Museets entré. Ref. 1

Härnösands Museum
MC, Mopeder
Text och bild Björn Bellander 33 bilder aktuella 2015, 16  
Tillbaka  English version Museets hemsida

sedan  060105
Uppdaterad
2017-04-25
© Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina andra webbsidor från museet med
Amerikanska bilar, Blivande utställningsbilar, Engelska bilar, Separata motorer, Ryska bilar, Tyska bilar, Veteranbilar, Links

Mopeder. Se även följande sidor med mopeder finns: Björkenäs, Hjorted, Arvika, Sura MC Museum, Rydaholm

Harnosand museum. Ref. 1
Ritningarna till blivande Cyclemaster var krigsskadestånd och sändes nu till England 1949. Det blev företaget EMI som blev mottagare. Nu blev det allvar och en cykelmotor togs fram som fick den direkta översättningen från tyskans Radmeister till Cyclemaster. Den såldes i  reklamen som Magic Wheel.
Harnosand museum. Ref. 1
När man pratar om Mobyllette kortar man valigtvis ned det till Mobby, som ett franskt uttryck för moped. Tillverkaren var mc tillverkaren Motobecane som tillverkade den från 1949 fram till 1997. Hela 14 millioner Mobby tillverkades och mopeden var på topp 1970-talet med ca 750000 om året.
Harnosand museum. Ref. 1
Mobylettes utförande av tidigare modell också med drivning på tramporna.
Harnosand museum. Ref. 1
Detta är en NV novolette.  Nästan alla mopedtillverkare hade denna modell med små olikhter. Huskvarna började med en med webbgaffel, som moderniserades allteftersom. Motorn var den man fick tag i billigast. Huskvarna var en stor motorleverantör. Enmodell drev av kilrem och var mycket populär.
Harnosand museum. Ref. 1
Victoria Dianette. Det var ett företag i Nürnberg som tillverkade motorcyklar med motorer från utomstående tillverkare som FN eller Minerva. Tillverkningen varade från 1901 till ca 1966 då sammanslagningar ägde rum och märket lades ned. Efter kriget tillverkade man moped bl.a. den i Sverige mycket populära "Vicky".
Harnosand museum. Ref. 1
Fuch Österrike. En av konstruktörerma (Fuchs) till Victoria hjälpmotor flyttade hem till Österrike och startade upp tillverkning av en kopia som han kallade för Fuchs.
Harnosand museum. Ref. 1
NSU Quickly 1957. denna moped typ tillverkades av NSU Motorenwerke 1953 till 1963. Över en million tillverkades. Konstruktion var deras egen och ramen utgjordes av en pressad plåt. Framgaffeln var liksom ramen av pressad plåt med en egen typ av bottenlänkfjädring. Man sålde två och treväxlade modeller. Motorn startades med pedalerna, samt kedja till bakhjulet.
Harnosand museum. Ref. 1
Mustang 1955. Trelleborgs velocipedfabrik höll till i en sedan 1954? nedlagd cykelfabrik i Trelleborg, som grundades år 1923 av Carl Liljeberg. Under åren 1952-84 tillverkades också mopeder av märket Mustang. Mustangs mopedmodeller var försedda med motorer från Zündapp. År 1989 köptes fabriken av den danska cykelfabriken Smith & Co (SCO) och nedlades år 1994.
Harnosand museum. Ref. 1
Fram 61 1958 "Elefantungen". Firma Bernhard Öberg & Co grundades av Bernhard Öberg 1897 och började tillverka cyklar av märket Fram alldeles i närheten av konkurrenten Nymanbolagen. Namnet Fram kom troligen från Fridtjof Nansens skepp med samma namn. Monark Crescent som övertog Fram-King 1986 har sporadiskt använt sig av cykelmärket King. Cykelmärket Fram hör däremot till historien.
Harnosand museum. Ref. 1
Crescent 2000 1957. Fanns i 2 eller treväxlade modeller och såldes under rubriken " Det är krut i moppen. Egentligen var den slö och lagenlig.
Harnosand museum. Ref. 1
Crescent 1148 1959
Harnosand museum. Ref. 1
Crescent 1259 1974
Harnosand museum. Ref. 1
 Crescent 1238 1971
Harnosand museum. Ref. 1
 Monark LaStrade 1959. Denna modell kom 1959 och såldes med hjälp av Ingemar Johansson och Lill Babs. Motor var ILO Piano och fö. utrustad med långsoffa.
Harnosand museum. Ref. 1
 Crescent 2000 1962 i scooter utförande.
Harnosand museum. Ref. 1
 Crescent 1279 1970
Harnosand museum. Ref. 1
 Crescent 1174 1966
Harnosand museum. Ref. 1
 Crescent E-type 1972
Harnosand museum. Ref. 1
 Rex Comet 1971
Harnosand museum. Ref. 1
 
Harnosand museum. Ref. 1
 Zündapp KS50

Motorcyklar 

Harnosand museum. Ref. 1
Honda MB-50 1983
Harnosand museum. Ref. 1
Monark 80 TS 1968. En lättviktare som kunde rulla på i 90 km/tim.
Harnosand museum. Ref. 1
Puch. Se även nästa bild.
Harnosand museum. Ref. 1
Puch
Motorcykeln på bild är en 125 cc dubbelkolv. All mc tillverkning upphörde 1987 och fram till 1991 tillverkades endast mopeder och scooters.
Harnosand museum. Ref. 1 Typhoon Campus 1947-1950 1951-1954 Denna motorcykel kom till då Bert Gutenbergs beställning av att utveckla en mc motor för att användas till en trehjuling för transporter. Jobbet skulle göras av Folke Mannerstedt. Nu blev det ingen trehjuling utan den nya motorn som kallades för Campus monterades i en (forts.) Harnosand museum. Ref. 1
motorcykel som fick namnet Typhoon.
Det var en tvåtaktare som hade en roterande slid för att öppna och stänga insuget. På detta sätt behövdes inte något topplock. Cylindern var gjuten i ett stycke av aluminium. Motorn blev inte någon lyckad konstruktion och tillverkningen upphörde ca 1950.

Småbilar

Harnosand museum. Ref. 1
Fulda 
I andra världskrigets skugga var behovet av billiga bilar stort. Tysken Norbert Stevenson konstruerade i slutat av 1940-talet en liten enkel trehjulig bil, som han kallade Fulda efter orten där den byggdes.
Harnosand museum. Ref. 1
 King-Fulda 1960
Den första prototypen stod klar 1950. Den hade byggts med ekonomisk hjälp av en Boschhandlare vid namn Karl Schmidt. Senare användes korrugerad plåt och 1953 kom en rundare variant klädd med aluminiumplåt. Plastkarossen som vår bil har kom först 1957. I Sverige fick man köra dessa trehjuliga bilar med mc-körkort varför det även kom att säljas rätt många här. De första bilarna som kom till Sverige 1954-1955, var licensbyggda av Nordwesdeutcher Fahrseugbau, NWF, och importerades av Sica-Import. NWF gick i konkurs 1955. 1957 började den svenska motorcykeltillverkaren Fram King i Helsingborg att bygga Fuldamobil på licens. Man hade anställt en av tyska Fuldas konstruktörer, Adolf Sandler. Han hade just konstruerat en kaross i plast till Fulda och föreslog svenskarna att man skulle använda denna.
Harnosand museum. Ref. 1
Ramen tillverkades av Fram i Uppsala. Karossen i glasfiber gjordes av en firma på ön Ven i Öresund, som hette Venplast, tills dess att företagets lokaler brann ned. Tillverkningen togs då över av Fibres i Roskilde. Den svenska bilen blev lite annorlunda och var bättre byggd an den tyska. Tillverkningen av Fram Fulda i Sverige pågick mellan 1957 - 1962. Totalt byggdes 411 bilar. Motor: Encylindrig tvåtakts Sachsmotor. Volym: 198 cm³. Effekt: 10 hk vid 5250 v./min. Vikt: 310 kg. Glasfiberkaross.
Toppfart: 80 km/h. Bränsleförbrukning: 0,25 l/min.
Harnosand museum. Ref. 1
 Messerschmidt

 

 

Skapad 160328

sid 4

Tillbaka

English version

Motorcyklar

Monark
Typhon Campus
Huskvarna
Huskvarna
Huskvarna

Länkar

Förrådet av motorcyklar 1. Ref. 1 

Skapad 160328

sid 5

Tillbaka

English version

Cross cyklar 

Den vita är Husaberg

Länkar

Förrådet av cross cyklar. Ref. 1
 

Skapad

sid 6

Tillbaka

English version

Länkar


 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmus
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Regnsjo, SAF mfl bilar
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina
Maritim Göteborg

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.
Webbsida som avhandlar Härnösands bilmuseum.

© Björn Bellander 2006-