Trampbil Austin. Ref 1 Hedemora MC museum
Bilder aktuella 2004, 2010, 2013

Tillbaka  Engelsk version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
Skapad 2009
web counter
web counter
HD som dragplåster utanför nya museet. Ref 1

En lördag 2004 åkte jag och Evald till Hedemora för att titta på mc museet där. Jag  hade ringt dit i förväg för att vara säker på att man kom in. Ägaren som är son till den förre entusiasten som hade varit bil och mc mekaniker i hela sitt liv och på så sätt samlat på sig mängder med gamla hojar och bilar.  Han hade också varit aktiv i Hedemora som ju är känt för sina GP tävlingar både med bil och mc. Jag jobbade i 9 år på Hedemora Diesel och man åkte då förbi det gamla huset varje dag. På gården finns ett uthus i vilken han samlade sina fordon. Nedanför, ej synligt från vägen låg hans gamla verkstad. Verksamheten är numera nedlagd och någon uppfräschning av anläggningen är inte gjord. Kommer väl ihåg när gubben dog och alla på jobbet pratade om den stora entusiasten.

En dag var det auktion på platsen, men tydligen såldes inte några bilar eller mc:s.
Ägaren var väldigt snäll och vi fick faktiskt påminna om att vi skulle betala entré. Det kostade 20 kr per besökare. Sedan följde han oss runt och pratade om sina hojar. Som extra rullade han ut sin gamla 20-tals HD vilken snällt gick igång så att vi kunde få höra på ljudet. Vi frågade sedan om han hade  något intressant i gamla verkstaden. Jodå vi fick komma ned och titta. Utanför stod några gamla 50 och 60-talsbilar av engelsk och tysk börd. Inne i hallen hade han 2 T-Ford och en gammal trampbil av Austin A30-A70. Kommer ihåg att nuvarande kungen, 2004, hade fått en sådan som barn. Kan möjligtvis vara den.

 Nedan bilder från gamla museetILO motor som driver mot bakhjulet. Ref 1Trampbil. Före detta Kung XVI Gustavs bil från barndomen? Ref 1.

 

 

 

 

 


T-Ford Lastbil. Såldes vid museets flytt. Ref 1T-Ford. Såldes vid museets flytt. Ref 1











Den tidens förstärkta tävlingscykel. Här en Husqvarna. Ref 1Info om Huskvarna. Ref. 1
 

 

 

 

 


Denna  cykel såldes till Motormuseet i Torsång. MotoReve 1909. Ref 1Info om Moto Rev. Ref. 1







 

 

Detta kan vara en FN tävlingscykel från 1917. Ref 1

 

 

 

 

 



En av de livsfarliga framhjulsmonterade hjälpmotorerna. Furir. Ref 1Info om Colibri. Ref.1



 

 

 

 

Det var mycket trångt så det var svårt att fotografera inne i de mörka lokalerna, som säkert tidigare hade varit den ursprungliga verkstaden. En ILO hjälpmotor till cykel och den omtalade A70 Devon som hade varit trampbil en gång och nu ombyggd med smala bilhjul och en liten motor installerad. Övervåningen där de flesta hojarna stod hade nog från början varit bostadsvåningen med bottenvåningen var den gamla verkstaden.  Titta på den öppna spisen bakom den V2 cykeln. Huskvarna cykeln som man förstärkt med ett stag på båda sidorna. Sidovagnscykeln med det snedställda tredje hjulet. De gamla hjälpmotorförsedda cyklarna vid kontorsstolen i bakgrunden till höger. Tyvärr är det svårt att identifiera allt så ett nytt besök skulle nog vara nyttigt 2009. Museet har 2010 flyttat till nya lokaler i området norra utfarten till Hedemora. Följ skyltning.

Det nya museet.
 
Det nya museet som nu är installerat i två villagarage.
Efter pappans död gick likaså mamman bort. Ägaren sålde då en eller flera cyklar och köpte ett hus i norra delen av Hedemora. Detta var tvunget då gamla boningshuset var i dåligt skick och efter
påtryckning från kommunen som eventuellt ville ha området till industrimark.
Som mycket annat som kommunen vill blir det inte riktigt så, utan nu håller en motorcykelklubb igång i lokalerna och har där sin verkstad. Boningshuset har blivit klubblokal.

Den lilla oansenliga skylten till dagens museum 2010. Ref 1MC cyklarna står i dessa två garage. Ref. 1

 

 

 





 

DS maskinen som tillverkades av David Senning Dala Husby. Ref 1Soecifikation DS cykeln. Ref.1











En motorcykel konverterad till gengas. Märket är Brage från Dalarna. Ref 1Excelsior. Ref 1











Detta märke räddades vid skrotningen av Strömbergs bil. Ref 1Denna HD är dragplåster som startas om man ber att få lyssna. Ref 1











Tillverkningsnumret på HD:n. Ref 1Männen bakom DS cykeln.DS=David Senning. Ref 1




 

 

 

 

Här i nya museet finns 3 fina motorcyklar. En Senning, Excelsior och en HD. DS cykeln var försedd med en Motosacoche motor men för övrigt en egen konstruktion av David Senning. Denne var veterinär och från Dala-Husby. Läs om Senning i länken.

De som var inblandade i tillverkningen av DS cykel samlades vid ett minnesmöte. I denna konstruktion var även Ivar Malmer delvis inblandad tillsammans med Thord Ångström. Ångström konstruerade en mc motor. De var personerna som tog fram Thulins MC.

Den kvarvarande delen från Strömbergs Duesenberg, som undgick skrotningsdöden. Det är vad som finns kvar av Torsten Krügers bil. OBS inte tändstickskungen Ivar utan han som krånglade till det för sig med ett pappersbruk i Jämtland

Om HD-maskin kan du läsa under MC-museum Sura. På sista bilden ser du även cykelns tillverkningsnummer.

Excelsior maskinen var ju en del i Henderssons  olika turer. Märket till den här är äldsta delen av hans tillverkning. Han slutade ju med tillverkningen av ACE. William Hendersson fick sin läroperiod hos Winton Cars och det var från Winton som Packard bröderna köpte en bil för att kunna utveckla en Packard. Värden är liten även i Amerika.

Brage är säkert en lokalt tillverkad cykel i Dalarna. I det fall motorn är köpt vet jag ej. Det intressanta är att den är gengaskonverterad. Läs om cykeln Carolus under MC Museum Sura.

 


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Trainmuseum Sweden
Eskilstuna
VasterasAirmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-