Systerloket 1281 finns nyrenoverat på Grängesbergs Lokmuseum. Ref 1 Brösarp Museistation
Bilder tagna vid besök 2010
Text och bild Björn Bellander

Bilder aktuella 2010, 2015 Antal bilder 23
Tillbaka Officiell webbsida Engelsk version
sedan 060105
Uppdaterad
2017-04-15
© Björn Bellander
web counter
web counter
Sommaren 2010 körde jag i Skåne och var på väg norrut. Hade sovit över utanför Simrishamn för att besöka Automuseum. Men det var ju stängt på måndagar. Sedan var det norrut över Kivik där det inhandlades lite must. På en raksträcka stod det Brösarp museistation. Det tog väl 5 min innan jag bestämt mig för att vända för att titta på stationen. Jag är ju intresserad av gamla tåg. Var ju egentligen på väg till Karlskrona och för att se Marinmuseet och Bilsportmuseum. Alla fall här är resultatet. Återbesök 2015.
Länkar: Ystad Järnvägar  Ystad Brösarp Järnväg  lok 1280
Brösarp museistation. Ref. 1
Brösarp - S:t Olof museijärnväg härstammar från en av de många mindre järnvägsbygena som gjordes på Österlen i slutet av 1800-talet. När alla sammanslagningar och nedlägningar (började 1941 och 1947) var genomförda fanns bland annat delen Brösarp S:t Olof sträckan kvar. Bansträckningen var 14 km.
Brösarp museistation. Ref. 1
Banan, Ystad - Brösarp, finansierades av flera personer i ledande ställning i Ystad och andra företagare i området. Banan började byggas 1899 och var färdig för invigning 1902. Föreningen som driver detta har åtminstone 2 ånglok,som har varit sk beredskaps lok. Dessutom dieseldivna växellok. Förutom detta ett överskott renoveringsbar dragkraft. Här ånglokstallet som innehöll mer än vad man kan tro.
Brösarp museistation. Ref. 1
Här kommer nu ett antal bilder på ånglok som ej är i drift. Bilden visar SJ S1280 byggt 1916 som jag sett renoveras enligt länk.
Brösarp museistation. Ref. 1
När ett lok förlorar detta märke anses loket som skrotat och får bara användas som reservdelar.
Brösarp museistation. Ref. 1
Här står ett lok SJ S1280 med domen lättad. Detta är ett tanklok utan tender. Användes normalt förr som växellok på bangårdar. Det skulle visa sig att man renoverat detta. Se länk
Brösarp museistation. Ref. 1
Här det 4-axligt drivna loket SJ S1283. Dett har man skaffat sig genom byte från Danmark. Detta är ett godståglok av modell som i början använder på Kiruna Narvik. Observera att ångtryckcylindrarna ej ligger på utsidan. De är placerade mellan hjulen. Läs på föregående bild. Detta gjorde att man ej behövde ha de komplicerade drivaxlarna. Men det kanske var lika komplicerat mellan hjulen. Med detta byggnadssätt kunde man tillverka mycket starka lok genom att även montera utvändiga tryckcylindrar.
Brösarp museistation. Ref. 1
Inne i lokstallet var det svårt att fotografera för att få överblick.
 Brösarp museistation. Ref. 1
Ett äldre snälltågslok. Det kan man se på de stora hjulen. Ofta är det så att andra museiföreningar hyr in äldre lok som man inte har plats för. Vattentanken monterad rutn ångpannan. Dett ger loket nmamnet sadeltanklok.
 Brösarp museistation. Ref. 1
Det grova röret under den runda fronten, sotskåpet, på ångpannan. Här kommer förbrukad ånga in för att sedan komma ut genom skorstenen tillsammans med avgaserna från pannan. Det är på det sättet tåget åstadkommer sitt tuff tuff.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Detta är också ett lok med ångtryckcylindrarna mellan hjulen.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Okänt lok, men lägg gärna märke till gaslamporna.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Det är mycket viktigt att drivhjulens diametrar är lika stora annars kommer ju det mindra hjulet att bromsa hela tiden och få ett snabbt slitage.
Brösarp museistation. Ref. 1 
SJ J1393
Brösarp museistation. Ref. 1 
SJ SJ1914. Årtal 1952. Detta är nog ett av de sista tillverkade ångloken.
Brösarp museistation. Ref. 1 
2 ton kol och 7 m3 vatten var vad man kunde ha som drivmedel.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Brösarp museistation. Ref. 1 
Tillverkat i Södertälje. Vagnfabriken ägdes ju också av Surahammar, som gärna hade velat tillverka godsvagnar själva, men hade ingen järnvägsförbindelse. De två cheferna Wersén och Petersson kunde inte umgås och gick sedan var sin väg Wersen dog utfattig i Stockholm.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Brösarp museistation. Ref. 1 
Från lokmuseet i Grängsberg fick jag lära mig att om id plattorna togs bort var loket överfört till att vara reservdel. Tydligen samma här efterom plattan är övermålad.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Ett motordrivet lok stod färdigt om ångloket skulle strejka.
Brösarp museistation. Ref. 1 
Här ett lok med drivning på 4 axlar. Dessutom ligger ångcylindrarna mellan hjulen. Detta betyder att hjulens drivaxlar är utformade som en vevaxel. SJ S1283. Finns med på en 15 min video.
 Brösarp museistation. Ref. 1
Transport av resgods till tåget.
 Brösarp museistation. Ref. 1
På detta sätt förvarade man levande djur, som hundar och katter.




Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmö Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
VasterasFlygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-