Museets entré. Ref. 1

Härnösands Bilmuseum
Tyska bilar
Text och bild Björn Bellander 9 sidor bilder aktuella 2015, 16
Tillbaka  English version Museets hemsida

sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina andra webbsidor från museet med
Amerikanska bilar, Blivande utställningsbilar, Engelska bilar, Separata motorer, Ryska bilar, Tyska bilar, Veteranbilar, Mopeds MC

Opel Kapitän, Mercedes 600, Fulda, DKW, Auto Union, DKW 3=6, Mercedes 190 SL, Volkswagen K70Trabant, Links

Skapad 160328

sid 1

Till startsida

English version

Opel Kapitän

Info Opel Kapitän. Ref. 1

Adam Opel. Ref. 49

Reklam Opels symaskiner. Ref. 49

Lutzmann bilen. Ref. 49

Opel - Lutzmann. Ref.49

Opel Diktor wagen. Ref. 49

Opel gravmonument. Ref. 49

Länkar

Adam Opel

Opel bil

Lutzmann bilfabrik

Opel Darraq

Darraq car

Opel Kapitän. Ref. 1

När man gräver i stora företag och hur de kom till och växte upp. Då hamnar man som mest i andra delen av 1800-talet. Det har ju med industrialismen att göra och marknadens framväxande.

Det fösta som kom till var cykeln som var ett resultat att den tidens vägar anlades. Dessutom kom behovet att människor ville förflytta sig.

Adam Opel, f. 1837, var en industrialist för sin tid. Det betyder att han utbildade sig till smed.

Under sin lärlingstid var han i England, Belgien och Frankrike och studerade sitt yrke. I Frankrike studerade an en ny produkt som krävde många små precisionsfyllda delar. Symaskinen.

När han kom hem till Rüsselsheim 1862, startade han i ett gammalt kostall tillverkning av den tidens symaskin. Denna tillverkning ökade hela tiden och fram till 1899 hade man tillverkat 500000 maskiner, millionen nådde man 1911. Samma år brann fabrikslokalerna.

Han gifte sig 1868 med värdshusvärdens dotter Sophie Marie Scheller. På den tiden var det vanligt med 5 barn, alla söner, i en familj och det fixade Adam Opel.

1886 startade han cykeltillverkning. Det var en bra produkt som var efterfrågad. i  början köpte man delar till denna tillverkning från England. 1886 hade man konstruerat sin egen modell och Opels cyklar blev snabbt Tysklands Tysklands största tillverkare.

På den tiden var inte sjukvåden så duktig och Adam Opel insjuknade i tyfus och avled vid 58 års ålder 1895.

Företaget övertogs nu av hustrun Marie Scheller och sönerna.

Trycket var nu stort att starta upp med biltillverkning. Adam Opel hade inte engagerat sig i detta då han hade fullt upp symaskiner och cykler.

Dock var det läge att ge sönerna möjligheter att verka. Detta blev aktuellt efter Adam Opels död. Man köpte en motorvagnsfabrik av Fredrich Lutzmann som var en bilpionjär och konstruktör från Dessau

Den första bilen som Opel tillverkade hade stora svårigheter att konkurrera med motsvarande från Frankrike. 1902 fick man ett samarbetsavtal med Darraq och en modell Opel-Darraq kom ut på marknaden. Den lyckades hävda sig mot konkurrenterna.

Den fösta riktiga framgången kom med Opel 4/8. Modellen blev populär bland läkare för husbesök och fick följaktligen namnet Doctorwagen.

1912 var man uppe i en tillverkning av 30000 cyklar och 3000 bilar.

Opel växte kraftigt under 20-talet och blev Tysklands största biltillverkare med en års produktion av 120000 bilar. JMF Volvo under 2015 ligger på under 100000.

Familjen bestämde sig för att omvandla företagen till Aktiebolag 1928. Detta banade väg för ett övertagande av General Motors som köpte upp en aktiemajoritet 1929. Dock stannade familjen kvar som medlemmar i styrelsen. Ledande sonen Opel hade nu ändrat sitt namn till Fritz von Opel.

Under kriget ändrades produktionen helt till krigsproduktion. Den viktigaste produkten blev lastbilar med Opel Blitz. En helt ny fabrik byggdes i Brandenburg. Man tillverkade även produkter till raketer, torpeder och delar till flygplan. Brandenburg fabriken använde en stor del tvångsarbetare 1942. Detta gjorde att fabriken beslagstogs som krigsskadestånd av Ryssarna och monterades ned för transport till Ryssland. På grund av detta kom man att i Ryssland tillverka en Opel modell under namnet Moskovich. Det var egentligen Opels Kadett.

I årsslutet 1944 bombades Opel fabrikerna i Rüsselsheim och Brandenburg av de allierade och stora skador uppstod.


sid 2

Tillbaka

English version

Mercedes 600

Info Mercedes m.fl. Ref. 1
 

Länkar

Mercedes 600

Mercedes 600. Ref. 1

Mercedes 600 Pullman 1974

I början av 1960-talet saknades en verkligt prestigefylld bil från Daimler-Benz som kunde mäta sig med den magnifika Typ 770 kallad "Grosser Mercedes", från 1930 talet.

1963 fylldes detta tomrum då modell 600 presenterades, ägnad att vara en regeringsbil. Modellen upphörde att tillverkas 1981. Då hade 2677 vagnar i 600 serien byggts och 2190 av dessa var av den typ som visas här. Bilen hade V8-motor med 260 hk och kunde nå en toppfart av 205 km/tim.

I utställningshallen finns 2 st Mercedes 600. En modell med 6 dörrar. Det tillverkades totalt 1487 st under de 16 år modellen fanns. 1975 gjordes 28 vagnar. 590 Pullman fick landaulet utförande, vilket betyder att taket över baksätet kunde fällas ned. Alla fönsterhissar och säten reglerades hydrauliskt.

Det tog 18 veckor att tillverka en 600 limousin. De som arbetade med detta skulle ha 15 års anställning för att få vara med i arbetslaget.

Bilen på lilla bilden är det enda 6 dörrars exemplaret i Sverige och har en gång tillhört statsledningen i Sierra Leone.

Mercedes 300d 1959

300d var den sista versionen av 1950-talets 300 serie, som i dagligt tal kallades Adenauer modellen. Den kom att symbolisera det tyska undret och kom redan 1951.

Modellen tillverkades 1957-1962 i totalt 3077 exemplar. De flesta exporterades till Amerika. Modellen fick en motor med insprutningssystem i stället för förgasare, vilket de första hade. Motorn var 6 cylinders och gav 160 hk samt toppfarten var 160 km/tim.

Mercedes 200d Cab 1935

Typ 200 tillverkades mellan 1933 och 1936. Cabriolet C gjordes hela tiden, men ändrades 1935. 777 exemplar togs fram av denna modell 1935.

Just denna vagn köptes av en guldsmed i Kalmar och bilen hade samma ägare fram till 1969 och har 7000 mil på mätaren. Motorn var en 6:a och kunde prestera 50 km/tim.

Mercedes 170 S Cab 1950

En av de första drömbilarna efter kriget var 170 S Cab A. Den byggdes i 830 exemplar mellan 1949 och 1951. Den hade samma motor som den täckta modellen. Cab A kostad 1/3 mer än 4 dörrars modellen och var generöst försedd med ädelträ och äkta läderinredning som standard. Man bröt med den gamla Mercedes traditionen från före kriget. Motor var en 4 cyl. på 52 hk och toppfart 120 km/tim.

Mercedes-Benz Typ 600. Påve bilen.
Se min Mercedes sida.

 


sid 3

Tillbaka

English version

Fulda microbil

Fulda. Ref. 1

Info Fulda. Ref. 1

Länkar

Fram-King Fulda
Fulda S7

Fram-King

Fulda. Ref. 1

Fram King Fulda

I andra världskrigets skugga var behovet av billiga bilar stort. Tysken Norbert Stevenson konstruerade i slutat av 1940-talet en liten enkel trehjulig bil, som han kallade Fulda efter orten där den byggdes.

Den första prototypen stod klar 1950. Den hade byggts med ekonomisk hjälp av en Boschhandlare vid namn Karl Schmidt. Senare användes korrugerad plåt och 1953 kom en rundare variant klädd med aluminiumplåt. Plastkarossen som vår bil har kom först 1957.

I Sverige fick man köra dessa trehjuliga bilar med mc-körkort varför det även kom att säljas rätt många här.

De första bilarna som kom till Sverige 1954-1955, var licensbyggda av Nordwesdeutcher Fahrzeugbau, NWF, och importerades av Sica-Import. NWF gick i konkurs 1955.

1957 började den svenska motorcykeltillverkaren Fram King i Helsingborg att bygga Fuldamobil på licens. Man hade anställt en av tyska Fuldas konstruktörer, Adolf Sandler. Han hade just konstruerat en kaross i plast till Fulda och föreslog svenskarna att man skulle använda denna.

Ramen tillverkades av Fram i Uppsala. Karossen i glasfiber gjordes av en firma på ön Ven i Öresund, som hette Venplast, tills dess att företagets lokaler brann ned. Tillverkningen togs då över av Fibres i Roskilde.

Den svenska bilen blev lite annorlunda och var bättre byggd an den tyska. Tillverkningen av Fram Fulda i Sverige pågick mellan 1957 - 1962. Totalt byggdes 411 bilar.

Motor: Single cylinders tvåtakts Sachsmotor.
Volym: 198 cm³. Effekt: 10 hk vid 5250 v./min.
Vikt: 310 kg. Glasfiberkaross.
Toppfart: 80 km/h. Bränsleförbrukning: 0,25 l/min.

sid 4

Tillbaka

English version

DKW F7 1937


Info Auto Union. Ref. 1

Länkar

DKW

Modellflora

Automobilwerk Zwickau

Skafte Rasmussen

DKW Meisterklasse. Ref. 1

I staden Zwickau dåvarande Östtyskland låg DKW fabriken. Här skulle en av de märkligaste bilar byggas 1957. På grund av Östtysklands stora materialbrist användes enbart återanvända material. Bilen fick namnet Trabant, som var det samma som Sputnik eller på svenska kompanjon.

Men före detta hände en del. Den ryska zonen tömdes på i stort sett allt av värde och det gällde också tillverkningen av motorcyklar. Nästan all utrustning för produktion monterads ned och sändes till Ryssland. Man kan också konstatera att det blev till ingen nytta.

En utrensning gjordes efter kriget av Ryska ockupationsmakten som arresterade många personer inom fabriksledning och arbetare. De ställdes inför rätta och dömdes till döden för användning av slavarbetare mm. Många personer i fabriken hade dock flytt till Väst-Tyskland där de startade upp DKW i Ingolstadt. Kvar fanns överlevande arbetare och ledande personer.

1948 började man i Zwickau fabriken som nu var under rysk kontroll att tillverka en modell av DKW som man kallade IFA F8. Fram till 1953 tillverkades denna som en kopia av DKW 1938 med träkaross och fanér sidor klädda med läderimitation. Sedan byttes fanér ytor ut mot Duroplast, ett material som senare kom i stor utsträckning att användas till Trabant. IFA F8 hade man i produktion fram till 1955.

DKW hade tagit fram ett nytt utförande av DKW 1938-39, denna fanns kvar och började också tillverkas under namnet IFA F9 1953 i den gamla BMW fabriken i Eisenach. Egentligen en kopia av DKW F9 prototyp, även bara kallad DKW Front.

Av IFA F8 hade man 1955 tillverkat 26267 bilar av vilka ca 1000 exporterades till Väst-tyskland. Efter det att man lagt ned IFA F8 tillverkades en bil med samma "underkläder" med namnet Wartburg i Eisenach. Från 1955 användes den 20 hk 2-takts motorn till Trabant.


sid 5

Tillbaka

English version

Auto Union

Info Auto Union. Ref. 1

Länkar

W25K

Wanderer modeller

Erdman & Rossi

Sinsheim Horch samling

Volkswagen museet

Auto Union. Ref. 1

Om Audi, DKW, Wanderer och Horch i de 4 ringarna. Läs min sida om Audi

sid 6

Tillbaka

English version

DKW 3=6 1954

Info Auto Union. Ref. 1

DKW (IFA F9). Ref. 1

Länkar

DKW 3=6

DKW. Ref. 1

1948 började man i Zwickau fabriken som nu var under rysk kontroll att tillverka en modell av DKW som man kallade IFA F8.

Fram till 1953 tillverkades enligt modell DKW 1938 med träkaross och fanér sidor klädda med läderimitation.

Sedan byttes fanér ytor ut mot Duroplast, ett material som senare kom i stor utsträckning att användas till Trabant.

Denna modell hade man i produktion fram till 1955.

DKW hade tagit fram ett nytt utförande av DKW 1938-39. Denna fanns kvar och började också tillverkas under namnet IFA F9.

Egentligen en kopia av DKW F9 prototyp, även bara kallad DKW Front.

 


sid 7

Tillbaka

English version

Mercedes 190 SL

Info Mercedes m.fl. Ref. 1

Länkar

Mercedes 190 SL

Mercedes 190 SL. Ref. 1

Om Mercedes modellerna. Läs min sida om Mercedes museet i Tyskland.

sid 8

Tillbaka

English version

Volkswagen K70
 

Länkar

Volkswagen K70

Volkswagen K70. Ref. 1
 


sid 9

Tillbaka

English version

Trabant

Trabant. Ref. 1

Wartburg tillverkad i Eisenach. Ref. 1

Länkar

Zwickau fabriken timeline

Trabant. Ref. 1

I staden Zwickau dåvarande Östtyskland låg DKW/Audi fabriken. Här skulle en av de märkligaste bilar byggas 1957. På grund av Östtysklands stora materialbrist användes enbart återanvända material. Bilen fick namnet Trabant som var det samma som Sputnik eller på svenska kompanjon.

Av IFA F8 hade man 1955 tillverkat 26267 bilar av vilka ca 1000 exporterades till Väst-tyskland. Efter det att man lagt ned IFA F8 tillverkades en bil med samma "underkläder" med namnet Wartburg i Eisenach. Den gamla BMW-fabriken. Från 1955 användes den 20 hk 2-takts motorn till Trabant.

Trabant var försedd med en 2-taktsmotor konstruerad före kriget och som satt i alla DKW som fanns då. Denna gav endast 18 hk i första upplagen med 500 cc 2 cyl. motor, senare ökades den på till 600 cc och fick som mest 26 hk. Med en förbrukning av 0,7 l/mil och max 100 km/tim blev den snart mycket omodern då någon uppdatering aldrig egentligen gjordes fram till 1990.

De sista två åren 1990-91, när sammanslagningen av de Tyska staterna blev verklighet producerades en mindre mängd med VW Polo 1,1 liters motor och 40 hk. Nu var den ju rent av acceptabel.

Under hela sin produktionsperiod på 28 år från 1957 till 1991 led produktionen av materialbrist vilket ju var mycket vanligt i Östtyskland.

Därför var bilen centralt byggd som en monocoque plåtenhet. Resten, som tak, bakdel, motorhuv, skärmar och dörrar, gjordes av en egentillverkad plast. Allt togs fram av överskottsmaterial som man bakade ihop till något som kallades för Duroplast.

Det liknade bakelit och framställdes av återvunnen bomull, som man fick från dåvarande Sovjetunionen. Den blandades med fenol hartser. Man skall också veta att området kring Zwickau var ett centrum för ull produktion.

De östtyska medborgarna fick beställa en bil, men leveranstiden var många år. Undantagsvis kunde man få den levererad omedelbart om man betalade i västvaluta, men då var taket vitmålat.

Den 30 april 1991 upphörde den arbetsintensiva produktionen efter 28 år och 3,7 millioner tillverkade bilar.

De gamla fabrikerna köptes efter sammanslagningen av Volkswagen, för en mycket billig peng, till vilket man kan finna en ironisk koppling till Auto union.

Volkswagen skapade efter kriget Audi fabriken i Ingolstadt i vilket Mercedes Benz ock var invecklat. I Zwickau före kriget låg dåvarande Auto Union (Audi) med sin tillverkning. Dåvarande Sovjetiska regimen hade efter krigslutet exproprierat Zwickau fabriken 1948 och alla andra också förresten. Här tillverkade man fram till 1957 den gamla DKW.

Då Mercedes Benz hade hoppat DKW i Ingolstadt ägdes det av Volkswagen. I Öst-Tyskland blev man tvungen att byta till IFA. Zwickau ledningen hade flytt till Västtyskland och där engagerats i Ingolstad fabriken där en ny Audi (DKW) fabrik växte upp.

Sammanslagningen av de två Tyska staterna påbörjades 1989. Volkswagen kunde nu 1990 för en mycket billig penning köpa hela anläggningen. Här i Zwickau blev det istället ett centrum för motortillverkning och mindre produktion av Golf och Passat. I DKW's fabrik i Zschopau flyttade MZ in. Den lades ned 2008 och den gamla textilkvarnen blev nattklubb med namnet MZWerk.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmus
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Regnsjo, SAF mfl bilar
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.
Webbsida som avhandlar Härnösands bilmuseum
omfattar 9 sidor.
© Björn Bellander 2006-