BMC MG. Ref 1

Autoseum bilmuseum Sport, race bilar
Text och bilder Björn Bellander. Bilder aktuella 2015, 16, 17. 14 sidor
Officiell webbsida
Tillbaka English version

Uppdaterad
2017-11-20

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor om Autoseum med
Introduktion Amerikanska bilar, Engelska bilar, Tyska bilar, Franska bilar,
Veteran bilar, Andra bilar, MC, Sport Race bilar

Lola Sport 2000, Modsport chassi, Esther 7, Lotus Europa, Hammarlund Midget, Swebe MidgetSwebe F3, MG Replika, Dodge Racer, Fiat Special, Amilcar, Ockelbo Ferrari, AC Cobra Replika, Links

Sid 1

Created 160402

Tillbaka

English version

Lola sport 2000

Info Lola Sport 2000. Ref. 1
Info Lola Sport 2000. Ref. 1

Länkar

Sports 2000-1
 
Sports 2000-2

Eric Broadley

Sport 2000 i Sverige
Lola 212. Ref. 1
 Lola 2000
   


 


Sid 2

Tillbaka

English version

 Midget Modsport
 
Midget Modsport. Ref. 1

Midget Modsport. Ref. 1

Länkar

 

Ref. 1
 Modsport Midget
   

Sid 3

Tillbaka

English version

Esther Lotus 7 kopia

Esther. Ref. 1
Esther 7 kopia. Ref. 1

Länkar

Lotus 7

Caterham Club

Esther. Ref. 1
 Esther 7
   

Sid 4

Tillbaka

English version

Lotus Europa

Lotus Europa. Ref. 1
Lotus Europa. Ref. 1

Länkar

Lotus Europa


Lotus Europa story
Lotus Europa. Ref. 1
 Lotus Europa
   

Sid 5

Tillbaka

English version

Hammarlund Midget

Info Hammarlund Midget. Ref. 1
Info Hammarlund Midget. Ref. 1 1940-1949. Ref. 1
  1940-1949. Ref. 1

Länkar 

C-G Hammarlund

Hammarlund story

Sveriges GP Råbelöv 1956

CG Hammarlund lantbrukare

Kanonloppet 1959

Hammarlund Midget. Ref. 1 Hammarlund midget

   

Sid 6

Tillbaka

English version

Swebe Midget

Svebe Midget. Ref. 1
Swebe Midget. Ref. 1 Swebe Midget. Ref. 1
Swebe Midget. Ref. 1

Länkar

Swebe FJ

Formel Junior Sverige

Svebe Story

Svebe Midget. Ref. 1
 Swebe midget

Efter kriget tyckte man i Sverige att den Amerikanska tävlingsklassen Midget racing var något att satsa på. 1947 skapade man en lämplig bil för denna klass.

Man ändrade den amerikanska midgetbilen till en låg, slank bil med motor bak. Dessa idéer hade bröderna Håkansson. Ramen bestod av en rörram av krom- molybden rör som bar hjulen med hjälp av kvarts elliptiska tvärgående bladfjädrar.

Efter detta såg bilen ut som en mini Auto-Union från sent 30-tal. Bak stoppade man in en JAP 500 motor som gav 40 hk, samt en Norton växellåda. Ingen av bröderna var intresserade att köra så man kontaktade en Huskvarna förare, Åke Jönsson.

Namnet Effyh kom till enligt följande. Eff för Folke, y för Yngve och h för Håkansson. Bilen gjorde omedelbart succé. Totalt tillverkades 57 st. Se länk om Håkansson. Alla andra midgets som byggdes senare var mer eller mindre kloner av Effyh. Håkansson sålde nämligen licenser för bilen.

Effyh midget racer.
Avskrift av Arvika museum info.

Effyh 500 1937 - 1952.
Motor: Encylindrig luftkyld toppventil JAP.
Vikt: 310 kg, Toppfart 180 km/h

Efter WWII fanns ett intresse för en billig formelbil. Det ledde till att man började tävla med bilar i midgetklassen i slutet av 1940-talet.

Många bilar var engelska Cooper bilar, men hembyggen förekom också. Officiellt heter formeln F3, men i Sverige kallades den för Midget eller Dvärgen.

En av de populäraste bilarna i midgetracing var Effyh, Den byggdes i Malmö av bröderna Folke och Yngve Håkansson i samarbete med Åke Jönsson i Arlöv. Mellan 1937 och 1952 tillverkades 56 st Effyh midget racerbilar. Dessutom byggdes ytterligare en Effyh av reservdelar 1954 åt William Arnes Motorcirkus.

Chassit tillverkades av krom molybden stålrör och karossen av aluminium tillverkades av Heinels Karosserifabrik i Malmö. Motorn var en engelsk encylindrig 500 cc JAP MC-motor och växellådan kom från Burman eller Norton.

Arvika föraren Ola By vann 1954 SM-guld i midgetracing med en Effyh 500. Bilen såldes senare till Norge. Eventuellt kan det vara samma bil som vi nu har utställd här på museet, eftersom vår bil köpts som renoveringsobjekt från just Norge, men det går inte att vara helt säker.


Sid 7

Tillbaka

English version

Swebe F3

Swebe F3. Ref. 1
Swebe F3. Ref. 1 Swebe F3. Ref. 1
Swebe F3. Ref. 1

Länkar

Se sid 6

Svebe F3
 Swebe F3
   

Sid 8

Tillbaka

English version

MG Replika

MG Replika. Ref. 1
Info MG Replika. Ref. 1 MG Replika. Ref. 1
MG Replika. Ref. 1 MG Replika. Ref. 1
MG Replika. Ref. 1 Tids-info. Ref. 1 
Tids-info. Ref. 1

Länkar

MG K-type
 

MG Replika. Ref. 1
MG Replika
   

Sid 9

Tillbaka

English version

Dodge Racer

Info Dodge Racer. Ref. 1
Info Dodge Racer. Ref. 1 1920 - 1929. Ref. 1
1920 - 1929. Ref. 1

Länkar

 

Dodge Racer. Ref. 1
 Dodge racer
   

Sid 10

Tillbaka

English version

Fiat Special

1930 - 1939. Ref. 1 
1930 - 1939. Ref. 1

Länkar

 

Fiat Special. Ref. 1
 Fiat special
   

Sid 11

Tillbaka

English version

Amilcar

Info Amilcar. Ref. 1
Info Amilcar. Ref. 1

Länkar

 Bilsportmuseum Karlskrona

Amilcar. Ref. 1
 Amilcar
Amilcar var en mycket populär bil som fanns att få mellan 1921 och 1940. Den hade sin storhetstid vid mitten av 20-talet. Storhetstiden var inte en massiv försäljning utan genom en sportvagnsmodell som var helt rätt i tiden, med vilken ägaren kunde ha framgång på tävlingsbanan.

Idén från början var att producera en bil 1921, som passade in i den tidens skattesystem. Den första som gjordes var en cykelbil. Sedan gjorde man en bil som skulle passa precis i beskattningen.

Den fick inte ha en större motor än 1100 cc vikt max 350 kg utan allt extra. Om den innehöll dessa regler kallades den för cycle car och beskattades med 100 franc per år. Gick den över var det i Frankrike en Voiturette.

I Frankrike hade man samma sorts indelning med hjälpmotorer (mopeder) i slutet av WWII. En hjälpmotor på över 50 cc blev beskattad. Läs om ABG VAP4.

Men tillbaka till Amilcar. Den första Amilcar bilen var en cycle car som var med på Paris Motor Show 1921. Det var Jules Solomon och Edmond Moyet som konstruerade denna bil. Denna typ ledde till en boom av sådana bilar, just på grund av den låga beskattningen.

Namnet Amilcar kom från ägarna till firman Amilcar. Joseph Lamy och Emil Akar. Av deras namn skapade man bilmärket Amilcar.

Hotchkiss tog sedan över 1939 och gav ut en utvecklad Amilcar-Hotchkiss med kaross från Adler. Dess namn blev Compound.

I och med Tysklands erövring av Frankrike 1940 lades tillverkningen av Amilcar, med samarbetspartners, ned helt.

Under 20 talet kom man med en mycket populär sportvagnsmodell. Den benämndes CGS "Grand Sport" 1924. Den utvecklades till en ytterligare bil CGSS 1927, vilket naturligtvis var en vinnande bil på tävlingsbanan.

1930-talet hade man kommit ikapp vad man hade råd med. Tillverkningen var nu så stor att man måste flytta till större lokaler i Paris. Man var tvungen att gå ut på marknaden och sälja personbilar.

Kostnaderna steg nu genom att olika stora motorer upp till 8 cyl. och upp till 2.45 liter började tillverkas.

Ett finansbolag Sofia övertog makten över Amilcar mest på grund av dålig försäljning på 30-talet. Den sista bilen som kom ut var en Amilcar Pegase som fick en motor från Delahaye.


Sid 12

Tillbaka

English version

Ferrari Ockelbo

Ockelbo Ferrari. Ref. 1
Info Ockelbo Ferrari. Ref. 1
Ockelbo Ferrari med under kläder från Alfa Romeo. Ref, 1Ockelbo Ferrari på Arvika museum, Alfa-Romeo under kläder. Ref. 1
Ferrari 856 Monza. Ref. 1
Min Ferrari 857S på Karlskoga 1966.Ockelbo Ferrari på Arvika museum. Ref. 1
Ockelbo Ferrari på Arvika musaeum. Ref. 1

Länkar

Ockelbo Lundgren

Ockelbo Collection

Pagano
Provkorning

Ferrari Mondial 1

Ferrari Mondial 2

Ferrari Monza 1

Ferarri Monza 2

Om min 857S

Ferrari 857 S

Ockelbo Ferrari. Ref. 1
Ferarri Replika med Volkswagen underkläder.
Ferrari 500 Mondial 1954.
Replika med Ockelbokaross.
Avskrift av museum info.

Erik "Ockelbo" Lundgren var på 1950-talet en välkänd tävlingsförare i Sverige. Någon gång under åren 1956 - 57 ville han bygga sig en egen tävlingsbil i det då nya materialet plast. Han lånade en Ferrari Mondial av Ulf Norinder och tillverkade en gjutform av karossen.

Därefter kom han på att det skulle gå att sälja karosser till andra som också var hugade bilbyggare. Lundgren lär ha tillverkat minst 50 karosser ända fram till 60-talet.

Karossen var gjord för att passa alla chassityper, vilket dessvärre medförde att den inte passade någon riktigt bra.

Några kompletta sportvagnar med Ockelbokarosser har emellertid inte sett dagens ljus genom åren.

För Erik Lundgrens del blev karosserna, om inte någon bra affär, en god erfarenhet till hans framgång som tillverkare av fritidsbåtar i glasfiber och även snöskotrar.

Närmare  info om Autoseums Ferrari finns ej. Övrigt  se Autoseums info tv.

Arvika museets bil hade omponenter från Alfa-Romeo. Karossen till den bilen förblev oanvänd i 40 år innan Gunnar Ohlsson i Sunne kom över den. Bygget tog ungefär en tioårsperiod från 1995. Chassit tillverkades i Karlstad, men fick justeras åtskilliga gånger innan det passade.

De mekaniska komponenterna kom från Alfa Romeo Alfetta 1982.

 "Ferrari" bilen är utan tvekan ett av de mest lyckade i den vanskliga hembyggarhobbyn. Risken att få en ful svanunge är mycket stor om man inte har både förutsättningar och handlag.

Motor: Alfa Romeo fyrcylindrig toppventilmotor.
Volym: 2000 cm³. Effekt: 145 hk.
Vikt: 750 kg. Toppfart: Nära 200 km/h.

Idag på 2000 talet har dessa formar tagits över av en firma som gjuter nya karosser med namnet Pagano se länk.


Sid 14

Tillbaka

English version

AC Cobra Replika 

Info AC Cobra Replika. Ref. 1
Info AC Cobra Replika. Ref. 1

Länkar

AC Cobra

AC Cobra story

AC Cars

AC ACE

AC Cobra Replika. Ref. 1
 AC Cobra
   

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjornfilip(at)bredband.net
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida om Autoseum bilmuseum museum

© Copyright Björn Bellander 2006-