Gänget bakom Falköpings MC. Ref 1
Gänget bakom Falköpings MC. Ref 1
MC Museum Falköping
Bilder aktuella 2009, 10, 16.  91 bilder

Tillbaka  Officiell hemsida  Engelsk version
 Se även mina följande webbsidor Falköping MC Museum Professorn Lundberger m.fl.
sedan 060110
Uppdaterad
2019-03-11
© Björn Bellander
web counter
web counter

Falkopings mc museum. Ref. 1
Motobecane var en fransk tillverkare av cyklar, mopeder, motorcyklar och mindre fordon. Firman startade 1923. Ordet är en blandning av moto, som är ord för motorcykel och becane, ord för cykel. 1981 gick firman konkurs och köptes av Yamaha samt och bytte namn til MBK 1984. Man fortsätter att tillverka scooters.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Wanderer. Dessa cyklar började tillverkas ca 1903 i Sachsen Tyskland. Man hade sin egen motor med en kamaxel som låg framför cylindern. Den påverkade två ventiler på motorns framsida. Därav blev förgasarens insugningsrör långt då det anslöt ovanpå insugningsventilen. Senare kom olika 2 cylinders V-twin 1928.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Info föregående Wanderer bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
DKW som är ett namn uttytt "Dampf-Kraft-Wagen" är ett märke som startades 1916 av dansken Jörgen Skafte Rasmussen som byggde från 1920 lätta motorcyklar med 2-taks motor. Under mellankrigsperioden var DKW värdens största motorcykeltillverkare.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Info föregående DKW bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Underlaget till denna Minsk motorcykel kommer från det krigsbyte som Ryssarna tog från DKW- fabriken i Zschopau, som också fördes till Moskva. Företaget Motorvelo startades i Minsk Vitryssland 1945.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Info föregående Minsk bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Minsk Clubman.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
IFA BK 350. Jörgen Skafte Rasmussen, känd Dansk man som var i Tyskland, slog sig ned i Zschopau och startade där 1916 en fabrik för tillverkning av detaljer till ångmaskiner.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående IFA bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal. Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång på samma sätt som alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Denna FN hade en ägare som bodde på Storgården Skarstad 1915. FN är känd för sin ovanliga framhjulsupphängning som infördes efter WWI. Konstruktionen var köpt från Schweiz. 1959 producerades en moped som gavs många olika namn. T.ex. Rocket. Tillsammans med Sarolea såldes en moped type S.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Den närmaste mc:n är en sen WMW. Föregångaren var byggd av nattvakten Gunnar Johansson. Den första hade en 4 takts motor på 275 cc. Insugningsventilen var en vacuumventilThe forerunner for the mc of WMWs was built by the" night guard" Gunnar Johansson. The second had a 4 stroke engine and about 275 cc. The inlet had a snifting valve. Med denna kunde man kontrollera varvtalet. Avgasventilen styrdes av en kam.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
FN ur en annan vy.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Annan vy på WMW mc.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Med hjälp av Axel Johansson i Lekåsa och Olle Ström i Vara 1913-1915 byggdes en 2 takt 233 cc motor. Den monterades i en försärkt och modifierad cykel ram. Motorn startades på bensin. När den var varm övergick man till fotogen.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående WMW bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
MC byggd omkring 1915.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Denna svarv som snurrade med hjälp av "fotkraft". Den är använd för att bygga föregående mc. I Vara fanns ej el på den tiden.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående WMW bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Velocette motorcyklar grundades 1905. Då hette tillverkaren Taylor Gue. Grundarna var John Taylor och William Gue. De ändrade sitt firmanman två gånger. Deras första mc fick namnet Veloce.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Velocette bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Sarolea grundades 1850 som en firma som levererade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men efterträddes av en energisk ledare som lyckades driva företagen till 1949. Under mellankrigstiden levererades många modeller. De hade 350 till 600 cc.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Sarolea bild
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till. Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Info föregående Indian Brave S bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Mer om Indian. Trots många försök med sammaslagningar bl. a. med Royal Enfield, Vincent och Matchless för återstart av Indian blev det inget långvarigt. Men märket Idian är så omhuldat att privata har startat tillverkning av reservdelar aför alla modeller. Att köpa en Idnian är inget reservdelsproblem. 
Falkopings mc museum. Ref. 1
Info föregående Indian bild. 
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Entré till museet.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Speedway cykel placerad utanför för att lättare se museet.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 FN var ett företag som låg vägg i vägg med Sarolea i den Belgiska staden Herstal. Här startade de att tillverka, liksom alla andra nya företag på den tiden med cyklar och motorcyklar. Cykeln hade den egenheten att den drev av en kardan istället för kedja.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående FN bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Mannen från frälsningsarmén, James Lansdown var den precisionsfyllde man som skapade Norton motorcykeln 1902. Firman etablerades redan 1898 i vilken han sålde delar till mc marknaden. I början använde man sig endast av motorer från andra tillverkare som Clement eller Motor Rev.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Norton bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
I den Engelska staden Wolverhampton sågs, 1851, en 15 årig pojke komma till en tillverkare av Japansk utrustning. Det var John Marston. Efter 8 år slutade han och öppnade sin egen tillverkning av de japanskt influerade artiklarna.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Annan vy av en Sunbeam MC.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Sunbeam bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Frankrike som i slutet av 1800-talet och början av 1900 var det ledande landet när det gällde motorfordon. Man lockade redan 1887 in utländska intressenter som startade fabriker. En av dessa var Charles Terrrot och Wilhelm Stücklen som flyttade sin maskin verkstad 1887 från Tyskland till Dijon i Frankrike. Meningen var att börja tillverka cyklar och senare 1902 motorcyklar.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Terrot bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Terrot.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info föregående Terrot bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Rumi. Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin. Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950, beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar. Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation. Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Rumi bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Peugeot 75 cc 2 takt.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Peugeot bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Genom den oansenliga dörren, se ovan, kommer man bl.a in i Sveriges mesta Speedway museum, med alla sorter av Speedway maskiner. Lennart Magnusson är den sanna entusiasten och har själv tävlat i sina ungdomsår. Dessutom är han konstruktör av många olika motor konstruktioner. Bl.a. Slidmotorer.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Detta är en annan speedway cykel.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
En Douglas mc motor vilken skall monteras längs.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
En amerikansk Whizzer, ombyggd av Kroon i Sverige. De imorterades som moped men blev ej godkända. Få blev sålda.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Whizzer bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. 1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man komma igenom de svåra åren efter kriget.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Motorinstallation på Honda moped.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående 2 Honda bilder.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
En tidig hembyggd cross cykel.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
En tidig BMW R12 militär cykel. Eller kanske en Ural.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 BMW's constructor Max Friz designed the first motorcycle. BMW R32. It was equipped with a 2 cyl. boxer engine which was mounted crosswise in the frame. The cycle had a separate gearbox and propelled the rear wheel by a shaft.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående BMW bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Ariel militär cykel.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående Ariel bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Engelsk militär cykel.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Moto Guzzi.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info föregåend Moto Guzzi bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Ducato 4 takts moped.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info föregående Ducati moped bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Motorcykel hopplockad av Proffessorn Johnny Lundberger.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående MC bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Cykelmed hjälpmotor Trojan.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Närbild hjälpmotor Trojan.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregåend 2 Trojan bilder.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Moto Morini moped.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Info föregående moto Morini moped bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Puch dubbel cylinder.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Vevstake till Puch dubbelcylinder.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Variant på vevstake till Puch dubbelcylinder.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Detalj av föregående bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
BSA Shooting Star. Denna var lotteri vinst det år jag var där. Vann ej.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info lotteri cykel föregående bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 En 118 cc Huskvarnra ombyggd med en tp av överliggande ventillyftare. En typ av kamaxel.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info föregående slidmotortopp bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Experiment roterande topp på en Rudge motor.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Annan vy på två takt topp omyggd med en avgas ventil.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info 2 experiment motor bild.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Experimentmotor med roterande ventil system.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Detaljer till föregående bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1 
Detaljer till roterande top och type med tvåtakt med avgasventil.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Detalj av motor med roterande ventil system.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Delar från en Huskvarna med V2 motor.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
I Southport strax norr London byggde man upp en utvecklingsanläggning för att ta fram special fordon till att användas under WWII. Bland alla de som togs fram var en att användas av fallskärmstrupperna.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Info föregående Corgi bild.
Falkopings mc museum. Ref. 1
 Phänomen. Tysk mc.
 Falkopings mc museum. Ref. 1
Info föregående Phänomen bild.
 Dubbelkolvsmc som det finns mer att berätta om. Ref.1
Dubbekolvsmc som det finns mer att berätta om.
 Puch dubbelkolv. Ref. 1
Puch dubbelkolv.
HD Halvtopp back racer. Ref. 1
HD Halvtopp.
Ombyggd två takt HVA 118 cc med avgasventil i toppen. Ref. 1
Ombyggd tvåtakt HVA 118 cc till med avgasventil i toppen.
Detalj av ombyggd Rudge till roterande ventilsystem. Ref.1
Drivning av roterande slid.
Detalj av drivning. ref. 1
Detalj av roterande slid.
Slutlig utveckling av roterande ventil system. Ref. 1
Slutlig utveckling av roterande ventilsystem.
Märklig konstruktion för trådekerhjul. Ref. 1
Märklig konstruktion för tråd ekerhjul.
Falkopings mc museum. Ref. 1
Speedway cykel och motor med roterande ventil system.

Andra museer i denna webbsida
Tillbaka

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti 2000
Bugatti 2018
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Glasbruk
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz 2000
Mercedes Benz 2018
Motala museum
Munktells museum
Museumresan 2018
National MC Museum Australia
NSU 2018
Besok VM Otto Walz
Peugeot 2018
Porsche 2000
Porsche 2018
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim 2000
Sinsheim 2018
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-2013