Museets entré. Ref. 1

Härnösands Bilmuseum
Engelska bilar
Text och bild Björn Bellander 7 sidor bilder aktuella 2015, 16
Tillbaka  English version  Museets hemsida

sedan 060105
Uppdaterad
2017-07-17
© Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina andra webbsidor från museet med
Amerikanska bilar, Blivande utställningsbilar, Engelska bilar, Separata motorer, Ryska bilar, Tyska bilar, Veteranbilar, Mopeds MC

De engelska bilarna är från den tiden då de var vanliga tillsammans med de tyska. Naturligtvis måste de kända Jaguar och Daimler visas upp. De Engelska småbilarna som Austin och Morris, vilket senare blev BMC, har en yngre grupp besökare intresse av.
Daimler, Morris Minor, Mini MG, Jaguar E-Type, Metropolitan, BMC Sportvagnar,
Europeiska hallen 1, Links

Skapad 160328

sid 1

Till startsida

English version

Daimler

Info Daimler. Ref. 1

Länkar

Daimler

Damler V12. Ref. 1
 
Daimler

Daimler var ju från början ett tyskt märke. Det kom till England genom att en Frederick Simms träffade Gottleib Daimler i Tyskland 1890.

Då kom de överens om att Simms skulle importera en motor.
Daimlers speciella utförande av kylarens överdel blev dess igenkänningsmärke i alla kommande år. Motorn såldes också till Rover som då även löste patenten.

Bilen drevs på bakhjulen av kedjor och dessa måste demonteras varannan dag för att kokas i en blandning av talg och grafit, en smutsig återkommande smörjning som var mycket omständig.

Från 1905 till 1953 var Daimler det bilmärke som den Engelska kungliga familjen hade i sitt garage. Det svenska kungliga garaget innehåller 2 st Daimler. En med dubbelt baksäte för att kunna härbärgera drottningens festklänning.

 sid 2

Tillbaka

English version

Morris Minor
 

Länkar

Morris Minor

Alec Issigonis

Morris Minor. Ref. 1
Om konstruktören Alec Issigonis som skapade Morris Minor och "hundkojan".

I England kallades han för  "Den Grekiska Guden". Alec var född 1906. Hans far var en grekisk marin ingenjör som hade fått Engelskt medborgarskap under det Turkiska - Grekiska kriget 1922.

Familjen evakuerades under den perioden till Malta tillsammans med andra Engelska medborgare från platsen där de bodde på ön Smyrna. Senare turkiskt område.

Fadern dog 1922 på Malta och modern kom från dåvarande Bavaria i det ännu ej enade Tyskland.

I England utbildade Alec sig vid Battersea Polytechnic. Han fortsatte på andra utbildnings orter. Reste mycket. Hans första jobb var hos Edward Gillet vid 22 års ålder.

Här höll man på med utveckling av en automatisk växellåda. Det var en sorts förväljarlåda som senare kom i bruk.

Han fick sedan arbete hos Humber som var intresserade i arbetet med denna växellåda. Här vidareutvecklade han framvagns- konstruktioner.

Sedan blev det Morris design team 1936 med dess utveckling av oberoende framvagnsupphängning. Det var här den efter kriget mycket kända Morris Minor togs fram. Den tillverkades från 1948 till 1971.

Projektet kallades för Mosquito. Man experimenterade med limmat trä och aluminium.

Det var med detta som man under kriget byggde det kända spaningsplanet Mosquito, som bl. a. flög till Sverige och hämtade kullager.

Nu kom kriget emellan och stoppade all utveckling till den privata marknaden. Alec lekte mycket med racing och byggde tillsammans med George Dawson en bil för 750 cc formeln, kallad för Lightweight Special.

Med denna experimenterade de mycket med oberoende hjulupphängning och framhjulsdrivning.

1952 flyttade han till Alvis där uppdraget var att ta fram en ny bil. Här konstruerades en ny V8 i aluminium på 3.5 liter och 130 hk i vilken hans växellåda med överväxel också användes.

Tillsammans med Alex Moulton utvecklade man också en typ av hydrolastic fjädring, Denna konstruktion använde Alec och Moulton senare på BMC 1100 och 1800.

Någon ny bil tillverkades aldrig hos Alvis då kostnaden var för stor. Alvis var mera en militär leverantör, liksom idag.

1955 värvades han till BMC för framtagande av en bensinsnål bil. Det var denna som skulle bli "The Mini". Hans idé var tvärställd motor. Kylare på vänster sida med omvänt luftflöde.

Kravet från ledningen var att han måste använde en befintligt motor. Det blev den kända A-motorn. Växellådan lades i oljetråget och kopplades ihop med drivning på framhjulen.

Fjädringen gjordes enkel med en gummibälg, som Moulton tog fram. Bilen blev mycket kompakt. Från start till första bil visades färdig tog det bara 3 år 1959.

Alec  dubbades till riddare av drottningen 1969 till Sir Alec. Han drog sig till baka från industrin 1971. Sir Issigonis lämnade jordelivet 1988.

Totalt byggdes 5,3 millioner Mini bilar.


sid 3

Tillbaka

English version

BMC bilar

Info BMC bilar. Ref.1

Länkar

BMC bilar. Ref. 1
Några av de modeller som kom ut av Alec Issigonis konstruktioner. BMC 1100 och MG 1100-1300.

sid 4

Tillbaka

English version

Jaguar XK 140

Länkar

Jaguar

Jaguar XK

Jaguar XK story

Jaguar XK 140. Ref. 1
 


sid 5

Tillbaka

English version

Austin Metropolitan
 

Länkar

Austin Metropolitan

Nash Metropolitan

Nash-Healey

Nash-Healey bilder

 

Austin Metropolitan. Ref. 1

Austin Metropolitan. Ref. 1
Om Austin Metropolitan

I början av 50-talet kom Nash i kontakt med den Engelska sportvagnstillverkaren Donald Healey under en båtresa till Europa.

Donald Healey hade varit i USA för att köpa Cadillac motorer till sina sportbilar, men fått nej av GM.

Nu blev det istället ett samarbete med Nash och användande av den 6:a man hade, samt fram och bakvagn.

Denna 6 cylinders motor blev med all sannolikhet också grunden till Austin Healeys 6 cylinders modell i mitten av 60-talet.

Healey bilen blev efter 2 år en riktigt snygg vagn med hjälp av Pinin Farina och kallades för Nash-Healey. Dock blev den inte en prismässig konkurrent till Corvette och Thunderbird.

Problemet var en mycket omständig tillverkning. Man skickade motor och upphängning till England som sedan sändes till Italien, där karossen monterades. Bilen skickades sedan till USA. Det blev dyrt förstås.

Nash konstruerade också den lilla Metropolitan bilen 1954. Den byggdes på komponenter från Austin. Trycket i USA att ta fram en liten billig bil var stort. Man talade om kompaktbilar. Denna bil var endast 2 sitsig och bl.a. förbilligad på så sätt att vänster och högerdörr var lika frånsett gångjärnens placering.

Motorn var den lilla A-motorn från Austin/Morris, 57  hk. Denna produktion var ej så stor och gjordes i England. Det belastade inte Nash i USA. Modellen lades ned 1962.


sid 6

Tillbaka

English version

Engelska sportbilar
 

Länkar

BMC Sport Cars

Engelska sportbilar. Ref. 1
 


sid 7

Tillbaka

English version
 

Europeiska hallen
 

Länkar

Video om Calle Lundkvist och museet

Europeiska hallen. Ref. 1

Europeiska hallen. Ref. 1
 


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.
Webbsida som avhandlar Härnösands bilmuseum
omfattar 7 sidor.

© Björn Bellander 2006-