Assa museum. Ref. 1 Åssa fabriksmuseum motorcyklar
Text och bild Björn Bellander.
Bilder aktuella 2012, 2015
Tillbaka  English version  Officiell webbsida
sedan 121111
Uppdaterad
2017-05-07
© Björn Bellander
web counter
web counter
I serien om Åssa museet titta också på följande webbsidor.
Bilar, Galleri bilar, Galleri raknemaskiner.
Huskvarna med tävlingsmotor OHV cams. Ref 1
 
Huskvarna 1903 -

Husqvarna 1000 cc nästan en Indian eller HD, men med 30-talsteknik. Företaget började som alla andra med att sälja cyklar som sedan försågs med dagens mått mätt hjälpmotorer.

Redan 1920 hade man sin egen 550 cc motor. Senare byggdes 1000 cc med vilken man engagerade sig i den tidens tävlingar. Mycket tack vare den genialiske motorkonstruktören Folke Mannerstedt vann man ett flertal världsmästerskap.

Under 30-talet anpassade man sig till marknadens krav på billigare maskiner och 2-takts motorer monterade i mc ramarna. Med lyckade sådana klarade man sig långt in på 50-talet. Med hjälp av världskända namn som Bill Nilsson, Håkan Carlqvist och Torsten Hallman m.fl. slog man in sig på cross marknaden med kraft.

Tyvärr köptes Husqvarna fabrikerna upp, trots ett omfattande tillverkningsprogram, av Electrolux (Werthen) som ej hade något intresse av motorcyklar varför det såldes till den Italienska tillverkaren Cagiva 1986 som även ägde märket MV Augusta.  

Märket hamnade sedan i händerna först hos en Malaysisk biltillverkare, Proton, för att sedan säljas till GEVI SpA group.

Det företaget med MV Augusta som första märke strukturerade sedan om för att satsa enbart på MV Augusta, som det heter.

Man sålde då märket Huskvarna till BMW 2007. Här slutar denna historia hittills. Tyvärr är det så att sådana här försäljningar alltid leder till att, och i detta fall, Huskvarna som allmän tillverkare, att fabriken läggs ned. Endast en tillfällig bokföringsmässig höjning av finanserna för Electrolux.

Nu tillverkade man bara kylskåp och liknande för en kortare tid. Den bästa reklamen på den tiden var "Gör som Electrolux, köp Huskvarna". Dock hoppade många konstruktörer och förare av och byggde egna crossmaskiner. Husaberg! Det var dock svårt att hävda sig på köparens marknad gentemot de Japanska drakarna.

Idag återstår av de ärofulla fabrikslokalerna i Huskvarna endast ett mycket fint museum. Synd, Sverige kanske hade haft en MC tillverkare av rang.

Renoverings exemplar av okänt märke. Ref 1

Renoveringsobjekt.  

Hembygge av Sigurd Carle 1915. Ref 1

Motorcykel, hembygge.

Beskrivning.
Motor och motorcykel tillverkades 1915 av Sigurd Carle, Marnäs, Ludvika, Carle tillverkade även belysningen och förgasaren. Den tillverkades efter utländsk förebild liknande "Schebler modell H Bosch". Belysningen var eget karbidgasverk. Detta var den andra motorcykeln som han byggde. Till denna motorcykel köpte han hjul och ram av etablerade tillverkare.

Tekniska data.

Tvåcylindrig tvåtakts sidventilmotor på 225 cc
Effekt ca 4 hk
Två växlar och friktionskoppling
Längd 2,2 meter
Bredd 0,84 meter
Höjd 1,03 meter

Note 1: Avskrift från museum info.
Note 2, Undrar hur en tvåtakts sidventilmotor ser ut? Kanske menas en motor med två insug.

Historia.

Under 1910-talet var det inte ovanligt att händiga personer byggde sig en egen motorcykel. Det var ofta studerande som gick utbildning för att bli tekniker eller ingenjörer, som inte hade råd att köpa en fabrikstillverkad motorcykel.

Under ingenjörsutbildningen på Tekniska Skolan i Örebro gjorde Carle ritningarna och trämodellerna för att kunna gjuta motordetaljer till den hembyggda motorn.

Note. Gustaf Larsson och Sven Winquist Volvo fick också sin utbildning vid Örebro Techniska Elementar. Det kan anses mycket märkligt att dessa duktiga välutbildade personer inte helt utvandrade till Amerika. Jämför bröderna Hult och Ljungström.

Carles motorcykel registrerades som W 1 och är ett bra exempel på hembyggen under den tiden.

Skänktes till Tekniska Museet 1967 av Arne Carle Malmö.

Not. Avskrift från museets info.

Jämför med motorcykeln Park från Västerås. Se MC-museum Surahammar.


2 cylinders motor till en Holsman. Ref forum Åssa fabriksmuseum motorcyklar
Sid 2
 Tillbaka  English version Officiell webbsida
Volvo takgök. Ref 49
Ariel 500 1930. Ref. 1.
 

Ariel 1930 500 cc 1 cylinder.
Ägare: K-G Salomonsson.

Ariel 1902-1970
En av de kända och framgångsrika Engelska märkena. Utvecklingen för mc gick som att gå i en trappa.

För Ariel började det med cykeltillverkning 1870. Då uppfann James Starley trådekerhjulet. Detta var nödvändigt för att komma vidare med det bärande hjulet. Benz använde det på sin första trehjuling 1886.

Nästa steg i utvecklingen var luftgummihjulet som inte kom förrän 1898. John Boyd Dunlop uppfann luftgummihjulet 1888. Det började när Skotten Robert William Thomson kom på idén att rulla en gummitub runt ett hjul och att sedan fylla den med luft. Detta gjorde han på sin sons trehjuling. Nu började en utvecklingsfas som varade i många år. Med denna uppfinning startade han Dunlop fabriken. Hans patent blev dock inte giltigt.

Man kan nämna att många olika försök gjordes med andra typer av fjädrande hjul. Flygplanstillverkaren Fokker gjorde i sin ungdom i Nederländerna omfattande försök med inbyggda fjädrar i fälgen. Det gjordes på hans fars vardagsbil. Se boken av Fokker. Den Flygande Holländaren.

Ekerhjulet tillverkades av Starleys firma som senare startade Ariel. Deras första motorvelociped kom 1901 som en trehjuling med Dion motor.

Man gick i konkurs förstås men räddades av Charles Sangsters som fick igång Ariel med en 2 takts motor, 3 växlad låda och kickstart.

Charles son Jack tog över och fortsatte med bl. a. JAP motorer tills dess en känd konstruktör Val Page anställdes.

Han hade med sig ett koncept på en 4 cyl. motor även kallad square four. Den motorn behölls tillsammans med vanliga twinnar ända till slutet 1970 då nedläggningen var ofrånkomlig trots ett hägrande kontrakt från Engelska försvaret.

Efter kriget kom Ariel över konstruktioner som BSA fått som krigsbyte från Adlers konstruktionsavdelning. Efter dessa tillverkade man sina modeller Arrow och Leader.

Länkar
Alla modeller
Private Ariel site
Ariel history
Ariel Owner Club

Dunelt 1930. Ref. 1.

Dunelt 1931

Dunford & Elliot, var ett gammalt företag i Sheffield med ståltillverkning på programmet.

1919 köpte företaget in sig i motorcykelindustrin, som då blomstrade i England. Man började bygga motorcyklar i en fabrik i Birmingham.

Denna MC på 500 cc köptes ny 1932 av en Åtvidabergsbo, som vi vet inte har åkt på den sedan tidigt 50-tal. MC:n är helt orörd och fungerar utmärkt och har kvar originaldäck, sadel, dyna och väskor. Endast ljuddämparna är bytta som tillverkades nya på Facit.

Dunelt existerade 1919 till 1956.

Dunelt provade många olika motorkonstruktioner. Den märkligaste var under tvåtaktsmotorns utvecklingsperiod när man provade dubbla cylindrar.

Sedan hade man Villers sv och ohv motorer på upp till 498 cc som gjordes av Rudge eller JAP. Tillverkningen upphörde 1935 och återupptogs 1956 med en 49 cc moped, med egen ohv motor.
460 Dunelt har varit registrerade i Sverige varav mer än 46 fortfarande finns.

Läs mer om Dunelt i följande länkar.
Dunelt Wikipedia.

Honda 250 cc 1961. Ref. 1.

Honda 250 cc 1961.

Honda 1849 -

Soichiro Honda, 1906-1991. Hemma arbetade han i sin fars verkstad för cyklar och MC:s. Han insåg efter WWII att det behövdes transportmedel och köpte ett upplag av mc-motorer.

Till dessa byggde han sin första MC 1947 som kallades för Typ A. 1948 bildade han Honda Motor Company. När han slog sig ihop med sin partner Fujisawa som även kunde styra finanserna lyckades man att komma igenom de svåra åren efter kriget.

Left side of the cycle. Ref. 1

Mitten på 1950-talet kom man igång ordentligt och 1959 hade man ett ordentligt grepp om marknaden. Han insåg att stor försäljning var kopplat till framgångar på tävlingsbanan och det såg han till att han fick.

1958 kom den riktigt stora supersäljaren. En moped med 50 cc motor. Just det som Asien behövde. 100000 st per månad tillverkades!! 1968 kom CB750 Four. En MC med många moderniteter som elstart och skivbroms.

Honda hade nu marknaden i sin hand och producerade den ena utvecklingen efter den andra. Han  tappade inte marknaden, mycket beroende av att han aldrig gav ut en MC som gav honom dåligt ryckte.

Hondan på MC-museum i Surahammar är en motorcykel som slog värden med häpnad och utkonkurrerade den Engelska MC industrin fullständigt. (Numera såld 2014)
 

Läs mer om Honda i följande länkar.

Life of Soichiro

AJS racer motor. Ref 1 Åssa fabriksmuseum
MC och motorer
Sid 3
Tillbaka   English version
JAP motor 1000 cc. Ref 1

BSA M20 1944. Ref 1

BSA M20 500 cc 1944.

BSA 1903-1990

Birmingham Small Arms tillverkade 10000 gevär per vecka och 145000 kulsprutor inför WWI.

Detta var ett resultat av att William III i slutet av 1600-talet förstått att han behövde en krigsindustri oberoende av utlandet.

Redan 1903 byggdes den första motorcykeln, dock med motorer från Minerva i Belgien. Dessa var gröna som blev BSA:s färg. Fram till WWII kom ett flertal olika modeller med stigande motorvolymer.

Namn som Sloper, Blue Star och M-range. Den sista känd för att AAA använde den till sina sidvagnsmaskiner som support på de Engelska vägarna.

 

Under WWII levererade man mängder med maskiner till försvaret av modellen M20. Efter kriget fick BSA, som krigsbyte, design avdelningen hos Adler. Senare användes det av Ariel för att tillverka deras modell Arrow och Leader.

Efter kriget tog man upp en billighetsmaskin som såldes i ca 500000 ex fram till 1963. Detta var en kopia av DKW fast vänd och omräknad till tum.

Kända namn är alla A motorer A10, A65, Gold Star, Rocket, Spitfire osv. BSA:s dalande tillverkning ledde fram till ett åtgärdspaket tillsammans med Triumph och Norton. Detta misslyckades delvis på grund av de anställda som ville bestämma själva.

Fyra år senare startades nationellt NVT som fortsatte att tillverka reservdelar till alla kända Engelska motorcyklar. En del nytillverkning ingick i programmet men med utländska motorer i slutet av 1990.

Läs mer om BSA i följande länkar.
BSA modeller
Privat BSA

Excelsior Welbike. Ref. 1.

Excelsior Welbike.

Engelska arméns fallskärmsmotorcykel från andra världskriget. Motorcyklarna släpptes ned med fallskärm och användes bl.a. av fallskärmstrupperna vid invasioner.

Under kriget tillverkades 3853 motorcyklar av denna modell av mc-fabriken EXCELSIOR, England. Dessa benämndes Corgi.

När kriget var slut så tog en annan firma (Brockhouse Corgi) över tillverkningen och 1946 lanserades en miniscouter för den civila marknaden. Det är den modellen som finns här på museet.
Avskrift av museets info.

Corgi Welbike 1946. Ref 1

Bilden visar mc:ns förpackning när den släpptes med fallskärm.

Welbike historia.

I Southport strax norr London byggde man upp en utvecklingsanläggning för att ta fram special fordon till att användas under WWII. Bland alla de som togs fram var en att användas av fallskärmstrupperna.

Allt som utvecklades i denna ort Welwyn fick namn som började på "Wel". I detta fall Welbike. Den ursprungliga var en mycket enkel motordriven 98 cc med motor från Excelsior, utan kick, ljus och broms endast på bakhjulet. Den hade en storlek hopfälld för att rymmas i en behållare avsedd att släppas med fallskärm

Corgi Welbike på Falköpings museum. OBS moderniserad. Ref 1
Moderniserad Well-Bike på Falköpings mc museum

Allmänt sett var den ett misslyckande för soldaten, men lyckad för lokala transporter på flygfält m.fl samlingsplatser. Se tredje bilden under museets cykel.

Idégivaren till denna cykel var en Överste John Dolphin på utvecklingsavdelningen.

Han tog över idén efter kriget och utvecklade den för tillverkning i sitt eget företag. Den blev dock inte populär då den hade en alltför svag motor.

Cykeln på bilden visar en hemmautvecklad modell med en motor som ser alltför modern ut för att vara en Villers Spryt, 98cc.

Jämför den amerikanska Scootern Cushman/Salsbury som användes i Italien. Se Malmö Tekniska museum, i min artiekel om Lambretta, eller Sura MC-museum.

De flesta surplus cyklarna såldes till Amerika där de köptes upp av lantbrukare. Den var inte utrustad med tillstånd att köra på allmän väg. I England såldes av efterkrigsmodellen ca 27000 exemplar.

Läs mer om Welbike i följande länkar.
Corgi mc
Corgi mili
Welbike Parasco
WWII Welbike
Cushman Co
Bilder Cushman

Berhold Erikssons två hjulsdrivna mc. Ref 1

Unik tvåhjulsdriven mc.
Text från särtryck ur Autohistorica på museet.

I början av 30-talet tävlade Berthold Ericsson med en i stort sett hembyggd maskin. Ramen och hjulen här rör sig om en i stort sett OEC standard maskin, som från början var försedd med en 750 cc Jap-motor.

Först och främst utbyttes den "lilla" motorn mot en 1000 cc Jap. Senare ombyggdes motorn om i samband med diverse trimningsåtgärder till 1370 cc.

Kedjedriften till framhjulet. Ref 1Då publik och arrangörer hade dunkla begrepp om vad OEC var för något (ett Engelskt märke), kontaktades sedermera den svenska fabriken REX, som villigt levererade en del detaljer till "hembygget" och så blev det samtidigt namnändring på maskinen.
Efter ett par års tävlande kontaktades ingenjör Einar Stormark, som då var fullt sysselsatt med experimenten med tvåhjulsdrift.

Detalj av motorn. Ref 1Närmare bestämt på hösten 1934 påbörjades ombyggnaden. Ingenjör Stormark ritade och beräknade och Berthold Ericsson svetsade och svarvade. För att på rätt sätt kunna utnyttja den höga motoreffekten, c:a 90 hkr, var tvåhjulsdrift en avgjord fördel för att motverka det kraftiga hjulspinnet.

Våren 1935 var maskinen klar och premiärtävlingen gick av stapeln i Malmsjöbacken den 22 april samma år. Under det året kördes maskinen i ett 10-tal backtävlingar med stort sett idel segrar och rekord samt även ett svenskt mästerskap.

Detal av JAP motorn. Ref 1Efter säsongens slut 1935 skingrades maskinen och dess delar åt olika håll i landet, men det väsentliga i konstruktionshänseende behölls, nämligen delar som knut, gaffel och drev m.m.

Med ett energiskt "detektivarbete" under senare år har de olika originaldelarna kunnat spåras till olika ägare, bl.a. då motorn, som under mellantiden körts i ett flertal olika maskiner och sist i en midgetbil.

Kedjedriften till framhjulet. Ref 1Frånsett den sällsynta tvåhjulsdriften är maskinen ett typiskt 30-tals "hembygge", där olika detaljer hämtades från ett flertal olika mc-modeller.


Det är givetvis med stor glädje man nu ser, att mc:n  efter färdigställandet fått plats på Tekniska Museet Stockholm. Den är sedan utlånad (placerad) på Åssa museet, så att nutidens ungdom och kommande generationer får taga del av resultatet av en motorentusiasts kunnande på 1930-talet i sin ursprungliga miljö.

Motor: 2 cyl. JAP
Cyl diam: 86 mm
Slaglängd: 117 mm
Cyl. volym: 1370 cc
Effekt: ca 90 hk
Bränsle: Metanol



Länk.

2-wheel mc timeline


JAWA motor. Ref 1 Åssa fabriksmuseum
 Sid 4
Tillbaka  English version
Gengasaggregat. Ref 1
BSA B33 500 1950. Ref. 1.
  BSA B33 1950 500 cc
      Ägare: Stig Karlsson

OK Supreme. Ref. 1

OK Supreme

Denna motorcyckel firma startade 1882 av Ernie Humphries och Charles Dawes man började med att arbeta som underleverantör till andra tillverkare. 1899 visade man sin första mc konstruktion med en okänd motorkonstruktion. 1906 kom en ny modell med motor konstruerad av utomstående, men dock tillverkad av OK.

Framöver använde man sig av utomstående tillverkare av motorer.

Firman som var belägen i Birmingham var igång fram till 1939 då WWII bröt ut. Tillverkningen upphörde då och firman såldes.

Efter kriget kunde man köpa OK 350 cc JAP av John Humphries son Ernie. John dog 1946.

 

OK Supreme
British Classic OK Supreme
OK History av David Oborn

Info OK Supreme 1931. Ref. 1
 

 


Andra museer i denna webbsida

Museumlista

AUDI Ingolstadt
Arnold i Ramvik
Assa museet Atvidaberg
Arvika bil mc museum
Adalen Bil MC museum
Arsenalen pansarmuseum
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmus
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Regnsjo, SAF mfl bilar
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:
Referens 1: © Björn Bellander 
bjorn.bellander(at)telia.com
Bäst i Internet Explorer 6.0 eller senare.
Bäst i upplösning min 1024x768. Min färger 256.
För video är Windows Media Player och Nero player provade.

© Copyright Björn Bellander 2006-