Entré. Ref 1 Eds museum motorcyklar galleri
Text och bild Björn Bellander. 62 bilder aktuella 2010.
Tillbaka  English version  Eds officiell hemsida 
sedan 060110
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

Titta också i följande webbsidor om Eds museum
Eds MC museum.  Eds cykel moped galleri. 

Cleveland 1919 USA 246 cc. 3.5 hk 2 växlad. 1915-1929. En MC med hög kvalitet. Fanns 1935 som 4 cylindrig maskin.

Indian Scout 1927 USA. 2 cyl V motor 600 cc 13 hk. Byggdes främst åt Amerikanska polisen.

Harley Davidson 1931 USA. 750 V SH 9 hk.

Harley Davidson 1927 USA. 2 cyl V 1000 cc 16 hk 3 växlar.

Harley Davidson 1928, 346 cc 1 cyl USA 8 hk. Kallades också för Peashooter.

Zündapp Bella 1958, Tyskland 146 cc 10 hk. 1953-1964.

Vespa Super S 1956 Italien. 2-takt 150 cc 4.8 hk. Vespa Italienska för geting.

NSU prima V Tyskland 1958. 175 cc 1 cyl 2-takt 9.5 hk. NSU då störst i världen. Turbinkyld motor.

Furir 1915. Emil Jern i Gävle gjorde denna modell. 1 cyl 118 cc 4-takt. Anses vara den första serietillverkade mc:n

Typhoon Campus 1950 210 cc 16 hk 2-takt. Motorn konstruerad av Folke Mannerstedt och hade roterande gasmatarslid.

Motorn till Typhoon. Notera insugets placering.

Rex 247S 1928 247 cc 2-takt 6,5 hk. Albion 3 växlad.

Rex 172 SS 1927-28 247 cc 2-takt 5,5 hk. Albion 3 växlad.

Rex XION 1931, 496 cc 1 cyl SV 15 hk 3 växl. Handväxlad.

Rex 500 cc OHV Super Sport 1936. JAP 25 hk, Burman 4 växl. Tillverkningen upphörde 1937.

Rex Midget Sport 1939. Villers 98 cc 2 takt 2 växl.

Suecia 500 Sport 1937 490 cc OHV JAP 27 Hk. 4 växl. Burman låda.

Suecia Super Sport 1937 490 cc OHV Burman 4 växl.

Union Super Sport 496 cc 1951. 4 växl. Burman automat. 4 ex tillverkade.

Örnen 118 cc 4 hk 1951. 3 växl. Motor från Huskvarna.

Fram Victoria 250 1952. 2 takt 4 växl. 10.5 hk. Tillverkare Josef Eriksson Upsala.

NV Super Sport 1953. 150 cc 2 takt Sachs 6 hk 4 växl. Tillverkare Nymanbolagen.

NV 8 1950 98 cc 2 växl 2 takt. Nymans Verkstäder

NV 10 125 cc 4,5 hk 3 växl. Royal Enfield motor. Nymans verkstäder.

Monark Armémc modell 962 1962. 350 cc Jawa 2 takt 20 hk.

Monark M87 150 cc 8 hk 3 växl. ILO

Monark-Albin armémc m/42 500 cc 1944. 4-takt 20 hk. 3 växl. 3300 ex men inga civila.

Huskvarna 110 SV 1933. Cykeln utrustad med gengas aggregat 1939.

Huskvarna nr 30 1930. JAP 248 SV 7.5 hk. 3 växl.

Huskvarna M180 550 cc 1931. 12 hk 3 växl. V-motor

Huskvarna M190 550 cc 1929. 2 cyl V-Twin 12 hk.

Monark Sport EBE 172 cc 1928. 4-takt 6 hk. 3 växl. Engelsk växellåda.

EBE Sport 1927 172 cc 7 hk. Sturmey-Archer växl.

DKW SB 350 cc 1937. 11 hk med hand och fotväxl.

Horex Regina 342 cc 1953 19,4 hk. Tillverkad i Tyskland.

BMW R 35 350 cc 1948 14 hk. Tillverkad i Eisenach.

Zündapp K 500 cc SV 1938. Boxermotor.

NSU Super Lux 201 ZB 198 cc 1955 8.6 hk.

Sparta Sl 250 Victoria motor 1956 10.5 hk 4 växl. Holland. Upphörde 1961.

Gillet Herstal Sport 250 cc 1951 11 hk. Gillet slogs ihop med FN och Sarolea 1955.

Panther mod 75 348 cc 1953 18 hk. England

Francis Barnett 200 cc 8 hk 1952. Efter 1947 användes endast Villers motorer. Identisk med James.

Puch 250 TF 250 cc dubbelkolv 1951. 4 växl.

Puch 125 SL 125 cc 7.5 hk 1952. Dubbelkolv. 4 växl.

Motobecane D45B 125 cc 1948 3 kw. "Becane"=Hoj.

Nimbus OH 746 cc 22 hk 1949. Kardan 3 växl. Tillverkning upphörde 1960.

Sarolea 470 T6 600 cc 14 hk 1947. 14 maskiner såldes i Sverige. Upphörde 1957.

FN Sport 495 cc 12 hk 1933. Blockmotor. 3 växl.

Matchless SV 500 cc 14 hk 1934. 3 växl.

Royal Enfield OHV 350 cc 10 hk. 3 växl. Denna är enda i Sverige.

Ariel NH Hunter Singel 350 cc TV 19,4 hk 1954. Sammproduktion med BSA 1965-70.

Velocette MAC 350 cc 16 hk 1952. Stötstång 4 växl.

Raleigh 350 cc 7 hk 1929. Tillverkade motorer under namnet Sturmy Archer.

Douglas modell 600 cc 2 cyl boxer 1929. 3 växl.

BSA SV 499 cc 5 hk 1921. 3 växl.

BSA SV 500 cc 5 hk 1927. 3 växl.

Ural 649 cc 40 hk 1992. 4 växl. + backväxl. Kopia av 30 år gammal BMW.

Norton TT 350 cc 1958. Byggd av Norton M50, AJS, Växellåda AMC.

Norton TT 500 cc 1958. Byggd av Norton, Triumph, JAWA.

NSU TT Special 250 cc. Tillverkad i Tyskland

Matchless G80 S AMC 500 cc 27 hk. 4 växl. borrad till 650 cc.

Zündapp KS 123 cc vattenkyld 17 hk. Vid nedläggningen 1984 såldes fabriken till Kina.

 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection S
to
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasFlygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-