Museets entré. Ref. 1

Härnösands Bilmuseum
Veteranbilar
Text och bild Björn Bellander 13 sidor bilder aktuella 2015, 16   
Tillbaka  English version  Museets hemsida

sedan 060106
Uppdaterad
2017-04-25
© Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina andra webbsidor från museet med
Amerikanska bilar, Blivande utställningsbilar, Engelska bilar, Separata motorer, Ryska bilar, Tyska bilar, Veteranbilar, Mopeds MC

Video om Härnösands Bilmuseum. Calle Lundkvist visar och berättar om sin drömmar och sitt behov att rädda gamla bilar.
Video

Nash -29, A-Ford -29, A-Ford -31, Chevrolet -22, T-Ford -10,  Nash 1930, T-Ford, Ford last -37,
Rolls Royce -28, Brandbil, T-Ford, A-Ford -31, T-Ford -20, Links

Skapad 060105

sid 1

Till startsida

English version

Nash 1929

Info Nash 1929. Ref. 1

Nash Advanced Six 1935. Ref 1

Länkar

Nash

Rambler cykel

Thomas B. Jeffery

Nash

Nash Advanced

Ajax Car

Nash Lafayette

Nash info

John Boyd Dunlop

 

Nash 1929. Ref. 1
 
Nash började inte som Nash från början utan den första bilen fick namnet Rambler.

Thomas Jeffery, f. 1845, emigrerade från England 1862, vid 17 års ålder till USA. Han slog sig ned i Chicago. Här började han som patentingenjör och tillverkade teleskop.

Han började sin konstruktiva bana med att ta fram en "säkerhetscykel". Denna hade lika stora hjul i motsats till de sk "High Wheelers" som allmänt såldes.

Denna cykel sattes ihop av rör som löddes ihop. Namnet blev Rambler. Läs om Engelsk cykeltillverkning

Luftgummihjulet hade ju delvis uppfunnits i England av en skotte och förbättrats av en engelsman John Boyd Dunlop. Med denna uppfinning skapades företaget Dunlop. Problemet som kvarstod var att däcket inte satt kvar på fälgen, då det var limmat till den.

Detta var ett problem som retade Jeffery och han kom med en lösning. Däcket konstruerades om, för att bestå av en innerslag och en yttre däckdel. Dess kanter fick en i varje sida ingjuten wire. Fälgen gjordes om så att däckkanten låg mot en kantdel av fälgen och hölls fast av trycket i innerslangen. Nu låg däcket kvar och däcket rullade aldrig mer av.

Detta var en konstruktion som kallades för "the clincher tire". Patent blev det 1882. En liknande idé kom Walter Chysler med när han konstruerade om bilarnas fälgar. Kallas än idag för J-profil.

En snabb utveckling började nu och två och fyra cylinders motorer togs fram 1906. Som general manager hade man anställt Edward Jordan. Denne skapade senare bilmärket Jordan 1917. Arbetsbelastningen för Thomas Jeffery blev för stor och han fick en hjärtattack och avled 1910. Under en kort tid, från 1914 fram till 1917, fick Ramblerbilen namnet Jeffery.

Sonen Charles blev nu president och drev företaget fram till 1917 då han sålde det till Charles W. Nash. Han hade ett förflutet i General Motors och ett tvivelaktigt samarbete med Durant.

Nu började en ny era för Jefferys företag, som nu fick namnet Nash. Flera duktiga ingenjörer tog Nash med sig från GM. En sådan var Nils Erik Wahlberg.

Denne man var född 1885 i Finland och utbildad vi Helsingfors Polytekniska universitet. Källorna säger att han emigrerade först till Schweiz för att där studera på den då mest kända tekniska högskolan. Här vidareutbildade han sig  i motorlära. Orsaken var att Ryssland gjort Finland till en lydstat under det ryska imperiet.

1909 emigrerade han till USA och arbetade bl.a hos Packard och Thomas Motor Co, innan han kom till General Motors. Här handplockades han av Charles Nash till Nash fabriken. Nils arbetade hos Nash fram till 1952, då han drog sig tillbaka. Dock levde han till 91 års ålder och dog inte förrän 1976.

Jeffery hade slagit ihop sig med en cykeltillverkare Philip Gormully i ett gemensamt ägt bolag, som var den näst största leverantören av cyklar i Amerika efter Albert Pope. Som tredje leverantör kom The Dureya brothers.

1900 dog Jefferýs partner Philip Gormully. Deras företag såldes då av Thomas till Albert Pope, men man behöll rätten till namnet Rambler. Nu hade Jeffery pengar till att starta utveckling av den bil han byggt under 1890-talet.

Fabrikslokaler köptes i Kenosha. Här utvecklade Thomas sin första bil för att sälja på marknaden 1902. Den hade först en encylinders motor monterad fram och styrdes med ratt. Denna konstruktion ändrades snabbt då R.E.Olds kom ut med sin "Curved Dash", liksom Dureya concept. Thomas son gjorde om bilen som fick motorn monterad under sätet samt styrning med en stång "tiller".

Denna Rambler bil började serietillverkas 1903 och Jeffery blev den näst största tillverkaren efter Olds.

Efterfrågan på Nash bilar var mycket stor och Charles W. Nash öppnade ett nytt företag LaFayette i Indianapolis. Här tillverkades bl.a. den bulliga bilen t.v. 1936. Den blev dock ej någon större succe.

forts. på sid 6.


sid 2

Tillbaka

English version

A-Ford 1929

Info Ford Pick up 1929. Ref. 1

Länkar

Ford A

Ford A. 1929. Ref. 1
A-Ford

När A-Forden avlöste den gamla modell T blev den en succé.

Den sålde bra tills Ford kom med den välkända V8 1932. Mer än 5 millioner A-Fordar tillverkades och modellen som monterades i flera länder blev också basen till den Ryska biltillverkningen.

Den stora nyheten på A-Ford var att hel och halvfart systemet byttes mot det nya, som skulle bli den vanligt förekommande, 3 växlade lådan.

Redan 1929 var denna modell den mest sålda i Sverige. Motorn var på 3.3 liter och 4 cyl. och 40 hk. Man kunde köra 100 km/tim med bilen.  


sid 3

Tillbaka

English version

A-Ford 1931

Info Ford A Cab 1931. Ref. 1

Länkar

A-Ford

A-Ford 1931. Ref. 1
A-Ford 1931

Tillverkades mellan 1927-1931. Denna bil var den andra stora framgången för Ford fabriken efter föregångaren T-Ford.

Den första bilen kom 20 Oktober 1927 och ersatte då den gamla T-Forden som hade tillverkats i 18 år. Denna nya modell A, en tidigare modell hade tidigare blivit årets bil, redan 1903-1904. Nu utsågs A-ford till årets bil 1927 och fanns i 4 standardfärger, men inte svart!

Modell A kom i en mängd olika karosser, Standard- DeLuxe, Bussines Coupé, Convertible, Town Car 2 fönster Standard och De-Luxe. Den tillverkades fram till 1931.

Motorn är vattenkyld med 3,3 liters volym. Den gav 40 hk. När produktionen upphörde, mars 1932 hade 4.849.340 A-Ford tillverkats.

 

sid 4

Tillbaka

English version

Chevrolet 1922

Info Chevrolet 1922. Ref. 1

Förarplats Chevrolet 1922. Ref. 1

Länkar

Chevrolet

Chevrolet story

Louis Chevrolet

History of Louis Chevrolet

 

Chevrolet 1929. Ref. 1
Hej du som är intresserad av Chevrolet. Här lite kunskap om Schweiz. Det landet är indelat i kantoner. I en av dessa koncentrerades klocktillverkare.

I Neuchatêl föddes en man 1878, andre son till Joseph-Félicien, klockmakare. Han fick namnet Louis-Joseph Chevrolet.

Louis skulle inte bli klockmakare. Han intresserade sig istället för cykeltävlingar och det mekaniska kring dem.

Han arbetade hos en mekanisk verkstad 1895 till 1899, då han flyttade till Paris.

Här gick det kanske inte så bra för han emigrerade redan 1900 till Montreal Canada där han stannade ett år för att sedan flytta till NewYork.

Här fick han jobb hos DeDions Amerikanska bolag.

Han fick anställning hos Fiat som tävlingsförare, var med och utvecklade en framhjulsdriven bil i Philadelphia och körde tävlingar för Buick. För detta märke satt William Durant som ledare.

Vi har nu kommit till 1909 och Louis som inte hade någon formell utbildning i bilkunskap började utveckla en motor, vid sidan om jobbet, hos Buick. Detta var början till den 6 cylinders Chevrolet motor som alltid haft toppventiler, vars topp smordes av en filt som låg på vipporna och droppade av olja från den dimma som bildas i en motor.

1911 startade Louis sitt eget bolag Chevrolet Motor Car Co. tillsammans med Durant.

Många som arbetade med Durant hade olika åsikter om hur man skulle konstruera bilar. Det var också fallet med Louis samarbete. Han hoppade av och sålde sina aktier i Chevrolet Car.

Durant fortsatte och sålde Chevrolet bilar och tjänade så mycket pengar att han kunde återta ledningen av General Motors 1917.

Det företag som Louis stod för blev nu den viktigaste inkomstkällan för Durant.

Louis Chevrolet som missade chansen att bli millionär startade ett eget bolag, Frontenac Motor Co, för tillverkning av trimningsdelar till Ford bilar. Louis gled nu ur historien som skapare av bilmärket Chevrolet och dog 1941.

Bilen Chevrolet, inom GM, gick nu framåt med stormsteg och inte ens depressionen kunde stoppa märkets framgång.

1916 såldes 70000 Chevrolet. 1927 när Ford bytte från A till B var Chevrolet den mest sålda. 1929 kom 6 cylinders motorn och 1 million sålda bilar. 1934 hade GM nått 10 millioner med Chevrolet som mest sålda och 1939 nådde GM 15 millioner. 


sid 5

Tillbaka

English version

T-Ford 1910

Info T-Ford. Ref. 1

T-Ford. Ref. 1

Länkar

T-Ford

T-Ford. Ref. 1
Om hur Ford startade upp sin tillverkning

I Detroit skapades många företag som producerade bilar.

Detroit Wheeler Manufacturing 1904.
Detroit Auto Vehicle Co. 1904.
Detroit Cyclecar Co. 1913 - 14.
Detriot Dearborn 1910 - 11.
Detroit Electric Car Co 1907 - 1942.
Andersson Electric Car Co 1907 - 1942.
Detroiter, Briggs Detroiter Car Co 1912 - 1915.

samt

Detroit Vehicle Company 1899 - 1901.
Detta var det investerings företag som 1901 omorganiserades till Ford Motor Co.

Detroit Vehicle Company är ett intressant företag då det har med starten av Fords bilproduktion.

Detroit Vehicle Company var ett företag  som startade 1899 och var ett sk investeringsföretag. Det ägdes av tre personer i Detroit Borgmästaren Willian Maybury, William Murphy, en av den största ägaren av landområden i området och Senator Thomas W Palmer.

 

Fords testbil Quadracycle. Ref. 561896 var Henry Ford ute och testade sin Quadracycle och med den höll han på och testade fram till 1899.  William Murphy fick reda på detta och anställde Henry Ford som ingenjör på investeringsbolagets fabrik för att tillverka bilar. Henry Ford accepterade detta erbjudande trots att han sedan flera år hade arbetet hos Thomas Edison.

Det var naturligtvis för att Ford skulle starta sin tillverkning hos Murphy. Ett stor tillverkningsprogram med många olika modeller planerades, men inte så mycket blev av detta. Ford ville inte släppa sina modeller förrän han var nöjd med dem.

Detta gillade inte aktieägarna och tvingade företaget i konkurs efter 2 år. Företaget hette fortfarande Detroit Vehicle Company.

Detta företag blev insolvent redan 1901. Företaget omorganiserades till Ford Motor Company 1901. Flera investerare hade då kommit så att Ford kunde forstsätta med sin utveckling. Will Murphy var en av de som låg bakom detta.

forts. på sid. 13


sid 6

Tillbaka

English version

Nash 1932

Chevrolet förarplats 1930. Ref. 1

Länkar

Nash 1932

Nash Metropolitan

Nash-Healey

Nash-Healey bilder

Se även Engelska bilar.

Nils Erik Wahlberg


 

Chevrolet 1930. ref. 1
forts från sid 1.
Ramblerbilen som Nash övertog såldes omedelbart under namnet Nash i 6 olika karosserivarianter.

Nils Erik Wahlberg som varit med under GM-tiden och kände väl till Louis Chevrolets utveckling av en 6 cylinders motor med toppventiler. Han tog snabbt fram en ny 6:a till Nash som hade trycksmörjning och även hade vevhusventilation.

I Indianapolis tillverkade Nash också en modell Ajax. Här monterades senare Nash Light Six, 1920, av Ajax modellen med hjälp av ett ombyggnadskitt.

1928 kom en ny modell Nash 400 som hade en av Wahlberg framtagen motor med 6 eller 8 cylindrar. 8:an hade dessutom dubbelt tändsystem och gav 100 hp. Motorerna hängdes upp i ramen gummidämpade på 4 monteringspunkter

1929 slog ju depressionen till och produktionen minskade kraftigt. Dock hade Nash både ett bra  prisläge samt god renomé på marknaden och man klarade nedgången med de pengar man hade.

Nash bilarna försågs nu med tillbehör för att locka köpare. Man byggde kupén på så sätt att man kunde anordna 2 liggplatser 1936.

Bilarna försågs också med fläktstyrd värme från motorns vattensystem som gav övertryck i kupén. Detta gav en renare luft i bilen.

Nash slog sig ihop med George Mason och hans bolag Kelvinator som tillverkade kylskåp. Nu kunde man erbjuda Air Condition 1938 till bilarna. Värme/kyl-paketen var monterade under framsätet. Det fungerade tydligen inte så bra för Nash källor pratar tyst om systemet.

1942 tog Wahlberg fram en ny typ av ram som mera kan liknas med att ha gett Nash-bilen en självbärande kaross.

Dessutom arbetade han mycket med strömlinjeform på karossen. Allt detta gav en lättare bil och mindre luftmotsånd och gav då också lägre bensinförbrukning.

I början av 50-talet kom Nash i kontakt med den Engelska sportvagnstillverkaren Donald Healey under en båtresa till Europa

Donald Healey hade varit i USA för att köpa Cadillac motorer till sina sportbilar, men fått nej av GM.

Nu blev det istället ett samarbete med Nash och användande av den 6:a man hade, samt fram och bakvagn.

Denna 6 cylinders motor blev med all sannolikhet också grunden till Austin Healeys 6 cylinders modell i mitten av 60-talet.

Healey bilen blev efter 2 år en riktigt snygg vagn med hjälp av Pinin Farina och kallades för Nash-Healey. Dock blev den inte en prismässig konkurrent till Corvette och Thunderbird.

Problemet var en mycket omständig tillverkning. Man skickade motor och upphängning till England som sedan sändes till Italien, där karossen monterades. Bilen skickades sedan till USA. Det blev dyrt förstås.

Nash konstruerade också den lilla Metropolitan bilen 1954. Den byggdes på komponenter från Austin. Trycket i USA att ta fram en liten billig bil var stort. Man talade om kompaktbilar. Denna bil var endast 2 sitsig och bl.a. förbilligad på så sätt att vänster och högerdörr var lika frånsett gångjärnens placering. Motorn var den lilla A-motorn från Austin/Morris, 57  hk. Denna produktion var ej så stor och gjordes i England. Det belastade inte Nash i USA. Modellen lades ned 1962.

Vi har nu kommit fram till WWII och efterkrigstiden. Nash och de andra fristående biltillverkarna som Packard, Hudson och Studebaker hade stora svårigheter.

Försök till sammanslagning av dessa lyckades ej. Endast ett parvis samarbete kom igång och dessa märken försvann från marknaden under början och slutet av 60-talet.

Hudson och Packard blev American Motors, AMC, som sammanslagningen hette, kunde ej leva upp till det nya ekonomiska trycket och Nash och Studebaker köptes upp av GM och Nash lades ned. Detta tillsammans med de övriga sk fria tillverkarna.

Nu var det bara GM, Ford och Chrysler kvar av de stora tillverkarna.


sid 7

Tillbaka

English version

T-Ford

Prova mig

Länkar

T-Ford

T-Ford. Ref. 1
 


sid 8

Tillbaka

English version

Ford V8 37 Last

Info Ford V8 Last 1937. Ref. 1

Länkar

Ford V8

Ford V8 Last 1937. Ref. 1
 


sid 9

Tillbaka

English version

Rolls Royce Silver Cloud 1927

Rolls Royce. Ref. 1


Info Rolls Royce Silver Cloud 1908. Ref. 1

Rolls Royce i ett förråd. Ref.1
 

Länkar

Rydaholms Museum

 Sparreholms museum

Rolls Royce Phantom II

Wiki Rolls Royce

 

Rolls Royce. Ref. 1
Två personer med kunskaper och mål i livet träffades inte av en slump utan man hade hört talas om varandra.

Henry Edmunds hade bjudit in dem till Midlands Hotel i Manchester den 4 maj 1904. Den ena med namnet Henry Royce, en skicklig ingenjör och Charles Rolls, en återförsäljare av bilar. Ser Henry Royce, Foto från Wikipedia.Sir Henry Royce hade byggt en bil redan 1902, Royce 10. och ansåg att det var en bra produkt men kunde förbättras speciellt på motorsidan. Den var försedd men en tvåcylinder motor.


 

Charles Royce. Foto från Wikipedia.Sir Charles Rolls hade sålt bilar främst Franska då andra länder sällan exporterade sina. Han var en äventyrare och han sysslade med biltävlingar och att vara flygare. Han var inte speciellt nöjd med den kvalité bilarna hade.  Royce hade bevisats sin bils kvalité med kontrollerade tester. Dessa två möttes och kom överens om att Rolls skulle sälja allt som Royce kunde producera.

Sir Henry Royce var förutom bilbyggare också uppfinnare. Ett att hans patent från denna tid var att glödlampan till bilar utformades med en bajonettfattning. Denna i stor utsträckning fortfarande utformad efter hans patent.

Charles Rolls var en utbildad mekaniker i Cambridge. Här studerade han till ingenjör.
Han var en av de första att skaffa  sig en bil och pilotlicens.

Företaget Rolls Royce.

Under mellankrigsperioden utvecklade man flygmotorer och fick också fram de bästa, dvs starkaste.
 
Denna motor kallades för R-motorn, som började med en effekt av 810 ps. Problemet var att i England hade man inget lämpligt flygplan att montera motorn i. I Tyskland var det precis tvärtom.

Heinkel hade byggt ett plan som kallades för Heinkel Blitz. Rolls Royce ville köpa ett sådant plan. Planen var att sätta R motorn i ett Blitz plan för att ta hem Schneider Cup trofén till England.

Ernst Heinkel föreslog att man skulle göra ett byte, vilket Rolls Royce gick med på. Tyvärr gick inte RLM (Reichluftministerium) med på detta, men godkände en engångslicens. Hur det gick sedan berättar inte Heinkel i sin bok Stormy Life.

Vid mitt besök på museet Teknik på Farfars tid i Helsingborg såg jag en cykel med namnet Rolls.Cykel av märket Rolls på Teknik på Farfars tid i Helsingborg. Ref 1


sid 10

Tillbaka

English version

Kanske en Chrysler
 

Länkar

Härnösands gamla brandbil. Ref. 1
 


sid 11

Tillbaka

English version

T-Ford
 

Länkar

T-Ford

T-Ford i ett förråd. Ref. 1
 


sid 12

Tillbaka

English version

A-Ford 1931

Länkar

A-Ford 1931

A-Ford 1931 i ett förråd. Ref. 1
 


sid 13

Tillbaka

English version

T-Ford 1920

Info Calles åkbil T-Förd. Ref. 1

Länkar

T-Ford

T-Ford. Ref. 1
forts från sid. 5

Ford var inte klar med sin utvärdering av Quadracycle förrän 1903 då tillverkning kom igång med hans första bil.

Ford första bil modell A. Ref. 56Just 1903 var det år då Olds Curved Dash kom ut på marknaden med ett pris på $1 per pound vikt av bilen och det var $650. Investerarna hade sett hur Olds både byggt en fabrik och fått ut en bil på marknaden som gav vinst.

Ford var kompanjon med Henry Leland som skapade Cadillac. I början satt Fordmotorer i Cadillacs modell A liksom i Olds. När Ford växte ur sin fabrik togs den över av Cadillac som flyttade in i lokalerna.

Omorganisationen av Detroit Vehicle hade genomförts 1901 och den nya fabriken fick namnet Henry Ford Company. Henry Ford var dess chefs ingenjör och han hade konstruerat en bil för massorna, som utklassade alla andra på marknaden förekommande bilar.

Will Murphy var ekonomen och den som ansvarade för ekonomin. Övriga i styrelsen var Clarence A. Black som president, Albert E.F. White vice president, Lem. W. Bowen sekreterare. Kapitalet i bolaget var $60000.

Denna tillverkning låg på 1343 Cass Avenue, Detroit Mass. och bilen kostade $850 och kallades för Ford modell A. Sedan kom många modellnamn över N till T. Sedan började man om på alfabetet Med A, B osv.

George Selden med sin patentbil. Ref 56Ett annat problem man hade var att George Selden som konstruerat en bil 1879 och senare tagit ut patent. Detta blev en stor inkomstkälla för alla advokater på den tiden.

Henry Ford löste detta genom att helt enkelt inte betala och efter en tid ogiltighetsförklarade patentet. Men hur det gick till är en komplicerad historia som inte var avslutad förrän 1911.

En möjlig förklaring är att Ford länge behöll sin 2 växlade, fotmanövrerade planetväxellåda. Den gjorde att man i Amerika införde 2 körkort ett för Ford och ett för andra bilar.


sid 14

Tillbaka

English version

Länkar

 
   

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmus
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Regnsjo, SAF mfl bilar
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1:
©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.
Webbsida som avhandlar Härnösands bilmuseum
omfattar 13 sidor.
© Björn Bellander 2006-