Entré till museet. Ref 1 Eds cykel moped museum galleri
Text och bild Björn Bellander. 17 bilder aktuella 2010 2015.
Tillbaka  English version  Eds officiell hemsida 
sedan 060110
Uppdaterad
2017-04-20
© Björn Bellander
web counter
web counter

 Titta också i följande webbsidor om Eds museum
 Eds MC museum. Eds motorcykel galleri.

Eds cykel moped museum. Ref. 1
Furir 118 cc 1915. Tillverkad av Emil Jern i Gävle, som påhängsmotor och blev det den första i Sverige serietillverkade cykelmotorn.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
EBE 184 cc 2 hk med snarkventil 1919. Tillverkades av EBE verken i Åmål. Cykeln var en kopia av Furir och försedd med frikoppling, vilket Furir ej hade, av Carl-Georg Lindkvist. På denna hade han tagit ut patent. Såldes för 500:- vilket var mycket pengar på den tiden.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Närbild av motorn till en EBE. OBS ventilarrangemanget.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
ÖWA Hillfersmotor 83 cc 1 hk 1925 tillverkad i Tyskland på licens. Kom egentligen från Österrike Motoren Werke Arsenal. Efter WWI tillverkade man denna som ersättning för krigsmaterial. Beslut kom dock att området där fabriken låg skulle rivas. Många länder köpte licens och alla delar och produktionsverktyg som fanns kvar såldes. Dock oklart hur nedläggningen gick till.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Österreich motoren werk Arsenal. ÖWA. Cykeln marknadfördes i Sverige genom långdistans körningar. Dock lades fabriken i Österrike ned och intresset för motorn svalnade i de länder där den såldes. Den kallades också för Austro motorette. Tillverkningen lades ned 1933.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Cyclemaster. 32 cc 0.75 hk. Monterad i en Huskvarna cykel. Enhetens grund konstruktion kom först i Tyskland före WWII, men togs efter kriget över som krigsbyte och utvecklades i Holland av tyska ingenjörer. Pga höga kostnader kom ej någon tillverkning igång förrän ett nytt bolag bildats i England.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
DKW hjälpmotor. 118 cc 1919 Tyskland. Dansken Skafte Rasmussen som verkade i Tyskland startade DKW. Denna hjälpmotor blev mycket populär och kallades "Das Kleine Wunder". En annan uttydning av bokstäverna DKW var "Damp Kraft Wagen".
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Man kan förstå ett denna hjälpmotor från DKW blev populär. Den var placerad på ett bra ställe och drivningen satt väl till utan att förstöra köregenksaperna. Säkert fanns tillbehör för att förvara bagage. Se även föregående bild. Konstruktionen blev efter kriget en grund för Cyclemaster.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Ducati 48 cc OHV. 1950-52. Modellbeteckning Cucciolo. 2 växlad med pedalerna, ingen fotbroms. Motorn på bild monterad i en Monarkcykel. Till monteringssatsen ingick förstärkt framgaffel och bakljus och kabel.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Detalj av Ducati 48 cc hjälpmotor. Se även föregående bild. Motorn togs fram av Adolfo Farinello redan 1944 som en efterkrigsprodukt i samarbete med SIATA. Motorn såldes redan 1946 i 25000 ex. Tillverkningen togs över av Ducati 1952 då man sålt över 200000 ex. Den blev mer och mer en riktig motorcykel i stället för moped.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Malanca 48 cc. 1963. Mopeden köpt på Sardinien 1988 från en fåraherde och togs hem i delar av nuvarande ägare. Fabriken Malanca tillverkade även 124 cc och 149 cc motorcyklar.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Alenax. Cykel tillverkad i Kina/Taiwan på 70-talet och tillverkas fortfarande. Den är en upp och ned trampare utförd med system Ljungström.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Närbild av hur Alenax Ljungström system fungerar. Systemet kom till redan 1894 och cyklar producerades av Palmkrantz vapenfabrik i Stockholm med över 2000 st. Licens såldes också till England. Det hela byggde på ett frinav som Bertil Ljungström uppfann.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Ragne handikapp moped.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Info Ragne handikappmoped.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Info Meyra handikapp moped.
Eds cykel moped museum. Ref. 1
Meyra handikapp moped.
     

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasFlygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-