Gamla Porsche museet. Ref. 1

Autoseum bilmuseum Tyska bilar
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2015
Officiell webbsida
Tillbaka
  English version

Uppdaterad
2017-07-17

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor om Autoseum med
Introduktion, Amerikanska bilar, Engelska bilar, Tyska bilar, Franska bilar
Veteran bilarAndra bilarMC

Mercedes Benz 130H, IFA F8, DKW Luxus, Wanderer, Trabant, Mercedes 170A, Mercedes 250,
Opel Rekord PII, NSU Wankel Spider, Ford Taunus 17M, Goggomobil, Links

Sid 1

Skapad 160402

Tillbaka

English version

Mercedes Benz 130H 1936. Ref. 1

Mercedes Benz 1936. Ref. 1

Länkar

 

Mercedes Benz 130H 1936. Ref. 1
 
Mercedes-Benz 130H 1934-38
I början av 1930 började man söka nya vägar att bygga upp en bil. Framför allt berodde det på den verkstadsmässiga utvecklingen om plåtpressning.

Porsche var en konstruktör gjort flera olika bilmodeller åt olika tillverkare som Steyr Tatra, NSU, Zündapp och början till Volkswagen som han gjorde på sitt lilla konstruktionskontor.

Kända namn är Porsche och Hans Ledwinka. Porsche var ju fram och tillbaka anställd som projektledare hos Mercedes Benz.

För denna svansmonterade bil är Hans Nibel mest känd som chefs ingenjör.

Edmund Rumpler hade tagit fram en märklig modell med svansmotor, kallad Tropfen-Auto. Detta namn använde även Mercedes på en racing bil, Tropfen-Wagen.

Bilen försågs med olika 4 cyl. motorer 1300 cc, 1500 ,cc och 1700 cc

 

Sid 2

Tillbaka

English version

IFAF8

IFA F8 1955. Ref. 1

IFA F9. Tillverkad i Zwikau, Eisenach. 1949-1956. Ref 48

Länkar

Automobilwerk Zwickau

 

IFA.Tillverkad i Zwickau och Esenach 1949-1956. Ref. 1
 
IFA

I staden Zwickau dåvarande Östtyskland låg DKW fabriken. Här skulle en av de märkligaste bilar byggas 1957. På grund av Östtysklands stora materialbrist användes enbart återanvända material. Bilen fick namnet Trabant som var det samma som Sputnik eller på svenska kompanjon.

Men före detta hände en del. Den ryska zonen tömdes på i stort sett allt av värde och det gällde också tillverkningen av bilar och motorcyklar. Nästan all utrustning för produktion monterads ned och sändes till Ryssland. Man kan också konstatera att det blev till ingen nytta.

En utrensning gjordes efter kriget av Ryska ockupationsmakten och man arresterade många personer inom fabriksledning och arbetare som ställdes inför rätta och många dömdes till döden för användning av slavarbetare mm. Många personer i fabriken hade dock flytt till Väst-Tyskland där de startade upp DKW i Ingolstadt. Kvar fanns överlevande arbetare och ledande personer.

Man skall veta att DKW före kriget hade produktionsenheter i Zschopau, Chemnitz, Zwickau och Spandau.
Det är svårt att veta var någonstans en viss modell tillverkades.

Dessutom började man 1953 tillverka IFA F9 på gamla BMW fabriken i Eisennach.

Den sista modell som tillverkats fram till 1942 var DKW Meisterklasse.

1948 började man i Zwickau fabriken som nu var under rysk kontroll en modell av DKW som man kallade IFA F8. Fram till 1953 tillverkades enligt modell DKW 1938 med träkaross och faner sidor klädda med läderimitation. Sedan byttes fanér ytor ut mot Duroplast, ett material som senare kom i stor utsträckning att användas till Trabant. Denna modell hade man i produktion fram till 1955.

DKW hade tagit fram ett nytt utförande av DKW 1938-39 denna fanns kvar och började också tillverkas under namnet IFA F9. Egentligen en kopia av DKW F9 prototyp, även bara kallad DKW Front.

Av IFA F8 hade man 1955 tillverkat 26267 bilar av vilka ca 1000 exporterades till Väst-tyskland. Efter det att man lagt ned IFA F8 tillverkades en bil med samma "underkläder" med namnet Wartburg i Eisenach. Från 1955 användes den 20 hk 2-takts motorn till Trabant.

En IFA F8 1955 såldes på Autoseums auktion för 65000 Skr.


Sid 3

Tillbaka

English version

DKW Luxus Cab. 1938

DKW Luxus Cab 1938. Ref. 1

Jörgen Skafte Rasussen 1906. Ref. 49

DKW Luxux. Ref. 1

Info DKW från samlarserie. Ref. 1

DKW 4=8 V4 mmed 2 cylindrar som ladpump. Audi museum. Ref. 1

Schnurler porting på en 2 taktsmotor. Ref. 55

DKW prototyp med försöksmotorn. Ref. 55

Rasmussen tv med sin personliga bil DKW P15. Ref. 55

Slaby och Beringer i deras elbil. Ref. 55

Princip för 2 takt med ladcylindrar. Här utf. 4=8. Ref. 55

Länkar

DKW-The Wonder Car

Om DKW/MZ
Titta på videon

Schnuerle scavenging

Hugo Ruppe

Rickenbacker

Surahammar MC-Moped museum

Audi museum

Jorgen Skafte Rasmussen

 

DKW Luxus Cab 1938. Ref. 1
 
DKW

En blivande stor industrialist föddes 1878 i den Danska staden Naskov. Han döptes till Jörgen Skafte Rasmussen. Pappan var en fartygskapten Hans Peder Rasmussen och mamma Maren Johanna Skafte. Pappan som dog redan tidigt under Jörgens tidiga levnadsår. När modern dog då han var 19 år flyttade han till sin halvsyster i Byköping där han fick arbete hos en smed.

1898 flyttade han till Tyskland för att studera. Han började på Högskolan i Mittweida, men blev relegerad efter 2 år då han tydligen uppträtt olämpligt eller fuskat. Han började då på universitetet i Zwickau där han fullföljde sina studier och tog sina examina 1902.

1904 startade han sin första firma. Rasmussen & Ernst i Chemnitz. Här tillverkade man allehanda nytto saker. Efter 2 år flyttade man till Zschopau. Här hade han köpt en gammal kvarn i vilken man tidigare tillverkat textilier. Denna ort ligger i ett ull distrikt, därav textilkvarnen.

Efter WWI kom han i kontakt med Hugo Ruppe. Han var en mycket duktigt ingenjör som redan på 1910 talet experimenterade med tvåtaktsmotorer. Hans uppfinningar var dock hela tiden före sin tid och då han dessutom var en dålig affärsman lyckades han inte med något.
Utom Rasmussens motor...

Efter WWI började han hos Jörgen Rasmussen i Zschopau och här utvecklade han en liten motor att användas som hjälpmotor till cyklar. Den Kallades för Das Kleine Wunder, men annonserades som Des Knaben Wunsch.

Rasmussen tog hand om denna och marknadsförde motorn. Det såldes över 10000 st. Trots denna framgång slutade Ruppe och flyttade till Berlin och startade en ny firma, med nya ideer, som också var Picolo på museet i Ziegenhagen Tyskland. Ref. 1före sin tid. Med sina söner tillverkade han bilar bl.a. med namnet Piccolo. Ruppe dog utfattig och bortglömd 1949.

Hans grunduppfinning skulle dock generera många företag som gjorde stor lycka med hjälpmotorer över hela Europa. T.ex. ILO, NV, Huskvarna, Zündapp, Puch m.fl. Inte bara att glömma DKW.

Med denna motor gjorde Rasmussen succé och sålde i början av 20-talet mer än 30000 motorer. Dessa producerades i hans tidigare inköpta "textilkvarn" i Zschopau. 1928 var man den största leverantören av motorcyklar i världen.

Jörgen Skafte tjänade nu mycket pengar. Han investerade i utveckling av en bil. De första försöken med denna bil var misslyckade då motorn som monterats på sidan och drev med kedja ej hade kraft nog. Under denna period hade han kontakt med en minbils tillverkare för elbilar, Slaby & Beringer. Denna bil Slaby Beringer med testbilar och 2 taktsmotor. Ref. 55köptes av Rasmussen och försågs med 2-taktsmotorn, för att sedan säljas vidare. Bl.a. fick man en stor order från Japan. Motorn utvecklades och blev vattenkyld samt fick en 500 cc motor, som användes. Denna minibil, fick drivning på bakhjulen, försågs med träkaross med imiterat läder och såldes som DKW P15.

Korsvirkeshuset i Zschopau hade ej plats för tillverkning av denna bil. Med sina pengar kunde Rasmussen nu köpa aktiemajoriteten i Audi verken, som hade finansiella svårigheter. Samtidigt hade han köpt licens, av före detta stridsflygaren från WWI Eddie Rickenbacker i USA, för en 6-cylinders motor, som var tänkt att användas i Audi bilar. Dock kom den bara att användas i Wanderer bilar. Wanderer med den 6 cylindriga motorn av Ferd. Porsche. Ref. 1Rickenbacker tillverkade i början småbilar med licens på Austin Seven.

1929 körde man Monte Carlo rallyt med en 600 cc motor. Följande år satte man 12 internationella rekord för sport bilar.

1930 ändrade man designen och bilen fick framhjulsdrift, samtidigt var DKW den mest sålda bilen i Tyskland.

Hugo Ruppe hade under sin tid i Berlin forskat i 2 takt motorer som använde laddcylindrar. Man tillverkade V4 motorer där 2 cylindrar pressade luft till vevhuset och 2 st var arbets cylindrar. Dock blev dessa motorer aldrig så bra som man önskade. Effekt uttaget blev ej större än utan detta laddsystem. Denna motor monterades i modellen Schwebeklasse, som hade bakhjulsdrift.

Samtidigt med detta utvecklades "Der Kleine Wunder" med hjälp av ingenjör Adolf Schnuerles princip att portarna skulle sitta på samma sida. Gasen fördes till cylinderns portar genom vevhuset med hjälp av vevaxelns rotation. På så sätt fick man en bättre fyllning av bensin- luftblandningen. Dessutom behövde man inte ha styrningar på kolvtoppen.

Tyvärr slog depressionen hårt, sommaren 1932, mot Rasmussens investeringar och Saxony Regional/Stat Bank, som finansierade alla Rasmussens utvecklingsprojekt, slog till bromsarna. En finansiell förbättring måste komma till stånd.

Lösningen blev en sammanslagning av Audiwerke, Horchwerke, Wanderers biltillverkning samt Rasmussens Zschopauwerke/DKW blev resultatet. Detta blev Audi Union AG och hade sitt huvudkontor i Chemnitz. Det är nu som märket med de 4 ringarna uppstår och som symboliserar de 4 bilmärkena.
Denna omorganisation krävde också på sikt att Jörgen Skafte Rasmussen skulle ersättas och han avgick, som det heter, på grund av meningsskiljaktigheter i styrelsen 1934.

1938 fick han genom beslut av Nazi regeringen Franz Gürtner en ersättning på 1.3 miljoner riksmark i dagsvärde med 5,3 millioner Euro. Dessa pengar blev ju 1945 värdelösa. Man kan anta att Tyska (Väst-Tyskland) staten senare ersatte honom.

Han flyttade och köpte en egendom i området Potsdam Berlin. Här bodde han ända till 1945, då ha flydde till Flensburg och 1948 flyttade till Hareskovby i Danmark. Han startade nu upp tillverkning av en motorcykel med Villiers motor med namnet DISA. Detta namn är utläst Dansk Industri Syndikat A/S.

Vid 75 års ålder flyttade han till Köpenhamn. Jörgen Skafte Rasmussen dog 1964 och efterlämnade 3 barn en dotter och 2 söner. Den fjärde sonen hade dött i ett ryskt interneringsläger 1945.
Det nya företaget Audi Union AG blev nu Tyskland näst största bilföretag efter Opel.

Men kriget närmade sig och all civil produktion upphörde 1942. Då hade man producerat 250000 DKW bilar.

Efter kriget demonterade den Ryska ockupationsmakten anläggningarna för produktion i Zschopau och Zwickau och transporterade allt till Ryssland. Arresteringar av civila efter kriget drog med sig att många åtalades och dömdes till döden för krigsförbrytelser.

Det ledande skiktet lyckades fly till Väst-Tyskland där de startade upp DKW i staden Ingolstadt Bayern. Fabriken i Zwickau blev centrum för tillverkning av Trabant och Zschopau blev säte för MZ motorcyklar.

Trabant gick i graven efter murens fall 1989-1991 och MZ lades ned 2008 och Rasmussens gamla textil kvarn blev istället nattklubb med namnet MZ-Werk.


Sid 4

Tillbaka

English version

Wanderer W23 Cab 1938

Wanderer W23 Cab 1938. Ref. 1

Om Wanderer. Från samlarserie. Ref. 1

Om Wanderer. Från Samlarserie. Ref. 1

Porsches 6 cylinders Wanderer Typ 7. Ref. 1

Wanderer W25K på Audi museet. Ref. 1

Länkar

Zwickau fabriken timeline

Om Wanderer

Audi museum

 

Wanderer W23 Cab 1938. Ref. 1
 
I slutet av 1800-talet fanns det 2 män som startade en firma. Det var Johan Baptist Winkelhofer och Richard Adolf Jaenicke.

Det blev Winkelhofer & Jaenicke 1896. Marknaden behövde då tvåhjulingar i form av cyklar och sådana med hjälpmotor.

1911 fastställde man namnet Wanderer och gav sig in i bilindustrin. Civila sådan tillverkades fram till 1941 och därefter militära fordon och motorer. Deras verksamhet var placerad i Chemnitz.

Man hade 3 modeller W23, W24 och W25(K). Den 6 cylinders varianten hade man anlitat Porsche att konstruera. Den fick namnet Typ7.

När depressionen slog till 1929 sålde största ägaren Dresdener Bank motorcykeldelen till konstruktören Frantisek Janecek och JAWA. Bildivisionen fördes över till Audi Union med Horch, Audi och DKW. Varumärket med de 4 ringarna skapades.

Av alla Wanderer modeller tillverkades en som skulle konkurera med BMW 327/328. Wanderer W25K började säljas 1936 av Audi Union.

Bilen hade då en sexcylinders motor med kompressor. Motorn gav 85 hk och kunde köras max 145 km/tim. Den såldes också som cabriolet.

Tillsammans byggdes 259 st av båda modellerna. Dess sexcylindriga motor hade Ferd. Porsche tidigare konstruerat åt Wanderer. Willy Walb som förlorade sitt jobb på utprovningen av Auto Unions silverpil, fick gå tillbaka till Wanderer då han var expert på kompressordrift.

Det var han som försåg bilen med denna kompressormotor på 85 hk. Den hade innan endast 42 hk. Även 85 hk var alltför litet på en sådan förhållandevis tung bil.

Meningen var att den skulle konkurrera med BMW 328. Nu blev det istället en konkurrent till BMW 327. Nu 2009 är det över 70 år sedan dessa 259 exemplaren såldes och därför en mycket sällsynt modell. Wanderers täckta standardmodell såldes i över 22000 exemplar.

 

Sid 5

Tillbaka

English version

Trabant 1961

Info Trabant 1961. Ref. 1

Länkar

Zwickau fabriken timeline

 

Trabant 1961. Ref. 1
 
I staden Zwickau dåvarande Östtyskland låg DKW/Audi fabriken. Här skulle en av de märkligaste bilar byggas 1957.

På grund av Östtysklands stora materialbrist användes enbart återanvända material. Bilen fick namnet Trabant som var det samma som Sputnik eller på svenska kompanjon.

Den var försedd med en 2-taktsmotor konstruerad före kriget och som satt i alla DKW som fanns då. Denna gav endast 18 hk i första upplagen med 500 cc 2 cyl. motor, senare ökades den på till 600 cc och fick som mest 26 hk. Med en förbrukning av 0,7 l/mil och max 100 km/tim blev den snart mycket omodern då någon uppdatering aldrig egentligen gjordes fram till 1990.

De sista två åren 1990-91, när sammanslagningen av de Tyska staterna blev verklighet producerades en mindre mängd med VW Polo 1,1 liters motor och 40 hk. Nu var den ju rent av acceptabel.

Under hela sin produktionsperiod på 28 år från 1957 till 1991 led produktionen av materialbrist vilket ju var mycket vanligt i Östtyskland.

Därför var bilen centralt byggd som en monocoque plåtenhet. Resten, som tak, bakdel, motorhuv, skärmar och dörrar, gjordes av en egentillverkad plast. Allt togs fram av överskottsmaterial som man bakade ihop till något som kallades för Duroplast.

 

Det liknade bakelit och framställdes av återvunnen bomull, som man köpte från dåvarande Sovjetunionen. Den blandades med fenol hartser.

De östtyska medborgarna fick beställa en bil, men leveranstiden var många år. Undantagsvis kunde man få den levererad omedelbart om man betalade i västvaluta, men då var taket vitmålat.

Den 30 april 1991 upphörde den arbetsintensiva produktionen efter 28 år och 3,7 millioner tillverkade bilar.

De gamla fabrikerna köptes efter sammanslagningen av Volkswagen, för en mycket billig peng, i vilket man kan finna en ironisk koppling till Auto union.

Volkswagen skapade efter kriget Audi fabriken i Ingolstadt. I Zwickau före kriget låg dåvarande Auto Union (Audi) med sin tillverkning. Dåvarande Sovjetiska regimen hade efter krigslutet exproprierat Zwickau fabriken 1948 och alla andra också. Här tillverkade man fram till 1957 den gamla DKW.

Då namnet DKW ägdes av Volkswagen i Västtyskland blev man tvungna att byta till IFA. Ett bra påtryckningsmedel var att annars fick de inte exportera. Dess ledning hade flytt till Västtyskland och där engagerats i Ingolstad fabriken där en ny Audi (DKW) fabrik växte upp.

Sammanslagningen av de två Tyska staterna påbörjades 1989. Volkswagen kunde nu 1990 för en mycket billig penning köpa hela anläggningen.

Här i Zwickau blev det istället ett centrum för motortillverkning och mindre produktion av Golf och Passat.


Sid 6

Tillbaka

English version

Tyska bilar

 

Tyska bilar Porsche. Ref.1

 

 

 

 

Länkar

 

Mercedes bilar. Ref. 1
 
Mercedes 170 S Cab 1950

En av de första drömbilarna efter kriget var 170 S Cab A. Den byggdes i 830 exemplar mellan 1949 och 1951. Den hade samma motor som den täckta modellen. Cab A kostad 1/3 mer än 4 dörrars modellen och var generöst försedd med ädelträ och äkta läderinredning som standard.

Man bröt med den gamla Mercedes traditionen från före kriget. Motor var en 4 cyl. på 52 hk och toppfart 120 km/tim.
Ferd. tog dock ofta fram sitt "barn", framförallt till militära projekt under WWI. Fram till 1936  hade han varit inblandad i ett flertal konstruktionsobjekt. T.ex. Mercedes Benz SS och SSK kompressor och ett antal prototyper, t. ex. NSU, som skulle leda fram till prototypen på VW kallad Porsche typ 60, 1936.
Det var nu han fick uppdraget att ta fram en folkbil till det Tyska folket. För detta öppnade han sin, 1931, konstruktionsbyrå i Stuttgart och i ett enkelt garage byggdes den första folkvagnen.

Senare byggde Mercedes Benz de 30 prototyperna. Dessa överlämnades till SS för utvärdering under Ferd.s ledning. Fram till sept. 1939 byggdes fabriken i Wolfsburg där denna bil skulle tillverkas.

Tyvärr kom kriget emellan och hans talang kom att utnyttjas i rikets tjänst. Bland alla mer kända produkter där Porsche var inblandad i är framtagningen av de kända stridvagnarna av typ Tiger, Panther och jeepmodellen Kübelwagen.

Sverige har under 1990-talet köpt efterföljaren till Panter. Inte mycket lik ursprunget men namnet föpliktigar. Hans son och sonson fortsätter att driva Porsche fabriken. Ferd. Porsche dog 1951. 


Sid 7

Tillbaka

English version

Opel Rekord PII 1962

Info Opel Rekord PII 1700. Ref. 1

Adam Opel. Ref.49

Opel mLutzmann. Ref. 49

Opel Doktor wagen. Ref. 49

Opel Kadett 37-40. Ref. 49

Länkar

Adam Opel

Opel bil

Lutzmann bilfabrik

Opel Darraq

Darraq car

Opel Rekord 1962 P2. Ref 49
Not. bilen på bild ej från museet.
När man gräver i stora företag och hur de kom till och växte upp. Då hamnar man som mest i andra delen av 1800-talet. Det har ju med industrialismen att göra och marknadens framväxande.

Det fösta som kom till var cykeln vilket var ett resultat att den tidens vägar anlades. Dessutom kom behovet att människor ville förflytta sig.

Adam Opel, f. 1837, var en industrialist för sin tid. Det betyder att han utbildade sig till smed.

Under sin lärlingstid var han i England, Belgien och Frankrike och studerade sitt yrke. I Frankrike studerade an en ny produkt som krävde många små precisionsfyllda delar.

När han kom hem till Rüsselsheim 1862, startade han i ett gammalt kostall tillverkning av den tidens symaskin. Denna tillverkning ökade hela tiden och fram till 1899 hade man tillverkat 500000 maskiner, millionen nådde man 1911. Samma år brann fabrikslokalerna.

Han gifte sig 1868 med värdshusvärdens dotter Sophie Marie Scheller. På den tiden var det vanligt med 5 barn, alla söner, i en familj och det fixade Adam Opel.

1886 startade han cykeltillverkning. Det var en bra produkt som var efterfrågad. I början köpte man delar till denna tillverkning från England. 1886 hade man konstruerat sin egen modell och Opels cyklar blev snabbt Tysklands Tysklands största tillverkare.

På den tiden var inte sjukvåden så duktig och Adam Opel insjuknade i tyfus och avled vid 58 års ålder 1895.

Företaget övertogs nu av hustrun Marie Scheller och sönerna.

Trycket var nu stort att starta upp med biltillverkning. Adam Opel hade inte engagerat sig i detta då han hade fullt upp symaskiner och cykler.

Dock var det läge att ge sönerna möjligheter att verka. Detta blev aktuellt efter Adam Opels död. Man köpte en motorvagnsfabrik av Fredrich Lutzmann som var en bilpionjär och konstruktör från Dessau

Den första bilen som Opel tillverkade hade stora svårigheter att konkurrera med motsvarande från Frankrike. 1902 fick man ett samarbetsavtal med Darraq och en modell Opel-Darraq kom ut på marknaden. Den lyckades hävda sig mot konkurrenterna.

Den fösta riktiga framgången kom med Opel 4/8. Modellen blev populär bland läkare för husbesök och fick följaktligen namnet Doctorwagen.

1912 var man uppe i en tillverkning av 30000 cyklar och 3000 bilar.

Opel växte kraftigt under 20-talet och blev Tysklands största biltillverkare med en års produktion av 120000 bilar. JMF Volvo under 2015 ligger på under 100000.

Familjen bestämde sig för att omvandla företagen till Aktiebolag 1928. Detta banade väg för ett övertagande av General Motors som köpte upp en aktiemajoritet 1929. Dock stannade familjen kvar som medlemmar i styrelsen. Ledande sonen Opel hade nu ändrat sitt namn till Fritz von Opel.

Under kriget ändrades produktionen helt till krigsproduktion. Den viktigaste produkten blev lastbilar med Opel Blitz. En helt ny fabrik byggdes i Brandenburg. Man tillverkade även produkter till raketer, torpeder och delar till flygplan. Brandenburg fabriken använde en stor del tvångsarbetare 1942. Detta gjorde att fabriken beslagstogs som krigsskadestånd av Ryssarna och monterades ned för transport till Ryssland. På grund av detta kom man att i Ryssland tillverka en Opel modell under namnet Moskovich. Det var egentligen Opels Kadett.

I årsslutet 1944 bombades Opel fabrikerna i Rüsselsheim och Brandenburg av de allierade och stora skador uppstod.


Sid 8

Tillbaka

English version

NSU Wankel Spider 1964

Info NSU Wankel Spider. Ref. 1

NSU Wankel Spider 1964. Ref. 1

NSU Ro80. Ref 49

Länkar

NSU Spider

NSU Ro 80

Mazda wankel

NSU Wankel Spider 1964. Ref. 1
 
NSU i Tyskland hade köpt en licens på Wankel motorn. Man satsade stort på att utveckla denna till en motor i olika NSU modeller.

Det kostade mycket pengar och utvecklingen tog lång tid.

1964 kom den första modell NSU Spider. Av denna tillverkades 2375 st fram till 1967.

Bilen var en anpassning från NSU Prinz som hade en 2 cyl. 4-takts motor. Motorrummet hade gott om plats för Wankel motorn med en rotor och 50 hk.

Man lade ned mycket arbete på att anpassa utrustningen för 1964 år krav fram till 1967.

Den andra modellen NSU Ro80 som tillverkades mellan 1967 till 1977 var en utomordentlig bil och hade mycket fin väghållning. Den hade två rotorer och 115 hk.

Nu visade det sig att materialet i "tätningslisterna" (motsvarar kannringar se bild) inte höll för påfrestningarna tillräckligt länge. Motorn tappade orken redan efter några 1000 mil.

Dessa var i den första utvecklingen tillverkade av tekniskt kol, men byttes senare ut mot ett nytt material (okänt vilket) som ökade livslängden tio dubbelt.

NSU bilen var dock dömd och bilen gick ej att sälja. Detta trots att ett utbytessystem för garantibyte av motorer infördes.

Då bilarna såldes med 10000 mils garanti kom det att kosta NSU oerhörda summor att byta motorer.

Efter en total försäljning av 37398 bilar övertog Volkswagen NSU för att sedan överföra det till Audi som höll på att byggas upp i Ingolstadt.

Wankelmotorns konstruktion. Ref. 49

Mazda utveckling

Den enda kvarvarande Wankel tillverkaren i världen är Mazda som fortfarande säljer en modell med 2 rotorer och 240 hk som sport bil och namnet RX-8. Här menas att man löst problemen med tätningarna i rotorn.

När Mazda tog över utvecklingen löstes alla problem. Kylningen av yttre skalet sker med vatten medan den inre "kolven" kyls med olja som pumpas in och ut genom "vevaxeln" och samtidigt smörjer kuggväxeln.

På detta sätt kommer ingen olja i kontakt med förbränningsprocessen och olja behöver ej bytas då den ej "smutsas" ned av avgaser. En Wankel motor genererar inga vibrationer.


Sid 9

Tillbaka

English version

Ford Taunus 17M 1957

Ford Taunus 17M 1968. Ref. 1

 

 

Länkar

Taunus 17M

 

Ford Taunus 17M P2 1957-60. Ref 49
 
Ford har tillverkat bilar i Tyskland sedan flera år. Vem kommer inte ihåg Ford Eifel, Anglia m.fl.

1950 började man skissa på en ny modell. En medelstor familjesedan.

Namnet skulle bli Taunus 17M P2. 17 var motorstorleken som först var 1500 cc men du bilen blev tyngre än vad man tänk, borrades motorn upp till 1700 och fick 60 ps.

Designen var amerikaniserad och påverkad av Opel. Just Opel skulle man konkurrera med.

Denna design fick många öknamn, som t.ex Barock bilen. Ett namn taget från BMW 501 från 1951 till 1960 som kallades för Barock ängeln.

Bilen visades först på Frankfurt Motor Show. Totalt såldes nästan 240000 bilar under 4 års produktion.konkurrensen mot Opel klarade man inte alls, som sålde 817000 Olympia rekord under samma tid.


Sid 10

Tillbaka

English version

Goggomobil

 

Goggomobil. Ref. 1

Länkar

Goggomobil

 Microcar museum

Automuseum museum. Ref. 1
 

 Goggomobil TS 2+2 coupe introducerades 1957 på IFMA utställningen tillsammans med den förbättrade T sedan.

Den fanns tillgänglig som TS250, TS300 and TS400. Numren hänvisar till motorns storlek i cc.

Den enda förändringen på TS coupe var att dörarna hängdes upp i framkant istället 1964.

TS coupe var hela tiden 20 % dyrare än T sedan. Total production av TS var 66511 kopior. (text från Wikipedia)


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia

Referens 55: Bild från länken DKW-The Wonder Car
Webbsida om Autoseum bilmuseum museum

© Copyright Björn Bellander 2006-