Efter den tyska återföreningen 1989 minskade försäljningen och företaget lades ned 1991.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Colibri/Furir 1915-1919
Fabrikör Emil Jern i Gävle tog fram en hjälpmotor. Den kallades för Furir och monterades på styret till en vanlig cykel. Hela enheten med patent såldes till 2 Gävlebor som startade Motorfabriken Furir. Colibri fanns också som rammonterad motor 1919 och har vissa likheter med FN från den tiden.
Hjorted moped museum. Ref. 1
 Mustad. Denna mopedscooter som är av norsk konstruktion, men tillverkad i Sverige, hade en mycket kort livslängd på marknaden. Den var mycket farlig på grusvägar och när man bromsade med framhjulet kunde den lätt slå över.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Mustad scooter. Hade 1.2 hk motor och 49,7 cc. TIllverkades av Mustad & Son i Göteborg. Just detta exemplar kommer fråm Luleå.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Skulle bli en norsk folkscooter.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
"Hjortedexpressen". Ett utvecklingsprojekt baserat på en vanlig motionscykel. Den skall minska slitaget på leder, muskler och menisker. Man kommer fram pigg och utvilad, inte ens svettig. Den drivs av en hjälpmotor från 1953 på 0,8 hk. Frikopplas genom att lyfta motorn från hjulet med en spak. Vem begriper hur detta fungerar?
Hjorted moped museum. Ref. 1 
För ovanlighets skull startades inte Nimbus ett företag som börjat med cyklar. 1919 gick Nielsen och Fisker ihop för att tillverka en motorcykel. De hade redan ett väl etablerat företag som redan 1910 börjat tillverka damsugare, Nielfisk. Deras lycka var dock att man fick ett kontrakt med den Danska armén. Så länge man hade detta kontrakt fortsatte produktionen, men när det upphörde 1960 lades tillverkningen ned.
Hjorted moped museum. Ref. 1
 Historien om Cyclemaster började redan 1932 när tillverkaren av Sachs motorer, lanserade Sachs Saxonette. Efter kriget sände de allierade en grupp tyska konstruktörer till Holland för att ta upp tillverkning av en mopedmotor. Den blev dock för dyr. Ritningarna sändes då till Enlgand där EMI fick ta upp utveckling och tillverkning. Detta blev sedan Cyclemaster.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Denna Sparta GT 50 1966 är tillverkad av ett Holländskt företag som startades 1917 som Verbeek & Schakel. Sparta namnet togs från en konkurrent. 1931 kom man med sin första moped som hade 78 cc motor. Efter WWII satsade man helt på mopeder med ett litet undantag. Man använde inte egna motorer utan köpte både Sach och ILO. Sparta satsar idag på cyklar med en medbringande elmotor. Mycket intressant.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Whizzer Classic 1999. En Amerikansk moped. Mopeder i USA följde lite trevligare lagar. Motorn är på 139 cc och 2 hk. 1 växel och koppling modell jordfräs. Whizzer började göra motorcyklar redan 1939 men lades ned 1955. 1999 kom tanken att göra en retro maskin. Den såldes som mc i Sverige.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Svecia såldes av en maskinfirma i Stockholm. Man köpte cyklar från NSU och satte på sitt eget märke. Svecia. Denna cykel är en NSU på 500 cc 22 hk och 4 växlar.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Svecia sedd från andra sidan.
Hjorted moped museum. Ref. 1
 En DKW. Plåtbananen var en direkt översättning av tyskans Blechbanane. Detta var Designens seger över förnuftet. Mopederna blev som bilarna mer och mer plåtiga. Mopeden var för extrem för sin tid och vägde för mycket för att kunna registreras i Sverige
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Egentligen ingen moped, men en trevlig motor för båten.
Hjorted moped museum. Ref. 1 
Intressant vad en museiägare kan få tag i. Em Ilo som fortrarande ligger i sin originalkartong.
   

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1:
©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48: Hämtad från webbsida
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida som avhandlar Hjorted Mopedmuseum
omfattar 47 bilder.

© Copyright Björn Bellander 2006-