Samlarpryl. Ref. 1

Arnolds Bil o Prylsamling
Bilder tagna vid besök 2016
Bild och text Björn Bellander, 10 sidor.

sedan 060105
Uppdaterad
2017-03-16
© Björn Bellander
web counter
web counter

Skapad 160719

sid 1

Till startsida

English version

Note. I denna webbsida förekommer hänvisningar genom JAG, som är webbsidans författare.

Entrén till Arnolds lilla fina museum


Arnold vid sin gamla BP-pump. Ref. 1


Museet. Ref. 1

Nu skall vi besöka Arnolds strax före byn Ramvik i Ångermanland. Det är en mindre ort utefter väg 90 10 min norr om Höga Kusten bron. Här svänger man av till höger under järnvägen och efter 1 km kommer man till Arnold Sundströms gamla släktgård som gått i arv på hustruns sida, från så långt tillbaka som 1769 byggd på en kulle med tillhörande ladugård och jordkällare.

På en liten åkerlapp är det ordnat med en besöksparkering. Sedan tar man trappan upp till gårdsplanen, där ladugården stoltserar med skylten bilmuseum. Har man tur står här Arnold och väntar för att guida dig runt hans lilla trevliga museumsamling.

Detta är Arnolds mål att visa de bilar och prylar, som han samlat under sitt långa aktiva liv alltsedan 1953. Har man samlarmani tenderar det att bli så mycket efter många år att det inte finns mer plats. Jämför gärna med Bo Ellergren i Hjorted och hans mopedmuseum.

Den aktiva delen i firman var 2002 överlämnad till sonen och Arnold blev nu bara hustomte i Kramfors firman som nu hade fått agenturen för KIA.

Det blev givet. Sysselsättning måste man ha och så småningom växte idén fram att bygga om ladugården till ett litet musem och lokal där man i trevlig omgivning kunde anordna fester både för eget och andras bruk.


Tillbaka

English version

sid 2

Släktgården




Släktgården. Ref. 1

Den gamla släktgården från 1769, med två boningshus. På den gamla goda tiden fick alltid de gamla föräldrarna flytta in i separat hus. Det var vad man hade råd till i Ångermanland och Hälsingland. Idag är det i en del fall barnen som får börja sina egna liv i dessa hus. Notera att det finns inga grusvägar som leder till husens entreer. På landsbygden gäller välansad gräsmatta.
Det är nog en Jaguar som står parkerad på gårdsplanen.


Tillbaka

English version

sid 3

Jaguar


Jaguar XK. Ref. 1

Info Jaguar XK. Ref. 1


Jaguar XK. Ref. 1

Arnold hade länge funderat på att skaffa sig en Engelsk sportbil. Det blev en Jaguar E-typ coupé. Men nu kom nästa problem var han skulle ställa den. Det kunde inte bli i ladugården. Där var det ju lite besvärligt att komma in och ut.

Men på gården fanns den gamla jordkällaren. Ovanpå denna byggdes ett snyggt garage. Tyvärr tål nog inte golvet olje dropp från en Engelsk motor. Här fick E-typen sin plats med hela väggar i glas. En kopp kaffe kan man avnjuta framför bilen med utsikt över väg 90.


Tillbaka

English version

sid 4

Holmgrens VW

VW i Wolfsburg

VW. Ref. 1


Volkswagens växellåda. Ref. 1


VW. Ref. 1

1953 började Arnold sälja Volkswagen, kanske var det i Härnösand. Därför har han en särskild känsla för denna bilmodell. Här står 4 st Typ 1 och bland dem t.v. en tidig VW 1200 1948. Den vita ca 1961 med blinkers på skärmen. Jag hade själv en sådan.
Den modellen var utrustad med en smidd kamaxel från Bofors. Felet var att härdningen var dålig och nockarna blev nedslitna. När den köptes frågade man om kammen var bytt på garantin. Ljuset på den tiden var ju också under all kritik för att inte tala om värmen från de lättrostade värme- kamrarna. Man fick vara glad om defrostern höll en liten öppning på vindrutan. En Volkswagen motor stannade inte pga av ålder utan blev bara svagare och svagare.
Jag åkte hem till Gustavsberg från skåne en gång i januari efter mitt bröllop 1968. Det var -10°. Då höll man ett litet titthål öppet med hjälp av tummen. Vilka minnen.
Den blå och gröna till höger, bild nedan, är nog de sista modellerna från 1974, som hade välvd vindruta. Det kom bestämmelser om hur långt från vindrutan förarens huvud måste befinna sig.
Titta också på strålkastarnas utseende. Läs om VW i länken Holmgrens VW. Här berättas om när och hur VW kom till Sverige.



VW. Ref. 1


Tillbaka

English version

sid 5

BMW museum Nurnberg

BMW


BMW 700. Ref. 1

BMW700 luftkyld motor Ref. 1
Kontrollutrustning. Ref. 1

Kontrollutrustning BMW. Ref. 1 Motorn till BMW 328. Ref 1
BMW 328 motor på BMW-museum. Ref. 1

BMW 501 ram på BMW museum. Ref. 1

Mycket hände fram till 1980. Då kände sig Arnold redo att starta eget. En firma registrerades i Kramfors och agentur för BMW och Honda blev verklighet. Skulle man sälja dessa bilar måste orginalsevice erbjudas. Nu var det allvar. En billigare modell togs också upp i sortimentet och det var Lada.


BMW. Ref. 1

I den iordningsställda ladan på höloftet har Arnold ställt sina BMW bilar och en Borgward Isabella Coupé. Den Bayerska skönheten BMW kom 1952-54. BMW låg då på ruinens brant och "Barockängeln" som bil modellen fick som nickname sålde dessutom dåligt. I de första satt förkrigsmotorn från 328:an. Alldeles för lite kraft. En 2,5 och sedan en 3,2 liters Al V8 kom sedan med 2 förgasare, med 100 hk till 160 hk modeller. Men det är klart den var ju snygg.

BMW lyx limousin kom officiellt ut 1954 och slutade tillverkas 1961. Detta enligt BMW-museums skylt. Olika uppgifter cirkulerar i olika webbsidor. Bilen kom ut utan att BMW riktigt hade råd med den utveckling som krävdes. Ekonomin var mycket dålig i början av 50-talet. Bilen var rätt avancerad och kunde fås med en aluminium V8 på ca 100 hk, beroende på årsmodell. Man nådde aldrig upp till tillräckligt antal sålda bilar och under hela perioden tillverkades endast ca 15000 exemplar.


Tillbaka

English version

sid 6

Motorcyklar 

Whizzer

Rumi

BSA

IFA/DKW
Sid 2 och 3

Arnold har lekt med några motorcyklar under sina dagar. Det finns två st som är intressanta. En Whizzer om vilken du kan läsa utförligt enligt länken. Den går till en av mina museisidor. Rumi cykeln är ett fint hantverk tillverkat i Italien efter kriget. Se länken. Jag har jag haft en 2 cyl BSA 750 som jag skrivit utförligt om i min personliga sida. Se länken.

 Läs om Whizzer i denna lank. Ref. 1

 JAWA isracingcykel Ref. 1

 Info Rumi Super Sport. Ref. 1

 Rumi. Läs om Rumi i denna lank. Ref. 1

 BSA 500 1 cylinder. Läs utförligt om
750 BSA Ref. 1

En IFA F9 står här lite udda, men med en intressant historia bakåt till DKW. Se länken. Ref. 1


Tillbaka

English version

sid 7

Modellbils samlingen


Speciella modeller 1:a Tucker Torpedo.
2:a Delorean. Ref. 1

Info om Tucker från samlarserie. Ref. 1

Det var något speciellt med den här? Kanske en snapspåfyllare. Ref. 1



Del av modelsamlingen. Ref. 1

Man kan samla på många olika typer av saker. Arnold har under åren samlat hela 654 olika bilar alla i plåt. Favoriten är Tucker Torpedo som först kom 1947, tillverkad i 51 kopior varav det finns 22 överlevare. För ytterligare info har jag lagt till information om denna bil. Själva modellbilen är nog köpt 2009.


Del av modellsamlingen. Ref. 1


Tillbaka

English version

sid 8

Nyckelrings samlingen


Nyckelringar


Nyckelsamlingen. Ref. 1

Nyckelringar. Antalet är inte räknade, men bland alla dessa finns en dyrgrip och det är IKEA:s första nyckelring. Den är utformad som en möbel och alltså inte så platt. Olämplig att ha i byxfickan alltså. Kan du hitta den?


Tillbaka


sid 9

Café och fest lokalen








Kaférummet. Ref. 1

Själva fikarummet är väl tilltaget, men säkert även ägnat för sasmmankomster. Här satt Arnold och jag och drack kaffe och pratade om bilar och museer i en timme. Man får tacka för den stunden som Arnold gav mig. Men varför inte, tänk att kanske bli bjuden på kräftskiva tillsammans med 25 till och sedan gå ut i museet med kaffekoppen och mingla med Ångermanlänningar och prata om gamla bilar, hästvagnar, skivspelare, radioapparater, alla bilmodeller för att inte tala om nyckelringar. Kanske mest om gamla tider. Det är inget problem att bli utan samtalsämne.


Tillbaka

English version

sid 10

Alla udda prylar.


En liten samling med radioapparater.  Ref. 1

En badcykel. Undrar om den fungerade med vevpartier under vattnet. Ref. 1

Den tidens skrivspelare. Svårt att få tag i stift. Ref. 1

Rester som fanns i ladugården. Ref. 1






Reklam affisch för Opel. Ref. 1

Om Opel har jag forskat i dess historia. När man gräver i stora företag och hur de kom till och växte upp. Då hamnar man som mest i andra delen av 1800-talet. Det har ju med industrialismen att göra och marknadens framväxande.

Det fösta som kom till var cykeln vilket var ett resultat att den tidens vägar anlades. Dessutom kom behovet att människor ville förflytta sig.

Adam Opel, f. 1837, var en industrialist för sin tid. Det betyder att han utbildade sig till smed.

Under sin lärlingstid var han i England, Belgien och Frankrike och studerade sitt yrke. I Frankrike studerade an en ny produkt som krävde många små precisionsfyllda delar.

När han kom hem till Rüsselsheim 1862, startade han i ett gammalt kostall tillverkning av den tidens symaskin. Denna tillverkning ökade hela tiden och fram till 1899 hade man tillverkat 500000 maskiner, millionen nådde man 1911. Samma år brann fabrikslokalerna.

Han gifte sig 1868 med värdshusvärdens dotter Sophie Marie Scheller. På den tiden var det vanligt med 5 barn, alla söner, i en familj och det fixade Adam Opel.

1886 startade han cykeltillverkning. Det var en bra produkt som var efterfrågad. I början köpte man delar till denna tillverkning från England. 1886 hade man konstruerat sin egen modell och Opels cyklar blev snabbt Tysklands Tysklands största tillverkare.

På den tiden var inte sjukvåden så duktig och Adam Opel insjuknade i tyfus och avled vid 58 års ålder 1895.

Företaget övertogs nu av hustrun Marie Scheller och sönerna.

Trycket var nu stort att starta upp med biltillverkning. Adam Opel hade inte engagerat sig i detta då han hade fullt upp symaskiner och cykler.

Dock var det läge att ge sönerna möjligheter att verka. Detta blev aktuellt efter Adam Opels död. Man köpte en motorvagnsfabrik av Fredrich Lutzmann som var en bilpionjär och konstruktör från Dessau

Den första bilen som Opel tillverkade hade stora svårigheter att konkurrera med motsvarande från Frankrike. 1902 fick man ett samarbetsavtal med Darraq och en modell Opel-Darraq kom ut på marknaden. Den lyckades hävda sig mot konkurrenterna.

Den fösta riktiga framgången kom med Opel 4/8. Modellen blev populär bland läkare för husbesök och fick följaktligen namnet Doctorwagen.

1912 var man uppe i en tillverkning av 30000 cyklar och 3000 bilar.

Opel växte kraftigt under 20-talet och blev Tysklands största biltillverkare med en års produktion av 120000 bilar. Jämför med Volvo som  under 2015 ligger på under 100000.

Familjen bestämde sig för att omvandla företagen till Aktiebolag 1928. Detta banade väg för ett övertagande av General Motors som köpte upp en aktiemajoritet 1929. Dock stannade familjen kvar som medlemmar i styrelsen. Ledande sonen Opel hade nu ändrat sitt namn till Fritz von Opel.

Under kriget ändrades produktionen helt till krigsproduktion. Den viktigaste produkten blev lastbilar med Opel Blitz. En helt ny fabrik byggdes i Brandenburg. Man tillverkade även produkter till raketer, torpeder och delar till flygplan. Brandenburg fabriken använde en stor del tvångsarbetare 1942. Detta gjorde att fabriken beslagstogs som krigsskadestånd av Ryssarna och monterades ned för transport till Ryssland. På grund av detta kom man att i Ryssland tillverka en Opel modell under namnet Moskovich. Det var egentligen Opels Kadett. Notera att LADA var egentligen en FIAT.

I årsslutet 1944 bombades Opel fabrikerna i Rüsselsheim och Brandenburg av de allierade och stora skador uppstod.


Tillbaka

sid 11



Andra museer i denna webbsida
Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmö Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Webbsida som avhandlar Arnol i Ramvik

© Copyright Björn Bellander 2006-