Inträdesbiljett Chaparall. Ref 1 Chaparral Bil museum galleri
Text, bilder Björn Bellander bilder aktuella 1998, 2010, 16
Chaparral officiell webbsida  26 bilder
Tillbaka Engelsk version
sedan 060105
Created 140104
Uppdaterad
2017-03-16
 ©Björn Bellander
web counter
web counter
Se även mina webbsidor med
Chaparral Bil, Chaparral MC, Chaparral MC galleri, Chaparral meeting 98 galleri, Chaparall ovrigt

Sir Henry Royce var förutom bilbyggare också uppfinnare. Ett att hans patent från denna tid var att glödlampan till bilar utformades med en bajonettfattning. Denna är i stor utsträckning fortfarande utformad efter hans patent.

Henry Edmunds hade bjudit in dem till Midlands Hotel i Manchester den 4 maj 1904. Den ena med namnet Henry Royce, en skicklig ingenjör och Charles Rolls, en återförsäljare av bilar. Sir Henry Royce hade byggt bilar sedan 1902.

Under mellankrigsperioden utvecklade man flygmotorer och fick också fram de bästa, dvs starkaste. Denna motor kallades för R-motorn, som började med en effekt av 810 ps. Problemet var att i England hade man inget lämpligt flygplan att montera motorn i. I Tyskland var det precis tvärtom.

Två hetlevrade bröder Dodge, Horace och John startade en firma 1900 för att leverera bland annat motorer till Oldsmobile och Fords tillverkning. 1914 beslöt man sig för att starta egen tillverkning av bilar. Den första bil som kom ut på marknaden var en 4 cylinders modell 30. Det var en lätt upp skalad Ford T. Den hade hel stål kaross till skillnad från alla andra bilar som byggde karossen i trä. Dessutom något så ovanligt som 12 volt elsystem.

Bilen fick ett anseende att vara kvalitativt mycket bra. Försäljningen för Dodge låg redan 1916 på andra plats i USA. Dodge hade gott ryckte och sådana bilar behövde den amerikanska armén. General Pershing, som hade till uppgift att slå ned den Mexikanska revolutionen under Pancho Villa, använde Dodge vid sina räder.

Thomas Jeffery, f. 1845, emigrerade från England 1862, vid 17 års ålder till USA. Han slog sig ned i Chicago. Här började han som patentingenjör och tillverkning av teleskop. Han började sin konstruktiva bana med att ta fram en "säkerhetscykel". Denna hade lika stora hjul i motsats till de sk "High Whellers" som allmänt såldes.

Info om Nash på museet.

Nash badge.

Utformning av Nash ratt.

1928 kom en ny modell Nash 400 som hade en av Wahlberg framtagen motor med 6 eller 8 cylindrar. 8:an hade dessutom dubbelt tändsystem och gav 100 hp. Motorerna hängdes upp i ramen gummidämpade på 4 monteringspunkter
 
En äldre motor av okänt märke på museet.

Walter Owen Bentley grundade 1920 Bentley Motors Ltd. Märket väckte stort uppseende efter flera vinster i det berömda 24 timmars loppet i Le Mans Frankrike
 
Den stora nyheten på A-Ford var att hel och halvfart systemet byttes mot det nya, som skulle bli den vanligt förekommande, 3 växlade lådan.
T-Ford 1927 Den första  T-bilen kom Oktober 1908 och ersatte då den gamla "bokstavskoden" som började med A. Ford var inte klar med sin utvärdering av Quadracycle förrän 1903 då tillverkningen kom igång. Modell T kom i en mängd olika karosser, Standard- DeLuxe, Bussines Coupé, Convertible, Town Car 2 fönster Standard och De-Luxe.  
Från Solingen i Tyskland kom en familj Staudenbecker. De steg i land i Philadelphia 1736. De bosatte sig i landet och verkade som smeder och träarbetare, och senare hade deras namn amerikaniserats till Studebaker. Det var Peter och Clement, hustrun Anna samt sonen Peter. Av denna familj blev det så småningom 5 bröder i mitten av 1800-talet, som startade Sudebaker Brothers.
 
Mercedes Benz 260 1937.
 
Hupmobil 1910. Två år tidigare hade den duktige ingenjören Hupp som började sin bana med att från grunden lära sig biltillverkning genom att ta anställning hos R.E. Olds 1902-03. Senare fick han jobb hos Ford 1906-07. Nu kände han sig mogen att starta eget istället för att göra som andra sa åt honom.
 
På 20-talet hade Hupp en svensk, Ivan Öhrnberg, anställd, som hade rest till USA redan 1909. Där blev han chefs ingenjör hos Hupp Motor Corp. 1926 var han på kort besök i Sverige och åtog sig att testa några provvagnar av Volvos nya testbilar. Han återvände senare 1933 till Volvo och blev chef för tillverkningen av Volvo bilar.
 
Info om Hupobile Runabout 1910.

Allmänna velociped försäljningen AB i Landskrona var återförsäljare för många utländska fordon bl.a. Orient. Bilarna levererades färdigmonterade i många stora länder. Endast lite montering återstod vid leverans till Sverige.
 

Info om Orient
 
Motorn var en luftkyld, i början DeDion motor och bilen saknade växellåda. Den drevs av en variabel koppling. En stål skiva klädd med läder/gummi trycktes mot en roterande skiva som drevs av motorn. Denna kunde flyttas för att få olika varvtal. Kraften överfördes med kedja till bakhjulen.  
 
När Walter P Chrysler hade kommit så långt att han hade makten över sitt företag Chrysler Co. Nu skapades flera nya bilmärken och gamla som låg på stupstocken köptes av Chrysler. Nu såg Desoto och Plymouth dagens ljus 1927, medan Dodge räddades från undergång. Chryslers blivande lyxbil, och dyraste, fick namnet Imperial.
 
Plymouth märke ett skepp med fulla segel.
 
Förarplats i Plymouth.
LaSalle under renovering. Ref. 1
LaSalle  under renovering 
LaSalle märke. Ref. 1
LaSalle märke 
Bond 3 hjuling. Ref. 1
Bond 3 hjuling 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasFlygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina
 

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander 
 bjorn.bellander(at)telia.com
Chaparall 2010 car galleri museum
omfattar 26 bilder sidor.

© Copyright Björn Bellander 2006-