Picko Trobergs hundkoja vilken han tävlade med. Ref 1 Bilsportmuseum Karlskrona
Text och bild Björn Bellander.
Bilder aktuella 2008, 2015. 15 sidor
Tillbaka  English version  Officiell webbsida
sedan 121111
Uppdaterad
2017-11-20
© Björn Bellander
web counter
web counter
CadillacBMC MiniLaSalle, AmilcarFord Special,  Chevrolet CorvetteFrancis Barnett,
Harley DavidssonTriumphNortonBSARudgeVelocetteRexBilhallen 2015, Links

Created 131218
Sid 1

Tillbaka

English version 

Cadillac 1957

 

Cadillac 1946. Se text. Bild från samlarserie.
Cadillac 1947. Ref. 1

Länkar

Henry M Leland

Charles F Kettering

C F Kettering
Intressant webbsida

Hela Kettering story

Kettering, Delco, Freon

Sparreholms museum

 

Cadillac 1957. Ref 1
 

Cadillac historia

När man på 40-talet såg H.M. Konungen, prins Bertil eller den svenska storindustrins spetsar komma åkande i Cadillac-vagnar, var det ju två saker man förvånade sig över. Först kan man naturligtvis inte undgå att tänka på sekelskiftets "kackerlackor", de första bilarna som över huvud taget puttrade omkring på Stockholms gator i större mängd och utom insektsnamnet gavs sköna smeknamn som exempelvis kaffebrännare. Har då denna vid sekelskiftet en cylinders "stinkstånka" utvecklats till att bli konungars och dollarkungars lyxfordon. För det andra förvånar man sig över att Cadillac, Amerikas idag finaste och dyraste vagn, inte är speciellt dyr. Då på 40-talet kunde en Cadillac kosta 19500 Skr. Det fanns betydligt dyrare vagnar, som var mycket mindre.

Förnäma anor.

Namnet Cadillac har inte så mycket med  själva bilens tillblivelse att göra men väl med trakten där bilen tillverkades. Fransmannen Cadillac var nämligen en av de upptäcks resande som utforskade de franska provinserna kring de stora sjöarna.

C Kettering. Ref 49.Till bilens konstruktion knyts istället namnet Henry M Leland och Charles Kettering. Cadillac vagnens tillblivelse är ett blad i förhistorien till General Motors. 1908 sålde Leland Cadillac till General Motors.

Ursprungsfirman hette Leland & Faulconer. 1901 började man att bygga en encylinders motor med vattenmantel av koppar. Motorn blev klar för produktion 1902.  Den erbjöds till Henry Ford och monterades sedan i ett Ford chassi 1902. Bilen döptes sedan om till Cadillac. Den blev omedelbart en stor succé, och det har sagts att den var den första tystgående bilen.

Självstarten

Det berättades om en händelse i Chicago att en dam inte orkade dra runt veven. En god vän försökte hjälpa henne. Men den nervösa damen hade ställt tillbaka tändningen. Hjälparen fick bakslag och veven träffade honom på käken. Han avled av skadorna. En annan handelse på samma tema var att bilpionjären James Carter skadades så svårt att han avled av ett bakslag vid start av motor.

C Kettering i sin verkstad. Ref 48.Leland var djupt rörd av denna händelse. Men Kettering grep sig an problemet att konstruera en elektrisk startmotor, som blev generator när motorn startade. Nu såg självstarten dagens ljus 1911 och kom som standard på bilarna 1912. Detta blev upphovet till den världsomspännande firman DELCO.

Kettering och knackningen.

Charles Ketterring uppfann inte bara självstarten. Det var han som först kom till rätta med motorernas knakningsfenomen och förstod att felet låg hos bränslet. Det är tack vare denna upptäckt som den moderna bränsleekonomin löstes och att oljebolagen kunde börja sälja bensin med jämn kvalitet och med rätt oktantal.

Det var också Kettering som uppfann systemet att lackera bilar i stället för att som i gamla tiden strykmåla dem med vanlig oljefärg. Hans uppfinning ledde till du Ponts och lackens utveckling.

Kettering blev chef för General Motors tekniska avdelning och fordonsverksamhet 1919. Cadillac är därmed bara en liten del i GM:s produktion, men det klassiska märket annonseras som "grädden i kaffet", som det finaste märket i GM:s bilar.

150 hästkrafter.

Cadillac var den första fabrik som byggde en V8 motor. Än idag bibehålles V-motorn. Det är en precisionsbyggd maskin med snävare toleranser än den dyraste flygmotor på den tiden! Cylinderraderna står i 90° vinkel och effekten var vid 3400 varv 150 hk.

Den ca 5,5 m långa vagnen är byggd för att bjuda den åkande största möjliga komfort och bekvämlighet. Framhjulen är separatfjädrade med knäledssystem, alltså samma fjädring som systermärket Buick. Cadillac har haft knäledssystem i 11 år, så finessen är väl utprovad. Bak är fjädringen av semi-elliptisk typ, väl skyddade av vaximpregnerade damasker.

1946 års Cadillac har hydraulisk växellåda, som gör bruk av kopplingspedal och växelspak överflödig, utom vid start. Den av Fleetwood specialkonstruerade och av Fisher byggda strömlinjekarossen har automatisk temperaturreglering och ventilering.


Sid 2

  Tillbaka

English version 

BMC Cooper

Picko info. Ref 1
Om Picko Troberg. Ref. 1
Picko info. Ref 1
Om Picko Troberg. Ref. 1 Picko info. Ref 1
Om Picko Troberg. Ref. 1 Picko info. Ref 1
Om Picko Troberg. Ref. 1

Länkar

Alec Issigonis

Pickos väl använda koja. Ref 1
 
Pickos BMC Cooper med vilken han tog flera Svenska mästerskap. Totalt tog han 9 mästerskap fast i olika klasser. Precis som Mora-Nisse gjorde i Vasaloppet. Fast i en klass.

Bilen trimmades och sköttes av BMC och senare delvis av Sports Cars i Stockholm. Här lämnade Picko nästan alla sina bilar.

På slutet av kojans tävlingsperiod blev den alltför kraftigt trimmad.

Cylinderblocket höll inte och när Picko efter start hade varvat ur ettans växel och skulle "slita" i 2:an. Då fjädrade blocket och gick sönder.

Exakt vad som orsakade motorraset vet nog bara BMC eller Sport Cars. Läser man om BMC Cooper får man veta att Cooper förstärkte nedre delen av blocket. Från början var det ju bara en original A-motor från BMC.

Bilen ställdes sedan åt sidan och såldes. Innan den kom till Bilsports Garage har den vandrat i flera händer. Här står den nu ledsen och sliten.

Alec Issigonis

I England kallades han för  "Den Grekiska Guden". Alec var född 1906. Hans far var en grekisk marin ingenjör som hade fått Engelskt medborgarskap under det Turkiska - Grekiska kriget 1922.

Familjen evakuerades under den perioden till Malta tillsammans med andra Engelska medborgare från platsen där de bodde på ön Smyrna. Senare turkiskt område.

Fadern dog 1922 på Malta och modern kom från dåvarande Bavaria i det ännu ej enade Tyskland.

I England utbildade Alec sig vid Battersea Polytechnic. Han fortsatte på andra utbildnings orter. Reste mycket. Hans första jobb var hos Edward Gillet vid 22 års ålder.

Här höll man på med utveckling av en automatisk växellåda. Det var en sorts förväljarlåda som senare kom i bruk.

Han fick sedan arbete hos Humber som var intresserade i arbetet med denna växellåda. Här vidareutvecklade han framvagns- konstruktioner.

Sedan blev det Morris design team 1936 med dess utveckling av oberoende framvagnsupphängning. Det var här den efter kriget mycket kända Morris Minor togs fram. Den tillverkades från 1948 till 1971.

Projektet kallades för Mosquito. Man experimenterade med limmat trä och aluminium.

Det var med detta som man under kriget byggde det kända spaningsplanet Mosquito, som bl. a. flög till Sverige och hämtade kullager.

Nu kom kriget emellan och stoppade all utveckling till den privata marknaden. Alec lekte mycket med racing och byggde tillsammans med George Dawson en bil för 750 cc formeln, kallad för Lightweight Special.

Med denna experimenterade de mycket med oberoende hjulupphängning och framhjulsdrivning.

1952 flyttade han till Alvis där uppdraget var att ta fram en ny bil. Här konstruerades en ny V8 i aluminium på 3.5 liter och 130 hk i vilken hans växellåda med överväxel också användes.

Tillsammans med Alex Moulton utvecklade man också en typ av hydrolastic fjädring, Denna konstruktion använde Alec och Moulton senare på BMC 1100 och 1800.

Någon ny bil tillverkades aldrig hos Alvis då kostnaden var för stor. Alvis var mera en militär leverantör, liksom idag.

1955 värvades han till BMC för framtagande av en bensinsnål bil. Det var denna som skulle bli "The Mini". Hans idé var tvärställd motor. Kylare på vänster sida med omvänt luftflöde.

Kravet från ledningen var att han måste använde en befintligt motor. Det blev den kända A-motorn. Växellådan lades i oljetråget och kopplades ihop med drivning på framhjulen.

Fjädringen gjordes enkel med en gummibälg, som Moulton tog fram. Bilen blev mycket kompakt. Från start till första bil visades färdig tog det bara 3 år 1959.

Alec  dubbades till riddare av drottningen 1969 till Sir Alec. Han drog sig till baka från industrin 1971. Sir Issigonis lämnade jordelivet 1988.

Totalt byggdes 5,3 millioner Mini bilar. Det var denna typ av bil som BMC Sverige satte i händerna på Picko Troberg för att göras populär i Sverige.

Om Pickos nya projekt kan du läsa om i länken Picko och Kvarnen.

1962 köpte jag själv en BMC Cooper och lämnade in den till Sport Cars med order att sänkas så att den blev som Pickos. Det var så BMC Mini blev känd av Picko på tävlingsbanan.


Sid 3

  Tillbaka

English version 

LaSalle 1927

LaSalle info. Ref 1
Info LaSalle. Ref. 1
LaSalle instrumentbräda. Ref 1
LaSalle. Ref. 1

Länkar

LaSalle story

LaSalle

LaSalle 1927. Ref 1

LaSalle

LaSalle var redan från början ett ekonomiskt fiasko. Namnet hade Alfred Sloan hämtat från en Fransk forskningsresande i Amerika  på 1600-talet. René Robert Cavalier, Sieur de LaSalle.

Denna man kartlade Mississippi floden vid flera resor norrifrån. Frankrike hade ju lagt beslag på Lousianna, där Mississippi floden mynnade ut.

Cadillac hade ju också fått namn efter en forskningsresande, sieur de Cadillac. Han utforskade området kring de stora sjöarna. Men det var Henry Leland som drog igång tillverkning av Cadillac bilen. Se text ovan.

LaSalle bilen skapades 1927 som en del av Cadillac tillverkningen.

General Motors såg att prisskillnaden mellan Cadillac och nästa bil Buick i segmentet blev för stor och ville ha ett märke däremellan.

Det blev LaSalle, som skulle ha ungefär samma kvalitet som Cadillac, men vara billigare. I början sålde denna bil ganska bra, men när depressionen kom 1930 sjönk antalet sålda bilar kraftigt.

Sedan när ekonomin i USA återhämtade sig hjälpte det inte märkbart märket LaSalle. Köparna ville ha det lyxigaste, nämligen Cadillac.

LaSalle tappade alltför många köpare i den hårda kampen om köparna 1930.

LaSalle sålde mest bilar 1937, då 37000 bilar tillverkades. Trots detta lades märket ned.


Sid 4

  Tillbaka

English version 

Amilcar GGSS

1927


Förarplats Amilcar. Ref 1
Förarplats Amilcar. Ref 1
Info Amilcar. Ref 1
Info Amilcar. Ref 1

Länkar

Amilcar

Amilcar CGSS 1927. Ref 1

Amilcar var en mycket populär bil som fanns att få mellan 1921 och 1940. Den hade sin storhetstid vid mitten av 20-talet. Storhetstiden var inte en massiv försäljning utan genom en sportvagnsmodell som var helt rätt i tiden, med vilken ägaren kunde ha framgång på tävlingsbanan.

Idén från början var att producera en bil 1921, som passade in i den tidens skattesystem. Den första som gjordes var en cykelbil. Sedan gjorde man en bil som skulle passa precis i beskattningen.

Den fick inte ha en större motor än 1100 cc vikt max 350 kg utan allt extra. Om den innehöll dessa regler kallades den för cycle car och beskattades med 100 franc per år. Gick den över var det i Frankrike en Voiturette.

I Frankrike hade man samma sorts indelning med hjälpmotorer (mopeder) i slutet av WWII. En hjälpmotor på över 50 cc blev beskattad. Läs om ABG VAP4.

Men tillbaka till Amilcar. Den första Amilcar bilen var en cycle car som var med på Paris Motor Show 1921. Det var Jules Solomon och Edmond Moyet som konstruerade denna bil. Denna typ ledde till en boom av sådana bilar, just på grund av den låga beskattningen.

Namnet Amilcar kom från ägarna till firman Amilcar. Joseph Lamy och Emil Akar. Av deras namn skapade man bilmärket Amilcar.

Hotchkiss tog sedan över 1939 och gav ut en utvecklad Amilcar-Hotchkiss med kaross från Adler. Dess namn blev Compound.

I och med Tysklands erövring av Frankrike 1940 lades tillverkningen av Amilcar, med samarbetspartners, ned helt.

Under 20 talet kom man med en mycket populär sportvagnsmodell. Den benämndes CGS "Grand Sport" 1924. Den utvecklades till en ytterligare bil CGSS 1927, vilket naturligtvis var en vinnande bil på tävlingsbanan.

1930-talet hade man kommit ikapp vad man hade råd med. Tillverkningen var nu så stor att man måste flytta till större lokaler i Paris. Man var tvungen att gå ut på marknaden och sälja personbilar.

Kostnaderna steg nu genom att olika stora motorer upp till 8 cyl. och upp till 2.45 liter började tillverkas.

Ett finansbolag Sofia övertog makten över Amilcar mest på grund av dålig försäljning på 30-talet. Den sista bilen som kom ut var en Amilcar Pegase som fick en motor från Delahaye.


Sid 5

  Tillbaka

English version;

Ford Special

Info Ford Special. Ref 1
Info Ford Special. Ref 1
Förarplats Ford Special. Ref 1
Förarplats Ford Special. Ref 1
 

Ford Special hembygge. Ref 1

Ford special.

Detta hembygge är just nu försedd med en Chrysler Hemi motor.

Från början monterade man en Ford 79 A V8, som enkelt översatt betyder sidventils V8 med 100 hk, som kom 1947.

Framvagnen har stel framaxel från Ford.

Övrig info är ej tillgänglig.

 

Sid 6

  Tillbaka

English version

Chevrolet Corvette

Info Corvette. Ref 1
Info Corvette. Ref 1

Länkar

Corvette



 

En tidig Chevrolet Corvette. Ref 1

Harry Earl var designer anställd på GM. Han vurmade mycket för sportbilar. Han anställdes redan 1927 vid General Motors. Under WWII arbetade han i England för GM. Här lärde han känna alla de välkända sportbilarna som tillverkades.

1951 kom Nash med en mindre kompaktbil som  man tillverkat i samarbete med Nash-Healy och med karossen designad av Pinin Farina.

Det här tände Harry Earl på och gick in för att övertyga GM:s ledning att det var tid att ta fram en amerikansk sportbil. Av någon anledning kallades det för "Projekt Opel". Det ledde i alla fall till att en handbyggd bil togs fram som visades runt på utställningar med namnet Corvette.

Mottagandet i USA var så översvallande att man beslutade att starta produktion, som kom igång 1953.

Karossen gjöts i det nya materialet armerad plast. Samma som Volvo använde sig av när den misslyckade Volvo Sport togs fram.

 Corvettens första serie som var på 300 st var lika dålig. Karossen skakade loss från sina fästpunkter, dörrar öppnades under körning osv.

Dessutom hade man inte heller någon bra motor att sätta i. Det blev Nash 6 cylinder toppventilmotor. Corvetten med stel bakvagn och standard framvagn från Nash, hade dålig väghållning och blev lätt ifrånkörd av den lilla Morgan. Man försökte med dubbla förgasare och Paxton kompressor. Den hade bara ett häftigt utseende. Försäljningen minskade.

Detta pågick fram till 1955. Då kom Ford med sin första 2 sitsiga sportvagn. Den hade lilla V8:an. 1954 kom Chevrolet:s första V8. Med trycket från Fords bil blev det fart på GM: nykonstruktion av Corvette. V8:n sattes i och man kunde även få manuell växellåda.

Corvette modellen började nu säljas i fler exemplar fram till 1963 när den nya Corvette Sting Ray kom ut på marknaden. Sista året 1962 tillverkades 14531 Corvette som såldes för $4038.


Sid 7

  Tillbaka

English version

Bayliss Thomas

Info Bayliss Thomas. Ref 1
Info Bayliss Thomas. Ref 1

Länkar

Francis Barnet owners club

Francis Barnett

Pictures

Francis Barnet Classics

Francis Barnett timeline

FB Story

Bayliss Thomas på museet. Ref 1

Francis Barnett 200 1952

Detta märke kom ut på marknaden 1920. Konstruktionen utmärkte sig av en ramkonstruktion som var olik andra mc:s.

Alla rör var raka och skruvade ihop vilket gjorde att den var lätt att montera. Motorer som satt i var Villiers  med cylindervolym på 137 till 343 cc. JAP motorer förekom också. 

Exemplaret på bilden är från 1952 och har en motor på 200cc. Märket slogs ihop med AMC 1947 och var då identisk med James. Tillverkningen upphörde 1966.

Tanken bakom denna mc modell var att det skulle vara en billig arbetsmaskin utan speciella utmärkelser. Med detta som bakgrund var det mycket bra gjort av tillverkaren att lyckas bli kvar på marknaden ända till 1966.


Sid 8

  Tillbaka

English version

Harley Davidsson

HD på museet. Ref 1
HD på museet. Ref 1Info om HD på museet. Ref 1
Info om HD på museet. Ref 1

Länkar

Harley History

 

Harley Davidsson på museet. Ref 1

Harley Davidsson 1903 -

1
953 höll det på att alldeles gå fel för HD då Norton var namnet på Daytona Show.

Detta kunde inte HD acceptera utan man gav sin testförare Paul Goldsmith order att ta igen rekordet med en 37 hk motor genom att höja rekordet för högsta hasighet med 42 km/tim.

HD skapades dock långt innan då de 2 ungdomskamraterna William Harley och Artur Davidsson började tillverka motorcyklar i Milwaukee.

De var en lyckad kombination som utvecklade, redan efter några år, en V-twin med en layout som skulle bestå. Man förstod att för att sälja måste man ha många återförsäljare och det skapade man.

Redan 1912 hade man över 200 st i Amerika. Modellerna avlöste varandra men motortyp och layout var densamma.

Reklammässigt satsade man på den typ av tävlingar som förekom i Amerika. Dirt Track och Hill Climb.

Här kunde inte de Brittiska fabrikaten göra sig gällande. Deras enda motpol var Indian, men det märket lades ned 1953. Den mesta motorn skapades 1926 och var kvar i produktion ändas till 1972.

American Machinery Foundry köpte bolaget 1969 då man kom i svårigheter pga US Tariff Commission. Bolaget drog ned på antalet anställda och kom i konflikt med dem.

Kvalitén sjönk drastiskt och cykeln fick öknamnet "Hardly ablesome". AMF såldes 1981 och HD fick åter igen tillbaka sitt goda ryckte.

Nya modeller utvecklades med bakgrund av den nostalgi som märket hade. Idag säljer man cykeln till ett betydligt högre pris än vad de Japanska tar ut och ändå har man full efterfrågan.


Sid 9

  Tillbaka

English version

Triumph P 1925

Info Triumph P25 på museet. Ref 1
Info Triumph P25 på museet. Ref 1BSA HB24 1937 på MC Museum Surahammar. Ref 1
BSA HB24 1937 på MC Museum Surahammar. Ref 1

Länkar

Triumph historia

 




 

Triumph P25. Ref 1

Triumph 1885-1983, 1990-

Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet.

Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company.

Fabriken lades i industristaden Coventry. Han startade också TWN i Tyskland. 1902 producerades den första motorcykeln med Belgisk motor.

Triumph har en mycket brokig historia och gick bl. a i konkurs under mellankrigsperioden. Bettman försvann ur styrelsen 1933 och Jack Sangster köpte bolaget 1936.

Adler fabriken i Tyskland slogs ihop efter kriget med Triumph. Adler tillverkade skrivmaskinen Trumpf-Adler.

Under den period efter WWII då Engelsmännen lärde japanerna det sista till en motorcykel. Hur man bygger en ram, utkonkurrerades hela den engelska MC-industrin.

Trots statliga pengar och sammanslagningar lyckades man inte hålla produktionen uppe.

Som sista spik i kistan vägrade de engelska fackföreningarna att låta företaget slå samman sin produktion och företaget Triump-Norton-Willers gick i konkurs 1983. Då märket Triumph blev kvar i privat ägo startades nytillverkning åter 1990.


Sid 10

  Tillbaka

English version

Norton International 1935

Info om Norton på museet. Ref 1
Info om Norton på museet. Ref 1NORBSA på MC Museum Surahammar. Ref 1
NORBSA på MC Museum Surahammar. Ref 1

Länkar

Norton historia

Norton Wankel

Norton Modeller

Norton MC museet i Surahammar




 

Norton. Ref 1

Norton

Mannen från frälsningsarmén, James Lansdown var den precisionsfyllde man som skapade Norton motorcykeln 1902.

Firman etablerades redan 1898 i vilken han sålde delar till mc marknaden. I början använde man sig endast av motorer från andra tillverkare som Clement eller Motor Rev.

När firman med Rem Fowler vann det allra första Isle of Man TT, beslöt han sig att konstruera sin egen motor. Då James inte var vid god hälsa var han borta från firman så mycket att den gick i konkurs.

Dock uppstod den åter, eller räddades av en av hans leverantörer. Mellankrigsperioden var en evig utvecklingsperiod och på tävlingsbanorna en vinnande team.

Norton tog fram den ena avancerade konstruktionslösningen efter den andra. Dessutom vann man Isle of Man TT fler gånger än någon annan.

Till synes varje sådan tävling var Norton vinst. WWII fick Norton till skillnad mot under WWI leverera MC till armén.

Man tillverkade över 100000 single och sidvagnsmaskiner. Sidvagnsmaskinen hade även drift på det tredje hjulet. Detta är något som man aldrig hör talas om.

Trehjulsdriften är annars endast känd för BMW och Zündapp. Efter kriget fortsatte Norton med sin dominans i motorcykelutvecklingen.

Bl.a den berömda Manx modellerna och Featherbed ramen. Man satsade även på Amerika och var där med ett Amerikanskt team som vann de flesta tävlingar de ställde upp i.

Svårigheter med strejker och Japansk import slog så småningom till och MC-tillverkarna slogs samman med statliga pengar till NVT (Norton Villiers Triumph).

Trots stora nedläggningar lyckades inte perioden helt ta död på Norton. Till slut såldes bolaget till en Kanadensiskt bolag inklusive namnet.

Senare bildades Norton Motorcycles i Canada för tillverkning av nya nostalgimaskiner i små serier.


Sid 11

  Tillbaka

English version

BSA M20 1944

info BIlsportmuseum. Ref. 1
Info Bilsportmuseum. Ref. 1
BSA HB24 1937 på MC Museum i Surahammar. Ref 1
BSA HB24 1937 på MC Museum i Surahammar. Ref 1

Länkar

BSA modeller

Privat BSA



 

BSA M20 på museet. Ref 1

BSA 1903-1990

Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI.

Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet.

Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien. Dessa var gröna som blev BSA:s färg.

Fram till WWII kom ett flertal olika modeller med stigande motorvolymer. Namn som Sloper, Blue Star och M-range. Den sista känd för att AAA använde den till sina sidvagnsmaskiner som support på de Engelska vägarna.

Under WWII levererade man mängder med maskiner till försvaret av modellen M20.

Efter kriget tog BSA, som krigsbyte, över design avdelningen hos Adler.

Senare användes konstruktionerna av Ariel för att tillverka modellerna Arrow och Leader.

Efter kriget tog man upp en billighetsmaskin som såldes i ca 500000 ex fram till 1963.

Detta var en kopia av DKW fast vänd och omräknad till tum. Kända namn är alla A motorer A10, A65, Gold Star, Rocket, Spitfire osv.

BSA:s dalande tillverkning ledde fram till ett åtgärdspaket tillsammans med Triumph och Norton.

Detta misslyckades delvis på grund av de anställda som ville bestämma själva. Fyra år senare startades nationellt NVT som fortsatte att tillverka reservdelar till alla kända Engelska motorcyklar.

En del nytillverkning ingick i programmet men med utländska motorer i slutet av 1990.


Sid 12

  Tillbaka

English version 

Rudge Whitworth 1931

Info om Rudge Whitworth 1931. Ref 1
Info om Rudge Whitworth 1931. Ref 1 Rudge på MC Museum Surahammar. Ref 1
Rudge på MC Museum Surahammar. Ref 1 Rudge på MC Museum Surahammar. Ref 1
Rudge på MC Museum Surahammar. Ref 1
Rudge på MC Museum Surahammar. Ref 1
Rudge på MC Museum Surahammar. Ref 1

Länkar

Rudge Whitworth

Rudge motor club

Rudge på museet. Ref 1

Rudge
De flesta ägare av en motorcykel känner nog till ordet "rudge". Då tänker de dock inte på motorcykeln utan på de eker fälgar, 1907, som alla sportbilar hade förr. Det var just firman Rudge-Whitworth som ha konstruerat fastsättningen. Även kallad rudge koppling. Idén har ju förts vidare till dagens moderna tävlingsbilar, men av helt annan orsak. Snabbt byte av hjul.

Tillkomsten av Rudge motorcykeln har en helt annan historia. Som alla på 1800 talets slut började man med cyklar och utvecklingen är känd från andra företag. Tillbehör till cyklar, fälgar till bilar och motorcyklar. Ett tag tillverkade man även 3 hjuliga bilar. I England kallades de för "Cyclecars".

Utvecklingen började före 1850 då Daniel Rudge, som byggde höghjulingar, uppfann det ställbara kullagret. Med hjälp av det fick cykeln en bättre balans. Man tog till sig en fransk tävlingscyklist Charles Terront. Han vann större tävlingar i Frankrike med denna utrustning.

Notera att det var Frankrike som var det ledande landet med att bygga vägar och anordna tävling för olika transportmedel som cyklar, bilar och motorcyklar.

Idén till detta lager kom från den tid då Daniel gjorde sin militärtjänstgöring i Frankrike. Fransk-Tyska kriget 1870-71. Henry Clarke, Daniels medarbetare träffade på en fransman, som hade en cykel som tycktes gå bättre än alla andra. Daniel och hans kamrat beslöt att ta reda på hemligheten. Det sägs att man söp fransmannen full och på så sätt kunde man demontera hans cykel för att se på finessen. Det visade sig att det stora hjulet hade kullager i stället för glidlager. Det var detta lager som Daniel vidareutvecklade till en bra produkt för de cyklar man producerade.

Daniel hade nu turen med sig att bland alla cykeltillverkare i England fanns ett företag med ledning av Walter Phillips och George Price. De sökte en duktig ingenjör och fann honom i Daniel Rudge. Nu kunde han förbättra deras cyklar och en sammanslagning, i flera steg, av företagen blev resultatet. Detta gav ju en skjuts framåt för och naturligtvis mycket pengar i kassan.  

Daniel blev tyvärr sjuk, cancer, 1880 och dog endast 39 år gammal. Företaget delades nu upp i två. Man slogs sig nu ihop med en annan cykelfirma och bildade The Tangent & Coventry Tricycle Company,. Detta blev sedan D. Rudge & Co., som 1894 blev Rudge Whitworth Cycles och 1911 när den första motorcykeln började säljas, blev det Rudge Whitworth Cycles Company.

Företaget utmärkte sig för nya idéer och man tog fram en växellåda på "multigear" idén. Det var egentligen samma konstruktion som Volvo 343 hade. Det är enkelt att förklara det så, men det var förstås en konstruktion för sin tid. Den viktigaste komponenten var att drivremmen var ställbar i förhållande till drivhjulet. Med denna konstruktion vann man Isle of Man TT, 1913. Konstruktionen gick dock inte att använda när effekten på motorerna steg och 1923 fick man övergå till växellådor av normal typ. Precis som Volvo gjorde.

Man tillverkade motorer med IOE, (inlet over exhaust). Man började nu utveckla ett nytt topplock med toppventiler. Man nöjde sig inte med två utan lade in 2 insug och 2 avgas, som placerades parallellt. Idén med fyrventils topp hade man fått från Triumphs Ricardo topp från 1921.

Denna konstruktion utvecklades i flera steg och man hade till slut en topp där ventilerna satt radiellt. Med denna topplockstyp vann man 1930 Junior TT. En ny modell kallad Ulster fick denna motor och såldes som en replika.

Under depressionen på 30 talet minskade försäljningen kraftigt trots flera förbättringen på motorn. Ventilerna placerades "semi-radiellt" (parallella ventiler radiella portar). Topplocket göts i gjutjärn.

Ventil arrangemanget byggdes helt in (se bild ovan). Ekonomin var dock fortfarande dålig och kanske kan man säga att övergången till att tillverka radarutrustning för kriget räddade Rudge från nedläggningen 1939. Någon tillverkning efter kriget startades inte upp. 


Sid 13

 Tillbaka

English version

Velocette

Info om Velocette på museet. Ref 1
Info om Velocette på museet. Ref 1Velocette på Arvika Bil & MC Museum. Ref 1
Velocette på Arvika Bil & MC Museum. Ref 1 

Länkar

Velocette Club

Velocette bilder

Velocette wikipedia



 

Velocette på museet. Ref 1

Velocette

Velocette motorcyklar grundades 1905 då firman kallades Taylor & Gue.

Velocette var ett Engelskt MC företag som fanns mellan åren 1904-1968. Man tillverkade Veloce MC:s i Hall Green, Birmingham. Framgångar inom Road racing fick man under 1950-talet.

Företaget grundades av John Goodman, född som Johannes Gütgerman. Han bytte senare namn till John Taylor innan han formellt ifen bytte namn till Goodman. Medhjälpare var William Gue. Man kallade sig för Taylor & Gue 1905. Hans söner Percy och Eugene var också delägare i bolaget.

Dess första MC benämndes Veloce. Senare detta år ändrades namnet till Veloce Limited. Man tänkte sig tillverka motorcyklar och närliggande produkter och service. Först tillverkades fyr-takts mc:s.  Den första tvåtaktaren kom 1913 och fick namnet Velocette. Följande modeller ärvde detta namn.

1933 beslutade man att introducera en ny mc med OHV motorer då man hade för avsikt att sänka tillverkningskostnaderna för att erbjuda en mc som fler ville ha.

Den serie kallades för K-serien och blev dock dyrare att tillverka då man var tvungen att tillverka mer för hand av topplocken med dess OHV  konstruktion av drivningen.

Man beslöt nu att en enklare topplockskonstruktion skulle tas fram som krävde mindre arbete för montage.

De första av dessa var MOV som använde 250 cc motor och kvadratisk cylinder, 68x69. Denna cykel blev en omedelbar succé. 1934 introducerades MAC 350 cc. Denna blev ännu mer populär och blev företagets kassako.

Man fick nu in kapital för att slutligen ta fram den tidigare dyra modellen av motor. 1935 kom denna helt nya modell Velocette MSS 500 cc.

Den fick också en ny kraftigare ram. Meningen var att den lätt skulle klara en sidovagn.

Detta blev sedan namnet på de cyklar man tillverkade. John Taylor bytte nu namn till John Goodman.

Företaget slutade att tillverka motorcyklar 1971.


Sid 14

  Tillbaka

English version

Rex

 

Rex på Teknik på fd Farfars tid. Ref 1
Rex på Teknik på fd Farfars tid. Ref 1

Länkar

Rex Acme

Rex GB




 

Rex Acme lättviktare på museet. Ref 1

Rex Acme GB
Märket startades av två bröder Williamsson 1899. De tillverkade först bilar men övergick till motorcyklar 1904. En framgaffel  introducerades med teleskop fjädring och flera andra uppfinningar. En motorcykel med lutande cylinder kom 1908 för att få en föraren att sitta lägre. Företaget togs över 1911 av George Hemingway och bröderna sparkades.

Man började nu att tillverka sin egen motor, men monterade fortfarande in andra märken som JAP. Man tog över ACME i coventry och ändrade sitt namn till Rex Acme 1922 och hade 1927 15 olika modeller.
Depressionen knäckte företaget och det övertogs av Mills-Fulford sidovagnstillverkare 1932 och mc tillverkningen lades ned.
Rex-Acme använde Blackburne, JAP, MAG, Villiers, Sturmey-Archer, and Barr & Stroud motorer

Rex 1908-

Till denna Rex med hjälpmotor är det svårt att hitta information. Den har 84 cc Villiers motor 2 hk och uppges kunna köras 65 km/tim. Årtalet är 1933.
 


Sid 15

  Tillbaka

English version

Bilsports utställningshall 2015

Översiktsbild av mc-samlingen. Ref. 1
Översiktsbild av mc-samlingen. Ref. 1Mopeder fanns i 2 rum. Ref. 1
Mopeder fanns i 2 rum. Ref. 1

Länkar




 

Översiktsbild över bilsamlingen. Ref. 1

Bilsport utställningshall är 2015 indelad i 3 olika rum i det garage som man förfogar över. Entren är 50:- och giltig även till porslinsmuseet som kan beses i bottenvåningen på detta hus. Karlskronas porslinsfabrik var inrymd i detta hus. Man kan se den gamla ugnen där allt porslins brändes.

Tyvärr tycker jag att sortimentet av samlarbilar ej är av den nivå man förväntar sig  och för enbart bilarna är det inte av stort intresse att se museet.
Motorcyklarna är av lagom ålder för att visas.
Pickos gamla koja har försvunnit, kanske såld till någon Koja entusiast.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseu m
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
 
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-