Front sidan av museet. Ref 1 Gråfors samlingar Sparreholm
Text och bild Björn Bellander.
Bilder aktuella 2012
Tillbaka  English version  Officiell webbsida
sedan 121111
Uppdaterad
2017-06-20
© Björn Bellander
web counter
web counter

Öppettider kan du se om du klickar på officiella hemsidan.

Entrén till muséet. Ref 1

I det lilla samhället Sparreholm kan man om man väljer genomfartsvägen få se detta hus. Har man tur och åker förbi en vacker sommardag kan det vara öppet. Det är inte givet att det är varje dag. Skall Gråfors Samlingar besökas måste man noggrant ta reda på öppetdagar och tider. Parkering har pappa Gråfors ordnat på sidan och bakom huset. Dessutom finns en gammal industritomt där det finns gott om plats om man kör runt. Jag åkte förbi där två gånger. Första, för att reda ut öppningstiderna och andra när jag var på besök. Museet drivs av Stefan och Britt-Marie. Man har även en handelsbod av nostalgi typ i Hågelbyparken Tumba. www.hagelby.se.

Ägaren Stefan Gråfors. Ref 1Efter det att jag vandrat runt bland alla prylar som Stefan samlat kan man köpa sig en kopp kaffe och kaka som Britt-Marie i butiken står för. Stefan drog då fram ett gammalt positiv på vilket han vevade fram en melodi. Solen sken och allt var under kontroll.

Han har organiserat sitt museum med olika tablåer av gamla handelsbodar, musikmaskiner, motorcyklar och tidiga cyklar med hjälpmotorer. Det som vi idag kallar för mopeder. De hade lite större cylindervolym. Dessutom finns det förstås ett antal udda saker.

Linjeväljare monterad 1924 ersatt 1984 av AXE-systemet. Ref 12 intressanta saker. Den till vänster är linjeväljaren som Ericsson tjänade mycket pengar på. Denna betjänade våra telefoner med "Petmojen". Ni som kommer ihåg att när man slog en siffra så fick man i luren ett ljud som lät som om man drar en pinne på ett gammalt tvättbräde. Det var när den långa armen i mitten ställde in sig på slagen siffra. Varje siffra blev kopplade till en sådan här enhet. Dessa hade mycket lång livslängd och just denna var monterad mellan 1924 och 1984. Sedan gick man ju över till digitalt system, AXE, och alla dessa mekaniska sökare blev föråldrade.

Äggkläckningsmaskin. Ref 1Om vi går lite längre tillbaka i tiden så har vi en äggkläckningsmaskin. Den var nog så viktig för att få alla kycklingar att kläckas ungefär samtidigt. Denna är från 1929 och värmdes med en fotogenbrännare. Det tog 22 dagar att kläcka äggen. En koppling till äggmaskiner är Assar Gabrielsson vars far var storimportör av ägg från Ryssland. Det var dock endast till återförsäljare. Dessa ägg kom från St Peterburgsområdet.

 

Johnson hjul monterad i en spark. Ref 1Denna spark som är försedd med motor. Den tidens föregångar till snöscootern. I Dalarna och Småland byggdes det mängder med olika typer. Denna är försedd med ett sk Smith hjul. Motorn satt vanligtvis på cyklar som hjälpmotor. Motorn drev ett separathjul bak på en cykel.

Lådbil. Ref 1I ett magasin utanför egentliga museet hittade jag denna lådbil. Som gammal lådbilsgeneral under lådbilens storhetstid på Elmia så blev jag intresserad, men kunde inte komma ihåg att denna väl byggda bil varit med på någon tävling under min tid. Den visar upp de rätta byggidéerna för att rulla fort. Smala lätta hjul med en tunn ganska hård slitbana. Styrningen verkade vara av en exakt typ. Tyvärr kunde inte Stefan berätta mer än att han köpt den för ca 50:-.

Motor som påstås skulle ha varit till Volvo 1927. Ref 1Denna motor har ett stort historiskt intresse, om det stämmer som skylten anger. Troligen hade nog Volvo med tekniske chefen Gustaf Larson många förfrågningar ute om att tillverka en motor. Nu gjorde man ju egna ritningar på den första motorn till 1927 års bil. Den motorn tillverkades ju i Skövde på dåvarande Pentaverken. Kanske köpte Penta en motor från Örebro för att ha något att komma med mot Volvo. Penta gjorde ju båtmotor av Volvos konstruktion och Örebromotorn gick nog samma väg. Det kan ju finnas någon Volvo historiker som vet mer om detta.

Streamer från besök på ubåt Nautilus. Ref 1

En gång var det på tapeten att USA byggt en atomubåt. Den seglade man under nordpolen. En seglats som blev mycket omtalad. Stefan har varit och besökt detta fartyg, vilken denna skylt bevisar.

Säffle tändkulemotor. Ref 1Denna lilla tändkule- motor levererad från Säffle, fick stå ute. Den har nog gjort sitt sista arbetsslag. Intressant är den dock med sin kylvätskebehållare. Motorn är från 20-talet och var sist placerade i en båt på sjön Båvern. Med sina 12-15 hk tuffade den säkert bra omkring när ägaren då var ute och fiskade. Info nedan.


Johnson hjul monterad på en spark. Ref 1 Gråfors samlingar Sparreholm 
Lanthandelstablåer
Sid 2
 Tillbaka  English version
Info Säffle tändkula från 1920. Ref 1
Järnaffär. Ref 1Detta är en vy som man byggt upp av Tumba Järnaffär. Familjen Gråfors har även idag en lanthandel i Tumba som en familjemedlem sköter. Denna affär har nog varit en tidigare som Gråfors drivit i Tumba.

Färgaffär. Ref 1

Färgaffären i gammal stöpning. Shell Dilutin är ju namnet på den tidens fotogen, som man använde för rengöring och till lampor. Kommer ni ihåg att Martin Ljung hade en roll som Färgaffär. Ref 1Viking. Han som var så svag att han inte kunde göra en saltomortal. Den figuren gjordes på Idéon i Stockholm. Förr kunde han inte lyfta en tegelsten. Jag var där. Sunlight, Radion, Fenom och Kaustik soda var den tiden viktigaste rengöringsmedel i köket.

Hårfrisörskan. Ref 1

 Hårfrisörskan hade hemska apparater. Livsfarliga var dom också för den tidens kablar blev lätt slitna. Det är bara att titta på gamla strykjärn. Att ha en sådan här varmluftsblås för att tillverka lockarna var imponerande för varje kund.

Läskedryck från Tumba bryggeri. Ref 1
Tumba Special är en läskedryck som säljs i Gråfors museum. Drycken slutade tillverkas runt år 1950 och var sedan bortglömd i över 50 år. Änkan efter ägaren på det nedlagda Tumbabryggeriet hittade det hemliga receptet och gav det till den lokala PRO-föreningen. Så småningom hamnade det i Gråfors Samlingars ägo, som nu tillverkar läsken efter originalreceptet i liten skala via ett bryggeri i Dalarna. Tumba special har samma smak och likadan etikett som förr i tiden, och smaken påminner om en blandning av Champis, Trocadero, citron och hum-hum. Den senare ingrediensen är det upp till provsmakaren själv att lista ut vad det är... Text efter Gråfors webbsida.

Bensinstation. Ref 1

Bakom själva museet finns den gamla fina bensinstationen. En liten bil är framkörd för tankning. Om det är riktig bensin i behållaren på pumpen vet jag ej. Jag tycker den ser Bensinstation disken. Ref 1lite mörk ut. Dröm dig bort i Castrol oljebehållare, godisbehållare ur vilken barnen fick en kola om chefen var på gott humör. STP, rödsprit, oljekanna och reservdelar till Amal förgasare, vilka var vanliga på motorcyklar.


Harley Davidsson 1903. Ref 1 Gråfors samlingar Sparreholm
MC och hjälpmotorer
Sid 3
Tillbaka   English version
Motor från Bunis i Dalarna. Ref 1

Historia om cykelljus. Ref 1Så här började det hela med ljuset på cykeln. Karbid var ju livsfarligt då den bildade en mycket giftig gas. Så snart dynamon kom till försvann karbiden. Under kriget togs den upp igen för att användas som drivmedel i mindre motorbåtar.

 

Harley Davidsson. Ref 1

Harley Davidsson 1903.
1953 höll det på att alldeles gå fel för HD då Norton var namnet på Daytona Show. Detta kunde inte HD acceptera utan man gav sin testförare Paul Goldsmith order att ta igen rekordet med en 37 hk genom att höja rekordet för högsta hasighet med 42 km/tim. HD skapades dock långt innan då de 2 ungdomskamraterna William Harley och Artur Davidsson började tillverka motorcyklar i Milwaukee. De var en lyckad kombination som utvecklade, redan efter några år, en V-twin, en layout som skulle bestå. Man förstod att för att sälja måste man ha många återförsäljare och det skapade man. Redan 1912 hade man över 200 st i Amerika. Modellerna avlöste varandra men motortyp och layout var densamma. Reklammässigt satsade man på den typ av tävlingar som förekom i Amerika. Dirt Track och Hill Climb. Här kunde inte de Brittiska fabrikaten göra sig gällande. Deras enda motpol var Indian, men det märket lades ned 1953. Den mesta motorn skapades 1926 och var kvar i produktion ändas till 1972. American Machinery Foundry köpte bolaget 1969 då man kom i svårigheter pga US Tariff Commission. Bolaget drog ned på antalet anställda och kom i konflikt med dem. Kvalitén sjönk drastiskt och cykeln fick öknamnet "Hardly ablesome". AMF sålde 1981 och HD fick åter igen tillbaka sitt goda ryckte. Nya modeller utvecklades med bakgrund av den nostalgi som man hade. Idag säljer man cykeln med ett betydligt högre pris än vad de Japanska tar ut och ändå har man full efterfrågan.

DKW. Ref 1Under mellankrigsperioden var DKW värdens största motorcykeltillverkare. Efter kriget då DKW hamnade i östzonen byttes namnet till MZ. Jämför med BMW. Namnet DKW fick inte Östtyskland använda. 1949 började man i Ingolstadt, idag säte för Auto Union, att tillverka MC. På 50-talet tog man fram flera kända modeller som kopierades och såldes nästan intakta. T.ex. RT 125 kopierades till BSA Bantam. Ett flertal fusioner kom. Dessa avslutades och DKW som märke är idag borta men ersatt av Auto-Union under VAG koncernens ledning 1964.

EBE hjälpmotor. Ref 1EBE 184 cc 2 hk
med snarkventil 1919. Tillverkades av EBE verken i Åmål. Cykeln var en kopia av Furir och försedd med frikoppling, vilket Furir ej hade, av Carl-Georg EBE 184 cc detalj av motorn. Ref 1Lindkvist. På denna hade han tagit ut patent. Såldes för 500:- vilket var mycket pengar på den tiden.

Panther. Ref 1

Panther Sachs 74 cc 1931. Ref 1

År 1900 slog sig Johan Phelon och Harry Rainer ihop om ett mc patent. Det gick ut på att motorcylindern ersatte det främre sneda ramröret, så långt cylindern räckte.  Detta  är ett säkert igenkänningstecken på en Panther motorcykel då alla var försedda med detta patent. Bilden visar dock inte denna konstruktion. Harry Rainer omkom dock redan 1903 i en trafikolycka och ersattes med Richard Moore. Han hade konstruerat en 2 växlad enhet som arbetade med två kedjor och koppling. Företaget kallades för P&M och motorcykeln utvecklades sakta med förbättringar. Tillverkning minskade kraftigt på 60-talet och den sista Panthern levererades från fabriken i Cleackheaton 1967.

Colibri 1919. Ref 1Colibri

Colibri fanns också som rammonterad motor 1919 och har vissa likheter med FN från den tiden. 1921 gjordes en V-twin. Denna var monterad tvärs i Cokibri motor detalj. Ref 1ramen. Dock gick företaget i konkurs 1923, men restlagret som köptes upp annonserades ut så långt som till 1928.
 

Nimbus

Nimbus. Ref 1För ovanlighets skull startades inte Nimbus tillverkningen av ett företag som börjat med cyklar. 1919 gick Nielsen och Fisker ihop för att tillverka en motorcykel. De hade redan ett väl etablerat företag som redan 1910 börjat tillverka damsugare, Nielfisk. Deras tanke måste ha varit att till sin redan etablerade produkt försöka tjäna mer pengar på en motorcykel. Detta skulle ju inte bli något problem men marknaden var negativ. Det gick trögt i början. 
Den Svenska sånggruppen The Swe-Danes med bl.a. Alice Babs berättade en gång varför man gjort sig sådan popularitet i Amerika. "You got to have your own style" sa man. Nimbus hade just detta. Försäljningen kom ej igång ordentligt förrän efter 1920 då ett företag med namnet Nimbus bildades som var skilt ifrån damsugartillverkningen. Nimbus sålda sedan bra och deras typ av mc togs väl emot och totalt såldes 12000 maskiner. Med hjälp av leveranser till danska försvaret.

Cyclemaster. Ref 1Ett motorhjul var inget nytt. När man presenterade Cyclemastern, den Franska "Bicycletten" från 1892, hade den en roterande 5 cylindrig stjärn motor i bakhjulet. Engelska Singer tillverkade sitt motorhjul 1900. Sedan fanns det också det österrikiska ÖWA-hjulet. Den motorn kopierades av många. Cyclemaster tillverkades i Holland av Plubier. Motorn liknade mycket den framhjulsdrivna Berini. 1952 var priset 450:- eller 690:-. Handbok.


Blomster motorcykel från 1902. Ref 1Tvåtaktaren uppfanns 1881 av skotten Dugald Clerk. En ny konstruktion visades av Joseph Day 1892. En förbättrad motor kom 1901. Blomster byggde sin mc redan 1902. Motorn var av Blomster motorcyckel 1902. Ref 1fransk tillverkning från en firma med namnet Ixion. Den var avsedd att placeras ovanför framhjulet, men blomster monterade den i ramen för att få bättre viktfördelning. 50 cc tvåtakt. Bild på motorinstallationen Blomster 1902. Ref 1Torrbatteri och spole. Brytarna aktiverades av en kam som satt på motoraxeln. En utväxling med kilrem fanns till en nedre remskiva. Därifrån var det kedja till kopplingen och Denna bild visar detalj av motorn. Ref 1sedan kilrem till bakhjulet. Broms finns till cykelnavet och en bromskloss på en av remskivorna. Det enda man kan säga är att det var komplicerat.
På en lapp skriver Stefan Gråfors att han ämnar ta cykeln över till England och köra Brighton loppet. Det blir nog svårt förutom att få ordning på den att den klarar sträckan. Dessutom måste den vara riktigt original. Det är noga vid det loppet.

Visar tändspolens originaldelar. Ref 1Original delarna till tändspolen här demonterade. Den är tillverkat av en järnkärna och kopparplåt som veckades och isolerades med glasbitar. Det hela täcktes med stearin och placerades i en egentillverkad trälåda, som placerades snett nedanför sadeln. Se bild. Gnistan var dock för dålig när cykeln renoverades av Lennart Nordström och ersattes därför av en tändspolen från en moped 2002.

Sveriges äldsta tvåtaktare.
Är ovanstående 50 cc motorcykel från 1902. Tvåtaktsprincipen uppfanns 1901. Under 25 år förändrade man konstruktionen på denna MC. Dokumentation finns att Blomster körde den till Göteborgsutställningen 1923. Förgasaren byggdes av en cykelpump av Blomsters son.
Cykeln är inköpt av Stefan Gråfors 1982, Renoverad av Lennart Nordström, Tillberga 2001. Han har tillverkat en ny förgasare mm. Gråfors tanke är att den skall vara med i London Brighton loppet i England. Detta är nog mindre troligt.

Motorcykeln tillverkades av en man vid namn Blomster i Kinna Västergötland. Motorn är av det franska fabrikatet Ixion och var avsedd att monteras ovanför framhjulet, som skulle drivas av en friktionsrulle. Den här placeringen var ju inte den bästa med tanke på tyngdpunkt och viktfördelning. Blomster monterade den i ramen och konverterade den för remdrift. Motorn är troligen den första kommersiellt tillverkade tvåtaktaren.

Motor: Ixion en cylinders 50 cc tvåtakt.
Tändning: Torrbatteri och spole. Brytarna på motoraxeln, som är försedd med brytarkam.
Förgasare: Flottörförgasare med ställbart munstycke och luftspjäll.
Kraftöverföring: Kilrem från remskivan på motoraxeln till den undre remskivan. Kedja därifrån över kopplingen och slutligen kilrem igen till bakhjulet.
Däck: Vulstfälgar med 28x1,5 tum vulstdäck.
Bromsar: Dels den vanliga bakhjulsbromsen i cykelnavet, dels en bromskloss på en av remskivorna.

Andra motorcyklar/mopeder hos Gråfors.

Flying 1905.
Flying 1905. Ref 1Flying 1905. Ref 1







ÖWA motorhjul.
ÖWA motorhjul. Ref 1

Moped BD 1952.
Moped BD 1952. Ref 1Navet och del av kilremmen. Ref 1


Hemmabyggt fotbollsspel.
Detta spel drevs av en dammsugare och är från 1960. Skrivmaskinstangenter har använts för att aktivera spelarna.

Fotbollsspel drevs av en dammsugare. Ref 1


3-hjuling med Huskvarna motor. Ref 1 Gråfors samlingar Sparreholm
3-hjulingar
 Sid 4
Tillbaka  English version
Självspelande piano. Ref 1

Trehjuling från Gråfors i Hågelby Tumba. Ref 1

I förrådet bredvid bensinstationen har Gråfors samlat ett antal 3 hjulingar. Dessa var mycket vanliga under kriget och början av 50-talet. Det första kom från Tyskland redan för WWI, men snart hade de svenska tillverkarna tagit fram egna, i stort i överensstämmelse med de tyska. Under kriget byggdes de flesta om och försågs med elmotor på upp til 2 hk. En svensk representant fanns 1913 i Johannes Källander.

3-hjuling. Ref 1Info. Ref 1

3-hjuling. Ref 1Styrarm. Ref 1

Info. Ref 1
 



3-hjuling. Ref 1Hågelby i Tumba Gråfors lanthandel. Ref 1

Info om 3-hjuling. Ref 13-hjuling. Ref 1

3-hjuling. Ref 13-hjuling. Ref 1

Info. Ref 1

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-