Entré till museet. Ref 1 Björkenäs motorcyklar galleri
Text och bilder Björn Bellander. Bilder aktuella 2013
Officiell hemsida  Tillbaka
English version 14 bilder
sedan 060105
Uppdaterad
2017-09-16

© Björn Bellander
web counter
web counter
Se också följande webbsidor. Mopeder, Motorcyklar, Moped galleri, Motorcycle galleri.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1
Huskvarna mod. 30 Änglavingen. Det är inte konstigt att MC delen hos Björkenäs museum har så många Husqvarna. Fabriken låg ju bara ca 2 mil bort. På museet står 7 st olika modeller och den äldsta syns längst till höger på stora bilden. Observera att den är försedd med den vanliga parallellgaffeln. Den avfjädras med spiralfjädrar.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1
Husqvarna "Kattungen" 175/250 cc. När Husqvarna kom med denna modell som var nr. 20 och 25, men alla vet att man menar "Kattungen". Det var ett öknamn som ingen vet var det har kommit ifrån. 1927 släpptes de första cyklarna. Den hade då en 175 cc sidventilsmotor från JAP, men fick senare 250 cc. Husqvarna gjorde som många tillverkare. Man tillverkade bara ramen själva och köpte resten från andra tillverkare.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1
Forts. från föregående bild. Växellåda köpte man från Sturmey-Archer, förgasaren från AMAC, magneten från Bosch. Framgaffeln vet man inte men vissa påstår att det är en DRUID-gaffel vilket den mycket liknar. Skillnaden var att man hade dragfjäder. Kattungens motor gav 5,5 hk med sin konventionella sidventilare.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1
Parilla scooter. Produktion 1955-1959. Scootern hade stora hjul med mittmonterad motor. Man fick chassin från Italien i vilket man monterade Huskvarna 118 cc motor.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1
Rumi 1940-1960. Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin. Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950, beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar. Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation. Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
M/42 Albin. Tillverkades av Monark/Albin. Ca 3000 cyklar tillverkades, inga kom ut på privata marknaden. Motor 500 cc. 19,6 hk. Cylinderdiameter 79 mm. slaglängd 101,2. Torrsump. 3 växlad låda. Fotväxelspaken kombinerad med kopplingen. Som drivmedel användes 1942-45 en sprit-bensin blandning kallad motyl. En särskild startspruta innehöll bensin för lättare start vid kall motor.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
TWN, 1885-1957. Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade 1884 till England från det Tyska Kejsardömet. Han startade också TWN i Tyskland 1896, med tillverkningsstart 1903. TWN är förkortning av Triumph Werke Nürnberg. I England öppnade han en import och exportfirma 1886, som döptes till Triumph Cycle Company. Här öppnade han en import och exportfirma 1886, som döptes om till Triumph Cycle Company. Märket TWN lades ned 1956.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
NSU. På 1930-talet var NSU Europas största tillverkare av motorcyklar. Dock började man år 1900 i det dåvarande företaget Neckarsulm Strickmachinen Union att utveckla motorcyklar. Idag är de ärevördiga fabrikslokalerna, som klarade sig genom kriget ganska bra, delvis ett av de finaste museerna. Dessutom är lokalerna bostäder.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
Wall Auto Wheel. Hjälphjulet på cykeln är en separat konstruktion som hette Wall Auto Wheel. A.O. Smith i USA övertog tillverkningsrätten och med tiden uppstod flera olika modeller från Briggs&Stratton och Johnsson.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
Wall Auto Wheel. drivenheten.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
Hisqvarna 98 cc.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
Carfield.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
Carfield.
Björkenäs mopedmuseum. Ref. 1 
Gripen.
 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1:
© Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com

Referens 48: Bild från Wikipedia.
Referens 49: ©Picture/text from Wikipedia
Websida om Björkenäs Moped museum
13 bilder.
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.
© Copyright Björn Bellander 2006