JAWA Minor Roadster 1938. Ref. 1

Autoseum bilmuseum Andra land
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2015, 16, 17. 9 sidor
Officiell webbsida
Tillbaka English version

Uppdaterad
2017-09-30

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor om Autoseum med
Introduktion, Amerikanska bilar, Engelska bilar, Tyska bilar, Franska bilar
Veteran bilarAndra bilarMC, Sport Race bilar

Lamborghini, Isotta Fraschini, Okand, Okand, Svenskt hastighetsreafordon, JAWA, Kewet Citybil, Dansk Automobilfabrikk, Andra bilder, Links

Sid 1

Created 160328

Tillbaka

English version

Lamborghini

Länkar

Lamborghini

Lamborghini story

Samlingen med Lambourghini bilar. Ref. 1
 
   

Sid 2

Tillbaka

English version

Torpedbåtsmotor
Italien
Isotta Fraschini
Ej längre utställd.

Isotta Fraschini torbedsbåtsmotor W18. Ref. 1
Isotta Fraschini torbedsbåtsmotor W18. Ref. 1Info från fd Skokloster museum. Ref. 1
Info från fd Skokloster museum. Ref. 1Isotta Fraschini från fd Skokloster museum. Ref. 1
Isotta Fraschini från fd Skokloster museum. Ref. 1

Länkar

Caproni

Isotta Fraschini

Torpedbatar

Om MTB motorer



 

Isotta Faschini torpedbåtsmotor W18. Ref. 1

Det finns några namn som bilintresserade i Sverige måste känna till och med stolthet nämner i sina diskussioner på klubbmöten och träffar.

Några är Hedlund, Mannerstedt, Mellde och Curt Borgenstam. Den sista var Marindirektör och var med och byggde upp bl.a. de svenska motortorpedbåtarna. Som sådan fick han också resa mycket till Italien där han bland annat var med och köpte de olycksaliga jagarna.

De motorer som sedermera kom till de svenskbyggda torpedbåtarna var Isotta Fraschini av vilka en finns att beskåda på museet.

Den hade tre rader med 6 cylindrar och gav 1500 hk. I de båtar som byggdes i slutet av 50-talet monterades tre motorer. Längst bak med "handbromsspaken" syns den marschkoppling som användes vi tomgång.  Sedermera ökades effekten till 1800 hk på T-48, med en på licens tillverkad motor av svenska Polar.

En modell av motor T-100, med 3 20 cylinders dieslar hade ej något backslag utan vid back stoppade man en motor och sköt över kamaxlarna. I rätt läge startades motorn och drev då sin propeller åt andra hållet, de sekunder som behövdes av en motor på 2500 hk.

Detta gjordes t.ex. varje gång båten skulle angöra en brygga. Jag fick ett mail från Rolf Olsson om hantering av dessa motorer. Han gjorde lumpen och även repövningar på dessa båtar.

Han beskriver utförligare det jag försökt göra. Se länk. Isotta Fraschini motorer satt ofta i de flygplan som Sverige köpte från Italien. Bland annat Caproni.

Jan Blomkvist som var min chef under min tid på Hedemora Diesel några år är idag återförsäljare av Isotta Fraschini i Hälsingborg.

Motorn på bild auktionerades ut för 43000 Skr oktober 2015.


Sid 3

Tillbaka

English version

Okänd motor

 

Länkar

 

Okänd motor. Ref. 1
 
   

Sid 4

Tillbaka

English version

Okänd

 

 

 

Länkar

 

Okänd framvagn. Ref. 1
 
   

Sid 5

Tillbaka

English version

Silver Streak
Sverige

Info Silver streak. Ref. 1
Info Silver streak. Ref. 1
Info Arnold Sundquist readrivna bil Silver Streak. Ref.1
Info Arnold Sundquist readrivna bil Silver Streak. Ref.1
Silver Streak. Ref 1
Silver Streak när den stod på Motala museum. Ref 1
Delage caproni racer. Ref. 1
Delage Caproni racer. Ref. 1
Motala museums info om Arnold Sundquist. Ref. 1
Motala museums info om Arnold Sundquist. Ref. 1
Renskriven text.

Länkar

Silver Streak

Bloodhound project

Chefsingenjören

  Hjulförsedda hembyggen

Svenskt fordon för hastighet. Ref. 1
 
Om Arnold Sundquist finns ingen riktig beskrivning. Svårt att hitta saker om honom. Lever fortfarande 2017?

Han har i alla fall gjort sig ett namn som byggare av en jetmotor försedd fyrhjulig rekord bil. Den lyckades han aldrig med sitt värv.

När man tittar på bygget här på Simrishamns museum, är det lätt att förstå att bygget ej genomfördes av någon med tillräcklig kunskap.

Arnold som var son till ägaren av Partille Hårdkromverk, bodde först i Motala men flyttade till Göteborg. Här sändes han tidigt till USA för utbildning, vilken vet man inte. Hans vistelse i Amerika resulterade alla fall till att han enrollerade sig i USA:s flygvapen och blev utbildad pilot. Vilken typ är okänt. Det finns även bilder att han behärskar en helikopter som pilot.

I en blogg har jag hittat antydningar att han var någon slags besiktningsman av flyplan ackrediterad av någon organisation i Amerika.

Han återvände till Sverige när fadern, som drev Partille Hårdkromverk dog, för att överta ledningen? av detta.

Han hade då kommit över en Westinghouse Jetmotor som följde med till Sverige. Jet bilen byggdes före 1971.

Jag var organisatör av underhållning på en dragstertävling på Mantorp och hade att styra när han skulle köra sin repa. Vad jag kommer ihåg blev det aldrig något för man fick inte motorn att fungera riktigt. Jag misstänker att det tog för lång tid och att det inte fanns plats för hans förberedelser.
Däremot var jag med på Mantorp när Sammy Miller var där och repade med sino oxygen drivna dragster. Den fungerade så att motorn gick några sekunder och det uppfattades som en explosion och han var borta från starten.

Tillbaka till Arnold. Han med sin rekordbil över till England 1971 för att göra en test runda. Det gick inte så bra, men han kom iväg och korsade mållinjen, baklänges. Hastigheten som anges på olika håll mellan 418 och 570 km/tim.

Arnolds vidare verksamhet är döljd i dunkel, men jetbilen, som var byggd med en framvagn från en Mercedes lastbil 319 och fjädring från Citroen DS, allt ihopsvetsat av någon som absolut inte hade någon svetsutbildning.

Vissa uttalanden har av bloggare lagts i Arnolds mun, som att accelerationen är så kraftig att föraren ej kan trycka på bromsen och fick istället drar åt sig den.

När det gäller krafter i en jetmotor är det populärt att ange hk. Allt går ju att räkna om men en jetmotor har dragkraft, som överförs som tryckkraft till fordonet över de tre upphängnings bultarna som håller motorn. Besöker man robotmuseet i Arboga kan man se hur en jetmotor är monterad. All kraft går över i 2 + 1 st ca 30 mm tjocka pinnbultar. Bra stål naturligtvis. Idag är sådant stål Hippat av Bodycote i Surahammar.

Läs gärna mina länkar som berättar detaljer, men var mistänksam.

Bilen blev naturligtvis endast ett utställningsföremål och som sådant stod den länge på Motala museum, men finns nu sedan 2015 på Autoseum. Samma öde drabbade ett Caparoni bygge utställd första gången på Custom Show 2013.

Sid 6

Tillbaka

English version

JAWA Minor Roadster 1938
Tjekoslovakien

INFO JAWA MInor Roadster 1938. Ref. 1
Info JAWA Minor Roadster 1938. Ref. 1

Länkar

JAWA renovering

Jawa 1

Jawa brand story

Frantisek Janesek

Graveyard

JAWA Minor Roadster 1937. Ref. 1
 
Aero. Ref. 1 Info Aero Mini 1938. Ref. 1 

Sid 7

Tillbaka

English version

Kewet Citybil 1993
Danmark

KEWET City bil. Ref. 1
KEWET City bil. Ref. 1

Länkar

Dansk elbil

Kewet Citybil 1993 Dabnark. Ref. 1
 
   

Sid 8

Tillbaka

English version

Dansk Automobilfabrikk Voitureette 1898
Danmark

Dansk Automobilfabrikk Voiturette 1898. Ref. 1
Dansk Automobilfabrikk Voiturette 1898. Ref.
 1
Autoseum museum. Ref. 1
Autoseum museum. Ref. 1Dansk Automobilfabrikk på fd Skoklosters museum. Ref. 1
Dansk Automobilfabrikk på fd Skoklosters museum. Ref. 1
Dansk Automobilfabrikk. På fd Skoklosters museum. Ref. 1
Dansk Automobilfabrikk. På fd Skoklosters museum. Ref. 1

Dansk Automobilfabrikk

Autoseum museum. Ref. 1
Dansk Automobilefabrikk Voiturette 1898.
St. Kongsg./ Köpenhavn. Danmark.

H.C- Christiansen startade en reparations verkstad för cyklar 1896 i Köpenhamn. Två år senare började han bygga trehjulingar med motor.

Bilarna var ganska primitiva med 2 växlar famåt och ingen backväxel. Kopplingen var av metall, med central kedja för varje växel.

I denna trehjuliga "Viv-a-vis-bil sitter föraren i baksätet och har sina passagerare vända mot sig i det främre sätet.

Motor: 1 cylindrig, luftkyld 43,5 hk bensinmotor. Kraftöverföring; bakhjulet drives av kuggväxel för två olika hastigheter medelst kedjor mellan motor och mellanväxel. Icke backinrättning men kan lätt av en person skjutan baklänges. (Ur besiktningsinstr. av den 11.1 1909, ark 5a.)

Ägaren syns på fotot med sina båda döttrar (den ena gift Palmqvist i Malmö, den andra Lindberg i Stockholm) framför epidemisjukhuset i Malmö 1908.

Bilen kom 1903 till Malmö och användes av Grosshandlare Edward Granqvist till år 1921.


Dansk Automobilfabrikk Voiturette. Ref. 1
Dansk Automobilfabrikk Voiturette. Ref. 1
Autoseum museum. Ref. 1
Motorinstallation. Ref. 1
Autoseum museum. Ref. 1
Bakhjulsdrift. Ref. 1

Sid 9

Tillbaka

English version

Jeep

J35 Draken

Länkar

 Sveriges flygmuseum

Autoseum museum. Ref. 1
Förarplatsen i en Jeep. Denna var sammansatt i Sverige 1949.
Autoseum museum. Ref. 1
Det intressanta var att ta reda på årsmodellen. Saab Scania hade en kort period agentur på Willys 1945-46 före Volkswagen.
Autoseum museum. Ref. 1
Här står allt. Modell CJ-2 A. Willys Overland Motors Toledo USA.
Autoseum museum. Ref. 1
En snygg bild för att få fram en J35.
Autoseum museum. Ref. 1
Samma framifrån. Tyvärr är planet illa åtgånget.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1:
©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48:
Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida om Autoseum Bil museum.

© Copyright Björn Bellander 2006-