DKW F1. Ref 1

Audi museum Ingolstadt
Bilder tagna vid besök 2003
Lank till Audi hemsida

sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

Jag kom körande i min MGF från Regensburg mot Ingolstadt. Då fanns inga GPS. Någon mil utanför staden skulle vi ha tagit till höger för att hamna i den norra delen. Det visste man inte då, utan vi kom in söderifrån. Jag fick stanna och gå in på en bensinstation, Shell var det, för att fråga. Det var lätt menade man. Följ vägen ni åkte och kör norrut hela tiden. Det gick bra ända tills vi körde över en bro där  jag hamnade i fel fil och tät trafik varvid vi inte kunde byta utan fick åk runt och vända. Nåja när vi kom fram var det som vanligt mycket svårt att hitta parkering. Vi hamnade sedan på en betalparkering med bom som kunde öppnas i det fall man betalt och fått sin biljett stämplad. Trångt var det av bara den, men det gick bra till slut. Det var nog den sista platsen vi hittade. Efter det vi kommit in i entrén åkte vi hiss upp till 3:dje? våningen där alla bilarna fanns. Efter ca 3 timmar i museet var man hungrig så restauranten alldeles bredvid passade bra. Den var nog för de kontorsanställda. Nedan ser du vad som fanns att titta på.

Skapad 090308

sid 1

Till startsida

English version

Auto Union typ C

Närbild på cockpit. Ref 1

Bakhjulen till Bergsracern från Riga. Ref 1

Bergsracern sedd framifrån. Ref 1

Wanderer 6 cyl. Ref 1.

NSU prototyp på Autostadt i Wolfsburg. Ref 1

Länkar

Jowett Jupiter

Aston Martin DB3

Eberan Eberhorst m.fl

AutoUnion TypA

Auuto Union Typ B

Auto Union Typ C-1

Auto Union small workshop

Auto Union Typ D

Auto Union Typ E

Sokol 650-1

Sokol 650-2

 

Riga bilen. Bergsracern. Ref 1

Tänk dig tillbaka till 1931-32- Ferdinand Porsche jobbar på Steyr i Österrike och detta företag går dåligt. Det är den stora depressionen och Steyr kan inte behålla Ferdinand Porsche. Han var nu en väl renommerad motor och fordons konstruktör.

För Porsche var inget omöjligt. Att få ett nytt jobb syntes vara svårt. I detta läge startar han en konstruktionsbyrå tillsammans med sin vän racerföraren, som han arbetat med hos Mercedes under 20-talet. Adolf Rosenberg.

Porsche hade tidigare fått god erfarenhet av detta då han haft Wanderer som uppdragsgivare att ta fram en 6 cylinders bil. Den kallades för typ 7. Detta var en ordinär bil med motor fram och stel bakaxel. Nästa uppdrag kom från NSU som ville ha en folkbil. Här använde han sig av  torsionsfjädring och swingaxel, samt med  motor bak.

Ungefär samtidigt ville Wanderer bygga en racerbil och man hade kommit överens med Porsche vid Paris Motor Show 1931 om detta. Dock var det så att NSU, Wanderer, DKW och Horch hade mycket dålig ekonomi och beslutade att slå sig samman till Auto Union. Deras märke blev de fyra ringarna som  representerade de fyra bilmärkena.

Ferd. var en mycket bestämd man så när han tog ett uppdrag ville han sitta i styrelsen under uppdragets tid. Vi har nu kommit fram till 1932. Porsche kände inte till om hans kontrakt med Wanderer skulle fullföljas, men arbetade dock vidare för egna pengar. När Auto Union bildades följde detta kontrakt med. Det var början till Auto Unions racer utan att han visste det. Han hade också sina grundkonstruktioner som var hans "barn". Torsionsfjädring, swingaxel, transaxel fram (VW typ 1) och motorplacering bak.

Detta var ett koncept han följde resten av sitt liv. Dock skall man veta att det var professor Rumpler som hade patent på swingaxeln och transaxeln. Redan 1921 hade han byggt den sk Rumpler Tropfenwagen. Byggdes ca 200 exemplar. Det här med motorn bak hade Mercedes, med Max Wagner, tidigare konstruerat en racerbil, som (också) kallades för Benz Tropfenwagen 1923, då Porsche arbetade där.

Hos det nystartade Auto Union residerade förutom August Horch även Baron von Oertzen, fd vd för Wanderer. Han insåg att om det skulle bli någon fart på den nya bilfirman måste man ha en "showpiece". Det skulle vara en racerbil.

Samtidigt hade Hitler kommit till makten och ville ha något att visa upp för världen. En sådan sak var att vinna Grand Prix tävlingar med racerbilar. På Berlins Motor Show hade Hitler talat och stakat ut vad han ville att den Tyska industrin skulle visa. Det var bland annat en tävlingsbil och folkets bil (Volkswagen). För utveckling av en tävlingsbil var han beredd att stötta med 500000 riksmark per år. Medan denna industrifight pågick tog Porsche fram en bil enligt receptet Tropfenwagen.
Motorn blev en V16 på 295 hk 4370cc vid 4700 rpm med ett max moment redan vid 2700 rpm.

Redan 2 veckor efter att von Oertzen hade frågat Porsche om han ville fortsätta med det tidigare kontraktet med Wanderer, kunde han inför Auto Unions styrelse sjösätta sitt racerprojekt kallat Typ 22. Han startade nu en ny firma för detta i November 1931 i vilken han satsade 30000 riksmark.

Man skulle ha individuell hjulupphängning båda fram och bak. Fram blev det en tvärliggande torsionsaxel enligt VW Typ 1 och bak swingaxel  med tvärgående bladfjäder, samt friktionsdämpare. Detta gick ju hem förstås men man påpekade att budgeten var kraftigt begränsad.

Detta med pengar skulle under hela projektets tid vara Auto Unions akilleshäl. Nu tillsatte Porsche sina "pojkar" på ledande poster och arbetet startade i Zwickau, där Horch anläggningar låg. Redan 1933 i November kunde man åka till Nürnburgring för den första provkörningen.

Föraren som man hade att tillgå hette Hans Stuck och han var en gammal arbetskamrat sedan Mercedes tiden till Porsche. Andra namn som figurerar var Willy Walb, Eberan Eberhorst. 1934 gjorde denna racer en lyckad debut.

Samtidigt var det stridigheter inom ledningsgruppen och Walb flyttades till Wanderer för att ta fram motsvarigheten till BMW 328. Eberan Eberhorst kom i onåd hos Walbs efterträdare Feuereissen, men lyckades behålla sin position. Porsches tjänster minskades och avtog snart helt efter 1935, samtidigt som han hade fått uppdraget att ta fram Folkbilen. Nu stod Auto Union på egna ben med en begränsad budget och detaljutformningen av bilen fortsatte, medan Mercedes kunde tillgåmg till alla de pengar som behövdes till deras silverpilar.

Man skall förstå att 1935 års säsong för Auto Union ej var så lyckad. Nu återstod endast att förfina och detaljutforma bilen under de följande tävlingssäsongerna. Den första bilen kallades ritningsmässigt för typ 22, när man byggde den för typ P-wagen och som färdig för Auto Union typ A. 1934 kom B-modellen och 1935 den färdigutvecklade C modellen. Nu hade den  6 liter och 520 hk vid 5000 rpm.

Men ett nytt reglemente var på gång med max 3 liter för 1939. Denna bil blev framtagen av von Eberan Eberhorst som en V12 och en bakvagn enligt DeDions princip. Man hade även en typ E på gång och en sådan bil köptes till Donington museet från Moskva men osäkert hur färdigutvecklad bilen var. Sammanlagt byggdes totalt 55 bilar enligt en källa. Andra säger 65.
Not. Eberan von Eberhorst överlevde kriget och arbetade tillsammans med Porsches son Freddy att konstruera Cisitalia Formel 1 bil. Denna var i mycket en av de sist konstruerade Audibilarna och också Porsche 360. För pengarna köptes Ferd. Porsche fri från fängelse i Frankrike.
Mera om dessa "Silverfiskar" se Autohistorica 4/95.


Nu startade WWII och allt avstannade. Dock arbetades det ända fram till 1943 med typ E. Bilarna gömdes på hemliga platser vilket även Mercedes gjorde med Silverpilarna. 12 till 18 st Auto Union bilar kördes ned i en saltgruva utanför Zwickau, där de gömdes i ett bergrum. Nu skulle ingenting hända förrän 1945. Gränsen mellan de stridande vid krigets slut gick precis mellan Chemnitz och Zwickau.
Men amerikanarna drog sig tillbaka och saltgruvan hamnade hos ryssarna. Det var nära att bilarna hamnat i väst.


sid 2

Tillbaka


Auto Union Race Car

 Info tavla V16. Ref 1

Audi Museum

Mercedes Museet

Zwikau museum

Deutsche Museum

Donington Museum

Auto Union

Alfa Romeo Bimotore

Survivors

Porsche DNA

Audi rebounds

Video D-Typ

Auto Union videos

 

 

Streamliner kopia. Ref 1

Nu har det blivit 1945. Ryssarna har tagit över i Zwickau och hittar förstås beskrivningen till platsen där man förvarar bilarna och alla reservdelar mm. Folket på Horch fabriken har förstås annat att tänka på.

Denna fabrik blev ett av de centrum som Tyskland hade för tillverkning av  bl.a Maybach motorerna till Panther och Tigerstridsvagnarna. Dessa motorer var naturligtvis Ryssarna mycket intresserade av. Under ledning av Stalins son Vasiliy som hade sådana kontakter att ha kunde skaffa fram ett tågsätt på vilket allt som var av intresse lastades inklusive tävlingsbilarna och de reservdelar man hittade i gruvan.

Allt detta skickades till Moskva. Man tror att det var mellan 12 till 18 kompletta bilar. Dessa fördelades sedan ut till olika universitet och biltillverkare för att man skulle ta del av den Tyska motortekniken. Det var inte meningen att man skulle spara dem utan man sågade friskt sönder dem för att försöka lära sig allt.

Framåt 1970-talet hade västvärden kommit över chocken att dessa bilar var förlorade och de största entusiasterna började leta efter resterna. 1974 gick ryktet att en V12 D-typ hade varit utställd i ett skyltfönster i Prag. 

En Tysk samlare från München tog detta på allvar och åkte till Prag. Han hittade till slut bilen hos den före detta racerföraren Zdeneck Pohl. Detta var vid tiden för den Ryska invasionen av Prag. Det gick antagligen lätt att köpa bilen. Den saknade dock motor och drivlina. På grund av detta blev renoveringen fördröjd några år tills en samlare i Saxony meddelade att han hade en komplett drivlina till D-typ.

Det var om detta som historier och skrönor gick hur man lyckades smuggla ut det ur Östtyskland och genom järnridån. Bilen såldes nu till Colin Crabbe för att sedan hamna hos mästerrenoverarna Crosthwaite & Gardiner. Denna bil kan sammanblandas med den sk Hitlerbilen som nyligen var till salu och har naturligtvis också icke matchande nummer. Den ägs av ett konsortium i Korea.

Deutsche Museum i München fick 1936 en V16 C-typ från Auto Union, en träningsbil från 1936. Det var en uppskuren modell som stått på display i 40 år. Nu tände det till och bilen lämnades till Audi i Ingolstadt för renovering. Det var ingen mindre än von Eberan Eberhorst som övervakade det hela. Den fick en replika kaross och stod färdig 1980.

Nu började det röra på sig rörande Auto Union. En V16 dök upp i Riga på motormuseet. Det var dess ledning som fick reda på att en bil i Moskva var på väg att skrotas. Tydligen genom kontakter i högsta ledningen i Ryssland. Genom självaste Leonid Breshnev fick man överta resterna. Breshnev har även sin fd ägandes Rolls Royce stående på Riga museet. Visserligen krockad, men i alla fall. Audi i Ingolstadt lyckades få köpa bilen från Rigamuseet och den renoverades i egen regi, mot löfte att museet i Riga skulle få en kopia.

Denna bil var en bergsracer och kom ursprungligen från Lomonossowuniversitetet. Det är den som står i Audi museet med dubbla bakhjul och kopian på Riga museet. Se bild.

Av de 12 eller 18 bilar som fraktades till Moskva efter kriget var nu 2+1 st "räddade".

Nu dök en ny entusiast fram i skepnad av Paul Karassik, exilryss och boende i Florida. Han åkte iväg till Moskva för att leta fram bilarna. Det gick åt mängder med mut-Vodka under de 8 år han höll på och resorna sträcktes ut över hela västra dåvarande Sovjet. Han fann två D-typer, en 1938 och en 1939, samt mängder med delar. En av dem utanför Leningrad ombyggd till traktor! Den blev troligen endast reservdelsbil. En bil hittades i Ukraina. Audi köpte bilen från 1938 och den andra gick till en privat ägare. Det är denna bil som var till salu 2009 men ej blev såld pga missmatch med tillverkningsnummer. Denna bil en 1939 D-typ, kördes av Hermann-Paul Müller i Frankrikes Grand Prix 1939.

Auto Union utvecklade ytterligare en bil med 1.5 liter kompressormatad motor, typ E. Det var en D-typ med mindre motor. En sådan köptes av Tom Wheacroft på Donington museet i England där den finns för beskådan? efter renovering, eller så användes den endast för att plocka delar av. Nu har vi 6 bilar och vi väntar bara på att nästa skall dyka upp någonstans i världen.

Ytterligare en streamliner byggdes ihop av resterande och nytillverkade delar av Audi. En 6 liters V16 motor konstruerades i möjligaste mån efter ritningar och delar. Ett fantastiskt och dyrbart arbete som till största delen genomfördes i England. Man kan tacka alla Audi bilköpare som indirekt skänkt pengar för denna bil. Detta är en en riktig replika.

Efter kriget byggdes i Östtyskland en (två) "Auto Union" på grundkonceptet typ E. Vasiliy Stalin som gärna såg att Ryssland skulle vinna ett GP stod bakom detta. Det var 2 fd Audi ingenjörer som arbetade med detta. Bilen kallades senare för Sokol 650. Såg på tv 2009 i Sverige kanalen Axess, att ryssarna hade en kvinnlig chef för tömning av saltgruvorna i Österrike på konst. Hon hette Sokolova. Möjligen kan namnet ha att göra med Sokol 650. Det polska ordet "sokol" betyder örn.

När denna var "färdig" skickades den till Moskva för tester. De ryska ingenjörerna klarade dock inte av de komplicerade Solex förgasarna och dessutom hade man inte tillräckligt bra bensin. Solex ersattes med 2 förgasare från Opel vilket naturligtvis gjorde att bilen inte fick hk nog. Dessutom stannade motorn alltför ofta så Vasiliy skickade tillbaka den till Östtyskland. Det var denna bil som köptes till Donington museet i England. Läs länkarna  Sokol-1, -2. Bil nr 2, en del delar, lär finnas i Dresdens tekniska museum.

De finns väldigt mycket skrivet om dessa bilar och om man är djupare intresserad bör man gå igenom mina länkar eller själv söka på internet. Kanske kan du komma till andra slutsatser än mina av detta omfattande material. Glöm då inte att också söka på de namn som dyker upp i samband med att bilarna byggdes och återfanns. Att skriva om allt här i min webbsida skulle säkert trötta ut de flesta besökarna som inte är specialister eller nagelbitare.

Notera att alla Mercedes Silverpilar klarade sig genom WWII.



Tillbaka


sid 3

Audi W25K

Audi W25K. Ref 1

Info skylt Audi W25K. Ref 1

Länkar

W25K

Wanderer modeller

Audi W25K. Ref 1

Wanderer W25K började säljas 1936 av Auto Union. Bilen hade då en sexcylinders motor med kompressor. Motorn gav 85 hk och kunde köras max 145 km/tim. Den såldes också som cabriolet. Tillsammans byggdes 259 st av båda modellerna. Denna sexcylindriga motor hade Ferd. Porsche tidigare konstruerat åt Wanderer. Willy Walb som förlorade sitt jobb på utprovningen av Auto Unions silverpil, fick gå tillbaka till Wanderer då han var expert på kompressordrift. Det var han som försåg bilen med denna kompressormotor på 85 hk. Den hade innan endast 42 hk. Även 85 hk var alltför litet på en sådan förhållandevis tung bil. Meningen var att den skulle konkurrera med BMW 328. Nu blev det istället en konkurrent till BMW 327. Nu 2009 är det över 70 år sedan dessa 259 exemplaren såldes och därför en mycket sällsynt modell. Wanderers täckta standardmodell såldes i över 22000 exemplar.


Tillbaka


sid 4

DKW Kübelwagen


 

Kübelwagen DKW. Ref 1

Detta ser ut som en Adler Trumpf Junior från 1936-39. Dock är märket en DKW och dessutom är bilen utrustad med 4-hjulsdrift. Dock var det så ett modellfloran valdes bland vad man ansåg bäst och sedan lät man olika fabriker tillverka samma bil. Bilmärket satte man ju på i alla fall. På den tiden låg ju Auto Union i Chemnitz/Zwickau. Om denna bil var försedd med 2-takt motor vet jag ej. Id numret visar att bilen användes i det polska fälttåget.


Tillbaka


sid 5

DKW Sonderklasse


Länk

DKW

Modellflora

Autoseum
 

DKW Sonderklasse. Ref 1

Den populära 2 cylinders 2-takt modellen var vanligen försedd med träkaross. I folkmun kallad spånkorg. Dock hade man en "stålmodell". Denna är en sådan.


Tillbaka


sid 6

DKW Monza

Länkar

Monza

Monza video

DKW Monza. Ref 1

Museet var dåligt då man hade flera bilar utställda utan någon som helst beskrivning. Detta var en sådan DKW, kallad Monza med specialkaross.



Tillbaka


sid 7

Auto Union

Testbil. Ref 1

Testbil Auto Union.



Tillbaka


sid 8

Audi 920

Info skylt Audi 920. Ref 1

Skoda superb

VW-museum



 



Audi 920 var en partibil som var lite lyxigare. Redan strax före kriget bytte man konstruktioner mellan varandra. I Tjeckoslovakien fanns en modell som hette Skoda Superb 922, som var nästan samma som ovan. Skodan slutade tillverkas 1949 medan Audi 920 upphörde redan 1940. Mest beroende av att tillverkningsfabrikerna i Saxony bombades helt sönder. Idag 2015 levereras en lyxigare Skoda med modellnamnet Superb.


Tillbaka


sid 9







 

Test bil. Ref 1

En av prototyperna för Audi A2 som tillverkades mellan 1999 till 2005 med sista årsmodell 2006. Nästan som  man kan se att fronten är en Auto Unions silverpil typ C.


Tillbaka


sid 10

Horch 853A? Special Roadster

Info skylt Horch Special Roadster. Ref 1

Erdman & Rossi

Sinsheim Horch samling

Volkswagen museet

RM Auction historia


 

Horch 853A 1936. Ref 1

Horch kämpade mot Mercedes som hade 540K modellen. Liksom på tävlingsbanorna var de bittra fiender sedan Auto Union hade skapats. Denna bil som var försedd i detta exemplar med rak 8-motor. Karossen byggdes av Erdman & Rossi i Berlin. Den kostade nästan 30000 riksmark vilket var en förmögenhet på den tiden. Endast 5 (6) st byggdes och denna är 1 av 3 överlevande. På 830 konceptet byggdes ca 400. Många hamnade inom militären där höga officerare krävde en transport som motsvarade deras rang. Pris 2008 £1.127.500. Ytterligare en bil finns på Museet i Riga.


Tillbaka


sid 11

Horch 853A

Info skylt Horch 853A 1932. Ref 1



 

 

Horch 853A 1932. Ref 1

Denna typ 850 var försedd med V12 motor mot normalt en rak 8, och kostade 23500 Riksmark och är tillverkad 1932. Själv tycker jag att den är betydligt tuffare än Erdman & Rossi modellen. Av ovanstående modell vet jag ej modellnamnet men den tillverkades i 58 enheter. De var båda instängda inom en glasbur. Säkert för att ej bli dammiga och man slipper få alltför många fingrar överallt. Man kan jämföra designen av fram och bakskärm som Jean Bugatti ritade till bl.a.den första Royale.


Tillbaka


sid 12

Audi Front UW 225

Info skylt Audi Front. Ref 1

Audi Front. Ref 1

Volkswagen museet

 

Audi Front UW 225. Ref 1

Denna limousine försedd med 6 cyl. motor som Porsche tog fram åt Wanderer. Naturligtvis utvecklad. Se också att den är försedd med swingaxel i bakvagnen, avfjädrad av en tvärgående bladfjäder. Detta hade alla bilar som var lite lyxigare. Dessutom som namnet anger framhjulsdriven. Denna bil med 40 hk över en 4 växlad låda.


Tillbaka


sid 13

Wanderer W40

Info skylt om 6 cyl. motorn. Ref 1

Porshe sittande i av honom konstruerade bile med 6 cylinders motor. Ref 1

 

 

Wanderer W40. Ref 1

Denna Wanderer har lite av Renaults större modeller över sig.


Tillbaka


sid 14

DKW Schwebe klasse

Info skylt DKW. Ref 1
 

Länkar

Volkswagen museet

Autoseum

 

DKW Schwede klasse. Ref 1

2-taktsbilen som hade en V-4 motor, med den skillnaden att 2 cylindrar arbeta som laddpump till motorn. Bakaxeln hade en högt liggande tvärfjäder vilken var patenterad av Audi. För sin tid drog den 1.3 liter/mil.


Tillbaka


sid 15

DKW F1

Info skylt DKW F1. Ref 1

Framvagnen till DKW F1. Ref 1

Länkar

Volkswagen museet

Jorgen Skafte Rasmussen

Autoseum

DKW F1. Ref 1

DKW F1.


Tillbaka


sid 16

Wanderer W10/11

Info skylt W10/W11. Ref 1



 

 

Wanderer W10/W11. Ref 1

Wanderer W10/W11. Detta var förlagen till militär modellen M11.


Tillbaka


sid 17

 



 

 

Design studie. Ref 1

Utvecklingsmodell.


Tillbaka


sid 18

 



 

 

Design studie. Ref 1

Utvecklingsmodell.



Tillbaka


sid 19

Slaby-Behringer

 



 

 

Trampbil. Ref 1

Slaby-Behringer.

Ref 1 Motorcyklar på Audimuseet Ingolstadt
Foton aktuella 2003
Text och foto Björn Bellander. Sid 20
Ref 1
Ref. 1
DKW 1930.
Ref. 1
DKW NZ 350
Ref. 1
Ref. 1
Info tavla för följande 2 bilder.
Ref. 1
DKW 350 SS med 2 dubbla kolvar som arbeter som laddpumpar. Se info tavla föregående bild
Ref. 1
Se info tavla till föregående bild.
Ref. 1
Ref. 1
Wanderer type 708. Motor med 2+2 compressor cylinders. Denna hade avgasventiler.
Ref. 1
Ref. 1
Wanderer började med cyklar 1898 och motorcyklar 1902. Fabriken levererade hälften av all mc till tyska armen under första världskrigt. Det var ca 60000 st cyklar. Vd von Oertzen sålde mc tillverkningen 1929 till NSU för att koncentrera sig på biltillverkning.
Ref. 1
Ref. 1

Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt

Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmus
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Regnsjo, SAF mfl bilar
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina
 


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Webbsida som avhandlar Audi Museum Ingolstadt
omfattar 11 sidor.
© Björn Bellander 2006-