Museets entré. Ref. 1

Härnösands Bilmuseum
Amerikanska bilar
Text och bild Björn Bellander 14 sidor bilder aktuella 2015, 16
Tillbaka English version  Museets hemsida

sedan  060105
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina andra webbsidor från museet med
Amerikanska bilar, Blivande utställningsbilar, Engelska bilar, Separata motorer, Ryska bilar, Tyska bilar, Veteranbilar, Mopeds MC

Här presenteras del av museets samling av amerikanska bilar. De jag visar här är ej på långt när alla bilar som finns utställda. Calle Lundkvist som valt bilarna har begränsat årsmodellerna för de som är födda 1980. Detta gör att dessa bilar endast är ca 30 år äldre än de vanliga besökarna. Detta är Calles filosofi för bilarna utom just veteranerna. Video
Thunderbird -57, Fairline 500, Plymouth, Corvette, Chevrolet -59, Chevrolet -58, Pontiac -66
Chrysler -62, Cadillac -65, Oldsmobile -59, Buick -50, Ford Edsel, Cadillac -61, Cadillac -58, Cadillac -62,
Lincoln -61, Links

Skapad 160328

sid 1

Till startsida

English version

Ford Thunderbird
1957

Info Ford Thunderbird. Ref. 1

Ford Thunderbird 1962. Ref. 1

Länkar

Thunderbird

Thunderbird 57

Ford Thunderbird 1955. Ref. 1
 


sid 2

Tillbaka

English version

Ford Fairline 500

Info Ford Fairline 500 1965. Ref. 1

Länkar

Fairline 500

Ford Fairline 500. Ref. 1
 


sid 3

Tillbaka

English version

Plymouth Valiant

Länkar

Plymouth

Chrysler story

 

Plymouth Valiant. Ref. 1

När Walter P Chrysler hade kommit så långt att han hade makten över sitt företag Chrysler Co. Då skapades flera nya bilmärken och gamla som låg på stupstocken köptes av Chrysler.

Nu såg Desoto och Plymouth dagens ljus 1927, medan Dodge räddades från undergång. Chryslers blivande lyxbil, och dyraste, fick namnet Imperial.

Nu gällde det att ha pengar. Då kan vad som helst göras!  speciellt under depressionen på slutet av 20-talet.

En ny motor hade tagits fram. Motorn hade 4 cylindrar med trycksmörjning, som även var gummiupphängd liksom karossen, samt 4-hjulsbromsar, oljefilter och insugningsfilter.

Till 1929 kom automatisk växellåda. Chrysler hade även konstruerat en ny fälg, som hade egenskapen att däcket ej lossnade vid punktering. Denna fälgprofil, J-profil, är idag standard i hela världen.

Maxwell 1925 senare Chrysler. Bild från till salusida.Den första bilen hette ännu Maxwell, men företaget fördes in i Chrysler Corporation, när produktionen kom igång.

1925 hade Maxwell märket tagits bort och nu stod det Chrysler på bilen.

Plymouth första modell kom ut med den nya motorn från Maxwell. Den hade ju 4 cylindrar 1928. Den såldes i 100000 exemplar och blev en svår konkurrent till Ford.

1933 kom Plymouth med arbetshästen till alla motorer. Det var en 6 cylinders sidventilsmotor med 3,3 liters cylindervolym. Nästan alla volymbilar i Amerika hade denna motortyp fram till 1955. Då kom V8 motorn med 157 hk.

Plymouth hade tills nu belagt 3:dje platsen som märke bland tillverkarna, men GM med Buick smet förbi.

Nu fram till WWII började Chryslers modeller bli gamla i sina utförande och samma var det med Plymouth. Detta skulle man snabbt ta igen med de modeller som kom 1947 - 48, då Dodge, Plymouth och DeSoto tog köpkretsen med storm.

Efter 2001 var Plymouth, som bilmärke, saga all. Man hade då försökt med olika utförande. De sista med utförande som Prowler och Neon.


sid 4

Tillbaka

English version

Chevrolet Corvette

Info Chevrolet Corvette 1960. Ref. 1

Länkar

Corvette

Chevrolet Corvette. Ref. 1

Om Corvette

Harry Earl var designer anställd på GM. Han vurmade mycket för sportbilar. Han anställdes redan 1927 vid General Motors. Under WWII arbetade han i England för GM. Här lärde han känna alla de välkända sportbilarna som tillverkades.

1951 kom Nash med en mindre kompaktbil som  man tillverkat i samarbete med Nash-Healy och med karossen designad av Pinin Farina.

Det här tände Harry Earl på och gick in för att övertyga GM:s ledning att det var tid att ta fram en amerikansk sportbil. Av någon anledning kallades det för "Projekt Opel". Det ledde i alla fall till att en handbyggd bil togs fram som visades runt på utställningar med namnet Corvette.

Mottagandet i USA var så översvallande att man beslutade att starta produktion, som kom igång 1953.

Karossen gjöts i det nya materialet armerad plast. Samma som Volvo använde sig av när den misslyckade Volvo Sport togs fram.

Corvettens första serie som var på 300 st var lika dålig. Karossen skakade loss från sina fästpunkter, dörrar öppnades under körning osv.

Dessutom hade man inte heller någon bra motor att sätta i. Det blev Nash 6 cylinder toppventilmotor. Corvetten med stel bakvagn och standard framvagn från Nash, hade dålig väghållning och blev lätt ifrånkörd av den lilla Morgan. Man försökte med dubbla förgasare och Paxton kompressor. Den hade bara ett häftigt utseende. Försäljningen minskade.

Detta pågick fram till 1955. Då kom Ford med sin första 2 sitsiga sportvagn. Den hade lilla V8:an. 1954 kom Chevrolet:s första V8. Med trycket från Fords bil blev det fart på GM: nykonstruktion av Corvette. V8:n sattes i och man kunde även få manuell växellåda.

Corvette modellen började nu säljas i fler exemplar fram till 1963 när den nya Corvette Sting Ray kom ut på marknaden. Sista året 1962 tillverkades 14531 Corvette som såldes för $4038.


sid 5

Tillbaka

English version

Chevrolet 1959

Info Chevrolet Impala 1959. Ref. 1

Länkar

59 restauration

Chevrolet Impala 1959. Ref. 1
 Läs om Chevrolet under veteran bilar.


sid 6

Tillbaka

English version

Chevrolet 1958

Info Chevrolet Impala 1958. Ref. 1

Länkar

Chevy 1958

Chevrolet Impala 1958. Ref. 1
 


sid 7

Tillbaka

English version

Pontiac 1966

Länkar

Pontiac

Pontiac Bonneville 1966. Ref. 1
 
Om Pontiac

Det började i Pontiac, Michigan 1893 som Pontiac Buggy Company. Den som startade var Edward Murphy. Han insåg 1907 att biltillverkning var något som skulle bli stort och startade biltillverkning i företaget Oakland Motor Car Company

Bilmärke Pontiac uppstod 1927 när GM startade Pontiac Motor Division Assembly i staden Pontiac Micigan.

Märket i sig har ingen historia annat än att under tidigt 1920 tal mycket stor invandring från amerikanska södern kom för att få arbete i bilfabrikerna.

Bilmärket var en komplettring av GM:s Oakland fabrik som en billigare modell. Man startade nu ett nytt bilmärke Pontiac vars fabrik byggdes i Pontiac.

Bilen i sig var en variant på GM:s övriga märken Chevrolet, Buick m.fl.

Karosseri utformningen ville sedermera antyda bilmärkets koppling till indianreservatets stora ledare av Ottawa folket.

Ett indianhuvud och de streck som gick över motorhuven. Märket hade sin blomstringstid und 20-talet och nedgångsperioden kom under 2000 och märket lades ned 2010. Pontiac fabriken i Pontiac lades ned 1982.

Bilen på bild kommer ursprungligen från Skokloster museet och köptes av Autoseum 2007 och såldes 2015 på auktion för 65000 Skr ett något högt pris jämfört med övriga sålda bilar.


sid 8

Tillbaka

English version

Chrysler Imperial 1962

Länkar

Chrysler story

Imperial 1962

 


 

 

 

Chrysler Imperial Crown 1962. Ref. 1


sid 9

Tillbaka

English version

Cadillac Seville

Länkar

Henry M Leland

Charles F Kettering

C F Kettering
Intressant webbsida

 

Cadillac Seville 1965. Ref. 1

Cadillac historia

När man på 40-talet såg H.M. Konungen, prins Bertil eller den svenska storindustrins spetsar komma åkande i Cadillac-vagnar, var det ju två saker man förvånade sig över. Först kan man naturligtvis inte undgå att tänka på sekelskiftets "kackerlackor", de första bilarna som över huvud taget puttrade omkring på Stockholms gator i större mängd och utom insektsnamnet gavs sköna smeknamn som exempelvis kaffebrännare. Har då denna vid sekelskiftet en cylinders "stinkstånka" utvecklats till att bli konungars och dollarkungars lyxfordon. För det andra förvånar man sig över att Cadillac, Amerikas idag finaste och dyraste vagn, inte är speciellt dyr. Då på 40-talet kunde en Cadillac kosta 19500 Skr. Det fanns betydligt dyrare vagnar, som var mycket mindre.

Förnäma anor.

Namnet Cadillac har inte så mycket med  själva bilens tillblivelse att göra men väl med trakten där bilen tillverkades. Fransmannen Cadillac var nämligen en av de upptäcks resande som utforskade de franska provinserna kring de stora sjöarna.

C Kettering. Ref 49.Till bilens konstruktion knyts istället namnet Henry M Leland och Charles Kettering. Cadillac vagnens tillblivelse är ett blad i förhistorien till General Motors. 1908 sålde Leland Cadillac till General Motors.

Ursprungsfirman hette Leland & Faulconer. 1901 började man att bygga en encylinders motor med vattenmantel av koppar. Motorn blev klar för produktion 1902.  Den erbjöds till Henry Ford och monterades sedan i ett Ford chassi 1902. Bilen döptes sedan om till Cadillac. Den blev omedelbart en stor succé, och det har sagts att den var den första tystgående bilen.

Självstarten

Det berättades om en händelse i Chicago att en dam inte orkade dra runt veven. En god vän försökte hjälpa henne. Men den nervösa damen hade ställt tillbaka tändningen. Hjälparen fick bakslag och veven träffade honom på käken. Han avled av skadorna.

Forts sid. 13


sid 10

Tillbaka

English version

Oldsmobile

Info 3 st bilar. Ref. 1

DeSoto. Ref. 1

Länkar

Kort om Curved Dash Olds

Early cars story

Malmo Tekniska museum

Oldsmobil 88

 

Oldsmobile 1959. Ref. 1
 
Ransom Eli Olds
Ransom Eli Olds. Ref 43.Ransom f. 1864 var första generationens barn  efter sin far som invandrat från Dorset i England. Fader hette Pliny Fiske Olds (1828-1908) var smed och gift med Sarah Whipple Olds. Han slog sig ned i Geneva Ohio. Familjen hade 4 söner och 2 döttrar. Ransom var den yngre och brodern Wallace f. 1856.

Namn som används. Ransom=Ranny= Olds
Ransom Olds ångbil. Ref Se länk "Early cars story".I firman arbetade Ransom ivrigt med att skapa en hästlös vagn. På den tiden var det ångmaskinen som gällde och han lyckades 1887 tillverka en vagn med 3 hjul som gick att köra i nästan 30 km/h. Version  2 blev en gengasdriven vagn med 4 hjul, som en Engelsk firma köpte. Den skulle levereras till Indien. Transporten dit blev dock inte lyckosam då båten troligen sjönk på vägen.

"Ranny" besökte en utställning i Chicago 1893 där Olds första bensindrivna bil. Ref se länk "Early cars story".han fick se en bensin/fotogen driven motor. Han förstod nu att detta var en lösning som var användbar. Nu började ett intensivt arbete med att utveckla gasmotorn för istället få den att drivas med  bensin eller fotogen.
1896 hade han tagit fram en sådan motor och samtidigt lämnat in en patent ansökan på sin konstruktion. Verksamheten kostade naturligtvis pengar och Ransom insåg att han inte själv skulle kunna investera så mycket.

Det blev istället en koppar och timmerhandlare, Samuel L. Smith i Detroit. Firman med namnet Olds Motor Works flyttade nu till Detroit där en fabriksanläggning byggdes. Detta blev den första anläggningen för att tillverka bilar i staden. Här skulle man bygga en runabout 1901 med Rannys motor.

Bilen fick namnet Olds Curved Dash. Man hade order på 300 och ämnade sälja den för $650. Vagnen beräknades väga 650 pound och annonserades för $1 per pound. Man hade även flera prototyper framtagna av andra modeller.

Curved Dash Olds på Tekniska museet i Malmö. Ref 1Nu bar det sig inte bättre än att den nya fabriken brann och det mesta av tillverkningslokalerna blev förstörda. Många rykten gick att alla prototyper och ritningar hade brunnit upp. Detta var dock inte sant utan prototyper och ritningar hade förvarats i en källare där de var skyddade. Man kom nu igång med produktionen genom att lägga ut monteringen på olika kringliggande firmor och under året tillverkades 400 exemplar. Under tiden byggdes fabriken upp igen med hjälp av försäkringspengar. Allt detta gjorde dock att Ransom överansträngde sig och var tvungen att dra ned på arbetstakten. För att kunna göra detta byggdes en mindre anläggning i Lansing som Ranny fick ta hand om. Försäljningen gick nu som smort och 1905 var man uppe i 5000 bilar om året. Sista bilen tillverkades 1907.


sid 11

Tillbaka

English version

Buick Special 1950

Info 3 st bilar. Ref. 1

Länkar

Buick Special

Durant

Buick Century

Buick History

Sparreholms museum

Teknik pa Farfars tid

 

Buick Special 1950. Ref. 1

Om Buick

Buick Motor Company har en lång historia. Det han hänföras delvis ända tillbaka till 1890.

Då såldes motorer till lantbrukarna i området. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn.

David var född i Scotland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning. Detta sålde han för att kunna öppna en fabrik för tillverkning av bilar.

Han brann av iver att kunna ersätta hästkärror med en motor driven vagn. En motor hade han ju, då sådana sålts sedan 1890. Han startade mycket försiktigt, men hans pengar räckte inte  och han blev tvungen att sälja till sina ekonomiska uppbackare. Benjamin Briscoe (läs om Chrysler) och bankerna.

De nya ägarna startade med att skaffa fram nya verkstadslokaler i Flint Wagons Works. David hade en ny modell klar och den provkördes av Davids son Thomas.

Samtidigt tvingade bankerna och hans styrelse honom att anställa en av de bästa affärsmännen att ta över ledningen. William Durant.

Denne Durant hade ett patent på fjädring till hästdragna vagnar. Har blev mycket imponerad av Buick bilens fjädring och accepterade omedelbart erbjudandet.

Durant tog med sig den första bilen till NewYork Auto Show 1905 och stod själv i montern. Sedan kom han hem med många beställningar och 1908 tillverkade man 8820 bilar under Durants ledning.

Buick blev på detta sätt den största biltillverkaren i Amerika detta år. Durant skapade sedan det holdingbolag som skulle bli General Motors.

David Buick var åskådare till hur Buick växte till en stor tillverkare och dog utfattig


sid 12

Tillbaka

English version

Ford Edssel

Länkar

Ford Edsel

Ford Edsel. Ref. 1
 


sid 13

Tillbaka

English version

Cadillac 1961

Cadillac 1962. Ref. 1

Cadillac 1958. Ref. 1
 

Länkar

Hela Kettering story

Kettering, Delco, Freon

Sparreholms museum

 

Cadillac 1961. Ref. 1

Cadillac 1958. Ref. 1

Cadillac 1962. Ref. 1

Forts från sid. 9

Leland var djupt rörd av denna händelse. Men Kettering grep sig an problemet att konstruera C Kettering i sin verkstad. Ref 48.en elektrisk startmotor, som blev generator när motorn startade. Nu såg självstarten dagens ljus 1911 och kom som standard på bilarna 1912. Detta blev upphovet till den världsomspännande firman DELCO.

Kettering och knackningen.

Charles Ketterring uppfann inte bara självstarten. Det var han som först kom till rätta med motorernas knakningsfenomen och förstod att felet låg hos bränslet. Det är tack vare denna upptäckt som den moderna bränsleekonomin löstes och att oljebolagen kunde börja sälja bensin med jämn kvalitet och med rätt oktantal.

Det var också Kettering som uppfann systemet att lackera bilar i stället för att som i gamla tiden strykmåla dem med vanlig oljefärg.

Hans uppfinning ledde till du Ponts och lackens utveckling.

Kettering blev chef för General Motors tekniska avdelning och fordonsverksamhet 1919. Cadillac är därmed bara en liten del i GM:s produktion, men det klassiska märket annonseras som "grädden i kaffet", som det finaste märket i GM:s bilar.

150 hästkrafter.

Cadillac var den första fabrik som byggde en V8 motor. Än idag bibehålles V-motorn. Det är en precisionsbyggd maskin med snävare toleranser än den dyraste flygmotor på den tiden! Cylinderraderna står i 90° vinkel och effekten var vid 3400 varv 150 hk.

Den ca 5,5 m långa vagnen är byggd för att bjuda den åkande största möjliga komfort och bekvämlighet. Framhjulen är separatfjädrade med knäledssystem, alltså samma fjädring som systermärket Buick. Cadillac har haft knäledssystem i 11 år, så finessen är väl utprovad. Bak är fjädringen av semi-elliptisk typ, väl skyddade av vaximpregnerade damasker.

Slut

sid 14

Tillbaka

English version

Lincoln Continental 1961

Info Lincoln Cintinental 1961.Skotten i Dallas 1961. Ref. 1

Skotten i Dallas. Ref. 1

Skotten i Dallas 1961. Ref. 1

Info om Ford och Lincoln. Ref. 1

Länkar

Lincoln

Lincoln story

Lincoln Continental 1961. Ref. 1

Lincoln Continental 1961. Ref. 1

Lincoln Continental 1961 ombyggd. Ref. 1
 


sid 15

Tillbaka

English version
 

Packard Clipper Woody 1953

Länkar


 

   

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmus
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Regnsjo, SAF mfl bilar
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.
Webbsida som avhandlar Härnösands bilmuseum
omfattar 14 sidor.
© Björn Bellander 2006-