Översikt moped och mc. Ref. 1 Bynanders Bil o MC museum Svenljunga
Bilar
Text och bild Björn Bellander. Bilder aktuella 2016
Till startsida Officiell hemsida English version
Se även sidan om MC o moped
sedan 060110
Uppdaterad
2017-06-16
© Björn Bellander
web counter
web counter
Detta fina museum som är inrättat i en äldre lagårdsbyggnad strax utanför Svenljunga. Ägaren Bynander, som är ICA ägaren i Svenljunga, har valt att använda sina pengar på detta museum. Han har renoverat upp byggnaden till en oanad nivå. I den har han 2 våningar där övervåningen har fått mest mc:s och några bilar. Entré våningen innehåller en cafeteria och bilar från GEKAS motormuseum i Ullared, liksom ett antal mc:s. Denna presentation av Bynanders Bil MC museum in Svenljunga visar nästan alla de bilar som finns. Motorcyklarna står blandat med mopeder och crossmaskiner. De är visade allt efter bilderna är tagna. Mopeder fanns det många av, men jag har bara tagit med ett urval. MC och mopeder har fått en egen sida.
 Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 1

Skapad 20160110

Till startsida

English version

 
Excalibur


Sprintcar 1956. Ref. 1
Info om denna sprint car. Ref. 1 Sprintcar. Ref. 1
Förarsätet. OBS växellådan med 2 växlar. Ref. 1
Sprintcar. Ref. 1
Stel bakvagn med fjädrande stötdämpare. Ref. 1
Det av stötdämpare Ford 47. Ref. 1
Det av framvagn, stötdämpare Ford 47. Ref. 1
 En Speedster på Motala museum. Ref. 1 Speedster på Motala museum. Ref. 1

Lankar

Indy 500

Indy Museum

Indy crashes

Indy sprint car racing 

Sprint car history

Race Nov 1895

Sprint car.

Midget Sprint Car

När det gäller biltävlingar i Amerika tror alla att det var Ford som vann den första tävlingen. Så var inte fallet. 1895 höll Henry Ford fortfarande på att fundera över en självgående vagn.

Det fanns en annan man eller två, då de var bröder. Dureya Brothers, Frank och Charles, som var myckat aktiva från början av 1890 och deras firma levde ända fram till 1920.

De anmälde sig till den första kända tävlingen som kördes November 1895. Den gick från Chicago till Evanston i Wisconsin. Deras motsåndare var 3 st Benz bilar och 2 eldrivna. Medelhastigheten var 7.3 mph och målet nåddes 10 timmar senare.

Men det var Fords bilar som fick fart på tävlandet och utvecklingen, med den T-Ford som började levereras för WWI.

I Amerika där racingtog fart före WWI med ombyggda T-Fordar. De kallades för speedsters. De användes i olika typer av lokala tävlingar. Mest körde man på den lokala hästkapplöpningsbanan.

Efterhandsmarknaden producerade mängder med tillbehör och trimningsutrustning för motorerna. Louis Chevrolet hade ett företag placerat i Kanada som sålde trimutrustning till T-Ford.
Man skaffade en begagnad T-Ford, demonterade karossen och på den plana ramen lade man ett golv, som fick bära vad man behövde för att kunna köra. Dessutom tog man bort skärmar som eventuellt ersattes med skydd över hjulen. För det mesta blev det frigående hjul.

Utvecklingen fortsatte ju och Ford tog senare fram modellerna A eller B. Det fina med B-modellen var att de fanns med V8-motor.

Bilarna utvecklades efter WWI och man började använda B-Fordens V8, men vanligast var fortfarande de 4-cylindriga motorerna.

Namnet sprint cars som de fick när det tävlades försvann och blev midget racing. Detta var den billighets formeln som kom fram då Indy 500 bilarna blev för dyra för gemene racingentusiasten. Dessa fick specialmotorer från Miller eller Duesenberg.

Under 30 och 40 talet blev midgetbilarna omdöpta till Big Cars och så var det till långt inpå 50-talet.

Vår bil på Bynanders är den utveckling man till slut fick se och namnet blev åter Sprint Cars. Nu hade man sedan mitten av 50-talet Chevrolet V8 till vilken det fanns mängder med trimmnings delar.

För efter WW2 började man tänka lite på säkerhet då roll bars infördes i reglementet. Detta efter ett antal svåra olyckor.

Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 2

Tillbaka

English version

Excalibur Ser. I

Ingemar Johansson. The Champ. Ref. 1

Ingemar Johansson. The Champ. Ref. 1
Info om Excalibur. Ref. 1

Info om Excalibur. Ref. 1
Info om Excalibur. Ref. 1

Info om Excalibur. Ref. 1
Framvagn Excalibur. Ref. 1

Framvagn Excalibur. Ref. 1
Excalibur SS. Ref. 1

Excalibur SS 69. Ref. 1

Lankar

Excalibur Corp.

Excalibur

Excalibur Club

Design

Brooks Stevens

Brooks car museum

Wienermobile

Clenet cars

Stutz blackhawk

Zimmer cars

35947-49 owner stories
 
Kanda agare

Ingemar Johansson Excalibur. Ref. 1 

Excalibur

Under åren 1965 till 1990 fanns det flera tillverkare av sk neoklassiska bilar. Dessa hade karosserier av europiska sportbilar i olika utförande.

Just Excalibur hade 30-talets Mercedes S Sport Pheaton 1928, som förebild. Andra namn som Auburn, Duesenberg och Cord byggdes i ett mindre antal exemplar, som separata märken som ej var en kopia av en 30-tals klassiker. Andra var Clenet, Shay model A, Shay Thunderbird och Zimmer. Märken som existerade under en kortare tid.

Men nu för att börja från början. 1911 föddes Brooks Stevens. Han fick i sin barndom polio och det styrde hans senare utbildning. Sängliggande lärde han sig att rita. Det skulle bli en grund till hans framtida yrke som industridesigner.

Han gick igenom arkitektutbildning och industridesign. Han var lärare vid Milwaukee Institute of Art and design till sin död 1995. Sin första design firma startades 1934 med tyngdpunkten på möbeldesign.

Vid sin död eftrlämnade han hustrun Alice, sönerna Kipp, William och David samt dottern Sandra.

Sonen Kip drev designfirman fram till 2008 när han drog sig tillbaka.

Stevens design arbeten har påverkat hela den industrialiserade världen. Som exempel kan nämnas Studebaker Hawk Gran Tourismo 1962. 1949 designade han Harley Davidsson motorcykel till den modell som alla därefter fått sin grund från. 1942 Allis-Chalmers traktor. Ångstrykjärnet 1939, m.fl.
Som designer var han anlitad av American Motors. Volkswagen, Alfa Romeo och Studebaker. Hos Volkswagen var han inblandad i Typ 3 411. Studebaker Lark fanns som prototyp med VW motor monterad i bagage rummet, men kom nog inte ut på marknaden. En outstanding design var the Wienermobile.

Hans intresse för bilar och biltävlingar kom igång i början av 1950-talet då han i samarbeter med Kaiser motor och tog fram den första Excalibur J. Detta var en renodlad tävligsbil. Flera sådan modeller följde under 1950-talet.

Med dessa framgångar tjänade han naturligtvis mycket pengar. Han investerade i början av 1959 i ett bilmuseum, där han samlade sina designade produkter, bilmodeller och sina drömbilar bl. a. hade han en Mercedes S Pheaton 1928. Denna Mercedes hade tidigare ägts av Al Jolson, som en gång köpt 2 st. En till hustrun och en till sig själv. Chassie no 35947, 35949. Den första skulle bli grunden till den nostalgi bil som han med de pengar han tjänat på de royalties han fått för sina designade produkter, som totalt såldes i 1 million enheter. Detta museum var öppet för allmänheten ända till 4 år efter hans död, dvs.1999. 

1944 startade Brooks Stevens tillsammans med Raymond Loewy en sammanslutning för industridesigners i Amerika.

Brooks Stevens och Raymon Loewy var engagerade hos Studebaker. Här var han tillfågad av dess president Sherwood Egbert att skapa en show carl, som man skulle ha som dragplåster på utställningar.

Stevens hade idén att tillverka en bil med moderna underkläder, men med en 30-tal kaross i sportutförande. Förlagan skulle var Mercedes Benz S Sport Pheaton 1928 och en sådan stod på hans museum.

Den första som byggdes var ju ett uppdrag åt Studebaker och för detta utgick man från en Lark Daytona. Just på denna hade Stevens gjort en redesign, med förlängd bak, bucket seats och mittkonsol. Dess namn blev Studebaker Daytona 1962.

En sådan cabriolet blev utgångspunkten för den nya Mercbaker som den skulle presenteras som. Ombyggnaden till detta tog knappt ett år och 1963 skulle den färdiga modellen visas på en utställning i NewYork.

Nu hände mycket då Studebakers president ersattes på grund av sjukdom med Burlingame. Denne ansåg att en bil som ej skulle säljas inte var intressant att använda på en utställning för Studebaker. Man hade ej ännu förstått att det endast var en publiksamlande show car.

Stevens lyckades med att få en plats för denna Mercbaker framför en korvförsäljning. Här gjorde den succé och man fick mängder med förfrågningar och erbjudande om att köpa en kopia. Allt trots att man ej hunnit ändra lackerad text som Studebaker SS på huven.

Nu förstod Stevens att det skulle gå att sälja denna typ av bil i tillräcklig mängd, dock som en specialbil till högt pris. Ett företag bildades för att producera denna bil som skulle heta Excalibur.

Problem uppstod genast då Studebaker som bilproducent försvann från marknaden. Dock hade Stevens goda kontakter med GM och man gick över till att använda GM-bilar som bas för att bygga Excalibur på.

Lite problem var det i övergången då GM inte ville ha en Excalibur i sina utställningar där man såg att den var försedd med en Motor från Studebaker.

Det var ett litet problem då den ersattes med en GM V8-motor. På detta sätt blev det endast en bil tillverkad med Studebaker kläder. Den var försedd med lösa skärmar och insteg utan dörrar och karossen var i handknackad aluminium.. Designen för den första tillverkningen av serie 1 utgick från detta, dock att karossen tillverkades i extra tjock armerad plast. Ingo´s bil är just av serie 1, som tillverkades mellan 1965 - 1969 i totalt 359 exemplar.

Nu rullade försäljning och tillverkning på och mycket pengar rullar in fram till 1984. Därefter sjönk efterfrågan och efter ett antal omorganisationer fram till 1990 tynade tillverkningen sakta bort i olika ägares händer.

Stevens hustru Alice bildade ett reservdelsföretag för de 3166 Excalibur bilar som byggts. Det excisterade i olika omgånger långt in på 2000-talet och det finns än idag en webbsida på internet.

Ingemar Johansson Excalibur. Ref. 1

Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 3

Tillbaka

English version

Chevrolet 1954

Info Chevrolet 1954. Ref. 1


Lankar

Chevy Bel Air

Bel Air Concept cars


 

 

 

Chevroltet 1954 cab. Ref. 1
Chevrolet Bel Air Conv. 1954
Chevrolet historia.

Hej du som är intresserad av Chevrolet. Här lite kunskap om Schweiz. Det landet är indelat i kantoner. I en av dessa koncentrerades klocktillverkare.

I Neuchatêl föddes en man 1878, andre son till Joseph-Félicien, klockmakare. Han fick namnet Louis-Joseph Chevrolet.

Louis skulle inte bli klockmakare. Han intresserade sig istället för cykeltävlingar och det mekaniska kring dem. Han arbetade hos en mekanisk verkstad 1895 till 1899, då han flyttade till Paris.

Här gick det kanske inte så bra för han emigrerade redan 1900 till Montreal Canada där han stannade ett år för att sedan flytta till NewYork. Här fick han jobb hos DeDions Amerikanska bolag.

Han fick anställning hos Fiat som tävlingsförare, var med och utvecklade en framhjulsdriven bil i Philadelphia och körde tävlingar för Buick. För detta märke satt William Durant som ledare.

Louis Chevrolet som test och tävlingsförare. Ref. 56Vi har nu kommit till 1909 och Louis som inte hade någon formell utbildning i bilkunskap började utveckla en motor, vid sidan om jobbet, hos Buick.

Detta var början till den 6 cylinders Chevrolet motor som alltid haft toppventiler, vars topp smordes av en filt som låg på vipporna och droppade av olja från den dimma som bildas i en motor.

1911 startade Louis sitt eget bolag Chevrolet Motor Car Co. tillsammans med Durant.

Många som arbetade med Durant hade olika åsikter om hur man skulle konstruera bilar. Det var också fallet med Louis samarbete. Han hoppade av och sålde sina aktier i Chevrolet Car.

Durant fortsatte och sålde Chevrolet bilar och tjänade så mycket pengar att han kunde återta ledningen av General Motors 1917.

Det företag som Louis stod för blev nu den viktigaste inkomstkällan för Durant. Louis Chevrolet som missade chansen att bli millionär startade ett eget bolag, Frontenac Motor Co, för tillverkning av trimningsdelar till Ford bilar. Louis gled nu ur historien som skapare av bilmärket Chevrolet och dog 1941.

Bilen Chevrolet, inom GM, gick nu framåt med stormsteg och inte ens depressionen kunde stoppa märkets framgång.

1916 såldes 70000 Chevrolet. 1927 när Ford bytte från A till B var Chevrolet den mest sålda. 1929 kom 6 cylinders motorn och 1 million sålda bilar. 1934 hade GM nått 10 millioner med Chevrolet som mest sålda och 1939 nådde GM 15 millioner.


Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 4

Tillbaka

English version

Lincoln 1956

Lincoln 1958. Ref. 1
Lincoln 1956. Ref. 1
Lincoln 1958. Ref. 1
Lincoln 1956. Ref. 1
2 st Lincoln 1958. Ref. 1

2 st Lincoln 1956 Ref. 1
Lincoln V12. Ref. 1

Lincoln V12 -47. Ref. 1


Lankar

Lincoln history

Mark IV

C E Johansson

C E:s måttsats

Continental MKII

Licoln Zephyr V12


 

 

Lincoln 1958 Ref. 1
 Lincoln Continental MKII 1956
Lincoln

Henry Leland skapade bilen med namnet Cadillac. När General Motors tog över Cadillac 1917 drog sig Leland tillbaka med säkert mycket pengar på banken.

Detta ville han använda till att skapa en ny lyxbil som gavs namnet Lincoln. Den bilen kom ut 1921. Bilen hade många nymodigheter som trycksmörjning och avtagbara cylinderlock. Motorn var en sidventils V8 på 5.8 liter och kunde köras över 100 km/h. Märket var mycket populärt bland den tidens gangsters som beställde trimmade bilar.
President Coolidge hade en specialbeställd bil. Dock kunde inte Henry Leland driva fabriken så att den kunde generera pengar.

Han kom i ekonomiska problem 1922. Under sin tid med Cadillac samarbetade han mycket med Ford. När Lincoln blev till salu tog Henry Ford över fabriken genom en kupp i samband med auktionen. Henry hade planer på att producera en lyxbil för att konkurera med Cadillac. Henry Leland och hans son fick fortsätta med Lincoln men kom tydligen inte överens med den hårdföre Henry Ford. Redan efter ca 6 månader var familjen Leland utmanövrerade.

En svensk uppfinnare är djupt involverad  i Cadillac, Ford och hela den Amerikanska rustningsindustrin.
Henry Leland insåg redan då han som anställd hos Ford att reservdelsförsörjningen var ett svårt kapitel då bildelarna ej var helt utbytbara.

För att få till detta beslöt han att börja tillverka utbytbara delar till sina Cadillac bilar med hjälp av Johanssons patent.

Detta bevisades på Brooklandbanan då tre bilar ställdes upp, plockades isär, blandades och sattes ihop. Sedan kördes dessa på Brooklandsbanan ett antal varv. Man kunde alltså tillverka delar med tillräcklig precision. Detta gjordes möjligt av den svenska uppfinnaren C E Johansson från Eskilstuna som hade öppnat ett företag i USA. Han fick sitt patent på sin måttsatts redan 1901 och 1907 började den att säljas.

Det blev en omedelbar succé. Han blev dock tvungen att efter WWI sälja sitt företag till Henry Ford som också insåg att måttsatsen var nödvändig. Han var dock en helt fristående anställd hos Ford. Ford ägde ju Lelands skapelse Cadillac och här provades C E Johanssons pantent redan 1907.

Leland öppnade sin nya firma Lincoln 1917 efter det att GM övertagit Cadillac. Lelands mål var att ta hand om tillverkning av Liberty motorn som behövdes i WWI. För detta krävdes måttsatsen. Henry Ford började inte att införa standardiseringen förrän 1910 och 1914 var det helt infört på Fords löpande band.

Välkänt är citatet från Cadillacs chef Henry Leland. "Det är bara två människor jag lyfter min hatt för, Förenta Staternas president och herr Johansson från Sverige”. Det var C E Johansson som införde det övergripande måttet för 1 tum till 25,400 mm.


Lincoln Continental 1947. Ref. 1
Lincoln Zephyr 1947. Ref. 1

Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 5

Tillbaka

English version

Cadillac 1960

 

Lankar

Henry M Leland

Charles F Kettering

C F Kettering
Intressant webbsida

Hela Kettering story

Kettering, Delco, Freon

Sparreholms museum

Cadillac 1960
 


 

Cadillac 1960. Ref. 1
 Cadillac cab 1960. Ref. 1
Cadillac

När man på 40-talet såg H.M. Konungen, prins Bertil eller den svenska storindustrins spetsar komma åkande i Cadillac-vagnar, var det ju två saker man förvånade sig över. Först kan man naturligtvis inte undgå att tänka på sekelskiftets "kackerlackor", de första bilarna som över huvud taget puttrade omkring på Stockholms gator i större mängd och utom insektsnamnet gavs sköna smeknamn som exempelvis kaffebrännare. Har då denna vid sekelskiftet en cylinders "stinkstånka" utvecklats till att bli konungars och dollarkungars lyxfordon. För det andra förvånar man sig över att Cadillac, Amerikas idag finaste och dyraste vagn, inte är speciellt dyr. Då på 40-talet kunde en Cadillac kosta 19500 Skr. Det fanns betydligt dyrare vagnar, som var mycket mindre.

Förnäma anor.

Namnet Cadillac har inte så mycket med  själva bilens tillblivelse att göra men väl med trakten där bilen tillverkades. Fransmannen Cadillac var nämligen en av de upptäcks resande som utforskade de franska provinserna kring de stora sjöarna.

C Kettering. Ref 49.Till bilens konstruktion knyts istället namnet Henry M Leland och Charles Kettering. Cadillac vagnens tillblivelse är ett blad i förhistorien till General Motors. 1908 sålde Leland Cadillac till General Motors.

Ursprungsfirman hette Leland & Faulconer. 1901 började man att bygga en encylinders motor med vattenmantel av koppar. Motorn blev klar för produktion 1902.  Den erbjöds till Henry Ford och monterades sedan i ett Ford chassi 1902. Bilen döptes sedan om till Cadillac. Den blev omedelbart en stor succé, och det har sagts att den var den första tystgående bilen.

Självstarten

Det berättades om en händelse i Chicago att en dam inte orkade dra runt veven. En god vän försökte hjälpa henne. Men den nervösa damen hade ställt tillbaka tändningen. Hjälparen fick bakslag och veven träffade honom på käken. Han avled av skadorna. En annan handelse på samma tema var att bilpionjären James Carter skadades så s vårt att han avled av ett bakslag vid start av motor.

C Kettering i sin verkstad. Ref 48.Leland var djupt rörd av denna händelse. Men Kettering grep sig an problemet att konstruera en elektrisk startmotor, som blev generator när motorn startade. Nu såg självstarten dagens ljus 1911 och kom som standard på bilarna 1912. Detta blev upphovet till den världsomspännande firman DELCO.

Kettering och knackningen.

Charles Ketterring uppfann inte bara självstarten. Det var han som först kom till rätta med motorernas knakningsfenomen och förstod att felet låg hos bränslet. Det är tack vare denna upptäckt som den moderna bränsleekonomin löstes och att oljebolagen kunde börja sälja bensin med jämn kvalitet och med rätt oktantal.

Det var också Kettering som uppfann systemet att lackera bilar i stället för att som i gamla tiden strykmåla dem med vanlig oljefärg. Hans uppfinning ledde till du Ponts och lackens utveckling.

Kettering blev chef för General Motors tekniska avdelning och fordonsverksamhet 1919. Cadillac är därmed bara en liten del i GM:s produktion, men det klassiska märket annonseras som "grädden i kaffet", som det finaste märket i GM:s bilar.

150 hästkrafter.

Cadillac var den första fabrik som byggde en V8 motor. Än idag bibehålles V-motorn. Det är en precisionsbyggd maskin med snävare toleranser än den dyraste flygmotor på den tiden! Cylinderraderna står i 90° vinkel och effekten var vid 3400 varv 150 hk.

Den ca 5,5 m långa vagnen är byggd för att bjuda den åkande största möjliga komfort och bekvämlighet. Framhjulen är separatfjädrade med knäledssystem, alltså samma fjädring som systermärket Buick. Cadillac har haft knäledssystem i 11 år, så finessen är väl utprovad. Bak är fjädringen av semi-elliptisk typ, väl skyddade av vaximpregnerade damasker.

1946 års Cadillac har hydraulisk växellåda, som gör bruk av kopplingspedal och växelspak överflödig, utom vid start. Den av Fleetwood specialkonstruerade och av Fisher byggda strömlinjekarossen har automatisk temperaturreglering och ventilering.


Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 6

Tillbaka

English version

Oldsmobile 1967

Oldsmobile 1967 Ref. 1
 Info Olds 1967 framhjulsdriven. Ref. 1

Lankar

Ransom Eli Olds 1

Ransom Eli Olds 2

Roy D. Chapin

Samuel L. Smith

Fredric L Smith

George B. Selden

Edward S. Jordan

Nucor Iron
Olds 2013

Curved Dash Olds 1901

Curved Dash Olds 1902

Curved Dash Olds 1903

Curved Dash Olds 1904

Kort om Curved Dash Olds

Olds Michigan story

Early cars story

Olds Museum

Oldsmobile Wiki

Oldsmobile cars

REO Motor cars

Jordan Motor Cars

Winton Motor Cars

REO Gold Comet

Diamond T


 

 

 

Oldsmobil 1967. Ref. 1
 
Oldsmobile 1967 

Ransom Eli Olds
Ransom Eli Olds. Ref 49.Ransom var första generationens barn  f. 1864 efter sin far som invandrat från Dorset i England. Fader hette Pliny Fiske Olds (1828-1908) var smed och gift med Sarah Whipple Olds. Han hade slog sig ned i Geneva Ohio. Familjen hade 4 söner och 2 döttrar. Ransom f. 1864 var den yngre och brodern Wallace f. 1856.
Namn som används. Ransom=Ranny=Olds

Lansing och Detroit strax söder om "the Great Lakes". Ref 49.Vid 22 års ålder 1886 flyttade familjen till Lansing, Michigan. Ohio och Michigan ligger i anslutning till de tre stor sjöarna på gränsen till Kanada. Det var i detta område som bilfabriker etablerade sig. Fadern fortsatte med sin verksamhet anpassat till behovet i området. Ransom fick både i Geneva och i Lansing göra uppdrag till lantbrukarna i området. Det sägs att han med tiden ej tyckte om hästar och önskade inte annat än att slippa köra/åka hästvagn. Fadern öppnade P.F.Olds and Son (Wallace). Senare köpte Ransom ut Wallace ur firman för $1000. Ransom gick aldrig ut den tidens skola utan utbildade sig allteftersom.

Ransom Olds ångbil. Ref Se länk "Early cars story". Ref. 49I firman arbetade Ransom ivrigt med att skapa en hästlös vagn. På den tiden var det ångmaskinen som gällde och han lyckades 1887 tillverka en vagn med 3 hjul som gick att köra med i nästa 30 km/h. Nästa version av en gengasdriven vagn med 4 hjul, som en Engelsk firma köpte. Den skulle till Indien. Transporten dit blev dock inte lyckosam då båten troligen sjönk på vägen.

Ransom var en duktig mekaniker som hade lärt sig arbetet under sin tid hos fadern. 1886 fick han sitt första patent på en gaseldad motor (gengas), som han utvecklat själv. Motorn var främst avsedd för att monteras som hjälpmotor på landet eller i båtar. Under 1880-talet sålde man ca 2000 och firman hade gott om pengar. Denna motortyp prövades i en hästlös vagn redan 1887. Pappan tvivlade mycket på projektet men hindrade inte honom. Det var nu dags att starta en ny firma för produktion av den nya hästlösa vagnen. Faderns firma övergavs och Ransom startade Olds Motor Vehicle Company. Firman öppnades i Lansing 1897.

"Ranny" besökte en utstälOlds första bensindrivna bil. Ref se länk "Early cars story".lning i Chicago 1893 där han fick se en bensin/fotogen driven motor. Han förstod nu att detta var en lösning som var användbar. Nu började ett intensivt arbete med att utveckla gasmotorn för få den att drivas av bensin eller fotogen. 1896 hade han tagit fram en sådan motor och samtidigt lämnat in en patent ansökan på sin konstruktion. Verksamheten kostade naturligtvis pengar och Ransom insåg att han inte själv skulle kunna investera så mycket. Han fick kontakt med en Fredrick L. Smith. son til Samuel.  Ref 49.restaurang ägare i Lansing, Edward W. Sparrow. Denna investerare förstod inte utvecklingen av en motor i en motorvagn och krävde resultat från sina investerade pengar. De två var ej överens och firman gick nästan omkull. Nu övertogs, 1899 faderns firma (gasmotortillverkningen) och en ny investerare kom in i bilden.

Det var en koppar och timmerhandlare, Samuel L. Smith i Detroit. Olds Motor Works flyttade nu till Detroit där en fabriksanläggning byggdes. Detta blev den första anläggningen för att tillverka bilar i staden. Här skulle man bygga en runabout 1901 med Rannys motor.

Bilen fick namnet Olds Curved Dash. Man hade order på 300 och ämnade sälja den för $650. Vagnen beräknades väga 650 pound och annonserades för $1 per pound. Man hade även flera prototyper framtagna av andra modeller.

Curved Dash Olds på Motala museum. Ref 1Nu bar det sig inte bättre än att den nya fabriken brann och det mesta av tillverkningslokalerna blev förstörda. Många rykten gick att alla prototyper och ritningar hade brunnit upp. Detta var dock inte sant utan prototyper och ritningar hade förvarats i en källare där de var skyddade. Man kom nu igång med produktionen genom att lägga ut monteringen på olika kringliggande firmor och under året tillverkades 400 exemplar. Under tiden byggdes fabriken upp igen med hjälp av försäkringspengar. Allt detta gjorde dock att Ransom överansträngde sig och var tvungen att dra ned på arbetstakten. För att kunna göra detta byggdes en mindre anläggning i Lansing som Ranny fick ta hand om. Försäljningen gick nu som smort och 1905 var man uppe i 5000 bilar om året. Sista bilen tillverkades 1907.

Samuel Smith hade nu 1902 ersatts av hans son Fredric. Denna och Ransom kom inte överens och detta slutade med att  Ranny avsade sig sin medverkan i företaget. I stora företag heter det ju att en person har klivit av på egen begäran. Dock var ju Fredric president och tvingade säkert Olds att sluta. Ranny sålde nu alla sin aktier och drog sig tillbaka till Lansing. Med sina pengar startade han en ny biltillverkning med namnet REO Motor Car Company. Detta var ju initialerna i hans namn. Olds hade ju allt underlag för att snabbt kunna starta en ny tillverkning och 1905 till 1909 lyckades man sälja många bilar av olika modeller. För att sätta press på Fredric Smith sålde man även en runabout för $650. Ransoms gamla företag i Detroit, Smith Olds Motor Works såldes REO Royale Eight 1932. Ref 49redan 1908 till det nybildade General Motors. Olds lät nu sin personal sköta verksamheten i Lansing och ägnade sig att placera sina pengar, sk banking. Han ingrep dock i sitt företag 1934 då det var på väg att kursa. 1936 drog han sig tillbaka från REO, som övergick till att producera större lastbilar.

REO runabout 1905. Ref 49.Firman REO köptes så småningom av White Trucks och REO införlivade Diamond T för att vinna sk synergieffekter. Volvo lastvagnar dyker upp som intressent i White Truck i Diamond T. Ref 49.slutet av 1990. Under WWII hade man ju inga tillverkningsproblem men efter kriget blev det svårt. REO Buss. Ref 49.Under en tid tillverkade man trädgårdsmaskiner och marina motorer och hade även annan typ av tillverkning.

Olds skapelse slutade som ett ombildat företag i skrotbranschen. Kanske lite hårt sagt men Nucor Corporation sysslade med atervinning av jarnskrot (recycling). Nucors återvinning 2007 motsvarade nedsmältning av 1 SUV bil var fjärde sekund.

Ransoms bilmärke Oldsmobile lades ned av General Motors 1990.

Undrar om Ransom Eli Olds, som dog 1950, är nöjd med vad som blev av hans skapelse

Ransom Old race car "Pirate" Ref 49.


Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 7

Tillbaka

English version

Studebaker Commander Cab 1953


Studebaker 1957. Ref. 1
Studebaker 1953. Ref. 1
Studebaker 1957. Ref. 1

Studebaker 1953. Ref. 1

Lankar

Studebaker museum

Studebaker

Virgil Exener

Raymond Loewy

Avanti car Studebaker

Avanti Studebaker

Bendix Woods

Studebaker-Worthington

McGraw Edison

 

 

Studebaker Commander 1953. Ref. 1
 
Studebaker

Det är ingen tvekan om att USA som land  har haft nytta av alla de framåtsträvande människor som emigrerade dit.

Många som kom till USA var blivande företagare som hade goda idéer och även kunde förverkliga dem.

Från Solingen i Tyskland kom en familj Staudenbecker. De steg i land i Philadelphia 1736. De bosatte sig i landet och verkade som smeder och träarbetare. Senare blev deras namn amerikaniserat till Studebaker. Det var Peter och Clement, hustrun Anna samt sonen Peter. Not Anna var äldsta dotter till George Milburn.

Av denna familj blev det så småningom 5 bröder i mitten av 1800-talet.

Man skall nu komma ihåg att stora förändringar skedde i USA i och med inbördeskriget. Då behövdes mycken transportutrustning. All kommunikation t.ex. skedde med diligenser.

Dessa saker var bröderna bra på. Man tillverkade hästdragna fordon. De såldes i mängder. Familjen blev Wagon tillverkare.

Stora order kom från militären samt även från den privata sidan. De blev en av de allra största tillverkarna och fick även leverera till presidenten.

Denna högkonjunktur tog naturligt sakta slut i samband med övergången till 1900-talet. Då blev deras konkurrent den motordrivna fordonet. T.ex. av Holsman och Dureya brothers.

The Studebaker Brothers som hade samarbete med ett elföretag tillverkade i början elbilar. Detta gav ej något bra resultat utan man hade istället samarbete med biltilverkaren  E-M-F (Everitt-Metzger-Flanders).

Studebaker fick chassin på vilka de själva byggde karossen. Dessa såldes över deras gamla försäljnings organisation. Man började även tillverka motorer. Man hade dock svårigheter att komma igång.

1910 övertog Studebaker genom sin president Fred Fish alla aktier i E-M-F från ägaren J. P. Morgan. Detta köp förmedlades av de idag på 2000-talet icke okända bankirfirmorna Goldman Sachs och Lehman Brothers. 1911 etablerades Studebaker som ett fordonsmärke. Man hade fortfarande tillverkning av elfordon.

Nu utbröt ju WWI ut. Studebaker började tidigt innan Amerika gick med i kriget att tillverka fordon till flera länder t.ex. England. 1913 anställdes 3 st brillianta motortekniska ingenjörer i Fred Zede, Owen Skelton och Carl Breer, nyss utbildade på universitetet. De kallades för "De Tre Musketörerna" och skulle under många år framåt göra mycket för den motortekniska industrin i USA.

Efter WWI försvann i princip vagnstillverkning och övertogs av bussar och lastbilar samt den kraftigt växande privatbilismen.

1926 byggde man upp en testanläggning  strax utanför South Bend Ohio, Bendix Hill. Här i South Bend hade man även en av sina fabriksanläggningar dit man flyttat från Detroit. Detta blev den allra första för att prova sina och konkurrenternas produkter.

Fram till WWII hade man byggt upp 7 fabriker, varav 1 i Kanada.

Under WWII blev Studebaker mest känd för sina lastbilar samt specialfordon som t.ex. Snövesslan. Den fanns även i det Svenska försvaret.

Efter kriget anställdes en designer, Raymond Loewy. Han skulle formgiva de bilar som kom fram efter kriget. Studebaker var den enda tillverkaren som hade nya modeller. Övriga sålde endast uppiffade bilar från 1942.

Från 1951 sjönk produktionen markant, trots stora försök att komma med nya intressanta modeller. Alla kommr ihåg modeller som Champion efter kriget, 1953 Commander Starliner, Golden Hawk, Lark och den sista satsningen med Avanti. Denna sista skapades av designern Virgil Exener.

Alla dessa modeller skulle bli berömda men sålde bra endast under en kort tid. Deras konkurrenter kom snabbt ifatt med t.ex. kompaktbilen Falcon.

Studebakers dödskamp förlängdes genom ett avtal med Curtis Wright att bygga flygmotorer. Dessa behövdes till den växande marknaden för trafikplan 1956. Även en sammanslagning med Packard, där synergieffekterna ej kunde tas till vara.

Inget hjälpte dock i längden och Studebaker fabriken i South Bend stängdes 1963 och man flyttade tillverkningen till Kanada i ca 2 år. Här tillverkades de sista 1200 Avanti bilarna med Packard motorer, innan även denna fabrik stängdes 1966. Några bilar tillverkades därefter av kvarvarande delar. Avanti verktyg såldes till en privat tillverkare som sålde bilen med Chevrolet V8.

Studebakers alla underliggande bolag såldes till Wagner Electric. Studebaker slogs sedan ihop med Worthington & Co. Det fanns pengar i kassan och även avdragsmöjligheter från skatteförluster.

De underliggande bolagen hade tillverkning av golvmaskiner, STP oljor m.m. Detta blev Studebaker Worthington Co. Detta företag behölls så länge pengar flöt in. Sedan såldes de kvarvarande enheterna till McGraw-Edison Electric.

Namnet Studebaker försvann nu från marknaden 1979. Ännu ett 126 år gammalt företag  hade nu plundrats på hela sitt innevarande kapital.

Bröderna Studebaker från Solingen i Tyskland som startade vagnstillverkning i USA 1852, den ena smed den andra karossbyggare var nu borta.

 


Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 8

Tillbaka

English version

Lankar

Info Buick Ser. 80 1931
Info Buick Ser. 80 1931. Ref. 1
 Buick ser. 60 1937. Ref. 1
Info Buick Ser. 60 1937. Ref. 1
Buick Ser. 60 1937. Ref. 1

Buick Ser. 60 1937. Ref. 1

Lankar

Buick Special

Durant

Buick Century

Buick History

Sparreholms museum

Teknik pa Farfars tid

 

Buick Sedan 1947. Ref. 1
 Buick Sedan 1947. Ref. 1
Buick Sedan
Om Buick

Buick Motor Company har en lång historia. Det han hänföras delvis ända tillbaka till 1890.

Då såldes motorer till lantbrukarna i området. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn.

David var född i Scotland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning. Detta sålde han för att kunna öppna en fabrik för tillverkning av bilar.

Han brann av iver att kunna ersätta hästkärror med en motor driven vagn. En motor hade han ju, då sådana sålts sedan 1890. Han startade mycket försiktigt, men hans pengar räckte inte  och han blev tvungen att sälja till sina ekonomiska uppbackare. Benjamin Briscoe (läs om Chrysler) och bankerna.

De nya ägarna startade med att skaffa fram nya verkstadslokaler i Flint Wagons Works. David hade en ny modell klar och den provkördes av Davids son Thomas.

Samtidigt tvingade bankerna och hans styrelse honom att anställa en av de bästa affärsmännen att ta över ledningen. William Durant.

Denne Durant hade ett patent på fjädring till hästdragna vagnar. Har blev mycket imponerad av Buick bilens fjädring och accepterade omedelbart erbjudandet.

Durant tog med sig den första bilen till NewYork Auto Show 1905 och stod själv i montern. Sedan kom han hem med många beställningar och 1908 tillverkade man 8820 bilar under Durants ledning.

Buick blev på detta sätt den största biltillverkaren i Amerika detta år. Durant skapade sedan det holdingbolag som skulle bli General Motors.

David Buick var åskådare till hur Buick växte till en stor tillverkare och dog utfattig


Buick ser. 80 1931. Ref. 1
Buick Ser. 80 1931. Ref. 1

Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 9

Tillbaka

English version

Ford Special

Ford Boat tail 1929. Ref. 1

Ford boattail 1929. Ref. 1
Ford 1929. Ref. 1

Ford 1929. Ref. 1
Ford Roadster 1929. Ref. 1

Ford Roadster 1929. Ref. 1
Ford 1929 med trimsats. Ref. 1

Ford 1929 med trimsats. Ref. 1
Ford V8 60. Ref. 1

Ford V8 60. Ref. 1
Ford last 1935. Ref. 1

Ford V8 last 1935. Ref. 1

Lankar


 

 

 

Ford Spedial. Ref. 1
 
Ford
Om hur Ford startade upp sin tillverkning.

I Detroit skapades många företag som producerade bilar.

Detroit Wheeler Manufacturing 1904.
Detroit Auto Vehicle Co. 1904.
Detroit Cyclecar Co. 1913 - 14.
Detriot Dearborn 1910 - 11.
Detroit Electric Car Co 1907 - 1942.
Andersson Electric Car Co 1907 - 1942.
Detroiter, Briggs Detroiter Car Co 1912 - 1915. samt Detroit Vehicle Company 1899 - 1901.

Detta var det investerings företag som 1901 omorganiserades till Ford Motor Co. Detroit Vehicle Company är ett intressant företag då det har med starten av Fords bilproduktion.

Detroit Vehicle Company var ett företag  som startade 1899 och var ett sk investeringsföretag. Det ägdes av tre personer i Detroit Borgmästaren Willian Maybury, William Murphy, en av den största ägaren av landområden i området och Senator Thomas W Palmer. Fords testbil Quadracycle. Ref. 56
1896 var Henry Ford ute och testade sin Quadracycle och med den höll han på och testade fram till 1899.  William Murphy fick reda på detta och anställde Henry Ford som ingenjör på investeringsbolagets fabrik för att tillverka bilar.

Henry Ford accepterade detta erbjudande trots att han sedan flera år hade arbetet hos Thomas Edison.

Det var naturligtvis för att Ford skulle starta sin tillverkning hos Murphy. Ett stor tillverkningsprogram med många olika modeller planerades, men inte så mycket blev av detta. Ford ville inte släppa sina modeller förrän han var nöjd med dem.

Detta gillade inte aktieägarna och tvingade företaget i konkurs efter 2 år. Företaget hette fortfarande Detroit Vehicle Company.

Detta företag blev insolvent redan 1901. Företaget omorganiserades till Ford Motor Company 1901. Flera investerare hade då kommit så att Ford kunde forstsätta med sin utveckling. Will Murphy var en av de som låg bakom detta.

Ford var inte klar med sin utvärdering av Quadracycle förrän 1903 då tillverkning kom igång med hans första bil.

Ford första bil modell A. Ref. 56Just 1903 var det år då Olds Curved Dash kom ut på marknaden med ett pris på $1 per pound vikt av bilen och det var $650. Investerarna hade sett hur Olds både byggt en fabrik och fått ut en bil på marknaden som gav vinst.

Ford var kompanjon med Henry Leland som skapade Cadillac. I början satt Fordmotorer i Cadillacs modell A liksom i Olds. När Ford växte ur sin fabrik togs den över av Cadillac som flyttade in i lokalerna.

Omorganisationen av Detroit Vehicle hade genomförts 1901 och den nya fabriken fick namnet Henry Ford Company. Henry Ford var dess chefs ingenjör och han hade konstruerat en bil för massorna, som utklassade alla andra på marknaden förekommande bilar.

Will Murphy var ekonomen och den som ansvarade för ekonomin. Övriga i styrelsen var Clarence A. Black som president, Albert E.F. White vice president, Lem. W. Bowen sekreterare. Kapitalet i bolaget var $60000.

Denna tillverkning låg på 1343 Cass Avenue, Detroit Mass. och bilen kostade $850 och kallades för Ford modell A. Sedan kom många modellnamn över N till T. Sedan började man om på alfabetet Med A, B osv.

George Selden med sin patentbil. Ref 56Ett annat problem man hade var att George Selden som konstruerat en bil 1879 och senare tagit ut patent. Detta blev en stor inkomstkälla för alla advokater på den tiden.

Henry Ford löste detta genom att helt enkelt inte betala och efter en tid ogiltighetsförklarade patentet. Men hur det gick till är en komplicerad historia som inte var avslutad förrän 1911.

En möjlig förklaring är att Ford länge behöll sin 2 växlade, fotmanövrerade planetväxellåda. Den gjorde att man i Amerika införde 2 körkort ett för Ford och ett för andra bilar.


Ford V8 85 1939. Ref. 1
Ford V8 85 1939. Ref. 1

Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 10

Tillbaka

English version

LaSalle

LaSalle V8 1927. Ref. 1

Info LaSalle 1927. Ref. 1
LaSalle 1927. Ref. 1

LaSalle 1927. Ref. 1

Lankar

LaSalle story

LaSalle



 

 

 

LaSalle. Ref. 1
 
LaSalle

LaSalle var redan från början ett ekonomiskt fiasko. Namnet hade Alfred Sloan hämtat från en Fransk forskningsresande i Amerika  på 1600-talet. René Robert Cavalier, Sieur de LaSalle.

Denna man kartlade Mississippi floden vid flera resor norrifrån. Frankrike hade ju lagt beslag på Lousianna, där Mississippi floden mynnade ut.

Cadillac hade ju också fått namn efter en forskningsresande, sieur de Cadillac. Han utforskade området kring de stora sjöarna. Men det var Henry Leland som drog igång tillverkning av Cadillac bilen. Se text ovan.

LaSalle bilen skapades 1927 som en del av Cadillac tillverkningen.

General Motors såg att prisskillnaden mellan Cadillac och nästa bil Buick i segmentet blev för stor och ville ha ett märke däremellan.

Det blev LaSalle, som skulle ha ungefär samma kvalitet som Cadillac, men vara billigare. I början sålde denna bil ganska bra, men när depressionen kom 1930 sjönk antalet sålda bilar kraftigt.

Sedan när ekonomin i USA återhämtade sig hjälpte det inte märkbart märket LaSalle. Köparna ville ha det lyxigaste, nämligen Cadillac.

LaSalle tappade alltför många köpare i den hårda kampen om köparna 1930.

LaSalle sålde mest bilar 1937, då 37000 bilar tillverkades. Trots detta lades märket ned.


Sprint car, Excalibur, Chevrolet  Lincoln  Cadillac  Oldsmobile  Studebaker  Buick  Ford  LaSalle  Willys  Lankar
sid 11

Tillbaka

English version

Willys

Willys Knight 70-A 1928. Ref. 1
Info Willys Knight 70-A 1928. Ref. 1

Lankar

Willys

Knight engine

Sleeve valve engine picture

Maxwell Automotive

Stearns Automotiv

Russel Car Company

Chalmers Automotive


Durant 

Willys Knight. Ref. 1
 Willys Knight 70-A 1928. Ref. 1
Om Willys

Många gamla bilmärken kom till då en driftig entreprenör köpte upp en biltillverkare som hade det ekonomiskt svårt. Så var det för John Willys som 1908 köpte upp Overland Automotive of Standard Wheel Company.

Detta företag arbetades upp till den näst största biltillverkaren i Amerika efter Ford. Detta pågick från 1912 till 1918. Man skall komma ihåg att allting gick ned på nästan nollnivå under första världskriget, när det gällde civila produkter. Dock tjänade man massor med pengar på militär utrustning.

John Willys använde alla sina pengar till att utveckla sitt företag. Då det flöt in mycket pengar kunde han köpa många andra tillverkare som hade intressanta produkter och det var framför allt mindre konkurrenter som hade utvecklat en speciell bil.

På detta sätt köpte han in flera billtillverkare där han lade tillverkning av olika typer av Willys. En sådan var Stearns Knight i Cleveland Ohio. Många olika tillverkare fanns just i denna stat. Här lät han tillverka en bil med slidmotor av Knight patent. Stearn hade tidigare köpt licens för denna motortyp. Kännetecknande var att den hade ett bra moment och gick tyst. Dock var denna motortyp ganska dyr i tillverkning. Den såldes alltså som en lyxbil.

Sedan kom en hel del företag bl. a. i Canada med Russel Corporation och New Process Gears. Även Maxwell Automotive kom under Willys ägande. Johns företag blev nu så stort att man ombildade det till ett holdingbolag och varje del i detta blev sin egen enhet, men fri att samarbeta.

Duesenberg hamnade okså under hans vingar och likaså kom också Auburn och Cord.

Den viktigaste produkten var dock den 4 cylinders Overland och Whippet. En whippet finns på Torsby Bilmuseum. Men hela tiden var målet att få fram en bra 6 cylinders motor. Bilen på bilden är en 4 cylinders Overland Touring från 1923-24. En sex cylinders modell kan ses på bilmuseet i Arvika. Den bilen har det märkliga numret S 1. Då jag bodde i Grums under slutet av 40-talet kunde jag ibland se en bil med detta nummer. Varför jag kommer ihåg detta var att familjen hade telefon nummer 1.

Som alla företag som växer för fort utan att få en fast grund på marknaden i förhållande till sin storlek började det gå utför för Willys under slutet av 20-talet. Flera företag såldes för att få in pengar. Fabriker gick till holding bolag och hyrdes in igen av Willys. Jämför utförsäljningsvågen i Sverige av företagsbyggnader som man sedan hyrde av den nya ägaren. Allt var naturligtvis för att få in egna investeringspengar. T.ex ASEA, ABB:s lokaler i Västerås.

Hur gick det nu med sexan? Jo bankerna anställde Walter P Chrysler för att reda ut saker och ting. Han var förstås intresserad att precis som Willys sno åt sig investeringsobjekt för egen del. Speciellt då 6 cylinders motorn, som ej var helt färdigutvecklad. Det gick naturligtvis många turer och Walter skapade sitt eget företag som senare kom in i GM:s ägo, med en 6 cylinders motor, Willys! Senare skapades ju Chrysler koncernen.

Det reorganiserade Willys-Overland Motor Company, 1936, som fortfarande var en stor tillverkare. Man fick nu order att tillsammans med Ford tillverka den berömda Jeepen. Konstruktören Bantam hade ej kapacitet för detta. En Bantam finns på Sparreholms och Rydaholms museum. Detta blev en tillverkning som gjorde att Willys var ett företag som blev uppköpt av Kaiser-Frazer tillsammans med licensen för Jeep.

1955 beslöts att det kvarvarande av Willys produktion och verktyg skulle så göra sina sista bilar i Brasilien. Här fortsattes tillverkningen av Willys senare modeller som Aero. Denna modell fortsatte Ford att tillverka sedan man köpt resterna av Willys Overland. I Amerika försvann namnet Willys i och med att Kaiser ombildades till Kaiser Jeep Cooperation. Allt slutade med att Chrysler koncernen köpte upp Kaiser och lade beslag på Jeep. Chrysler blev ju ett tag Daimler-Chrysler innan det åter såldes och blev bara Chrysler.

Idag är minnet av Willys dolt i all dessa ombildningar hos Chrysler, vars öde i 2010 års ekonomiska kris är osäker.

En vacker dag, kanske lördag eller söndag kan denna fina och sällsynta Overland stå på gården för  beskådande.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Referens 56: Early American cars. www.earlyamericanautomobiles.com/index.htm
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-