Sid 1

Official website

Länkar

Alvis


Alvis story


Marendaz 13/70

Marandez bild Anzani
 

 

 

Jensen Healey

Jensen Story

Jensen bild


Daimler SP 250

Daimler SP

Daimler bild

Alvis Speed 20/25 1934. Ref 1
1934 Alvis Speed 20/25.
Speed 20 var den första modellen i en lång rad med denna klassiska design. Modelltypen kallades för tourer. Den har en 2.5 liters motor med en hel synkroniserad växellåda.
Det var Alvis som utvecklade denna växellådas synkroniserade system för att förenkla växling. Finessen var att få kugghjulen att rotera lika fort så att de kunde glida in i varandra, det blev en mekanisk automatisk mekanismen.
Det revolutionerade körningen och ännu idag använder bilar samma system. Alvis fabriken tillverkar ej längre bilar men gör istället militära fordon. Företaget är också ägare av Hägglunds i Örnsköldsvik m.fl. i Sverige. Detta är en del under BAE system. Se Alvis nedan.

Jensen Healy 1975. Ref 1
Jensen Healey 1975.
Det var två bröder, Jensen, som i början byggde om Austin Seven bilar till sportigare utförande. Man bildade firman Jensen Motors som fick i uppdrag att göra dessa bilar av Standard Motors komponenter. 1970 fick Kjell Qvale Jensen designa en sportbil som skulle byggas av British Leyland komponenter och när Qvale tog över Jensen fabriken 1970, föddes Jensen Healey.
Från början byggdes den för att ta Vauxhall Viva GT motor och drivning, men avslutades med att förses med en mycket mer potent motor genom 16 ventilers 2 liters Lotus, som baserades på en Vauxhall och trimmades till 140 hk.
Bilen hade en tilltalande utvändig design men under karossen hade designen en mängd brister som hålrum där fuktig lera kunde lagrades vilket orsakade att bilen snabbt rostade sönder. Resultatet blev att en fin Jensen är svår att hitta idag. Se Healy Silverstone nedan.

Marendaz 1934. Ref 1
1934 Marendaz 13/70 special.
Historien om bilar är full av intressanta personer och Kapten Donald Marendaz var inget undantag. Han tillverkade sina bilar med utomordentlig kvalitet och hög utrustningsnivå. I början delade han lokaler med återförsäljaren av Bugatti och en cabriolet tillverkare i London. Marendaz bilar erövrade flera rekord på Brooklands, Monthlery och Shelsley Walsh och priserna finns i museets samling.
Hans företag lades ned 1936 och efter WWII flyttade han till Syd Afrika. Där blev han multimillionär på att tillverka diesel motorer. Kom senare tillbaka till England 1971 och dog vid 91 års ålder 1988.

Daimler Sp 250 Dart 1963. Ref 1
Daimler SP 250 Dart 1953.
Daimler Dart representerar början på avsteg från den traditionella Daimler designen, med dess utsvävande glasfiber kaross, monterad på ett Triumph TR3 chassis och försedd med Edward Turners nya 2.5 liters V8 motor.
London polisen behövde en kraftigare bil för att kunna ta hand om de terroriserande ungdomarna i  området Mile End av London på 50 och 60-talet. Därför blev Daimler Dart en av de första sportbilarna som polis bil. Den levde upp till de krav man behövde för att köra ikapp den tidens motorcyklar.
Dess karriär som polisbil blev kort då polisledningen insåg att även poliser är mänskliga och hade "roligt" med denna bil.


Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 2

Länkar

Turner Sport cars

Turner cars
 

Riley

Riley Nine


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alfa Romeo Tourismo

Alfa Romeo SS
 

AC Bristol

AC Sport Cars


 








 

Turner Sports 1951. Ref 1
Turner Sports 1951.
Denna bil är en av de mest sällsynta av Jack Turners sport bilar och beställdes speciellt av Ken Rose, son till Hugh Rose, som var Lea Francis designer. Ken skulle tävla i klubbtävlingar på tidigt 50-tal.
Ken önskade sig en kopia av den berömda Ferrari 160 Barchetta som fortfarande var mycket populär men mycket dyr på den tiden. Naturligtvis hade man installerat Lea Francis motor. Med denna tävlades under hela 50-talet med olika förare bakom ratten. Efter att ha byggt ca 800 bilar drog sig Turner tillbaka 1965. Se även Turner nedan.
Alfa Romeao GT 1929. Ref 1
Alfa Romeo Gran Tourismo 17/75 1929.
I den sanna känslan för ord så är det här en Grand Tourer. Utvecklad från tävlingsframgångar under det tidiga 20-talet. När Vittorio Jano tog över rollen som designer 1926 dök de single och dubbla överliggande kamaxlarna upp.
Denna bil som kan gör 160 km/tim är en av favoriterna som Haynes museum tar ut på sina berömda turer. En riktigt krävande bil för föraren bl. a. att få i växlarna i lådan med de raka kuggen, ingen synkronisering och utrustad med en typisk racing koppling som verkar mera som en el kontakt.
Endast 1130 exemplar tillverkades av denna modell mellan 1929 till 1933.
 
Riley Brooklands Special 1934. Ref 1
Riley Brooklands Special 1934.
Från början var Riley en familj som i slutet av 1800-talet byggde bl. a. cyklar. 1905 kom deras första 4-hjuliga bil. Ca 1930 kom företaget i händerna på Lord Nuffield och såldes internt till hans företag Morris.
Byggd 1948 av Performance Cars med förebild till Brooklands Riley har den en modifierad version av det berömda hemisfäriska topplocket, mer känt som Riley Nine.
Dess 4 cylindrar, ohv i 45 °, dubbla kamaxlar med korta högt monterade stötstänger var den perfekt till backtävlingar. Något hopp att den kunde användas som gatbil kan glömmas bort då kopplingen fungerar lika snabbt som en elektrisk kontakt. Det är antingen till eller ifrån.
AC Ace Bristol 1956. Ref 1
AC Ace Bristol 1956.
Tillverkad av den berömda bil designern John Tojeiro, är denna typiskt tvåsitsiga brittiska sportbil med aluminium kaross byggd på en fackverksram med separat hjulupphängning runt om. Med den tävlade han ofta i klubbtävlingar. Bilen fick tilläggsnamnet Ace.
Under den tid den producerades fick den ett antal olika motorer vilket inkluderade 2.2 liters Bristol motor. AC fabriken är en av de absolut äldsta Brittiska bilfabrikerna, som startade att bygga bilar redan 1908.
Den har funnits på samma område i Thames Dirton Surrey sedan 1911. AC blev basen för den mer berömda AC Cobra.
 

Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 3

Länkar

Morgan Unique

Morgan
 

Allard

Nya Allard

Allard site

Allard register

Allard owner's club


 

 

 

 

 

Turner cars


Alvis story

Alvis TD21

Morgan Supersport 1938. Ref 1
Morgan framvagn 1938. Ref 1
Morgan Supersport 1938.
Morgan är idag den sista biltillverkaren av den genuina Brittiska skolan som byggt sportbilar sedan 1910.
Fram till 1935 hade Supersport en utmärkande bakre design liknande en skalbagge. Efter detta datum utformades bakre delen mer liknande en tunna som även inkluderar ett reservhjul.
Morgan representerade den billiga delen av bilmarknaden med ett nyckelpris av bara 135£.
Idag är denna bil värd 17500£.
Turner 950 Sport 1959. Ref 1
Turner 950 Sport 1959.
Turner var en av de mindre kit car sålda bilar som hade en begränsad tillverkning under 50-talet. För många representerade den ett billigt sätt att bli sport bils ägare. Den byggdes på Austin A30 delar som inkluderade även A seriens motor.
Bilen annonserades ut genom att använda en ung kvinnlig modell som senare blev internationell radio och TV stjärna - Petula Clark. Hon fick en bil med registreringsnummer PET 1.

Allard K1 1947. Ref 1
1947 Allard K1 Two Seater Sports.
Detta är den enda överlevande rally Allard V8 i ett icke renoverat utförande.
Det var den tredje bilen i det röd-vit-blå teamet av bilar som startade i 1947 års Alpine Rally. Den kom på femte plats i händerna på Leonard Potter, med en kraftfull Ford V8 sidventilsmotor under huven.
För sin tid var denna bil en riktigt tuff sport bil.
Läs om Allard K2 som kördes på Karlskoga veteran tävling 1966.
Alvis TD 21 1960. Ref 1
Alvis TD 21 Serie 1 H.H.C 1960.
När TD 21 introducerades var den en utveckling av Schweizaren Grabers designade TC108G, vilken i sin tur härstammade från "Grey Lady". I början hade modellerna karosseri från både Graber och Willowbrook, alla TD 21 hade Park Ward karosseri och BMC växellådor istället för Alvis lådor som man använde i början. Denna bil är en av de 75 Dropheads kupéer som byggdes, medan totalt 784 bilar av saloonmodell kom ut på marknaden.
Baspriset 1960 på en Drophead Coupé 1960 var 3110£, vilket på den tiden var en dyr bil.

Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 4

Länkar

Ellwood Haynes

Haynes Apperson

Haynes Automobile Company

Charles DuryeaHaynes

Haynes bild 1

Haynes bild 2

Haynes International

Haynes museum
 


 

 

 

 

Stanley steam bil

Stanley Museum

Andra tillverkare

Stanley bilar

 

Bristol 401

Bristol 401-403

Bristol owners Club
 

Haynes Light 12 1917. Ref 1
Haynes Light 12 1917.
Ellwood Haynes var en Amerikansk uppfinnare och kemist. Början till hans förmögenhet var uppfinningen av materialet stellite och framtagningen av ett rostfritt stål. Han var dessutom intresserad att bygga ett fordon då han på grund av sitt arbete reste mycket på ett gasfällt i Indiana. På det sättet blev han den förste som tog fram en fungerande bil. Dock fanns också bröderna Duryea som gör honom denna sak stridig. Han startade en bilföretag i Kokomo Indiana, som producerade bilar på 10 och 20-talet. Då gjordes denna V12 bil 1917. Efter flera försäljningar hamnade hans bolag Haynes Stellite Works i Union Carbides händer. Det var det bolaget som i Indien släppte ut gift i luften som dödade mellan 8000-12000 indier i början av 2000. Numera heter det Haynes International och tillverkar metallegeringar.
Bilen ovan hittades i djungeln på Java helt övervuxen på en gammal marknadsplats.
Du kan följa Ellwood Haynes liv över de länkar jag angett.
Stanley Steamer 1921. Ref 1
Stanley Steamer 1921. Ref 1
Stanley Steamer Car 1921.
Ångbilarna var ett gångbart alternativ ända tills dess att självstarten blev ett naturligt tillbehör på bensinmotorn. Det populäraste märket blev Stanley Cars. De var tvillingbröder som intresserade sig för fotografering. Men man blev påverkad av tidens krav och sålde sin verksamhet till Eastmann Kodak.  Den bil man tillverkade var i början inte alls den mest sålda men tillverkningen överlevde från 1896 till 1924 då man sålde sin verksamhet. Senare försvann ångbilstillverkningen i ekonomiska nedgångar och konkurrens från de betydligt billigare bilarna med bensinmotorer. Det senaste försöket med ånga var under oljekrisen 1973 då SAAB utvecklade en ångdel stor som ett batteri med en effekt av 160 hk. Bland länkarna är videodelen informativ, men börjar med en kortare reklamdel.
Stearns Light S. Ref 1
Stearns Knight Model S.
Stearn var en ingenjör hos Ford men började att arbeta hos Willys. Man hade då på 10-talet en slidmotor på 4 cylindrar. Med den började han arbeta och bildade snart sitt eget företag. Stearns. Med Stearns Knight bilen klarade man sig ganska bra. Nu kom WWI i vägen och Amerika som skulle ta fram den första massproducerade V12 flygmotor med en grundkonstruktion hos Packard Motors. Tillverkningen lades bl. a. hos Stearns som hade vana vid små toleranser pga slidmotorn. Efter kriget fortsatte man med olika modeller och motorer som 4, 6 och 8 cylinders slidmotorer. Stearn som pga sjukdom fick träda tillbaka gjorde att och dess nya vd inte klarade av att sköta marknaden. Stearn gick bakvägen och när börskraschen kom lades företaget ned. Världen hade nu tappat ännu en mycket fin lyxbil liksom en motortyp som inte kom igen förrän Bristol och Junkers byggde sina motorer av slidtyp under WWII.
Bristol 403 1953. Ref 1
Bristol 403 Saloon 1953.
Bristol Aeroplane Co började att tillverka bilar för att sedan ersätta det med den militära produktionen. Man var djup påverkade av BMW 328. 1953 kom modellen som visas. Det var en utvecklad modell av 401:an. Motorn var baserade på BMW's 6 cylinders motor med al topp och gav 100 hp. Bilarna var förhållandevis dyra och få såldes så idag finns inte många kvar. Bilens fina drag är resultatet av Italiensk design som fått en av den tidens bästa motorer, den tyska BMW 328 2 liters motorn. Denna användes av många märken som AC, Frazer-Nash och Cooper. Produktionen upphörde 1955.

 

Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 5

Länkar

Jensen C-V8

Jensen Historia

Jensen owners klubb

Jensen utanför stadshotellet i Karlstad ca 1952. Ref 1
Jensen utanför stadshotellet i Karlstad ca 1952. Ref 1
Jensen bild tagen utanför stadshotellet i Karlstad ca 1952. Ref 1
 Jensen bild tagen utanför stadshotellet i Karlstad ca 1952. Ref 1

Triumph Spitfire
 

 

 

 

 

Jaguar MkV

Jaguar Mk IV


Bentley

Bentley 4,5 liters

 

Jensen CV8 1962. Ref 1
Jensen CV8 Mk1 1962
Jensens bilar hade ju tidigare varit försedda med bl. a. Bristol/BMW motorer. Nu slog man på stort och 1962 kom en ny bil med Chrysler V8 på över 5,9 liter och 330 hk. Dock fortfarande med plastkaross. Den var en utveckling av modellserien 541. 500 bilar av modellen C-V8 byggdes och de sista MkIII kom 1966. En MkII som ej såldes i USA skickades till Italien för att få ny design på karossen då man byggde den första "plåtbilen" Interceptor.
Jensen bilder till vänster har jag tagit i Karlstad utanför Stadshotellet i början av 1950. Troligen en 1937 Dual Cowl.
Jaguar 3.5 1949. Ref 1
Jaguar 3.5 liters Saloon 1949
Jaguar kom till 1922 under namnet Swallow Sidecar och namnet SS Cars 1934. Ordet Jaguar användes första gången 1935. 1945 fick hela företaget namnet Jaguar. 1960 köpte man Daimler från BSA och överfördes sedan i BMC, vilket resulterade i British Motor Holding BMH 1966. 1968 slogs BMH ihop med Leyland och BLMC och slutligen under ekonomiska svårigheter blev allt BL, British Leyland 1975. Nu skulle man tänka sig att organisationen skulle klara sig men redan 1984 var det dags igen under Tatchter's privatiseringsperiod, skulle Jaguar säljas till Ford 1999 tillsammans med en rad märken. 2007 började några märken säljas ut igen från Ford som Aston Martin och 2010 Volvo.
 
Triumph Spitfire 1955. Ref 1
Triumph Spitfire ram 1955
Av Spitfires alla årgångar byggdes totalt 249022 bilar. Största produktionen fick modellen med 1500 cc motor. Mest kritik fick den för arvet av bakaxel från Herald modellen.
Bentley 4.5 1929. Ref 1
Bentley 4.5 liters Drophead Coupe 1929
Bentley råkade inte ut för samma omständigheter som Jaguar. Den sista modellen som byggdes innan Rolls Royce tog över var Bentley Speed Six. Man gjorde dock sitt namn känt genom främst Blower Bentley. Denna modell vann Le Mans flera gånger genom gänget som blev känt under namnet Bentley Boys. Under Rolls Royce tiden tappade naturligtvis Bentley sin image och blev en andrahands bil till Rolls. Ett billigare alternativ även om den nästan var en Rolls. I slutet av 1990 var ju den Engelska bilindustrin under all kritik och Bentley namnet såldes till Volkswagen VW lyckades även köpa loss namnet Bugatti av släktingarna. Detta var ju bra för idag 2009 finns båda märkena på lyxbilsmarknaden.

Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 6

Länkar



Jordan Motor Cars

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1936 Auburn 8SC

Auburn

Cord

Erret Lobban

Deusenberg


1946-1950 Healey

Healey Silverstone

Daimler Limousuine 1905. Ref 1
Daimler Detachable Top Limousine 1905
Daimler var ju från början ett tyskt märke. Det kom till England genom att en Frederick Simms träffade Gottleib Daimler i Tyskland 1890. Då kom de överens om att Simms skulle importera en motor. Daimlers speciella utförande av kylarens överdel blev dess igenkänningsmärke i alla kommande år. Hela taket eller övre bakre fjärdedelen på denna modell kunde tas bort med hjälp av en vinsch. Motorn såldes också till Rover som då ägde övriga patent. Bilen drevs på bakhjulen av kedjor och dessa måste demonteras varannan dag för att kokas i en blandning av talg och grafit, ett smutsig återkommande smörjning som var mycket omständig.
Från 1905 till 1953 var Daimler det bilmärke som den Engelska kungliga familjen hade i sitt garage. Det svenska kungliga garaget innehåller 2 st Daimler. En med dubbelt baksäte för att kunna härbärgera drottningens festklänning.
Auburn 852 Boat Tail. Ref 1
Auburn 852 Supercharged Boat Tail Speedster 1936
I slutet av Auburns livstid togs Gordon Beuhrig in som konsult för att skapa något som skulle rädda företaget. Det var då "the Boat Tail Speedster" kom till. Det hjälpte ju inte förstås, men modellen blev vida berömd och är så än idag, då många replika byggen finns till salu. I Las Vegas kan en replika hyras. Auburn försökte leva upp till sin berömmelse med en V12 eller rak sid-8 från Lycoming med kompressor, som då gav 150 hk. Dock köpte ingen den efteresom den var för billig och man trodde att det var något lurt. Företaget hade en lång omtumlande verksamhet i 40 år. Bilen såldes med en garanti att den kunde köras i 100 mph. Detta indikerades med en liten platta på instrumentbräden. Från starten 1904 med de två bröderna Eckhart upphörde tillverkning 1937 då man var införlivad med skaparen av Deusenberg och Cord, Lolland Cords ägande.
Jordan Playboy 1928. Ref 1
Jordan Playboy Roadster 1928
Man känner väldigt lite till om tillverkningen av Jordan bilar. Ned Jordan var en skicklig säljare som kunde fånga köparens intresse bara med annonsens utformning. Bilarna fick också extra namn på samma sätt som bilar från Detroit på 50-talet. Som exempel Tom Boy, Friendly, Playboy och Sport Marine. Dessutom erbjöds inte mindre än 10 olika färger och olika inredningar till detta. Dessa färger tog lång tid att torka. Jämför med Ford som målade i en svart färg, Japan Black, som torkade på några timmar. Man hade endast en sammansättningslinje då alla komponenter köptes utifrån. Motorn var en 8 cylinders Continental. Bolaget klarade börskraschen men tvingades till nedläggning av bankerna 1931. Ned Jordan dog 1958. Man vet inte säkert hur många bilar som tillverkades men troligen minst 30000.
Healey Silverstone 1950. Ref 1
Healey Silverstone 1950
Donald Healey började sitt motorliv som rallyförare på 20-talet. Som sådan hade han synbara framgångar. Detta gjorde att han fick köra åt flera olika märken på den tiden som ville synas. På detta sätt fick han en grundutbildning om tävlingsbilar. På 30 talet blev han chefsingenjör hos Triumph. Han hjälpte Riley och Invicta att skaffa sig ett känt namn. Dessa kontakter skulle visa sig i hans senare bilbyggande. Efter kriget 1946 hade han ingående kunskaper hur en sport/tävlingsbil skulle utformas. Han öppnade en egen firma i Warwick och det var här alla hans bilar tillverkades. Några pengar till komplicerade verktyg hade han inte utan bilarna byggdes av delar från andra lämpliga bilar på marknaden. En sådan var Riley. Han utformade dock sin egen fram och bakvagn där han tog mycken inspiration från ERA och AUDI/Mercedes tävlingsbilar. Motorn blev en Riley som gav 100 hk. Karossen fick en närliggande karosserifirma göra efter hans idéer. Det tillverkades 4 prototyper och 105 bilar kom ut på marknaden under tiden 1949 till 1950.

Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 7

Länkar

Cadillac V16

Cadillac V16 engine

Cadillac 452V16

Arvika museum

Sparreholms museum

Foto från Sparreholms museum. Ref 1
Foto från Sparreholms museum. Ref 1
Cadillac V16. Ref 1
 Cadillac V16. Ref 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Duesenberg

Last Duesenberg

Duesenberg story 1

How Duesenberg Works

It is a Doosey

Fredrick S  Duesenberg

Torsten Krüger

 

Cadillac V16. Ref 1 Cadillac 452 V12. Ref 1

Cadillac 452A 1930
Att försöka gräva info om Cadillac är att först bestämma sig för i vad man skall gräva. Allmänt om dess historia, allmän utveckling, olika karosserier eller motorer. Efter mycket letande blev det motorer då de flesta webbsidor talar om motorns utveckling och framför allt om V16.
Liksom det var 1970 då man beslöt att ta fram 500cc (8.2 liters) motorn bara för att Lincoln hade kommit med en 7.7 liters, förstår man att Cadillac skulle var värst. Då på 30-talet berodde det på att Marmon och Peerless hade V16 på gång. Man satt alltså igång att konstruera. 2 st raka 8:or sattes ihop med gemensam vevaxel och en kamaxel i mitten samt stötstänger till de stående ventilerna. Man hade samtidigt tagit fram hydrauliska lyftare för att få mjuk gång. Dock är det inte så att det är bäst för motorns balans, som reklamen sa var 16 cylindrar. Vekligheten för en väl utbalanserad motor är 12 eller 18 cylindrar i V förstås. Man hade förstås problem med beräkningen av detta på den tiden.
Det gick förvånansvärt bra att sälja bilen när den kom 1930. De första 7 månaderna såldes över 2000 bilar. Alla dessa erbjöds med karosseri enligt önskan. Dessa byggdes av Fisher och Fleetwood. 2 karosserifirmor som man köpt in bara för att ha allt innanför egna dörrar. Tomma chassin erbjöds också men såldes mycket lite. Samtidigt hade
man börjat sälja nästan samma karosser med V12 motor och ett fåtal med raka 8:or, den  blev så småningom en V8 som L-Head. Dvs sidventil med avgasventil på ovansidan så att avgaserna kom i V:et ovanför den centralt liggande kamaxel.
V16 bilen var en ren förlustaffär så man försökte göra V16 motorn billigare genom att gör om den till en L-Head sidventil och i 135° istället för som tidigare 45°. Detta var 1936 och senare. Motorn blev ju mycket bredare på detta sätt. Dock hade ju karosserierna omformats så att det blev inga problem med utrymme. Den sista V16 kom 1940. Den levererades till en köpare i Tyskland 1940. Amerika var ju inte med i kriget än. Det tog 10 år att sälja ca 4000 bilar. Denna bil från 1930 är en av de mest efterfrågade av alla lyxbilar som finnas på marknaden. I Sverige finns en V16 på museet i Sparreholm. Den beställdes av Torsten Krüger men bilen blev stående. OBS blanda inte ihop Torsten med Ivar (tändstickskungen)Köptes senare av bokförläggare Pettersson i Malmö och sedan av Helge Karinen, även ägare av Sparreholm. Den bilen är ej renoverad men ser ut som ny. Karinen har även Kung Gustaf V Cadillac. Känd från Kungens kurva. Ytterligare en dock med V12 finns på museet i Arvika. Den har de  internationellt skickliga renoverarna i Vikarbyn renoverat. Dessutom har Avika en 8 Marmon. Ytterligare två st en blå och en röd 452B 1931 och 1932 ägda av Anders Läck, finns i Sverige.

Duesenberg 8. Ref 1Duesenberg J 1932.  Ref 1
 
Duesenberg 1932
Ingen skall tro att Cadillac 452 i bilentusiasternas tycke är den bil som ligger allra främst i som den mest imponerande bilen. Visserligen är Duesenberg bara en rak 8, men den har dubbla överliggande kamaxlar vars nockar verkar direkt på ventilen och 4 ventiler per cylinder. Dessutom har den ett materialval som överstiger Cadillacs. Men ändå, vilken skall man välja. En Duesenberg känns igen på de lätt rundade ventilation öppningarna, det är ju snyggt. Var och en kan med sitt eget tyckande bestämma. Det första intrycket är det som gäller, bara allt annat inte förstör det. Cadillac gick över till L-Head, inte bra, bara för att det skulle bli billigare.
Bröderna Duesenberg, August (Augi) 1879 - 1955,
Fred 1876 (1878?) - 1932, var båda födda i Tyskland. Augi fick en son Fritz, 1908 - 1976. Det fanns också en äldre bror Henry, 1853 - 1940. När fadern dog flyttade man till Amerika. Fred dog i en bilolycka när han körde in i en bergvägg. Det råder stor förvirring om årtalen på nätet, men dessa skall nog stämma då jag avläst dem på deras gravstenar.
Bröderna bosatte sig i Rockford Iowa i närheten av Mason City. Fred arbetade som säljare till ett daghem och även av utsäde till jordbrukarna. Till det behövdes en cykel. Man öppnade sedan en cykelaffär/verkstad och byggde samtidigt en motor som monterades på cykeln. Nu gick det lättare att sälja och deras framtid var utstakad mot målet att bygga bilar. En ny motor togs fram och man ägnade sig åt biltävlingar. Inte mindre än på Indianapolis 500. De vann inte med sin pilformade bil, men utvecklade motorn igen. Rickenbacker anställdes som förare och man tävlade mot Peugeot, Mercer, Stutz, Mercedes och Isotta Fraschini m.fl. Så småningom vann Duesenberg tre race och deras
största motståndare Miller vann 4 race. Nu kom det in pengar då man fick sälja en motor till marinen. De kom i kontakt med Miller och Charles King  i samband med provning av Bugattis motor King Bugatti (den som togs fram för Royal Bugatti). Ingen av dessa män var några affärsmän och snart var pengarna slut på grund av deras racingtävlande och ett försök att producera en personbil.
L. Cord köpte deras företag och nu blev det ordning på affärerna. Auburn - Cord - Duesenberg bildades. Racingtävlandet upphörde och ett arbete på att ta fram den bästa bilen som byggts startade under Cords ledning. Fred startade med att konstruera sin motor. Det blev en rak 8 med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder och upp till 400 hk. Kompressor monterades i modell SSJ. Bilen vägde upp till 3 ton. Nu kom den ekonomiska kraschen samtidigt som bilen började säljas. Man stod med 480 bilar, utan kaross alla tillverkade 1929. Dessa såldes senare fram till 1937 som olika årsmodeller. Notera att Cadillacs V16 såldes billigare. Bolaget hade inte som GM och Ford stora ekonomiska reserver kraschade 1937. Fred kör ju ihjäl sig 1940 och Augi som levde till 1955 drog sig tillbaka och började åter med motortävlingar då han alltid syntes på Indianapolis 500. På museum i Europa känner jag bara till 2 Duesenberg och det är på Sinsheim museet i Tyskland och Haynes i England.
 
Note. Om Duesenberg bilar i Sverige så blev 2 st importerade till Sverige 1930. En av Torsten Krüger (inte Ivar Krüger) och den andra av Bokförläggare Erik Åkerlund.. Krügers bil köptes efter några ägare av Martin Strömberg i Hedemora för 1730:- från Philipsson i Stockholm, dvs 1500 + 230 i bilskatt., Den bilen har han beskrivit i sin bok Bilar och Brudar. Han använde den flitigt och åkte flera gånger i Europa 38 och 39. Efter en olycka samtidigt som motorn började dra olja lämnade man in den till skrot i Falun. Den var då försedd med gengasaggregat. Åkerlunds bil skrotades i Stockholm av Bil & Metallprodukter. Motorn köptes som reserv av Strömberg. Läs mer i Autohistorica 2/68, 4/94.

Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 8

Länkar
 

Connaught

Connaught B-Type

Bild galleri


Delahaye

Delahaye modeller

Emile Delahaye

 

 

 

 

 

 

Lotus

Colin Chapman

Kougar 1961

Haynes museum. Ref. 1
Connaught 1952
A-typen var kanske den mest framgångsrika Brittiska tävlingsbilen på den tiden då Grand Prix framgångarna var små. En ung tandläkarstudent Tony Brooks inbjöds att köra bil B1 vid 1955 års Syracusa Grand Prix på Sicilien. Han satte nytt varvrekord och körde också ifrån fabriksbilarna från Maserati samt vann sin första Grand Prix seger i Formula 1. Hemligheten med Connaughts motor var ett det var den första med direktinsprutning. Succén på Sicilien gjorde att den italienska tillverkaren av soft drinks köpte bil B6 och började tävla med den. Efter flera brutna race, återsändes bilen till Connaughts fabrik i England. När fabriken slog igen 1957 flyttades bilen till Tekniska Museet. I deras händer hölls bilen i original utförande.
4 cyl, 2470 cc, DOHC.
Jag tävlade i historiska loppet, och kom 2:a efter en Connaught, på Karlskoga 1966, med min Ferrari Monza 1955. Kougar 1990. Ref 1
Kougar 1990
Denna sportbil såldes i kit form och var byggd efter Frazer Nash LeMans förlaga. Den hade en tävlingsutrustad Jaguar 4.2 liters motor. Mortorn ger ungefär 220 hk vilket kan ge en topp hastighet av 170 mph. Men troligen var det bara 130 mph om man tog bort vindrutan. Den var även populär i Amerika. Jämför med Healey Silverstone och ett sportbils bygge på Sparreholms museum.
Delahaye 1936. Ref 1
Delahaye 1936
Utvecklingen av Delahayes grand prix bilar hämtade sina idéer från samma märkes sportbilar. Denna har en 3.5 liter rak 6 cylinders motor. Förare var Prins Bira från Siam, som vann 12 timmars sportvagnsmeeting på Donington Park 1937. Idag ägs den av Rob Walker vars sista GP team ägde den. I det teamet fanns berömdheter som Stirling Moss, Jack Brabham, Jo Bonnier m.fl. Sista gången bilen kördes var i ett minneslopp på Goodwood 1999.
Lotus Elise 1996. Ref 1
Lotus Elise 1996
Bilen var stylad av Julian Thompson med den tanken att den skulle ge intrycket av hög hastighet som Lotus märket är känt för och man kan säga att den är en tribute åt Colin Chapman. Någon inredning fanns ej i denna bil utan sätena var endast gjorda av aluminium plåt. Men det är typisk för Lotus som säkert har sådan utrustning som extra tillbehör.

 

 


Alvis 1934, Marendaz 1934, Healey 1975, Daimler Sp 1953, Turner 1951, Riley 1934, Alfa Romeo 1929, AC 1956, Morgan 1938, Allard 1947, Turner 1959, Alvis 1960, Haynes 1917, Stearns, Stanley 1921, Bristol 1953, Jensen 1962, Jaguar 1949, Triumph 1955, Bentley 1929, Daimler 1905, Jordan 1928, Auburn 1936, Healey 1950, Cadillac 1930, Duesenberg 1932, Connaught 1952, Delahaye 1936, Kougar 1990, Lotus 1996, Lagonda, Lanchester, Rover, Horstman, Links
Sid 9

Länkar

Lagonda

Lagonda owner's club

Fredrick Lanchester

Lanchester story

Lanchester owner's Club

 

 

 

 

 


 

TATA motors

Sidney Horstman

Horstman suspension

Lagonda 1937. Ref 1
Lagonda 1937
Wilbur Gunn, 1859 - 1920, flyttade från Ohio i USA till England där han började på Singer Sewing Machines. Han startade som många andra att montera motorer i cyklar. Namnet han valde var en lätt omskrivning av ett vattendrag i Ohio "La Ohanda" vilket lätt kunde göras om till Lagonda. 1905 hade han en bil färdig som han sålde i St. Peterburg Ryssland och vann där en tävling mellan Petersburg och Moskva. Detta renderade honom många order 1910. Under WWI gjorde Lagonda artilleri granater. Nu dog Wilbur Gunn 1920 och företaget fortsatte så med olika samarbeten bl. a med Maybach, Crossley, och fick bk.a. en Meadows motor. 1935 kom Lagonda på obestånd men köptes av Allan Good, som just missat en affär på Rolls Royce. W.O. Bentley kom in i företaget och nu fick man en 6 cyl. och en V12 motor. 1947 togs företaget över av David Brown och Lagonda blev mer en Aston Martin. Aston  Martin som fortfarande lever trots att David Brown är borta säger ibland att namnet Lagonda kommer nog ut på marknaden igen.

Rover 8 1922. Ref 1 Rover 8 1922
Rover var först ett företag som tillverkade symaskiner och hette då Coventry Sewing Machines 1881. 1904 anställdes E.W. Lewis som kom från Daimler. Fram till WWI tillverkade man 2 och 4 cylinders modeller. 1919 började  John Sangsters hos Rover. Han kom från familjen Ariel. Här konstruerade han nu Rovers 8 hk luftkylda modell. Denna såldes för 180£. I slutet av 20-talet gick det allt sämre för Rover och företaget blev en säljvara mellan olika biltillverkare. Rover köptes på 1980-talet upp av BMW som senare sålde namnet tillsammans med MG till en kinesisk tillverkare.

Lanchester 1929. Ref 1
Lanchester 1929
Ofta är det bröder som startar en firma. Bröderna Lanchester, Fredrick, George och Frank. Av dessa var Fredrick den som var drivande. Detta skedde 1899, men redan 1895 hade man börjat med en Horseless Carriage. Den första bilen såldes 1901 och sedan hade man en full orderbok. Alla som startade någon slag tillverkning av motorer eller bilar hade en egen specialitet. Lanchester var försedd med trycksmörjning och epicykliska kugghjul i växellådan. Fredrick hoppade av 1913 och sedan var det Frank som ledde företaget. Under kriget gjorde man granater och armerade militärfordon. 1931 kom man på obestånd och gick ihop med Daimler som då ägdes av BSA. Fram till 1956 tillverkade man typiska Engelska efterkrigsbilar och därefter lades märket ned. Daimler gick ju ihop med Jaguar och Ford köpte alltihopa. Sedan sålde Ford Jaguar till TATA i Indien och där ligger väl namnet Lanchester gömt bakom en pagod.

Horstman 1915. Ref 1
Horstman 1915
Sidney Horstman hade alltid varit intresserad av bilar och motorer. Hans första jobb blev i en verkstad för att få erfarenhet. 1913 visade han sin första bil. I den hade han byggt in många av sina idéer. Dessa var bl.a. automatisk förtändning och en kickstart som användes när man satt i förarsätet. Andra tillverkare byggde bilar av delar från andra standard bilar, medan Horstman gjorde nästan allt själv. Det finns sex exemplar kvar idag och detta är den andra som han tillverkade. Idag finns företaget kvar och efter att ha köpt Coventry Climax Engines 1990.

 


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-2013