BMC MG. Ref 1

Ådalen Bil & MC Museum samlade bilder bilar.
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2010
Officiell webbsida 22 bilder
Tillbaka
  English version

Uppdaterad
2017-04-10
©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor med Bilar Motorcyklar galleri.

Adalen museum. Ref. 1
Om denna Scania Vabis 1928 är inte mycket att säga. Desto mer kan berättas om Frykenbilen med samma årgång och utseende. Chauffören Sven Ljungqvist och Axel Bredberg var ute på Fryken sjön och plogade. Man var klar med den ovala banan där travtävlingar skulle genomföras. Det var bara en diagonalväg som fattades. När denna plogades med den sidhängda Lyckseleplogen brast isen. Lastbilen sjönk  långsamt och de båda i hytten kunde rädda sig. Bilen hittades på 67 m djup 1982 och bärgades 1985. Finns att se på Fordonsmuseet i Torsby.
Adalen museum. Ref. 1
Scania Vabis 1928 typ 3251. Motorn var typ 1544 med 4 cylindrar och var på 4,27 liter. Den gav 50 hästar när man körde på bensin.
Adalen museum. Ref. 1
Motorerna utvecklades och fick allt större cylindervolym ända tills den berömda Mefistofeles modellen kom. Den hade en 4 cyl motor på 18,2 liter.
Adalen museum. Ref. 1
Fiat 301 Torpedo 1926. Agnelli skapar nu Fiat 1899. Det första man gör är att börja producera Ceiranos första bil. Dock med 679 cc 2 cyl boxermotor. Bilen kom ut på marknaden 1899. På detta tema fortsatte Fiat att utveckla bilar och en bil med frontmotor och 4 cyl kom redan 1901. Fiat kopierade friskt andra tillverkare. Främst var Mercedes utsatt. Fiat blev den största biltillverkaren i Europa och närmade sig till och med de amerikanska bilfabrikerna. Man förstod också att efter WWII behövdes små billiga bilar och en sådan hade man med den populära Fiat 500 Topolino. Fiat har överlevt alla kriser och depressioner och har nu samarbetsavtal med bl.a. Chrysler.
Adalen museum. Ref. 1
En förare på 2000-talet tycket nog att denna arbetsplats är enkel. Verkligheten var nog inte sådan. vad skulle man jämföra med?
Adalen museum. Ref. 1
Historien om Austin är som att berätta om Herbert Austin och hans arbete med Austin Seven som grund. Den bilkonstruktion som blivit mest kopierad och spridd är Austin Seven. Herbert Austin var en självlärd bilentusiast i början av 1900-talet. Det var på den tiden som man genom självstudier och att arbeta med bilkonstruktioner kunde skapa framgångsrika företag/bilar.
Adalen museum. Ref. 1 
I Neuchatêl föddes en man 1878, andre son till Joseph-Félicien, klockmakare. Han fick namnet Louis-Joseph Chevrolet. Louis skulle inte bli klockmakare. Han intresserade sig istället för cykeltävlingar och det mekaniska kring dem. han emigrerade redan 1900 till Montreal Canada där han stannade ett år för att sedan flytta till NewYork. 1911 startade Louis sitt eget bolag Chevrolet Motor Car Co. tillsammans med Durant. Många som arbetade med Durant hade olika åsikter om hur man skulle konstruera bilar. Det var också fallet med Louis samarbete. Han hoppade av och sålde sina aktier i Chevrolet Car. Durant fortsatte och sålde Chevrolet bilar och tjänade så mycket pengar att han kunde återta ledningen av General Motors 1917.
Adalen museum. Ref. 1 
Förarplatesen i en 1930 år Chevrolet.
Adalen museum. Ref. 1
Föraplats i 1938 år Plymouth.
Adalen museum. Ref. 1 
Plymouth 1938. När Walter P Chrysler hade kommit så långt att han hade makten över sitt företag Chrysler Co. Då skapades flera nya bilmärken och gamla som låg på stupstocken köptes av Chrysler. Nu såg Desoto och Plymouth dagens ljus 1927, medan Dodge räddades från undergång. Chryslers blivande lyxbil, och dyraste, fick namnet Imperial.
Adalen museum. Ref. 1 
A-Ford 1930.
Adalen museum. Ref. 1
Chevrolet.
Adalen museum. Ref. 1
T-Ford.
Adalen museum. Ref. 1 
Dodge 1926.
Adalen museum. Ref. 1
Förarplats Dodge 1926.
Dodge 1926. Två hetlevrade bröder Dodge, Horace och John startade en firma 1900 för att leverera bland annat motorer till Oldsmobile och Fords tillverkning. 1914 beslöt man sig för att starta egen tillverkning av bilar. Den hade hel stål kaross till skillnad från alla andra bilar som hade karossen i trä. Bröderna Dodge gick tyvärr bort under 1920. En omfattande aktiehandel uppstod kring Dodge. Företaget blev nu lätt att köpa upp och Walter Chrysler som just höll på att konsolidera sitt nya företag lade ett bud på Dodge och införlivade det i Chrysler Coperation 1928.  
Adalen museum. Ref. 1 
Opel Six.
Adalen museum. Ref. 1
Förarplats Opel Six.
Adalen museum. Ref. 1
Info Buick 1927.
 Adalen museum. Ref. 1

Adalen museum. Ref. 1
 Buick 1926. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn. David var född i Skottland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning. Detta sålde han för att kunna öppna en fabrik för tillverkning av bilar. Han startade mycket försiktigt, men hans pengar räckte inte och han blev tvungen att sälja till sina ekonomiska uppbackare. Benjamin Briscoe och bankerna. Sedan hamnade märket i händerna på GM Adalen museum. Ref. 1 
Austin Somerset.
Adalen museum. Ref. 1
Info Austin.
Adalen museum. Ref. 1
Ratt Austin.
Adalen museum. Ref. 1 
Peugeot.
Adalen museum. Ref. 1
Info Peugeot.
Adalen museum. Ref. 1
MG 1300.

Andra museer i denna webbsida

Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp Museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dalenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnösand bilmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Ivar Bil & MC museum
Koping bilmuseum
Karlskrona Bilsportmuseum
Krylbo-Norbergs jvg
Ladfynd Halsingland
Ladfynd Katrineholm
Ladenburg
Malmkoping fordonsmuseum
Mina Fordon

MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmö Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster bilmuseum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt
Till Salu


Trainmuseum Sweden
Vasteras Airmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia
Webbsida om Ådalen Bil & MC museum.


© Copyright Björn Bellander 2006-