BMC MG. Ref 1

Ådalen Bil & MC Museum samlade bilder mc.
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2010, 16, 17
18 bilder
Tillbaka  English version Officiell webbsida

Uppdaterad
2017-08-12
©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor med BilarBilar galleri

Indian. Det var tre kompisar som slogs sig ihop. Hendee, Hedström och Henshaw. Detta var den nödvändiga blandningen av personer för att starta en tillverkning av motordrivna cyklar. De ville se vad en sådan dög till. Dom slog sig samman. Hendee ville bygga, Hedström konstruerade och Henshaw hjälpte till. Man var nöjd med konstruktionen och började samtidigt att marknadsföra den innan motorcykeln var klar. Detta hände i Springfield 1901. Trots många försök att komma igång genom sammanslagningar med Royal Enfield, Vincent och Matchless blev det ingen fortvarighet. Märket är så omhuldat att det finnas personer som satt igång med tillverkning av delar till i princip alla modeller. Att köpa en gammal Indian är inget reservdelsproblem.
Adalen museum. Ref. 1
Indian 1927
Adalen museum. Ref. 1
Indian. Försäljningen gick bra. Kanske var det så att i Amerika gick allt nytt att sälja, särskilt motorfordon. Länge använde man sig av en motortillverkaren Thor, men nu började man förstå att det var bättre att ha en egen motor. Detta hände 1907 när den första V-twinen kom. Utvecklingen gick framåt och framhjulet avfjädrades med en bladfjäder.
Adalen museum. Ref. 1
Kuli. Tänk en mopedmotor helt konstruerad och tillverkad i Sverige! Redan 1947-48. Arbetsnamnet som först var TFA motorn. Den fick sedan vid den första serietillverkningen namnet Rondo och såldes på Konsum och PUB. Det var en konstruktör i Stockholm, Gottfried Darck, som tog sig an uppgiften i förhoppning att kanske tjäna lite pengar. 1951 blev det serietillverkning i mindre omfattning i Görtz verkstäder i Örebro och omkring 500 motorer tillverkades.
Adalen museum. Ref. 1
Adalen museum. Ref. 1
Esse/EBE. EBE är motorcykelhistoria i det att KG Lindqvist från Gävle konstruerade en påhängsmotor för cykel 1917, som kallades för EBE. EBE fabriken kunde ej överleva bara på mc försäljning så man åtog sig andra maskin mekaniska uppdrag. Till ingen nytta EBE-verken gick i konkurs 1929.

Adalen museum. Ref. 1
Hjälphjulet på för montering på en cykel är en separat Engelsk konstruktion som hette Wall Autowheel. A.O. Smith i USA övertog tillverkningsrätten och med tiden uppstod flera olika modeller av Briggs&Stratton och Johnsson.
Adalen museum. Ref. 1
Info Briggs-Stratton.
Adalen museum. Ref. 1
Francis Barnett. Detta märke kom ut på marknaden 1920. Konstruktionen utmärkte sig av en ramkonstruktion som var olik andra mc:s. Alla rör var raka och skruvade ihop vilket gjorde att den var lätt att montera. Motorer som satt i var Villers med cylindervolym på 137 till 343 cc. JAP motorer förekom också. Idén bakom tillverkningen var att det skulle vara en billig arbetsmaskin utan speciella utmärkelser. Med detta som bakgrund var det mycket bra gjort av tillverkaren att lyckas bli kvar på marknaden ända till 1966.
Adalen museum. Ref. 1
Francis Barnett.
Adalen museum. Ref. 1
Peugeot 1938.
Adalen museum. Ref. 1
Info Peuget CL2.
Adalen museum. Ref. 1
Mosquito 1952. Italien.
Adalen museum. Ref. 1
Mosquito motor.
Adalen museum. Ref. 1
Info Nordstjärnan.
Adalen museum. Ref. 1
Rex Super Sport.
Adalen museum. Ref. 1
Huskvarna  301.
Adalen museum. Ref. 1
Harley Davidsson 1927. 1 cylinders 305 cc, 3 växlar.

Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina


Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida om Ådalen Bil & MC museum.


© Copyright Björn Bellander 2006-