Damler. Ref. 1

Autoseum bilmuseum Engelska bilar
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2015, 16, 17. 14 sidor
Officiell webbsida
Tillbaka
  English version

Uppdaterad
2017-09-12

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor om Autoseum med
Introduktion, Amerikanska bilar, Engelska bilar, Tyska bilar, Franska bilar
Veteran bilarAndra bilarMC, Sport Race bilar

Vauxhall, Austin taxi, Alvis, Riley, Humber, Daimler LT, Jaguar MkV, Jaguar C, Metropolitan, Armstrong Siddeley, Daimler Conquest,  Sunbeam-Talbot, Triumph Renown, Piper GT, Singer, Links

Sid 1

Created 160328

Tillbaka

English version

Vauxhall

Info Vauxhall. Ref. 1
Info Vauxhall. Ref. 1Bild från samlarsetie. Ref. 1
Bild från samlarserie. Ref. 1

Länkar

Vauxhall

Autoseum museum. Ref. 1
 
Vauxhall
(Fritt moderniserad efter samlarserie)

Vauxhall. Det är GM:s engelska märke säger alla bilintresserade grabbar. Detta bilmärke känns lätt igen på motorhuven med de skålformiga urgröpningarna.

Sedan vet man vanligtvis inte så mycket mer. Det har aldrig slagits på stora reklamtrumman så mycket för denna bil. Märket uppstod redan 1903, som är det officiella födelseåret. Det var under de första 5 - 10 åren som de allra flesta engelska märkena skapades.

Vauxhall var i många år en exklusiv och mycket dyr bil avsedd för den Engelska överklassen. Alla bilar, utom de amerikanska storseriebilarna, i England var handgjorda. Wallis Simpson maka en gång till prinsen av Wales hade i slutet av 20-talet hela tre Vauxhall i sitt garage. På den tiden bar märkets kylare en liksom Rolls Royce figur i äkta silver. Vauxhall hade en örn.

När GM skyndade långsamt

!926 kom GM och övertog fabriken i Luton. Samma år införlivades även Opel. Fabriken byggdes om och det blev löpande band i stället för handarbete. Ett trettiotal bilar importerade till Sverige 1928.

Precis som Ford med Dagenham tillverkade bilen Anglia ville man inte helt amerikanisera Vauxhall. Bilen behöll sin engelska karaktär.

Under 8 år märktes ingen större förändring i Vauxhalls design. Livet gick sin gilla gång i Luton, trots att amerikanska ingenjörer arbetade med bilen. I början hade man mest intresse av de lastbilar som tillverkades under namnet Bedford.

Men. 1934 kom sensationen. En ny liten Vauxhall.

Bibehållna adelsmärken

I Vauxhalls modellnamn hade man den engelska hästkraftsbeteckningen 25. Det var en siffra som man måste multiplicera med 3 för att få fram bromsad effekt.

Modellerna 10 och 12 presenterade, båda med 4 cylinders motor, samt en 6:a med namnet 14.

Från den gamla Vauxhall fanns kylarmärket kvar, men nu var det inte längre silver. Dessutom behöll man urgröpningarna i motorhuven. Motorn var en modern toppventilsmotor vilket Vauxhall alltid haft. GM har ju också haft toppventilsmotorer sedan länge på Buick och Chevrolet. Denna motor utmärkte sig för mjuk gång, bra acceleration men viktigast liten bränsle förbrukning.

1946 års modeller

Efterkrigsmodellerna blev rätt lika de som kom strax före kriget. Den konservativa inställningen slår gärna igenom, eller är det ett sätt att spara pengar.

Man hade en annan politik i England när det gällde design än i Tyskland. Opel fick ganska omgående n amerikaniserad kaross.

Bakom det klassiska utseendet kan man se många moderna finesser. Samtliga modeller hade individuell framvagnsfjädring av progressiv med typ av kombinerad torsions och spiralfjädrar. Bilen var byggd med självbärande kaross vilket upphängningen var ansluten till. Ramen som alltid funnits på bilarna hade nu rationaliserats bort.

Motorerna i de tre modellerna som fanns var på 1,2, 1,44, 1,78 liter. och effektuttaget var 31,5, 35, 47,5 hk.

Samtliga hade vad man då kallade för pansarkaross utrustad med dragfri Fischer ventilation, säkerhetsglas i alla rutor och Lockheads hydrauliska bromsar.

Fast Vauxhall är inte längre en prins och miljonärsvagn har den kvar fler finesser än de synliga "adelsmärkena".

Bilen på bild auktionerades ut för 370000 oktober 2015.

 

Sid 2

Tillbaka

English version

Austin London taxi

Framvagn Austin London taxi. Ref. 1
Framvagn Austin London taxi. Ref. 1Framvagn Austin London taxi. Ref. 1
Framvagn Austin London taxi. Ref. 1Austin London taxi. Ref. 1
Austin London taxi. Ref. 1

Länkar

 

Austin Londontaxi. Ref. 1
 
Historien om Austin är som att berätta om Herbert Austin och hans arbete med Austin Seven som grund.

Den bilkonstruktion som blivit mest kopierad och spridd är Austin Seven. Herbert Austin var en självlärd bilentusiast i början av 1900-talet. Det var på den tiden som man genom självstudier och att arbeta med bilkonstruktioner kunde skapa framgångsrika företag/bilar.

Han arbetade som konstruktör av verktyg hos Wolseley. Han trodde dock att med sina idéer kunde han göra en bättre bil. 1905 startade han en egen tillverkning av en Austin. De modeller han tog fram i början var vanliga familjebilar. De hade namn som Austin Twelve och Twenty. Han hade även samarbete med Hotchkiss till vilken han sålde motorer. Det var inga stora vinster och han insåg att en liten bil var det rätta för England.
 
Här beskattades bilar efter hästkraftantalet. Dessutom var drivmedlet dyrt. Under första världskriget tjänade han dock bra med pengar.
Dessa användes att 1922 ta fram en bil som skulle passa England. Det blev Austin Seven. Bilen hade en liten motor på 850 cc och 13 hk, tvåsitsig med hjälpsäte. Motorn hade 4 cylindrar och till vidare endast två lager. Hela England köpte denna modell. Säkert hade man den mest för att kunna åka med på pubbrundorna. Herbert Austin etablerade sin modell i hela Europa.
 
De bilar som köpte licens för att kopiera var BMW med Dixi, Rosengart, Datsun i Japan. I Amerika som Bantam och den danska mc:n Nimbus och även den framtida Jaguar Swallow som grund. Totalt byggdes 375000 Seven.

Nu sneglade han på en stor exportmarknad Amerika. Här startade han firman American Austin i Butler Pennsylvania.
 
Hemma i England såldes Austin Seven så bra att den blev grunden till alla de hembyggen som uppstod, varav många så småningom blev egna biltillverkare. T.ex. Lotus med främst Lotus Seven och andra sportbilar.

Austin Seven blev så småningom grunden till  den berömda hundkojan.

Sid 3

Tillbaka

English version

Alvis

Alvis motor. Ref. 1
Alvis motor. Ref. 1Passagerarutrmme. Ref. 1
Passagerarutrmme. Ref. 1Förarplats Alvis. Ref. 1
Förarplats Alvis. Ref. 1

Länkar

Alvis

Alvis owner club
 

Alvis
 
Alvis

Silverörnen, Silver Eagle, är den modell vars namn bland engelska entusiaster klingar mest romantiskt av Alvis olika årsmodeller. Märket, vilket liksom Morgan och Allard m.fl. ej finns "sålda" i Sverige, fick med silverörnen ett gott namn i kampen med Grand Prix Bugattis och andra kända bilar vid tävlingar omkring 1930 på Brooklands, Donington och också irländska racerbanor.

Alvis försvann i Coventry

Under hela trettiotalet låg Alvis väl till i den engelska sportbilskonkurrensen. Modellerna var visserligen varken många eller ofta skiftande, men den lilla men naggande goda Alvis fabriken vid Holyhead Road i Coventry sålde vad den hann med att tillverka.

Så kom kriget och med det Hitlers tro att han skulle kunna utradera Englands industristäder. Början gjordes med Coventry och arbetet blev grundligt. Bland dem som blev värst pulvriserade eller "coventry serade", för att citera Führerns eget nyskapande ord, var Alvisfabriken. Detta till trots kunde Englands ledande motortidning, The Autocar, redan knappa tolv månader efter den tyska kapitulationen presentera Alvis första efterkrigsmodell, Fourteen, en fyra dörrars kupé.

Naturligtvis kunde Alvis lika litet som de andra engelska märken, och amerikanska med för den delen, komma med någon alltigenom ny skapelse. Vagnen skilde sig från 39 års modell mest ifråga om måtten som blivit större över lag såväl för cylindervolym som chassilängd och bredd etc.

Lättväxlad snabb, stark ...

Beskrivningar av bilar måsta ju alltid tas med en nypa salt, därför man får inte själv ha nöjet att prova vagnen. Efter det kan man se kallt på vad motortidningar påstår. Reklamen säger ju alltid att bilen är snabb, lättväxlad, stark  och charmfull. Men även om man prutar hälften så torde "Fourteen" vara en angenäm upplevelse.

Mått i meter

Som alla engelska bilar har Alvis sina mått i fot och tum, och att räkna om dem tar ju sin tid. Men vad gör inte bilskribenten för sina läsare. Att vagnen kostar 1100 pund inklusive skatter tycker vi säger allt om dess prisläge.

Motorn som har fyra cylindrar utvecklar 65 hk vid 4000 varv och har en cylindervolym på 1892 cc. Hjulbasen är 2,742 m, spårvidd 1,372 m. Längden över allt 4,419 m och bredden 1,676 m. Den fria markhöjden är 0,1841 m och vändningsradien hela 12,39 m. Vikten är 1473 kg, medan bränsletanken rymmer blott 52 liter. Men då har man en liten elektriskt kontrollerad reservtank, och det gör ju sitt till.

Enkel sugförgasare, Lucas tolv volts system, Girlings mekaniska bromsar, Marles styrning, Dunlops tallrikshjul, individuell framhjulsfjädring och Armstrongs dubbelverkande hydrauliska stötdämpare bak tillhör Alvis rekvisita.

 

Sid 4

Tillbaka

English version

Riley

Riley motor. Ref. 1
Riley motor. Ref. 1
Riley RMA 1 ½ liter Saloon 1947. Arvika museum. Ref 1 Riley Pathfinder på Arvika museum. Ref. 1 Riley Nine Lynx. På Arvika museum. Ref 1
Riley Nine Lynx på Arvika museum. Ref. 1

Länkar


Riley history

Riley

Riley Nine

Riley RM

Riley. Ref. 1
 
Riley RMA
Text fritt moderniserad efter samlarserie för bilar.

Svenska bilpubliken kände före kriget till Riley endast från tävlingsbanan. I Sverige fanns det endast ett antal av denna eleganta "halvracer". Man sammankopplar gärna namnet med fartens tjusning.

Riley. Ref 1Riley bilen har under åren varit mer eller mindre handgjord. I reklamen talar man om en "individualitet och hantverksskicklighet".. Bilen har också alltid varit en exklusivt elegant skapelse för motorsport intresserade. Det svenska priset 14300 kr, för en 1.5 liters vagn, skvallrar ju också om kvalitetsbygge. Fabriken skulle idag 2013 fylla 106 år om den fortfarande hade funnits.

Det bästa erkännande man kan ge Riley motorn är att tala om att det är denna motor som i grunden sitter i den engelska racervagnen ERA.

När English Racing Association bildades 1935 och de engelska motorfirmorna, tillbehörs fabrikanterna  och intressenterna slog sig samman för att kooperativt bygga en vagn, som kunde tävla med tyskarna och fransmännens dyrbara fartprojektiler använde man i den första serien av ERA vagnar trimmade Riley motorer. Även de senare ERA modellerna hade den fantastiska litereffekten av 173 hk per liter cylindervolym och gav vagnen en toppfart av 274 km/tim, byggde på Riley fabrikens erfarenheter. Skillnaden är att ERA motorn tillverkas av dyrbarare material och har försetts med tvåstegs Rootes kompressor. Det var Riley som byggde motorn.

Tiden för hantverksmässigt bilbygge i England var ej längre ekonomisk. Riley har blivit uppköpta av Morris Motor, och Morris chefen, viscount Nuffield var ordförande i ERA:s styrelse. Vagnen är så att säga numera ett toppmärke till serien MG-Wolseley-Morris.

Rileys motor är ett intressant exempel på hur man "lurar" skattemyndigheterna. Cylinderdiameter, eller efter vilken man räknar den engelska skattehästar formeln, är 49 mm, men slaglängden är 100 mm, kompressionen är 6.5, toppvarvet är 4500 och cylindervolymen 1.5 liter. Formeln ger 12 engelska hästkrafter att beskattas. Men sätter man upp den Riley bakvagn. Ref 1
eleganta motorn med dess dubbla överliggande kamaxlar och ventilerna i 90° vinkel m.fl. finesser i en bromsbänk kan man få ut en verklig effekt av 56 hk.

 

Andra engelska bilar må vara konservativa. Riley var toppmodern och bjuder på detaljer som kan göra en gammal motorfantast att slicka sig om munnen av förtjusning. Ventilmekanismen var lika fullt effektiv som en riktig racerbil. Cylinderloppen har rakt inlopp och utloppsportarna tillåter gasen att passera utan nämnvärt motstånd. Ventilerna är snedställda så att tändstiften kommer mitt i centrum av den sfäriska förbränningskammaren.

Det kan ha sitt intresse att nämna att kolvhastigheten är 13 meter per sekund. Det är betydligt mer än någon amerikansk bil kan uppvisa och som jämförelse kan vi nämna tt kolvhastigheten hos ERA är 10.5. Rena racerbilen alltså.

För att vara en vagn med endast 1.5 liters volym är Riley en ganska lång bil och den är låg för att vara engelsk.

Totala längden är 455 cm, bredden 161 cm och höjden 150 cm. Axelavståndet är 286 cm. Farten anges enligt katalog till 120 - 128 km/tim. En uppgift som tyder på fin konstruktion är att vändningsdiametern är 9 m. För engelska 1.2 liters småvagnar, som är betydligt kortare än Riley, brukar vändningsdiametern vara 11 m. 

Bilen på bild Riley Nine Tourer såldes på auktion oktober 2015 för 155000.


Sid 5

Tillbaka

English version

Humber Bernadotte

Humber Bernadotte. 1947. Ref. 1
Humber Bernadotte. 1947. Ref. 1Montgomery Victory Car. Humber Super Snipe 6 cyl. på museet i Coventry. Arvika museum. Ref 49
Montgomery Victory Car. Humber Super Snipe 6 cyl. på museet i Coventry. Ref 49Humber 1903 på Arvika museum. Ref 1
Humber 1903 på Arvika museum. Ref 1Humber Hawk 1944. Arvika museum. Ref 49.
Humber Hawk 1944. Arvika museum. Ref 49.

Länkar
Humber


Humber 2

Humber pictures
Humber story

Rydaholms museum



 

Humber Bernadotte. Ref. 1
 
Humber

Bilen på bild är en Humber med privat byggd kaross därav namnet Bernadotte.

Den helt öppna Humber bilen rullar sakta ned och över, på den nybyggda flottbron över Seine. De Tyska trupperna i slutet av WWII är på väg att besegras. Normandie fälttåget går framåt.

"Old faithful" vid en flodövergång under Montgomerys fälttåg. Ref 49I bilen står den nyligen, 1944, utnämnda Fältmarskalken Bernhard Montgomery i framsätet och blickar över floden. Notera att bilen är högerstyrd.
Samtidigt går produktionen av krigsmateriel vidare i Humbers fabrik av olika typer av fordon vid fabriken i Coventry.

Men allt började mycket tidigare. I Englands järndistrikt började Thomas Humber att bygga cyklar. 1868 i Sheffield.

Thomas Humber, som var född 1841. Han utbildades genom sina föräldrars försorg till smed, vilket var naturligt i orten Sheffield. Han besökte Paris och där köpte han en cykel, sk high wheeler, med pedaler direkt på det höga framhjulet. Den typen av cykel utvecklade han och började tillverka den första sk "Safety cycle". Efterfrågan var mycket stor och försäljning gav ett bra ekonomiskt resultat. Han blev med tiden en av de stora cykeltillverkarna i England.

Med dessa pengar utvecklade han en liten motor på 3 hk som monterades i hans cykelram. Detta gjorde honom till den första motorcykeltillverkaren i England.

Under slutet av 1800-talet byggdes 3 nya fabriker i Nottingham, Beeston och Wolverhampton. 1889 kom den slutliga fabriken till i Coventry och 1898 började man med att bygga bilar. Den första kom ut på marknaden 1901. Den lyckade biltypen fick namnet Humberette från år 1903. Den hade en DeDion Bouton motor. Den firman var Europas största att leverera motorer och bilar under första årtiondet av 1900-talet.

Humber utvecklades mot allt större och lyxigare bilar. Man expanderade genom uppköp av lastbilstillverkaren Commer och personbilstillverkaren Hillman.

Den första bilen "Tricycle". Kopia på DeDion Boutons 3 hjuling. Ref 491896 kom den första bilen, visserligen en 3 hjulig prototyp. Den tillverkades i nya fabrikslokaler i Coventry. Humbers bilar blev nu 1910 den tredje mest populära bilen, efter Ford och Wolseley.

Humber monoplane. Ref 49Till WWI började man tillverka flygmotorer av rotationstypen. Samtidigt fick Humber en order på att tillverka 10 st kopior av Bleriots plan som flög över kanalen.

Efter kriget började man naturligtvis synas i motortävlingar. Humber hade stora framgångar och bilen fick en renommé att ha en hög kvalitet på tillverkningen. Hans företag drog nu till sig intresset från två bröder, Reginald & William Rootes och 1932 köpte de företaget.

Humber blev nu ett känt märke då man hade modeller som tilltalade kungafamiljen, dit den första bilen levererades 1935.

Till WWII upphörde den civila tillverkningen och endast militärfordon producerades. Fabriken sammansatte också motorer till flygplan som tillverkades på annan ort. Nu utvecklade man också Englands Jeep, som blev "Land Rover". Man byggde också mängder med militära transportbilar. Olika typer av sk "Staff Cars". Man kan se på Humbers karosser att de tog eller gav idéer till Rover.

Efter kriget fortsatte kungahuset, militären och statsapparaten att använda Humbers bilar. Alla beskickningar utomlands försågs med Humbers olika modeller. Men efter Suezkrisen hade inte längre Humber kraft att anpassa sin tillverkning till den tidens krav. Chrysler kom in och bestämde vad som skulle göras 1967 och nya Amerikanska modeller stod nu på tillverkningsbanden.

Namnet Humber försvann 1976 i Englands dimma.


Lord Montagu ägandes Humber som finns på Beaeulieu museum. Ref 1Denna Humber såg jag vid mitt besök på Beaulieu museet 2003, på Englands sydkust. Den var lite svår att fotografera, då den stod i förrummet till museet där det var mycket mörkt. Jag har försökt bättra på contrasten, men den blev då lite grynig istället.
Lord Montagu köpte denna bil 1959 som en bröllopspresent till sin hustru. Observera att passageraren ej hade något vindskydd mot dåligt väder och vägdamm. Den monokelliknade vindrutan var till endast för föraren. Lamporna lyste med hjälp av gas, medan sidolamporna lyste med fotogen eller olja. Denna bil blev välkänd när den var med i filmen Chitty-Chitty-Bang-Bang 1967.
2 cyl, 1525 cc


Sid 6

Tillbaka

English version

Daimler LT 6/30 1921

Daimler LT 6/30 1921. Ref. 1
Daimler LT 6/30 1921. Ref. 1Kuplettsångaren Karl Gerhards Daimler. Motala museum. Ref. 1
Kuplettsångaren Karl Gerhards Daimler. Motala museum. Ref. 1Daimler 1908. Svedino museum. Ref. 1
Daimler 1908. Svedino museum. Ref. 1

Länkar

Daimler V12


 

Daimler
 
Daimler

Daimler var ju från början ett tyskt märke. Det kom till England genom att en Frederick Simms träffade Gottleib Daimler i Tyskland 1890. Då kom de överens om att Simms skulle importera en motor.

Daimlers speciella utförande av kylarens överdel blev dess igenkänningsmärke i alla kommande år.

Hela taket eller övre bakre fjärdedelen på denna modell kunde tas bort med hjälp av en vinsch. Motorn såldes också till Rover som då ägde övriga patent.

Bilen drevs på bakhjulen av kedjor och dessa måste demonteras varannan dag för att kokas i en blandning av talg och grafit, ett smutsig återkommande smörjning som var mycket omständig.

Från 1905 till 1953 var Daimler det bilmärke som den Engelska kungliga familjen hade i sitt garage.

Det svenska kungliga garaget innehåller 2 st Daimler. En med dubbelt baksäte för att kunna härbärgera drottningens festklänning


Sid 7

Tillbaka

English version

Jaguar Mark V 1950

Info Jaguar Mark V 1950. Ref. 1
Info Jaguar Mark V 1950. Ref. 1. Jaguar XJ12 1975. Ref. 1
Jaguar XJ12 1975. Ref. 1Jaguar Mk II. Bild från samlarserie. Ref. 1
Jaguar Mk II. Bild från samlarserie. Ref. 1Jaguar MkII. Ref. 1
Jaguar MkII. Ref. 1

Länkar

Jaguar

Jaguar Mk V

Jaguar Mark V 1950. Ref. 1
 
Jaguar

Jaguar 3.5 liters Saloon 1949-50
Jaguar kom till 1922 under namnet Swallow Sidecar och namnet SS Cars 1934.

Ordet Jaguar användes första gången 1935. 1945 fick hela företaget namnet Jaguar. 1960 köpte man Daimler från BSA och överfördes sedan i BMC, vilket resulterade i British Motor Holding BMH 1966.

1968 slogs BMH ihop med Leyland och BLMC och slutligen under ekonomiska svårigheter blev allt BL, British Leyland 1975.

Nu skulle man tänka sig att organisationen skulle klara sig men redan 1984 var det dags igen under Tatchter's privatiseringsperiod, skulle Jaguar säljas till Ford 1999 tillsammans med en rad märken.

2007 började några märken säljas ut igen från Ford som Aston Martin och 2010 Volvo.

Bilen på bild Jaguar MkV nådde ej önskad summa på auktionen oktober 2015 och återropades.

Sid 8

Tillbaka

English version

Jaguar C-Type

Info Jaguar C-Type 1953. Ref. 1
Info Jaguar C-Type 1953. Ref. 1C-Jaguar. Ref. 1
C-Jaguar. Ref. 1
C-Jaguar. Ref. 1
C-Jaguar. Ref. 1

Länkar

C-type Jaguar

Jaguar XK

Jaguar XK story

Jaguar C-Type Replica 1953. Ref. 1
 

Jaguar C-Type Replica framsäte 1953. Ref. 1

Bilen på bild Jaguar C-type nådde ej önskad summa på auktionen oktober 2015 och återropades.


Sid 9

Tillbaka

English version

Nash Metropolitan 1957

Nash Metropolitan. Ref. 1
Nash Metropolitan. Ref. 1

Länkar

Austin Metropolitan

Nash Metropolitan



 

Nash Metropolitan. Ref. 1
 
Om Austin Metropolitan

I början av 50-talet kom Nash i kontakt med den Engelska sportvagnstillverkaren Donald Healey under en båtresa till Europa.

Donald Healey hade varit i USA för att köpa Cadillac motorer till sina sportbilar, men fått nej av GM.

Nu blev det istället ett samarbete med Nash och användande av den 6:a man hade, samt fram och bakvagn.

Denna 6 cylinders motor blev med all sannolikhet också grunden till Austin Healeys 6 cylinders modell i mitten av 60-talet.

Healey bilen blev efter 2 år en riktigt snygg vagn med hjälp av Pinin Farina och kallades för Nash-Healey. Dock blev den inte en prismässig konkurrent till Corvette och Thunderbird.

Problemet var en mycket omständig tillverkning. Man skickade motor och upphängning till England som sedan sändes till Italien, där karossen monterades. Bilen skickades sedan till USA. Det blev dyrt förstås.

Nash konstruerade också den lilla Metropolitan bilen 1954. Den byggdes på komponenter från Austin. Trycket i USA att ta fram en liten billig bil var stort. Man talade om kompaktbilar. Denna bil var endast 2 sitsig och bl.a. förbilligad på så sätt att vänster och högerdörr var lika frånsett gångjärnens placering.

Motorn var den lilla A-motorn från Austin/Morris, 57  hk. Denna produktion var ej så stor och gjordes i England. Det belastade inte Nash i USA. Modellen lades ned 1962.


Sid 10

Tillbaka

English version

Armstrong Siddelye Hurricane 1956

Armstrong Siddeley Hurricane 16 1946. Ref. 1
Armstrong Siddeley Hurricane 16 1946. Ref. 1Armstron Siddeley Hurricane. Ref. 1
Armstron Siddeley Hurricane. Ref. 1Bild från Smalarserie. Ref. 1
Bild från Smalarserie. Ref. 1Armstrong Siddeley motor 1947. Ref. 1
Armstrong Siddeley motor 1947. Ref. 1Armstrong Siddeley framvagn. Ref. 1
Armstrong Siddeley framvagn. Ref. 1

Länkar

Armstrong Siddeley

Armstrong Siddeley car

Owners Club

Armstrong Siddeley 16 1946. Ref. 1
 
Armstrong Siddeley
(Fritt moderniserad efter samlarserie)

Detta är ett namn som klingar i varje flygintresserads öron. När Tyskland satte in den stora "Blitzen" mot London 1940 var det jaktplanen av typ Armstrong Siddeley Hurricane som vid sidan om det kända Spitfire planet var det skydd som gavs England. Armstrong Siddeley är dotterbolag till Hawker Siddeley gruppen.

På bilområdet har företaget stolta anor. Redan 1899 började J. Davenport Siddeley att sälja bilar. År 1900 deltog han i tävlingar med en Daimler vagn och på hösten 1902 hade han sin egen bilfirma.

Utvecklingen av Siddeleys affärsverksamhet är typisk för den engelska industrin, systemet med olika småföretagare som slår sig samman och så småningom uppslukas av de stora kartellindustrierna.

Siddeley Autocar Co. slogs 1905 ihop med Wolseley och hade längre fram samröre med Austin. När flyget började utvecklas specialiserade sig Siddeley på att bygga högpresterande flygmotorer, speciellt för jaktplan.

Genom flygmotorbyggandet kom Siddeley att samarbeta med Hawker och när den engelska flygindustrin växte till storindustri före WWII talade man om Hawker Siddeley Group.

En så stor industri hade anknytningar både till stålverk och andra industrier. Man kan säga att bakom den nuvarande Armstrong Siddeley ligger som huvudfirma kanonfabriken Armstrong, Englands Bofors.

Till denna grupp hör förutom Armstrong Siddeley och Hawker, A.W. Hawksley och Airservice Training. Under kriget byggde denna koncern 40000 flygplan, 30000 flygmotorer, 7000 växellådor och 12000 torpedbåtsmotorer. Dessutom reparerade man 11000 flygplan och 10000 flygmotorer.

Bilarna

På tillverkningslistans stod 3 bilmodeller, Hurricane, Typhon och Lancaster. Alla tre har namn efter kända flygplanstyper från WWII.

Samtliga modeller har samma motor, en 6 cylinders toppventilsenhet med 65 mm/diam och 100 i slaglängd. Cylindervolymen är något under 2 liter och effekten är 70 hk vid 4400 rpm.

Toppventilerna manövreras med stötstänger och hydrauliskt självjusterande ventillyftare, vilka får olja från motorns oljepump. Det är valfritt för kunden om man vill ha en förväljarlåda eller en vanlig fyrväxlad med synkronisering.

Typisk engelsk bil design

I fråga om design har Armstrong Siddeley verkligen lyckats komma med något nytt. Vagnen har karaktärsdrag - den skiljer sig från andra bilar och verkar gediget elegant.

Man fäster sig speciellt vid ramens stora bredd. Konstruktörerna har flyttat rambalkarna långt isär, så långt som spårvidden tillåter. Samtidigt har ramen byggts ned lågt och de halvelliptiska fjädrarna har placerats under axeln. Hurricane modellen har ett axelavstånd av 2760.

Enastående vägegenskaper

I reklamsyfte kördes två bilar av denna modell kördes nyligen genom Amerika från New York och till Los Angeles. Rapporterna talar om folksamlingar varhelst  bilen visade sig. Det var något nytt för de bilälskande amerikanarna med sportvagnar av en typ som man inte sett förut.

Man förstår att amerikanarna tittade ingående på alla konstruktionsfinesserna, som den separata framhjulsfjädringen med torsionsstavar, den eleganta lågt byggda bakaxelpartiet, den fina förväljarlådan, de inbyggda domkrafterna och den under instrumentbräden placerade verktygslådan, som är elegant som en diplomatportfölj.

Udda för denna tid var bilen också försedd med luftkonditionering. En elektrisk fläkt levererar varmluft eller kalluft efter behag. Varmluft tillförs även vindrutan för att hålla den klar vintertid. Dubbla elektriska vindrutetorkare finns i standardutförande. Detta visar bättre än något annat hur omsorgsfullt vagnen är utrustad. Armstrong Siddeley är en sportbetonad lyxvagn på 20000:- nivå.


Sid 11

Tillbaka

English version

Daimler Conquest Century 1955

Daimler Conquest Century 1955. Ref. 1
Daimler Conquest Century 1955. Ref. 1Daimler. Ref. 1
Daimler. Ref. 1Daimler framsäte 1955. Ref. 1
Daimler framsäte 1955. Ref. 1Daimler chassi. Ref. 1
Daimler chassi. Ref. 1

Daimler Conquest Century 1955. Ref. 1
 
Daimler var ju från början ett tyskt märke. Det kom till England genom att en Frederick Simms träffade Gottleib Daimler i Tyskland 1890. Då kom de överens om att Simms skulle importera en motor.

Daimlers speciella utförande av kylarens överdel blev dess igenkänningsmärke i alla kommande år.

Hela taket eller övre bakre fjärdedelen på denna modell kunde tas bort med hjälp av en vinsch. Motorn såldes också till Rover som då ägde övriga patent.

Bilen drevs på bakhjulen av kedjor och dessa måste demonteras varannan dag för att kokas i en blandning av talg och grafit, ett smutsig återkommande smörjning som var mycket omständig.

Från 1905 till 1953 var Daimler det bilmärke som den Engelska kungliga familjen hade i sitt garage.

Det svenska kungliga garaget innehåller 2 st Daimler. En med dubbelt baksäte för att kunna härbärgera drottningens festklänning


Sid 12

Tillbaka

English version

 Singer Roadster
Sunbeam-Talbot Sports tourer 2 liters 1950
Sunbeam Alpine 1961

Talbot Lago Baby. Ref.1
Talbot Lago Baby. Ref.1Sunbeam-Talbot 2 liters Tourer. Ref 5
Sunbeam-Talbot 2 liters Tourer. Ref 5Sunbeam-Talbot Tourer 2 liter. Ref 49
Sunbeam-Talbot Tourer 2 liter. Ref 49Singer Roadster Series 4A Roadster 1950. Ref.1
Singer Roadster Series 4A Roadster 1950. Ref.1Sunbeam Talbot 1948. Ref. 1
Sunbeam Talbot 1948. Ref. 1Singer Roadster. Ref. 1 
Singer Roadster. Ref. 1



Talbot Lago Sports Tourer 1950. Ref. 1
 
Talbot Lago Baby
Se även Talbot

Denna Talbot Lago Baby måste vara en "one of a kind Talbot. Det går inte att hitta på nätet. Trots sökning på motor med 2.7 liter och 120 hk får jag bara tag i betydligt större bilar.

Den här modellen liknar mycket Riley Lynx som finns på Arvika museum. Lämplig MG modell har också drag av denna bil, liksom Singer Roadster.
Länkar
Sunbeam-Talbot Sports Tourer 2 litres
Singer Roadster



 Singer Roadster. Ref. 1 Singer Roadster
Sunbeam Alpine 1961. Ref. 1
Sunbeam Alpine 1961. Ref. 1
Men så kom jag på att sökordet kunde vara Sunbeam Talbot och då dök det upp 2 bilder som jag visar. Men det angav vara en 2 liters motor och inte riktigt samma karossutformning. Dock stämmer dörrarna bra.
Informationen på Autoseum har jag svårt att få att stämma. Singer Roadster. Ref. 1 Singer/Sunbeam Roadster
Sunbeam Talbot. Ref. 1
Sunbeam Talbot
Sunbeam Alpine 1961. Ref. 1
Sunbeam Alpine 1961. Ref. 1

Sid 13

Tillbaka

English version

Triumph Renown

Triumph Renown. Ref. 1
Info Triumph Renown. Ref. 1.
Triumph Renown på Torsby fordons museum. Ref. 1

Triumph Renown på Torsby fordons- museum.

Länkar

Triumph Cycle

Triumph Renown

Standard Motor Co

Triumph Motor Co

Triumph Super 7

Lea Francis

 

Triumph Renown. Ref. 1
Triumph härstammar egentligen från en tysk köpman, Sigfried Bettmann, som invandrade till England från det Tyska Kejsardömet.

Här öppnade han en import och exportfirma 1883, som 1885 döptes om till Triumph Cycle Company. Fabriken lades i industristaden Coventry. Han startade också TWN i Tyskland.

1902 producerades den första motorcykeln med Belgisk motor. Triumph har en mycket brokig historia och gick bl. a i konkurs under mellankrigsperioden.

Fram till WWI producerade man motorcyklar som även exporterades till Tyskland där de såldes under flera olika namn men till slut blev det TWN. 1918 var man Englands största tillverkare av motorcyklar.

1919 bestämde styrelsen att man skulle satsa på tillverkning av bilar. 1921 tvingades Bettman att köpa bilföretaget Dawson Cars. I detta bolag startades produktion av en 1.4 liters bil Triumph 10/20, som var konstruerad av Lea Francis. Man fick betala royalty för varje såld bil. Senare under 1920-talet tog man själva fram en bil som fick namnet Triumph Super 7. Den såldes i stort antal fram till 1934.

Nu ändrades företagsnamnet till Triumph Motor Co. Dock var man alltför litet företag för att konkurrera med dem som hade serieproducerade bilar. Därför bestämdes att man skulle satsa på dyrare/lyx bilar. Hittills hade man köpt in begagnade motorer, som levererats av Coventry Climax. Nu startade man att producera sin egen motor konstruerad av Donald Healey. Han hade anställts som experimental manager.

Bettman försvann ur styrelsen 1933 och Jack Sangster köpte bolaget 1936

1939 minskade försäljningen kraftigt och företaget blev ställt under försäljning. Man bestämde då att sälja cykel och motorcykel tillverkningarna. WWII kom som en kalldusch och även biltillverkningen stoppades. Dessutom förstördes alla produktionslokaler av den tyska bombningen.

Företaget Triumph, som egentligen bara existerade genom sitt namn köptes nu 1944 av Standard Motor Co och blev en underleverantör 1945. Meningen var att man skulle producera en bil som skulle konkurrera med SS1 blivande Jaguars efterkrigsbil.

Standar Motor Car hade startats redan 1903 av R.W. Maudslay. Man skulle tillverka motorer till mindre biltillverkare. Redan 1905 hade man tagit fram en 6 cyl. motor. Man fick ett antal specialbeställningar.

Vid 1905 års Motor Show i Crystal Palace erbjöds sig en återförsäljare att köpa hela deras framtida produktion. Det var Charles Friswell. Detta ändrade ju förutsättningarna samtidigt som Friswell blev delägare. Redan 1912 sålde Friswell sitt ägande i Standard till i Sigfried Bettman. Man tog nu fram sin första kommersiella bil som såldes för £195 och före WWI såldes 1600st. 1914 såldes företaget ut på den tidens börs.

Under WWI tillverkades ett flertal olika flygplansmodeller, som t.ex Sopwith Pup.

Efterkrigsproduktionen gjordes i en nybyggd modern fabrik, men vinsten och exporten minskade dramatiskt. Trenden var att man skulle ta fram små billiga bilar för allmänheten och inte satsa på stora lyxbilar. Man tog fram ett standard chassi vilket såldes till andra tillverkare som Jaguar, Hillman, Avon och Jensen.

Reginald Moudsley avgick 1932 från det företag en skapat 1902.

Nu erbjöds en mängd olika bilar med namn som Flying Standard Nine, Ten. De hade som alla engelska modeller på den tiden en sluttande bakre del av karossen. Modellfloran ökade sedan med Flying Standard Twelwe, Fourteen och Sixteen. Nu strax före WWII hade man en årsproduktion av 50000 bilar.

Under WWII gjorde man militärfordon och tillverkade även det kända nattjaktplanet Mosquito, som till stor del var byggt i trämateriel. Även flygmotorer som Bristol Mercury och Buefighters.

1944 köpte man ju Triumph Motor Co. Avsikten var att producera en efterkrigsbil. Det var beslutat att man skulle satsa på en standard enkel billig bil samt en sportig. De sportiga skulle heta Triumph och den första blev Triumph 1800 Roadster. Den blev så populär att varumärket Triumph slog bättre än Standard.

Den nya bil med modern design, sk. Razor Edge design fick namnet Triumph Renown. En liknande fast mindre såldes som Triumph Mayflower.

Efter kriget var alplåt billigare än stålplåt och bilarna tillverkades först med träkarosser klädd med al plåt. Dock ändrades kostnaden snabb och bilarna blev för dyra. Tillverkningen av Renown lades ned 1954 efter 15491 tillverkade. Designen var dock för sin tid stilbildande.

Vi har nu nått till slutet på denna artikel som vill visa hur den idag mycket sällsynta bilen Triumph Renown kom till.

Vill du läsa mer studera mina länkar.


Sid 14

Tillbaka

English version

Piper GT

Piper GT. Ref. 1
Piper GT. Ref. 1


Länkar

 

Piper GT. Ref. 1

 

 


Sid 15

Tillbaka

English version

Singer Roadster 1952

Singer roadster. Ref. 1
Singer roadster. Ref. 1


Länkar

 

Singer. Ref. 1

 

 


Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1:
©Björn Bellander bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 5: ©Classiccar Collection www.carclassic.com
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida om Autoseum bilmuseum
11 sidor.


© Copyright Björn Bellander 2006-