J29 som nu sålts till Flygvapenmuseum. Ref 1 Chaparral MC museum galleri
Text, bilder Björn Bellander aktuella 1998, 2007, 10, 16
Chaparral officiell webbsida  14 bilder.
 Tillbaka  Engelsk version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-06-17

©Björn Bellander
web counter
web counter
Se även mina webbsidor med
Chaparral Bil, Chaparral MC, Chaparral Bil galleri, Chaparral meeting 98 galleri, Chaparral ovrigt
Chaparral mc museum. Ref. 1
FN 1902-1965. FN var ett företag som nästan låg vägg i vägg till Sarolea i den Belgiska staden Herstal. Man började med att tillverka tyngre krigsmaterial. Här drog man, igång liksom vad alla andra tillverkare av mc gjorde, med cyklar. FNs cykel hade den egenheten att den drevs av kardan istället för kedja. Denna cykel kom till 1898. Den första motorcykeln kom 1901. Den hade en 133 cc motor och drevs av en nitat läderrems "kedja". Motorvolymen ökade successivt från 133, 188, 300, 347 fyra cyl. 1905, till en motor på 748 cc. Den kallades följaktligen för typ 700. FN är känd för den ovanliga framhjulsfjädringen som kom efter kriget. Det var en konstruktion man fått från Schweiz. 1959 tillverkade man sina egna mopeder med ett flertal olika namn som t.ex. sportmodellen Rocket. Tillsammans med Sarolea tog man fram en type S. 1967 lämnade den sista mopeden FN:s tillverkningsband.
Chaparral mc museum. Ref. 1
EBE. I Åmål kunde man 1923 se en EBE 500 cc med sidovagn komma rullande. Det var Selma Danielsson som åkte omkring året runt. Dock var inte en 500 det som EBE under sin 10-åriga historia skulle göra sig ett namn med. EBE är motorcykelhistoria i det att KG Lindqvist från Gävle konstruerade en påhängsmotor för cykel 1917, som kallades för EBE.
Chaparral mc museum. Ref. 1
Excelsior. William Henderson var en av bröderna vars far var vice president i Winton Motor Car Company. Här fick William sin utbildning och intresserade sig för motorcyklar. Produktionen var dock blygsam och när hans koncept började slå igenom insåg han att man behövde mer kapital och produktionsresurser. Han sålde därför sin motorcykelkonstruktion till Excelsior i Chicago.
Chaparral mc museum. Ref. 1 AJS. 1931 kom A.J Stevens Motorcycle Ltd. Wolverhampton i ekonomiska svårigheter och köptes upp av Collier & Co i London. Dessa tillverkade Matchless motorcyklar.

Men mycket hade ju hänt före detta. Redan 1874 registrerades Joseph Stevens & Co. Det var ett företag som tillverkade alla sorters skruvar och mindre detaljer i järn och mässing. Förutsättningarna var alltså perfekta för att man, när explosionsmotorn kom skulle kunna sätta igång att tillverka något slags fordon.

Chaparral mc museum. Ref. 1
 Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet. Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company. Fabriken lades i industristaden Coventry. Han startade också TWN i Tyskland. 1902 producerades den första motorcykeln med Belgisk motor.
Chaparral mc museum. Ref. 1
 Allon. Alldays & Onions byggde motorcyklar i Sparkbrook England mellan åren 1903 till 1915. Man köpte bl.a. motorer från Villers. Firman kan hänföras så lång tillbaka som till 1800-talet, som Alldays & Onions Pneumatic Engineering Company i Birmingham. Man byggde först bilar 1898 och deras första mc kom 1903. Efter 1915 flyttade man till Small Heath och marknadsförde en ny mc under namnet Allon fram till 1927.
Chaparral mc museum. Ref. 1
 Allon.
Chaparral mc museum. Ref. 1 ABC. Motorcykeln ABC hade flera konstiga vägar under sin livstid. Det började 1912, eller kanske tidigare, med att företaget All British (Motorcycle) Co startades av Ronald Charteris. Här skulle man konstruera och producera en kolvmotor. Det hette så på den tiden. Som bästa vän och designer var Granville Bradshaw med på ett hörn. Det var han som skulle göra jobbet

 

Chaparral mc museum. Ref. 1
New Hudson. Detta märke började som många andra med att producera cyklar. Deras fabrik var placerad i Birminghams industridistrikt. Mannen bakom hette Georg Patterson och han startade 1902. Dock lyckades han inte tillfredställa sina kunder och produktionen låg nere till 1910. Under WWI låg all tillverkning nere.
Chaparral mc museum. Ref. 1
 Sarolea. Sarolea grundades 1850 som en firma som tillverkade vapendelar och cyklar av Joseph Sarolea. Han dog 1894 men ersattes av en driftig man som drev firman ända fram till 1949. Under mellankrigsperioden tillverkades en mängd olika modeller i storlekarna 350 till 600 cc.
Chaparral mc museum. Ref. 1
 Klement.
Chaparral mc museum. Ref. 1 
Triumph
Chaparral mc museum. Ref. 1
 EBE
Chaparral mc museum. Ref. 1
 AJS
Chaparral mc museum. Ref. 1
Chaparral mc museum. Ref. 1 Chaparral mc museum. Ref. 1 Chaparral mc museum. Ref. 1 Monark 250. Ref. 1
Monark 250
TWN. Ref. 1
TWN
Veteran okänd. Ref. 1
Veteran okänd
Veteran okänd. Ref. 1
Veteran okänd
Panther. Ref. 1
Panther
Handikapp moped. Ref. 1
Handikapp moped Ragne?
Nimbus. Ref. 1
Nimbus
Lyno. Ref. 1
Lyno. I övrigt okänd
BMW. Ref. 1
BMW
HD ?. Ref. 1
HD ?
Honda Gold Wing. Ref. 1
Honda Gold Wing
BMW. Ref, 1
BMW
James. Ref. 1
James
Husqvarna. Ref. 1
Husqvarna
Ariel. Ref. 1
Ariel
Whizzer USA. Ref. 1
Whizzer USA


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander 
 bjorn.bellander(at)telia.com
 
Chaparall 2010 MC galleri museum
omfattar 11 bilder.

© Copyright Björn Bellander 2006-