Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1 Björkenäs mopeds galleri
Text och bilder Björn Bellander. Bilder aktuella 2013
Officiell hemsida  Tillbaka.
English version 37 bilder
sedan 060105
Uppdaterad
2017-11-20

© Björn Bellander
web counter
web counter
Tillbaka. Se även mina webbsidor med MopederMotorcyklar, Motorcyklar galleri.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Husqvarna Populär 1958. Modell 3811. Tillhörde Roulettefamilljen. Fanns i 3 modeller, Standard, Populär, Lyx, mellan 1957-1959. Den hade enväxlad Husqvarna motor.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Husqvarna Roulette Lyx 1960. Modell 3811. Tillhörde Roulettefamilljen. Fanns i 3 modeller, Standard, Populär, Lyx, mellan 1957-1959. Den hade enväxlad Husqvarna motor.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Honda P50. Denna Honda moped är också känd som P25. Denna moped började säljas i juni 1966. Det är den sista mopeden som hade en hjälpmotor monterad inuti bakhjulet.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer. Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Lutz M58. Otto Lutz hade studerat maskinteknik på högskolan i Stuttgart. Motorintresset blev så starkt efter kriget att han startade en motorfirma 1946. Här konstruerade han en 49 cc motor med speciellt utseende.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Zündapp KS50. I Sverige är mopeder från Zündapp fortfarande ganska populära, och trots att det gått över 20 år sedan tillverkningen upphörde, är en Zündappmoped i drift ingen ovanlig syn.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Zündapp KS50. Alla Zündapp-mopeder som såldes i Sverige från 1960-talet och framåt hade en luftkyld 50 cc tvåtaktsmotor (aluminiumcylinder). Motorn var i stort sett den samma väldigt länge, och med få undantag passar delar från en tidig motor till en sen.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Zündapp Kompis. Även andra mopedtillverkare använde sig av motorer från Zündapp. Ett välkänt exempel på detta är den svenska moped- och cykeltillverkaren Mustang, vars modeller "Mamba" och "Cobra" var ganska populära.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Monark M51. Monarks cykelhistoria startade i Varberg 1908 då Birger Svensson (1883-1944) inregistrerade firman "Svenska Cykeldepoten". I liten skala startades en partiaffär för cyklar under våren 1909 och en medarbetare Carl Bartholdsson samt springpojke.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Monark M35 1954 -. Motor ILO. Beteckningarna M36, M50, M55 fanns också. Kunde även ha motor Rex Pilot. Monark hade som mest 2000 anställda. Dock kom Monark under 1960-talet att drabbas av ekonomiska kriser.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Crescent Topper. Museet har tre st en vit, blå, röd.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Början till mopedscooters. Byggd på Mustang Mamba.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Kreidler Florette. Kreidler var en tysk tillverkare av små motorcyklar och mopeder. Tillverkningen låg i närheten av Stuttgart. Kreidler bildades 1903 med namnet Kreidlers Metall- und Drahtwerke av Anton Kreidler.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Det var en konstruktör i Stockholm, Gottfried Darck, som tog sig an uppgiften i förhoppning att kanske tjäna lite pengar. 1950 började AB Allmotor i Örebro att tillverka KULI-motorn.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Rex Vicoped. Motor: 38 cc tvåtakts luftkyld Victoria, cylinderdiameter 35 mm, slaglängd 40 mm, 0,8 hk vid 4 000 v/min. Avtagbart cylinderlock av lättmetall.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Solex. I mitten hänger en VeloSoleX. Togs fram av ett ett franskt företag som bildades 1946. Det var placerat i Paris. Företaget började med att producera radiatorer, förgasare och mikrometrar innan man gav sig på hjälpmotorer.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Mustang Mamba. Trelleborgs velocipedfabrik höll till i en sedan 1994 nedlagd cykelfabrik i Trelleborg, som grundades år 1923 av Carl Liljeberg. År 1947 började man använda det välkända märket Mustang.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Fram-King. Firma Bernh. Öberg & Co grundades av Bernhard Öberg 1897 och började tillverka cyklar av märket Fram alldeles i närheten av konkurrenten Nymanbolagen. Företaget bytte namn till Cykelfabriken Fram 1955.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Se Rex Vicoped.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Rex Scootoped. Se text för Rex Vicoped.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Yamaha FS1 är en moped från japanska Yamaha. Den började tillverkas och säljas runt 1968. Från början hade FS1:an ventil styrt insug dvs en slidmatad motor, men man bytte till membranstyrt insug när den modernare versionen kom ut 1975.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Senior moped. Det fanns flera modeller bla en tillverkad i dalarna av Carolus tillverkaren Ragnar Carlsson från Enköping. Han var cykelhandlare. 1934 bytte han namn till Ragnegård. Senior mopeden kallades Ragne Jr.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Panther tillverkades i Braunschweig Tyskland. I Sverige stavades namnet utan h. I Panther verken, efter WWII, fortsatte produktionen efter 1946 bra. 1951 skaffade man en licens på Panther-Baby. 1953 startade produktionen av 50 cc mopeder.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Yamaha SS. Se föregående bild.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
I Tyskland hade mopedtillverkarna DKW, Victoria och Express slagit sig samman till "Zweirad Union".  Samtliga hade gemensam DKW motor som kallades för Hummel. Denna motor var utrustad med en 3 växlad växellåda.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Motobecane mobylette 1957. En Fransk moped.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Husqvarna Novolette. Detta är modell 3521 44 cc 1 växlad moped. Även kallad Novolette Special från 1955. Den 1 Juli 1952 möjliggörs genom lagstiftning försäljning av mopeder i Sverige.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Victoria. Företaget startades av Max Burger och Max Ottenstein. Detta var så tidigt som 1886 och som alla andra började man med vanliga cyklar. Detta var i Nürnberg. Redan efter 2 år hade man tillverkat 1000 cyklar.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Sachs tog fram en hjälpmotor för montering i bakhjulet. Saxonette. Den var utrustad med en drivning delvis inbyggd i bakhjulet på ett cykelhjul och drivning med kugghjul. På slingriga vägar fann denna konstruktion sin väg till EMI i England som vidareutvecklade den, till dagens Cyclemaster.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Fram-Kings volym moped. Läs om Fram King.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
ABG var en hjälpmotor. Den började redan 1942 i Frankrike. Den fösta modellen som hette VAP hade en 53 cc motor och byggdes av La Bougie BG.  Över 100000 motorer producerades för Europa. Av dessa importerades ett stort antal till Sverige.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
En hjälpmotor av typen däcknötare. Troligen fransk.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Ytterliggare en däcknötare.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Motom är en Italiensk moped. Motorn är märkvärdig på så sätt att den är en fyrtaktare. Alldeles för stark för svenska förhållanden, men ändå ser man denna modell då och då.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Jawa.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
Velmo påhängsmotor tillverkades från 1952. Den importerades från Tyskland från Velmo-Motoren Hamburg och Charles Kroon i Vansbro blev återförsäljare.  Driften var med kugghjul. När marknaden för påhängare dog, lär Velmo ha reats för 95 kr.
Björkenäs mopedmuseu. Ref. 1
DKW 115. I Tyskland hade mopedtillverkarna DKW, Victoria och Express slagit sig samman till "Zweirad Union".  Den fick folknamnet "plåtbananen". Modellen sålde mycket dåligt under perioden 1961-1972, då 13551 st tillverkades. Man fick svårigheter med inregistreringen i Sverige, främst pga dess vikt som var 78 kg.

   

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild/text från Wikipedia
Webbsida som avhandlar Björkenäs mopedmuseum.
omfattar 39 bilder.

© Copyright Björn Bellander 2006-