Entrance Autoseum. Ref. 1

Autoseum museum MC hallen
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2016
9 sidor
Tillbaka
  Officiell webbsida  English version

Uppdaterad
2017-07-17

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor om Autoseum med ,
Introduktion, Amerikanska bilar, Engelska bilar, Tyska bilar, Franska bilar
Veteran bilarAndra bilar

 Nils HedlundHarley DavidssonRumiESSE, Raleigh, Indian, Cleveland, J.A Granström,
La Parisienne, Links

Sid 1

Created 160911

Tillbaka

English version

Hedlund NH

Info Hedlund. Ref. 1

Länkar

Nisse Hedlund
 

Hedlund 500. Ref. 1
Nils Olof Hedlund har en gång räddat mig när han slipade om en kamaxel till min Ferrari Monza Scaglietti 1955.

Efter en klubbtävling på Gelleråsen skar en av rullyftarna. Ferrari hade en säregen konstruktion på ventilsystemet  med rullyftare och hårnålsfjädrar. Som tur behövde jag ej demontera fjädrarna utan kamaxeln gick att ta bort ialla fall. Läs om detta på min sida om denna Ferrari.

På den tiden hade han verkstad i Sollentuna, just där E4:an började. Inget av detta är kvar idag 2016.

Nils Hedlunds stora grej var att tillverka sin egen motocross motor. Dessa fanns i en och V2 varianter. V2:an var till för sidvagnar. Hans encylinders variant enligt bild kördes av Rolf Tibblin till en andra plats i VM.
Totalt tog svenska förare med RolfTibblin, Sten Lundin och Bill Nilsson 5 guld, 5 silver och fem brons i VM crossen, alla utrustade med NH:s motor. Dessa kunde var monterade i Husqvarna, Monark, Lito eller Nisses eget märke NH.

När de lätta tvåtaktarna senare tog över bytte Nils Hedlund till speedway isracing cylar.

Han producerade ca 200 motorer sammanlagt. Men under ett långt yrkesliv gav detta ej pengar tillräckligt. Han fick ta åt sig andra uppdrag. Bl.a. konstruerade och tillverkade han pepparkaksmaskin på uppdrag av Annas pepparkakor.

Han viktigaste inkomst var att slipa kamxlar till Volvo och SAAB. Vem känner inte tilll Nisses K-kam till Volvo. det var hans kunskap om kamslipning som räddade mig i början av 70-talet.

Sid 2

Tillbaka

English version

Harley Davidsson

Automuseum museum. Ref. 1

Automuseum museum. Ref. 1

Länkar

Harley History


 

Harley Davidsson. Ref. 1

Harley Davidsson 1903 -

1953 höll det på att alldeles gå fel för HD då Norton var namnet på Daytona Show.

Detta kunde inte HD acceptera utan man gav sin testförare Paul Goldsmith order att ta igen rekordet med en 37 hk mc genom att höja rekordet för högsta hasighet med 42 km/tim.

HD skapades dock långt innan då de 2 ungdomskamraterna William Harley och Artur Davidsson började tillverka motorcyklar i Milwaukee. Man använde då sig av motorer från Thor, men förstod att det fanns mer pengar om man tillverkade själva.

De var en lyckad kombination som utvecklade, redan efter några år, en V-twin, en layout som skulle bestå. Man förstod att för att sälja måste man ha många återförsäljare och det skapade man. Redan 1912 hade man över 200 st i Amerika.

Modellerna avlöste varandra men motortyp och layout var densamma.
Reklammässigt satsade man på den typ av tävlingar som förekom i Amerika. Dirt Track och Hill Climb.

Här kunde inte de Brittiska fabrikaten göra sig gällande. Deras enda motpol var Indian, men det märket lades ned 1953. Den mesta motorn skapades 1926 och var kvar i produktion ändas till 1972.

American Machinery Foundry köpte bolaget 1969 då man kom i svårigheter pga US Tariff Commission. Bolaget drog ned på antalet anställda och kom i konflikt med dem.

Kvalitén sjönk drastiskt och cykeln fick öknamnet "Hardly ablesome". AMF sålde 1981 och HD fick åter igen tillbaka sitt goda ryckte.

Nya modeller utvecklades med bakgrund av den nostalgi som man hade. Idag säljer man cykeln med ett betydligt högre pris än vad de Japanska tar ut för motsvarande mc och ändå har man full efterfrågan.
 

Sid 3

Tillbaka

English version

Rumi

 

 

Länkar

Rumi

Rumi history

Rumi Club

Rumi. Ref. 1
 
Rumi 1940-slutet av 1960.

Från början var Rumi ett gjuteri för detaljer till textilindustrin.

Under WWII fick man jobb till undervattensbåtar och torpeder. När kriget var över, 1950, beslöt man sig att börja tillverka mindre motorcyklar.

Motorn skulle vara 2 cylinder och två takt på 125 cc. Detta passade också bra till den då populära scootern.

Under 1960-talet kom man i ekonomiska svårigheter och företaget gick i likvidation.

Ägaren Donnino Rumi återgick till det han älskade mest, att vara skulptör.


Sid 4

Tillbaka

English version

ESSE 1919

ESSE. Ref. 1.

Länkar

 Monark MC

ESSE. Ref. 1
 
Motorcykeln ESSA är en riktig relik. MC:n är från 1919 och tillverkad i Varberg. Den betecknar början på utvecklingen av Svenska Cykel depoten, som sedermera blev Monark.  Denna cykel har egen ram, men motorn är en EBE från tillverkaren i Dalsland.

Sid 5

Tillbaka

English version

Raleigh

Radeco. Ref. 1

Raöeigh motor. Ref. 1

Länkar

 Raleigh

Raleigh. Ref. 1
 
Raleigh  1899 - 1906, 1919 - 1933 1958 -1967

Hade en tillverkning som svängde mycket. Startade redan 1899 med en MC som hade Schwann motor med vakuumstyrt insug.

1905 stoppades tillverkningen. Den återupptogs sedan 1919 efter kriget. Man använde utomstående tillverkare av motorer och växellådor.
 1933 stoppades produktionen åter. Mopedtillverkning kom igång 1956 med egna konstruktioner.

All tillverkning upphörde 1967. Raleigh började som cykeltillverkare. Läs om detta på Hjorteds mopedmuseum. 

Sid 6

Tillbaka

English version

Indian

Info Indian. Ref. 1 

Info Indian. Ref. 1

Automuseum museum. Ref. 1

Automuseum museum. Ref. 1 

Länkar

Indian history

Indian

Indian Big Chief. Ref. 1
 
Indian 1901-1953

Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till.

Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till.  Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901.

Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt, särskilt motorfordon bra att sälja. Länge använde man sig av en motortillverkare, Thor (även HD gjorde detta), men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor.

Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder. Tävlingsverksamheten satte fart, elektriskt ljus och starter kom strax före WWI. Detta skulle bli det enda MC-märke som kunde konkurrera med Harley Davidsson och överlevde ända till 1953.

Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller.

Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.


Sid 7

Tillbaka

English version

Cleveland

Info Cleveland. Ref. 1

Länkar

Cleveland

4 cylinders bilder
 

Cleveland. Ref. 1
 
Cleveland 1920
Motorcykeln byggdes i Amerika Ohio. 1915-1920.

Man började med att tillverka två-takts maskiner som var mycket lätta. Dessa såldes bra mest på grund av pris och att det var lätt att hantera på den tidens leriga vägar.

Senare förstärktes ramen och man ökade på cylindervolymen till 270 cc.

Den förseddes också med ljus, magneten togs bort och ersattes med batteritändning.

Några försök med 4 cylinders maskiner gjordes 1926-29. Dessa liknade mycket Hendersson och ACE.

Det sista från Cleveland var att man tog fram en 350 cc fyrtaktsmaskin som ej sålde så bra och märket försvann från marknaden.


Sid 8

Tillbaka

English version

J.A. Granström 

J.A. Granström. Ref. 1 

Länkar

Några länkar om detta märke finns ej på nätet.

 

K.A. Granström. Ref. 1
J.A. Granström 1919-22

I motorcykeln barndom i Sverige fanns det många lokala smeder som såg en möjlighet att bygga mc fordon.

Inte många lyckades åstadkomma en mc till någon annat än för eget bruk.

En som lyckades, även om inte många såldes var J.A. Granström i Linköping.
 Motorn ser dock ut att vara från en utomstående tillverkare. Det kan eventuellt ara en FN eller Henderson som Granström kommit över.

!922 var sista året för Granström. Då monterade han en större motor i sin mc. 

Sid 9

Tillbaka

English version

La Parisienne

La Parisienne. Reg. 1

Länkar

Omnämns i MC encyclopedien som en fransk motorcykel. Övrigt finns inget på nätet.

 

La Parisienne. Ref. 1
Motorcykeln La Parisienne anges som varande en cykel tillverkad i Tyskland. I mc böcker finns namnet endast som en fransk cykel från 1927. Annan information går ej att hitta på nätet.

Museum info.
La Parisienne byggdes i München Tyskland och ramen är från Triumph i Nürnberg. Motorn är från Peugeot. Den byggdes under en kort tidsperiod före första världskriget.
 På tankens högersida fanns en manuell oljepump, för extra smörjning vid start och under färd.

Orginalförgasare, tändstrift och magnetapparat saknas. Originalfärgen är röd.

Den har tillhört ingenjören Axel Holmström, Lidingö, som försåg bakhjulet med tandad ring av järn , för att kunna köra på isbanor. Detta var före 1915. 

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1:
©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Webbsida om Autoseum MC delen.

© Copyright Björn Bellander 2006-