Entré till museet. Ref 1 Eds MC museum. Motorcyklar
Text och bild Björn Bellander. 27 bilder aktuella 2010, 2015
Tillbaka  English version  Eds officiella hemsida
sedan 060110
Uppdaterad
2017-06-18
© Björn Bellander
web counter
web counter
BSA 1921  BSA 1927   Cleveland  Colibri  CZ Strokonice  Douglas 600  EBE 172  Francis Barnett  FN Sport  Flink  Gillet   HarleyDavidsson  Huskvarna 248 30  Huskvarna 30  Huskvarna 110SV  Huskvarna M180  Huskvarna M190  Indian  Motobecane

Titta också i följande webbsidor om Eds MC Museum
 Eds Motorcykel galleri.
Eds cykel och moped galleri

 

Monark/EBE  Nimbus NSU Superfox
NSU Super Lux  Puch 125  Panther 75 
Rex 247  Rex 172  Rex XION  Rex Jap        Rex Sport Midget  Raleigh  Suecia 500  Suecia 490  Sparta SL  Sarolea 470T6  Typhoon  Union  Sunbeam  Links
Sid 1

Skapad 101024

Tillbaka


English version

Cleveland

Info Cleveland. Ref 1

Vänstra sidan. Ref. 1

Detalj av motorn. Ref. 1

Länkar

Cleveland

4 cylinders bilder


 

Cleveland. Ref 1

Cleveland 1920
Motorcykeln byggdes i Amerika Ohio. 1915-1920.

Man började med att tillverka två-takts maskiner som var mycket lätta. Dessa såldes bra mest på grund av pris och att det var lätt att hantera på den tidens leriga vägar.

Senare förstärktes ramen och man ökade på cylindervolymen till 270 cc.

Den förseddes också med ljus, magneten togs bort och ersattes med batteritändning.

Några försök med 4 cylinders maskiner gjordes 1926-29. Dessa liknade mycket Hendersson och ACE.

Det sista från Cleveland var att man tog fram en 350 cc fyrtaktsmaskin som ej sålde så bra och märket försvann från marknaden.
 


 Sid 2

Tillbaka


English version

Indian Scout 1927

Info Indian. Ref 1

Indian. Ref. 1

Vy över tanken, Ref. 1

Framfjädring. Ref. 1

Bakhjulsfjädring. Ref. 1

Länkar

Indian history

Hall of Fame

Indian Scout. Ref 1
 
Indian 1901-1953
Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar.

De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.

Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja.
Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor. 

1907 kom den första V-twinen. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder. Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI.

Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953. Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller.

Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


 Sid 3

Tillbaka


English version

Colibri

Info Colibri. Ref. 1

Info Furir. Ref. 1

Colibri på MC museum Sura. Ref 1

Colibri på MC museum Sura. Ref 1

Närbild Furir motor hö. sida. Ref. 1

Colibri. Ref. 1

Länkar

Helpengines for road. Vägens aktersnurror.

Colibri

Colibri 1919

Colibri. Ref 1
 
Colibri/Furir 1915

Fabrikör Emil Jern i Gävle tog fram en hjälpmotor. Den kallades för Furir och monterades på styret till en vanlig cykel. Hela enheten med patent såldes till 2 Gävlebor som startade Motorfabriken Furir. Deras huvudprodukt var pumpar och 1919 ombildades företaget samt kallades för Colibri.
Detta blev den första hjälpmotorn för cyklar som såldes i en större serie.
Colibri fanns också som rammonterad motor 1919 och har vissa likheter med FN från den tiden. 1921 gjordes en V-twin. Denna var monterad tvärs i ramen. Dock gick företaget i konkurs 1923, men restlagret som köptes upp annonserades ut så långt som till 1928.

Furir. Ref. 1


 Sid 4

English version

Tillbaka

Typhoon Campus 1952 - 1954

Info Typhoon. Ref 1

Typhoon detalj. Ref 1

Typhoon cylinder. Ref 1



Länkar
Folke Mannerstedt

Typhoon. Ref 1
 

Typhoon Campus 1947-1950 1951-1954

Denna motorcykel kom till då Bert Gutenbergs beställning av att utveckla en mc motor för att användas till en trehjuling för transporter.

Jobbet skulle göras av Folke Mannerstedt. Nu blev det ingen trehjuling utan den nya motorn som kallades för Campus monterades i en

motorcykel som fick namnet Typhoon.
Det var en tvåtaktare som hade en roterande slid för att öppna och stänga insuget. På detta sätt behövdes inte något topplock. Cylindern var gjuten i ett stycke av aluminium. Motorn blev inte någon lyckad konstruktion och tillverkningen upphörde ca 1950.

Tillverkningen återupptogs 1952-54 med en Zündapp 200cc.


 Sid 5

English version

Tillbaka

Rex 247

Info Rex 247. Ref 1

Rex Villers hjälpmotor på MC Museum Sura. Ref 1
Länkar


Rex V Twin

Rex Acme

Rex 247. Ref 1
 
Rex 247 Sverige 1908-1957

Cykelfabriken i Halmstad använde Moto-Sache motorer i början, men serietillverkning kom inte igång förrän 1923 då man införde Villiers och JAP motorer. Under WWII tillverkades en eldriven variant. Senare kom under 50-talet lättviktare och mopeder.

Rex Acme var den Engelska versionen. De togs fram av bröderna William och Harold Williamson. De tillverkade först bilar i Coventry men gick över till MC 1904, med motorer från andra tillverkare. T.ex. JAP. Teleskop fjädring infördes redan 1906. 1908 lutade man cylindern för att sänka höjden på cykeln.

Som "tack" för insatserna sparkade styrelsen bröderna 1911 och började montera motorer av egen tillverkning. Företaget upphörde med MC tillverkning 1933.

Ett tag var det gångbart att montera två avgasrör från en port. Det visade sig dock att man fick bättre drag med bara ett rör. Royal Enfield hade en sådan modell. Ägarna proppade dock igen porten och körde med ett rör.

Namnet Rex fanns i många Europeiska länder. Sverige, Tyskland, Italien och i England Rex Acme.
 

 Sid 6

English version

Tillbaka

Rex

Info Rex 172 1927. Rref 1

Rex Midget Sport 1939. Ref 1

Info Rex Midget Sport 1939.  Ref 1

Länkar

Rex GB

 



 

 



 

Rex 172 1927. Ref 1
Rex 172 1927 Sverige

Denna Rex försedd med Villiers 172 cc. Liksom Monark även använde.
 
Rex Acme GB
Märket startades av två bröder Williamsson 1899. De tillverkade först bilar men övergick till motorcyklar 1904. De introducerade en framgaffel med teleskop fjädring och flera andra uppfinningar. En motorcykel med lutande cylinder kom 1908 för att få en föraren att sitta lägre. Företaget togs över 1911 av George Hemingway och bröderna sparkades.
Man började nu att tillverka sin egen motor, men monterade fortfarande in andra märken som JAP. Man tog över ACME i coventry och ändrade sitt namn till Rex Acme 1922 och hade 1927 15 olika modeller. Depressionen knäckte företaget och det övertogs av Mills-Fulford sidovagnstillverkare 1932 och mc tillverkningen lades ned.
Rex-Acme använde Blackburne, JAP, MAG, Villiers, Sturmey-Archer, and Barr & Stroud.

Rex JAP. Ref 1Info Rex JAP 1936. Ref 1Rex Xion 1931. 1927. Ref 1Info Rex XION 1931. Ref 1


 Sid 7

English version

Tillbaka

Suecia

Info Suecia 500 cc JAP 1936. Ref 1

Suecia Super Sport Jap. Ref. 1

Vä sida Suecia 500 sida, Ref. 1

Suecia Supert Sport 500. Ref. 1

Länkar

Suecia

Suecia 500 cc JAP 1936. Ref 1
 
Suecia 1927 - 1939

När Eiber gick i konkurs startades ett nytt företag som tog över lokalerna från Eiber i Örkelljunga.

Där tillverkade man cyklar med 250 till 750 cc med motorer från Mag, Blackburne och JAP. Man fick en militärbeställning 1937, men tillverkningen upphörde när WWII började.

Enligt Sueciabladet kan man tolka att motorcykel tillverkning utgick ifrån Sarolea 500cc och 1928 monterades den första motorcykeln.

Om någon är mer intresserad av märket är länken Suecia (stängd 2014) verken en verklig guldgruva. Skriven av en entusiast som till sist tröttnade och nu låter verksamheten sova men materialet får bli kvar på internet.

Man skall inte blanda ihop försäljningsbolaget Svecia, som låg i Stockholm, och mc tillverkaren Suecia i Örkelljunga.

Svecia köpte in mc:s och monterade egen motor. T.ex Jap som såldes som Svecia.


 Sid 8

English version

Tillbaka

Union 1951

Info Union Super Sport. Ref. 1

Detalj av motorn. Ref. 1

Historia Union fabriken. Ref. 1

Länkar

Union story

MCHK om Union

Om Union och Ohs Bruk







 

Union 496 cc Super Sport. 1951. Ref 1
 
Union Super Sport 1951

Det är precis som om de 4 märkena Furir, Eiber, Suecia och Union har något slag av släktskap.

Alla 4 har startats och drivits av en enskilt person. Alla har gjort för sin tid utomordentliga motorfordon och alla har fallit ur marknaden på grund av sin litenhet och brist på pengar.

Av dessa är Union den sista och mest avancerade motorcykel som framtagits i Sverige och detta skedde i slutet av 40-talet efter kriget och man lyckades överleva till 1951. Union föll då man inte hade skriftligen bundit upp sin långivare tillräckligt och när han dog så drogs tillgången till pengar in. Kanske man kan tycka, att när en produktion just skall komma igång, som i Unions fall slå undan den ekonomiska basen som året därpå hade förväntats ge en positiv utveckling är ganska dumt.

I Sverige hade Huskvarna utvecklat en motor byggt på den Engelska Sturmey Archer. Det blev Huskvarna 112 TV. Den skulle användas till den svenska armé motorcykeln som sedan kallades Monark/Albin M42 och byggdes av Monark och Albinverken i Kristinehamn, som gjorde motorn. Birger Berggren som var väl förtrogen inom mc sporten och kände de bästa konstruktörerna som Mannerstedt, drog igång projektet med en ny tung mc i Sverige.

Albin motorn valdes och förbättrades av kretsen kring Mannerstedt, Gunnar Hagström . Han var dock aldrig fast knuten till projektet. Birger hittade en finansiär genom familjekontakter. Det var Erik Berglund som ägde OHS järnbruk och Habo sulfitfabrik, stora arealer med skog samt ett antal herrgårdar och dessutom egen kraftstation och OHS järnväg, som fortfarande finns som en veteranjärnväg. Här fanns det pengar att inverstera i intressanta projekt.

Tillverkningen av denna mc förlades i Charlottenberg då det fanns intresse både i Norge och Sverige för en militärmaskin. Detta var orsaken till att namnet blev union.

Till lokaler övertog man Norska tobaksbolaget Tiedermanns lokaler. Även vissa aluminium delar planerades bli gjutna i Norge.

Nu hade man planerat för att tillverka en serie om 300 maskiner. Alla såldes ganska snabbt och tiden såg ljus ut för bolaget. Några mindre motgångar som ej påverkade företaget så mycket var att Norge valde NATO och en militärmaskin till dem ej blev aktuell, likaså kunde ej Sverige bestämma sig om en ny sådan. Vad värre var att Erik Berglund, finansiären, avled 1950 och hans efterträdare sonen Stig tog rådet av juristerna att inte satsa på Union.

Detta var det läge då man skulle börja montera motorcyklarna och leverera dem till köparna. En konkurs blev nödvändigt 1951, trots att man ej var skyldig mer än 225000 Skr. En liten summa idag men kanske stor på den tiden. Antalet maskiner som tillverkades blev bara 42 och av dessa 4 st Sportmaskiner.

När nu den starke mannen i OHS koncern var borta såldes så småningom bruket 1967 med alla omkringliggande företag och lades ned 1978. Idag finns endast elverket och en del kvarvarande byggnader från bruket kvar i den småländska skogen.

Hade Union haft ett längre avtal från finansiären om pengar kunde man kanske ha kommit igång med försäljning och tillverkning samt överlevt ca 10 år till, men framtiden på 60 och 70 talen vara ej alltför goda för en mindre tillverkare av tyngre motorcyklar.

Birger Berggren som var eldsjälen i detta projekt tog sig mycket illa vid av den påtvungna nedläggningen. Han flyttade till Arvika där han öppnade en maskinfirma för leveranser till industrin. Hans intresse för motor och speciellt motorcyklar fortsatte. I denna verksamhet deltog han frivilligt och körde ofta som veteran.

I en sådan tävling i Hedemora omkom han 1983 då han drabbades av stroke under körningen. 

Not. Ägaren till ovanstående Union är Allan Berglund!


 Sid 9

English version

Tillbaka

Huskvarna

Info Huskvarna 30 248 cc 1930. Ref 1

Huskvarna 30 1930. Ref 1

Huskvarna 110 SV 1933. Ref 1

Info Huskvarna 110 SV 1933. Ref 1

Huskvarna M180 550 cc 1931. Ref 1


Info Huskvarna M180 550 cc 1931. Ref 1

Huskvarna M190 550 cc. 1929. Ref 1

Info Huskvarna M190 550 cc 1929. Ref 1

Husqvarna 30 248 cc 1930. Ref 1
 
Huskvarna 1903 -

Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer.

Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar.

Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap. Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner med 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50-talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson. Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft.

Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, man hade ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför den delen såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.

Märket hamnade sedan i händerna, först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group.

Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerade sedan om för att satsa, som det heter, enbart på MV Augusta. Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills.

Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att och i detta fall Huskvarna, som allmän tillverkare, fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux.

Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna. Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum och en tillverkning av helt annat slag.

Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.

CD:s för olika Husqvarna
Husqvarna fabriks museum
 


 Sid 10

English version

Tillbaka

Monark/EBE

Info Monark Sport. Ref. 1

EBE 1921. Ref. 1

EBE Sport 1927. Ref. 1

EBE 172 cc 1927. Ref 1

EBE. Ref.1

Prins Bertil På sin EBE

Länkar

EBE Monark

Rolf Gülich

Storvik Prylmuseum

 

Monark/EBE. Ref 1
 
EBE

I Åmål kunde man 1923 se en EBE 500 cc med sidovagn komma rullande. Det var Selma Danielsson som åkte omkring året runt. Dock var inte en 500 det som EBE under sin 10-åriga historia skulle göra sig ett namn med.

EBE är motorcykelhistoria i det att KG Lindqvist från Gävle konstruerade en påhängsmotor för cykel 1917, som kallades för EBE.

Han fick hjälp av SEM-Disponenten att starta upp tillverkning. Motorn var en fyrtakts motor och hade frikoppling vilket inte alla motorer hade på 10-talet.

Denna påhängsmotor var så intressant att de 2 svenska prinsarna Carl och Bertil köpte var sin cykel.

Detta skedde ju under WWI och företaget gick i konkurs 1921. Dock startade man upp igen 1922.

Man hade nu en ny ramkonstruktion och pga detta vägde cykeln endast 47 kg.

EBE Sport. Ref 11924 hade man tagit fram en 175 cc motor som bl. alla andra även Prins Carl och Bertil skaffade sig 1926.

Man vann många tävlingar med dessa motorcyklar och en av förarna var ägarens son Henry. Han hade både ett svensk och skandinaviskt rekord. Även en utomstående förare Rolf Gülich hade stora framgångar med en EBE.

EBE fabriken kunde ej överleva bara på mc försäljning så man åtog sig andra maskin mekaniska uppdrag. Fjädrar tillverkades till Ford, till bussar och lastbilar.

Till  ingen nytta EBE-verken gick i konkurs 1929.

KG Lindqvist tappade inte orken utan hade andra idéer, bl.a. tillverkade han båtmotorn Triumf 1933. Han söner bildade 1935 företaget Bröderna Lindqvist motorfabrik, som idag heter Componenta. Som alla landsortsföretag flyttade man till annan ort.

EBR/Monark motor. Ref. 1


 Sid 11

English version

Tillbaka

NSU

Info NSU Super Fox. Ref 1

NSU Super lux. Ref 1

Info NSU Super Lux. Ref 1

Länkar

NSU historia

NSU Bison





 

NSU Super Fox. Ref 1
 
NSU

På 1930-talet var NSU Europas största tillverkare av motorcyklar. Dock började man år 1900 från den dåvarande Neckarsulm Strickmachinen Union att utveckla motorcyklar.

Det gamla namnet blev först Neckarsulm Fahrradwerke, men det ansåg vara lika dåligt som stickmaskin varianten. Det blev alltså NSU. Jämför Yamaha som från början var ett företag som tillverkade musikinstrument. Suzuki var ett textilföretag.

Under mellankrigsperioden tillverkade man en motorcykelliknande bandvagn försedd med Opel motor. Det var den som alldeles efter kriget hjälpte bönderna på åkrarna att bärga skörden, då traktorerna hade konfiskerats av ryska militären.

Se Sinsheim militar. I början använde man Zedel V-twin motorer men tyckte inte de var bra så man gjorde sin egen.

På 50-talet var man mycket inblandad i tävlings och rekordslagning och byggde speciella modeller för detta. Dessutom producerade man sin egen scooter och licensbyggde Lambretta och Vespa.

På 60-talet skaffade man sig licens på Wankel motorn vilken man utvecklade och producerade MC.s och bilar med detta koncept. Detta kostade NSU massor med pengar och var den direkta orsaken till att NSU kom på obestånd och VW-Porsche köpte upp företaget.

Idag har de ärevördiga fabrikslokalerna, som klarade sig genom kriget ganska bra, delvis ett av de finaste museerna. Dessutom är lokalerna bostäder.


 Sid 12

English version

Tillbaka

CZ

CZ Strokonice 172 cc 1937. Ref 1

Info Strokonice 172 cc 1937. Ref 1


Inga länkar



 





 

CZ Strokonice 172 cc 1937. Ref 1
 
CZ Strokonice

Det var vapenfabriken CZ i Tjeckoslovakien som slog sig på motorcyklar

Det landet var ju Europas större tillverkare av vapen. En av orsakerna till att nazisterna ville ha kontroll över landet. En annan orsak var att landet låg långt bort och inga bombplan kunde då flyga så långt. Det blev ju också det land som var Rysslands smedja med främst tillverkning av stridsvagnar.

Det finns dock många rykten om att kvaliteten på dessa vagnar ej var bra.

Ovanstående mc kom 1933 med modeller på 98 cc till 500 cc. Årsmodell av den avbildade var 1937.

Den fick dock modellår 1946 i Sverige då den importerades. Motorn som sitter i var av egen konstruktion.


 Sid 13

English version

Tillbaka

Sparta 247 Victoria

Info Sparta. Ref 1

Länkar

Sparta MC

Sparta Story

Sparta modeller

Sparta. Ref 1
 
Sparta

I Holland startade Verbeek & Schakel 1917 tillverkning av lättviktare på 74 cc och 98 cc. Motorn köptes från Sachs. Man ändrade namn till Sparta 1931. På 30-talet byggdes mängder med 150 cc och 200 cc för transportändamål till bagare och mjölkbud m.fl.
Senare fick de även ILO motorer. Efter kriget byggdes motorcyklar med Victoria motorer och dessutom en scooter som var högsta mode mellan 1953 och 57.

Man upphörde med motorcyklar 1965 och mopeder 1980. Kvarvarande produktion idag är cyklar försedda med el-motorer.


 Sid 14

English version

Tillbaka

Gillet Herstal

Info Gillet. Ref. 1

Gillet. Ref. 1

Länkar

Gillet Herstal

Alla modeller

Gillet Herstal. Ref 1
 

Gillet 1919- 1960

Kriget WWI var över och Leon Gillet byggde tillsammans med Fernand Laguess en 300 cc tvåtaktsmaskin. Till skillnad mot vad som senare blev det vanliga var avgasportarna riktade bakåt. och växellådan framför. Drivningen skedde med vad som var kutym, med rem, Dock upphörde tillverkningen 1927.

1926 presenterades en fyrtakts 500 modell som i reklamsyfte tillsammans med FN körde jorden runt. 30-talet hade man många nya modeller.

Efter WWII kom märket åter, men nedgången i försäljningen var konstant och 1955 gick man samman med FN och Sarolea för att överleva. Det gick dock inte bra och tillverkningen upphörde 1960.


 Sid 15

English version

Tillbaka

Panther 75 350 cc

Info Panther 75. Ref 1



Länkar

Panther Classic

Panther mc

Panther short story


 



 

 

Panther 75. Ref 1
 
Panther 75

År 1900 slog sig Johan Phelon och Harry Rainer ihop om ett mc patent. Det gick ut på att motorcylindern ersatte det främre sneda ramröret, så långt cylindern räckte.

Detta  är ett säkert igenkänningstecken på en Panther motorcykel då alla var försedda med detta patent. Harry Rainer omkom dock redan 1903 i en trafikolycka och ersattes med Richard Moore.

Han hade konstruerat en 2 växlad enhet som arbetade med två kedjor och koppling. Företaget kallades för P&M och motorcykeln utvecklades sakta  med förbättringar.

Märket hade sin egen 500 cc motor som tillverkades i Cleackheaton och 1914 lyckades man sälja in sig till

Royal Flying Corps som senare döptes till RAF. Cykeln var känd för sin kraftiga konstruktion och blev på den tiden en naturlig dragare för sidovagn.

Många olika motorstorlekar kom och även inköpta motorer monterades som t.ex. Villiers. Som alla tillverkare hade man en riktig flopp i en V-twin med namnet Panthette. Denna satsning höll nästan på att driva företaget till nedläggning.

En mycket populär modell var en 250 cc som såldes under namnet Red Panther till ett mycket lågt pris. Efter kriget stabiliserades motorstorleken till kring 650 cc. Fortfarande var främre ramröret en bärande del.

Tillverkning minskade kraftigt på 60-talet och den sista Panthern levererades från fabriken i Cleackheaton 1967.


 Sid 16

English version

Tillbaka

Francis Barnett 1952

Info Francis Barnett. Ref 1


Länkar

Francis Barnet owners club

Francis Barnett

Pictures

Francis Barnet Classics

Francis Barnett timeline
 

Francis Barnett. Ref 1
 
Francis Barnett 200 1952

Detta märke kom ut på marknaden 1920. Konstruktionen utmärkte sig av en ramkonstruktion som var olik andra mc:s.

Alla rör var raka och skruvade ihop vilket gjorde att den var lätt att montera. Motorer som satt i var Villiers  med cylindervolym på 137 till 343 cc. JAP motorer förekom också.

Exemplaret på bilden är från 1952 och har en motor på 200cc. Märket slogs ihop med AMC 1947 och var då identisk med James, tillverkningen upphörde 1966.

Tanken bakom tillverkningen var att det skulle vara en billig arbetsmaskin utan speciella utmärkelser. Med detta som bakgrund var det mycket bra gjort av tillverkaren att lyckas bli kvar på marknaden ända till 1966.


 Sid 17

English version

Tillbaka

Puch 125

Info Puch 125. Ref 1

Länkar

Puch

Puch Split Single

Puch motorcycles

Steyer-Puch Story

Puch museum



 



 

 

Puch 125. Ref 1
 
Puch 1899-1991

Johan Puch som länge under slutet av 1800-talet tillverkat cyklar, beslöt sig för att starta en firma som etablerades 1889.

Nu tillverkade man cyklar och vagnar och 1901 började man ta fram motorer. Bilen, se Svedino, kom naturligtvis som ett brev på posten 1904 och nu etablerade man sig i Österrike som en stor och viktig verkstad, fabrik med alla sorters motorfordon på sitt schema.

WWI kom nu och dubbelmonarkin Österrike-Ungerns militär behövde mängder av fordon. Även den Österrikiska kejsarfamiljen fick sina bilar från Puch om de inte använde häst och vagn tillverkade av Lohner.

Som alla tillverkare av fordon under kriget expanderade Puch kraftigt. Tråkigt för Puch blev Imperiet besegrat och en kraftig nedgång i beställningarna blev följden. Puch gick på knäna. Bankerna sände då en italiensk ingenjör Giovanni Marcelino för att sätta fart på företaget. Johan Puch hade vid det här laget dragit sig tillbaka.

Med Giovanni togs den berömda dubbelkolvsmotorn fram, som dock redan fanns i Italien. Motorn förbättrades och användes flitigt i Puchs produkter.

Nazityskland tog ju över i samband med Anschluss och företaget fick specialisera sig på militärprodukter. Arbetskraft fick man från det närbelägna koncentrationslägret Mathausen, ett av de värsta under kriget.

Efter kriget blev det flera sammanslagningar, först med Fiat. Under femtitalet levererade man mest motorcyklar, mopeder och scooters. Vid sidan fortsatte militärproduktionen.

Österrike blev ju fritt från Ryssland genom att Ryssarna uteblev från ett möte varvid landet fick öppna gränser mot väster.

Sedan på 70-talet kom en sammanslagning med Mercedes-Benz samt ett samarbetsavtal med Volkswagen.


Motorcykeln på bild är en 125 cc dubbelkolv. All mc tillverkning upphörde 1987 och fram till 1991 tillverkades endast mopeder och scooters.


 Sid 18

English version

Tillbaka

Motobecane

Info Motobecane. Ref 1

Länkar

Motobecane



 



 

 

Motobecane. Ref 1
 
Motobecane

Frankrike som vid bilismens födelse under slutet och början av 18 och 1900-talet var det land som var mest framåt under de år motordrivna fordon utvecklades till säkra rullande enheter.

Man hade då mängder med olika märken av motorcyklar och bilar. Motståndet i Tyskland och England var stort och endast i Frankrike byggdes vägar för motorfordon.

Denna ledande utveckling tappades så sakteliga under det första 50 åren av 1900 talet. Nu fanns det endast få motorcykel märken kvar och nu på 2000-talet känner få människor till Franska motorcyklar.

Den vanligaste i Sverige blev ej en motorcykel utan mopeden Mobylett. Det finns färre rullande motorcyklar än vad man ser på museer i Sverige.

En sådan museiklenod är Motobecane som var en mycket stor tillverkare av tvåhjulingar på 20-talet.

När två motorkonstruktörer började arbeta på företaget, Charles Benoit och Abel Bardin 1922, kom tillverkningen igång och man var i många år Frankrikes största.

Man hade många modeller med motorer på 250 cc och mindre. Även en 750 cc togs fram för en populär tävlingsklass i Frankrike. Företaget skadades svårt under kriget och hade stora svårigheter att komma igång med export efter WWII.

Man satsade nu också på cyklar och Fransk cykelindustri blev känd för sina tävlingscyklar. Som alla andra tillverkare gick man kräftgång under 70-talet och förklarades i konkurs 1981.

I detta läge köptes det upp av Yamaha och reformerades samt fick en ändrad tillverkning till scooters.


 Sid 19

English version

Tillbaka

Nimbus

Nimbus 1949. Ref. 1

Info Nimbus 1949. Ref. 1

Länkar

Nimbus

Nimbus militär

Nimbus USA Club

 

 

Nimbus 1937. Ref 1
 
Nimbus

För ovanlighets skull startades inte Nimbus tillverkningen av ett företag som börjat med cyklar. 1919 gick Nielsen och Fisker ihop för att tillverka en motorcykel.

De hade redan ett väl etablerat företag som redan 1910 börjat tillverka damsugare, Nielfisk. Deras tanke måste ha varit att till sin redan etablerade produkt försöka tjäna mer pengar på en motorcykel. Detta skulle ju inte bli något problem om marknaden var negativ.

Nu blev det inte så utan deras typ av mc togs väl emot och totalt såldes 12000 maskiner.
Den Svenska sånggruppen The Swe-Danes med bl.a. Alice Babs berättade en gång varför man gjort sig sådan popularitet i Amerika. "You got to have your own style" sa man.

Det hade och Nimbus. Ingen cykel hade samma konstruktion. 4 cylindrig, teleskopdämpare fram, kardandriven, motorblock från Austin seven och en ram av plattjärn som var nitad ihop. Detta blev deras utvecklade modell som kallades för C.

Försäljningen kom ej igång ordentligt förrän efter 1920 då ett företag med namnet Nimbus bildades som var skilt ifrån damsugartillverkningen.

Försäljning av motorcyklar i Danmark var dock inte lätt då man där gärna beskattar motorfordon. Deras lycka var dock att man fick ett kontrakt med den Danska armén som gjorde att man kunde upprätthålla tillverkningen trots dålig civil försäljning.

Så länge man hade detta kontrakt fortsatte produktionen, men när det upphörde 1960 lades tillverkningen ned.

Nimbus 1937. Ref. 1Nimbus 1937. Ref. 1


 Sid 20

English version

Tillbaka

Sarolea

Info Sarolea. Ref 1

Länkar

Sarolea

Sarolea Classics

Private Sarolea

Bjorns Sarolea

 



 

 

Sarolea. Ref 1
 
Sarolea 1850-1956

Sarolea grundades 1850 som en firma som tillverkade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men ersattes av en driftig man som drev firman ända fram till 1949. Under mellankrigsperioden tillverkades en mängd olika modeller i storlekarna 350 till 600 cc.
Dessa återkom efter WWII men då hade luften gått ur Sarolea och en sammanslagning med FN kom till stånd. Under den perioden försvann märket Sarolea, för att helt ha försvunnit i mitten av 1950-talet.

I Sverige var det Fleron med sin grundare Axel Löfström som var importör.


 Sid 21

English version

Tillbaka

FN Sport

Info FN Sport. Ref 1

Info F.N. XIII. Ref. 1

FN Sport. Ref 1


Länkar

FN History

FN History 2



 

FN Sport. Ref 1
 
FN 1902-1965

FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal.

Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar.

FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja. Denna cykel kom till 1898. Den första motorcykeln kom 1901. Den hade en 133 cc motor och drevs av en nitad läderrems- "kedja".

Motorvolymen ökade successivt från 133, 188, 300, 347 fyra cyl. 1905, till en motor på 748 cc. Den kallades följaktligen för typ 700.

FN är känd för den ovanliga framhjulsfjädringen som kom efter kriget. Det var en konstruktion man fått från Schweiz. Senare modeller på 50-talet hade en egen framhjulsfjädring.

1959 tillverkade man sina egna mopeder med ett flertal olika namn som t.ex. sportmodellen Rocket. Tillsammans med Sarolea tog man fram en type S.

1967 lämnade den sista mopeden FN:s tillverkningsband

FN. Ref. 1FN. Ref. 1


 Sid 22

English version

Tillbaka

Raleigh

Info Raleigh. Ref. 1

Länkar

Raleigh

Raleigh. Ref 1

Raleigh  1899 - 1906, 1919 - 1933 1958 -1967
Hade en tillverkning som svängde mycket. Startade redan 1899 med en MC som hade Schwann motor med vakuumstyrt insug. 1905 stoppades tillverkningen. Den återupptogs sedan 1919 efter kriget. Man använde utomstående tillverkare av motorer och växellådor. 1933 stoppades produktionen åter. Mopedtillverkning kom igång 1956 med egna konstruktioner. All tillverkning upphörde 1967. Raleigh började som cykeltillverkare. Läs om detta på Hjorteds mopedmuseum.


 Sid 23

English version

Tillbaka

Douglas 600 1929

Info Douglas. Ref 1

Douglas motor?? liggande på Teknik på Farfars tid. Ref 1

Douglas Dragonfly på Bealieu museet. Ref 1

Länkar
 

Douglas

Douglas bildsida

Douglas Vespa


 



 



 

 

Douglas. Ref 1
 
Douglas 600 1929

Detta är ett märke som kom ut på marknaden redan 1907 och var i de ursprungliga ägarnas händer fram till 1935 då man sålde företaget till investeringsbolaget Bond.

Det var två bröder William och Edward som 1882 startade en smedja. Av smidda produkter blev det mer gjutning. De fick i början av 1900 i uppdrag att gjuta delar till en motorcykel som hette Fée. Detta namn ändrades sedan till Fairy. På detta företag Light Motors fanns konstruktörerna Joseph Barter och Walter Moore. De tog fram en hjälpmotor till cyklar på 200 cc. Det gick väl inte så bra för Light Motors utan att Joseph Barter anställdes hos Douglas som vid denna tid hade utvecklat företaget med bearbetning.

Joseph fick nu möjligheter att ta fram en boxermotor där cylindrarna låg i monterades längsled i ramen. Detta blev kännetecknet för Douglas under lång tid.

1907 presenterade man sin första maskin på marknaden. Det var väl inte så stor efterfrågan på dessa cyklar utan man överlevde på sina grundkompetens som gjutning och bearbetning.

1910 började bra i och med man fick order på sammanlagt 1300 maskiner. Detta skapade viss stabilitet i företaget. 1913 tillverkade man med 400 anställda ca 100 motorcyklar om dagen. En fantastisk siffra på denna tid, då varken transporter eller försäljningsnät var utbyggt.

Douglas var känt för kvalitet som höll för långa körningar. Detta gjorde att man inför WWI fick order till försvaret och nu var företaget på garanterat grön kvist ända till 1918. Man levererade hela 25000 maskiner under denna tid.

Företaget var modernt och prövade både bakhjulsfjädring och skivbroms på framhjulet. Marknaden var dock inte mogen för dessa förbättringar.

Efter kriget kom behovet att alla militärmaskiner som såldes till folk behövde civiliseras. Här fick man mycket jobb. Samtidigt var efterfrågan stor i början av 20-talet.

Douglas som var en kraftfull maskin med bra moment blev en populär sidvagnsmaskin. Det var rätt tid innan de små bilarna började erövra köparna. Nu hade nya konstruktörer tagit över.

Pullin och Dixon skapade nya motorer och även en ny växellåda. Douglas försökte sig på sk cykelbilar under perioden 1913 till 1922, men det blev mer av en parentes.

I slutet av 1920 kom man med en ny modell som ej var tillräckligt utprovad och stora problem uppstod. De två konstruktörerna slutade då slitningar med ledningen uppstod och man stod utan kompetent folk för utveckling. Man kom dock över barnsjukdomar på modellen EW.

Douglas satsade också på en ny tävlingsform som utvecklades sig i England och på den tiden kallades för Dirt Track. I samband med detta ville grundarna sälja av mc-delen av företaget till Bond Aircraft Eng. 1935. Douglas ville satsa på sin grundkompetens gjutning och bearbetning. Man var nog hårt pressade av depressionen.

Efter WWII hade inte Bond kraft nog att anpassa sig till den nya marknaden och efterfrågan sjönk drastisk. I sådana lägen gör alltid investeringsbolag som ej har arvet i blodet alltid att man söker licens för något annat för att eventuellt rädda företaget.

Licens köptes för tillverkning och engelsk utveckling av Vespa. Detta höll man på till 1957 då tillverkningen av Douglas maskiner lades ned. Innan detta skedde hade man under hela 50-talet försökt sälja en ny maskin med namnet Dragonfly. Den var alltför intetsägande med en för hög vikt och svag motor. Det var inte vad folk ville ha.

Nu efter WWII var det häftiga saker som gällde även om man inte behövde sådant.


 Sid 24

English version

Tillbaka

BSA

Info BSA. Ref 1

BSA 1927. Ref 1

Info BSA 1927. Ref 1

Links

BSA modeller

Bjorns BSA


 



 

 

BSA 1921. Ref 1
 
BSA 1903-1990

Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI.

Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet. Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien.

Dessa var gröna som blev BSA:s färg. Fram till WWII kom ett flertal olika modeller med stigande motorvolymer. Namn som Sloper, Blue Star och M-range. Den sista känd för att AAA använde den till sina sidvagnsmaskiner som support på de Engelska vägarna.

Under WWII levererade man mängder med maskiner till försvaret av modellen M20. Efter kriget tog BSA, som krigsbyte, över design avdelningen hos Adler.

Senare användes Adlers design av Ariel för att tillverka deras modell Arrow och Leader. Efter kriget tog man upp en billighetsmaskin som såldes i ca 500000 ex fram till 1963. Detta var en kopia av DKW fast vänd och omräknad till tum.

Kända namn är alla A motorer A10, A65, Gold Star, Rocket, Spitfire osv. BSA:s dalande tillverkning ledde fram till ett åtgärdspaket tillsammans med Triumph och Norton. Detta misslyckades delvis på grund av de anställda, som ville bestämma själva.

Fyra år senare startades nationellt NVT som fortsatte att tillverka reservdelar till alla kända Engelska motorcyklar.

En del nytillverkning ingick i programmet men med utländska motorer i slutet av 1990.


 Sid 25

English version

Tillbaka

Sunbeam S7

Info Sunbeam. Ref. 1

Sunbeam S7. Ref. 1

Länkar

Sunbeam S7, S8

Sunbeam story

Erling Poppe
 

Sunbeam S7 på Falköpings MC museum. Ref. 1



 



 

 

Sunbeam S7. Ref. 1
 
Sunbeam S8

I den Engelska staden Wolverhampton sågs, 1851, en 15 årig pojke komma till en tillverkare av Japansk utrustning. Det var John Marston. Efter 8 år slutade han och öppnade sin egen tillverkning av de japansk influerade artiklarna.

Hans tidigare arbetsgivare Edward Perry ansåg att John var så duktig att han överlät sin affär till honom vid sin död 1871.

Det var vid denna tid som cykeln gjorde sitt segertåg över världen och John Marston  startade att tillverka sådana. Han var perfektionist och hans produkter fick mycket gott rykte. Han ansåg att kedjan till bakhjulet var utsatt för stort slitage och tillverkade till denna en kåpa som kapslade in den helt. I denna fick den arbeta i olja. Hans cyklar tillverkades ända fram till 1936. Tillverkningsfabriken kallades för Sunbeamland.

Marston gjorde vissa försök 1903 med motordrivna cyklar, men då en anställd dog vid en olycka bestämde han att dessa försök skulle läggas ned. Ändå startade han en firma med namnet Sunbeam Motor Car Co 1905.

Vid 76 års ålder kom han dock med mc-tillverkning 1912. Det var en stor efterfrågan på sådana och han såg naturligtvis att det fanns pengar att generera. Ett flertal olika typer av en cylinders maskiner såg dagens ljus. Någon egen motor kom ej fram förrän långt efter hans död.

Han firma såldes efter WWI till Nobel Industries  som senare överlät det till kemi företaget ICI. Troligen var vd:n för detta jättestora företag intresserad av MC:s och hade Sunbeam som sitt eget lilla vänsterknäck.

Märket Sunbeam såldes sedan till AMC, Associated Motor Cycles, som höll igång till 1939. AMC ägde märkena Matchless och AJS och senare även Norton, James och Francis Barnett.

1943 övertog BSA Sunbeam och man började tillverka en modell som var påverkad av BMW. För att det inte skulle var en direkt kopia lades cylindrarna i rad som en bilmotor.

Den mest kända modellen fick beteckningen S7/S8 DeLuxe. När MC krisen graserade som mest för BSA upphörde tillverkningen av Sunbeam och BSA sålde hela sitt reservdelslager till Stewart Engineering som blev huvudleverantör av reservdelar. Scooters tillverkades fram till 1964.


 Sid 26

English version

Tillbaka

Harley Davidsson
DL

Info Harley Davidsson DL 1931. Ref. 1

 

Länkar

Harley History

Harley Davidsson Dl 1931. Ref. 1
 
Harley Davidsson 1903 -

1953 höll det på att alldeles gå fel för HD då Norton var namnet på Daytona Show. Detta kunde inte HD acceptera utan man gav sin testförare Paul Goldsmith order att ta igen rekordet med en 37 hk modell genom att höja rekordet för högsta hasighet med 42 km/tim.

HD skapades dock långt innan då de 2 ungdomskamraterna William Harley och Artur Davidsson började tillverka motorcyklar i Milwaukee. De var en lyckad kombination som utvecklade, redan efter några år, en V-twin, en layout som skulle bestå.

Man förstod att för att sälja måste man ha många återförsäljare och det skapade man. Redan 1912 hade man över 200 st i Amerika.

Modellerna avlöste varandra men motortyp och layout var densamma.

Reklammässigt satsade man på den typ av tävlingar som förekom i Amerika. Dirt Track och Hill Climb.

Här kunde inte de Brittiska fabrikaten göra sig gällande. Deras enda motpol var Indian, men det märket lades ned 1953.

Den mesta motorn skapades 1926 och var kvar i produktion ändas till 1972. American Machinery Foundry köpte bolaget 1969 då man kom i svårigheter pga US Tariff Commission.

Bolaget drog ned på antalet anställda och kom i konflikt med dem. Kvalitén sjönk drastiskt och cykeln fick öknamnet "Hardly ablesome".

AMF sålde 1981 och HD fick åter igen tillbaka sitt goda ryckte. Nya modeller utvecklades med bakgrund av den nostalgi som man hade. Idag säljer man cykeln med ett betydligt högre pris än vad de Japanska tar ut och ändå har man full efterfrågan.


 Sid 27

English version

Tillbaka

Flink

Info Flink. Ref. 1
 

Länkar

Flink history

Flink webbsida

Flink 250 cc. Ref. 1
 

Läs länken Flink history för all information.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander
bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-2013