BMC MG. Ref 1

Ådalen Bil & MC Museum
Text och bilder Björn Bellander  Bilder aktuella 2010
Officiell webbsida
Tillbaka
English version

Uppdaterad
2017-07-17

©Copyright
Björn Bellander
web counter
web counter

Se även mina webbsidor med Bilar galleri, Motorcyklar galleri.
Jag har tagit fram en bok om Ådalen Bil och MC museum. Den innehåller bilder och text från denna webbsida på 20 sidor.

FiatAustin SevenChevroletPlymouthDodgeScania VabisBuickSteyrRugbyLinks

Sid 1

Created 131210

Tillbaka

English version

Fiat 503 1926

Front. Ref 1

Förarplats. Ref 1

Fiat (Ceirano) car 1901. Ref 49

Länkar

Fiat bilar

Fiat story

Ceirano Battista

Ansaldo car

OM car

Mefistofeles

Fiat. Ref 1
Fiat 503 Torpedo 1926

Länge sökte jag på internet och i böcker om Fiats födelse. Det tycktes mig var omöjligt att hitta den riktiga startupen för företaget.

Ceirano Battista. Ref 49Men så dök namnet Ceirano Battista 1860-1912 upp och si här var lösningen. Denne man som var den äldsta av tre bröder hade flyttat till Turin på 1890-talet för att utbilda sig. Med sina bröder John och Matthew hyrde man en liten lokal och började tillverka cyklar. Här arbetade 2, som senare skulle bli berömda racerförare, Felice Nazzarro och Vincenso Lancia.

Dessa personer visste vad en bil var på den tiden och ytterligare en person Aristide Faccioli. Han designade en bil som försågs med en 633 cc stor motor. Denna bil gjorde viss succé.

Men nu får vi den verkliga starten. Det finns en bil, 4 kunniga personer som täcker området från konstruktion, design till tillverkning.

Nu dyker en man upp med pengar, Giaovanni Agnelli och Carlo Biscaretti, med mera pengar. De insåg att här fanns möjlighet att bygga upp en ny industri.

Dessa två övertar Ceiranos verksamhet, personal och de patent som Faccioli hade på bilen. Dock kvarstår namnet Ceirano då företaget fortsatte sin verksamhet ända till 1924 innan en namnändring kommer.

Agnelli skapar nu Fiat 1899. Det första man gör är att börja producera Ceiranos första bil. Dock med 679 cc 2 cyl boxermotor. Bilen kom ut på marknaden 1899. På detta tema fortsatte Fiat att utveckla bilar och en bil med frontmotor och 4 cyl kom redan 1901.

Man började med lastbilar. 1903 och 1905 startade man upp RIV kullager. Man byggde fartyg. Stora fartygsmotorer 1910. Man startade med flygplan 1915 och järnvägsmateriel. Man köpte upp andra företag som Ansaldo och OM.

Fiat kopierade friskt andra tillverkare. Främst var Mercedes utsatt. 1902 kom en Fiat bil med pargjutna cylindrar och självverkande insugningsventiler.

Fiat Mefistofeles. Ref 19.Motorerna utvecklades och fick allt större cylindervolym ända tills den berömda Mefistofeles modellen kom. Den hade en 4 cyl motor på 18,2 liter.

Ännu hade inte Fiat funnit sin nisch bland bilmodeller. Den skulle inte komma förrän man började att verkligen producera bilar i serie. Början på detta kom 1919 när en 1,5 liters modell 501 kom ut på marknaden.

Man lade ut sina konstruktioner på andra tillverkare i Europa. En fabrik startades i Österrike, Simca i Frankrike gjorde Fiatbilar med namnet Simca, likaså med NSU.

Fiat 500 Topolino 1938. Ref 49.Fiat blev den största biltillverkaren i Europa och närmade sig till och med de amerikanska bilfabrikerna. Man förstod också att efter WWII behövdes små billiga bilar och en sådan hade man med den populära Fiat 500 Topolino.

Fiat har överlevt alla kriser och depressioner och har samarbetsavtal med bl.a. Chrysler och den ryska Lada är egentligen en komplett fabrik som såldes till Ryssland.


Sid 2


Tillbaka

English version

Austin Seven 1929

Adalen museum. Ref. 1

Länkar

Herbert Austin

Rydaholm Museum

Austin Seven. Ref 1

Austin Seven 1929

Historien om Austin är som att berätta om Herbert Austin och hans arbete med Austin Seven som grund.


Den bilkonstruktion som blivit mest kopierad och spridd är Austin Seven. Herbert Austin var en självlärd bilentusiast i början av 1900-talet. Det var på den tiden som man genom självstudier och att arbeta med bilkonstruktioner kunde skapa framgångsrika företag/bilar.

Han arbetade som konstruktör av verktyg hos Wolseley. Här trodde han dock att med sina idéer kunde han göra en bättre bil. 1905 startade han en egen tillverkning av en Austin. De modeller han tog fram i början var vanliga familjebilar. De hade namn som Austin Twelve och Twenty. Han hade även samarbete med Hotchkiss till vilken han sålde motorer. Det var inga stora vinster och han insåg att en liten bil var det rätta för England.
 
Här beskattades bilar efter hästkraftantalet. Dessutom var drivmedlet dyrt. Under första världskriget tjänade han dock bra med pengar.

Dessa användes att 1922 ta fram en bil som skulle passa England. Det blev Austin Seven. Bilen hade en liten motor på 850 cc och 13 hk, tvåsitsig med hjälpsäte. Motorn hade 4 cylindrar och tills vidare endast två lager. Hela England köpte denna modell. Säkert hade man den mest för att kunna åka med på pubbrundorna. Herbert Austin etablerade sin modell i hela Europa.
 
De företag som köpte licens för att kopiera var BMW med Dixi, Rosengart, Datsun i Japan. I Amerika Bantam och den danska mc:n Nimbus och även den framtida Jaguar Swallow hade Seven som grund. Totalt byggdes 375000 Seven.

Nu sneglade han på en stor exportmarknad Amerika. Här startade han firman American Austin i Butler Pennsylvania.
 
Hemma i England såldes Austin Seven så bra att den blev grunden till alla de hembyggen som uppstod, varav många så småningom blev egna biltillverkare. T.ex. Lotus med främst Lotus Seven och andra sportbilar.

Austin Seven blev så småningom grunden till  den berömda hundkojan.

Sid 3


Tillbaka

English version

Chevrolet

Chevrolet. Ref 1

Chevrolet Standard 1931. Ref 1

Länkar
 

Chevrolet

Chevrolet story

Louis Chevrolet

History of Louis Chevrolet

Chevrolet. Ref 1
Chevrolet 1930
Hej du som är intresserad av Chevrolet. Här lite kunskap om Schweiz. Det landet är indelat i kantoner. I en av dessa koncentrerades klocktillverkare.

I Neuchatêl föddes en man 1878, andre son till Joseph-Félicien, klockmakare. Han fick namnet Louis-Joseph Chevrolet.

Louis skulle inte bli klockmakare. Han intresserade sig istället för cykeltävlingar och det mekaniska kring dem. Han arbetade hos en mekanisk verkstad 1895 till 1899, då han flyttade till Paris.

Här gick det kanske inte så bra för han emigrerade redan 1900 till Montreal Canada där han stannade ett år för att sedan flytta till NewYork. Här fick han jobb hos DeDions Amerikanska bolag.

Han fick anställning hos Fiat som tävlingsförare, var med och utvecklade en framhjulsdriven bil i Philadelphia och körde tävlingar för Buick. För detta märke satt William Durant som ledare.

Louis Chevrolet som test och tävlingsförare. Ref. 56Vi har nu kommit till 1909 och Louis som inte hade någon formell utbildning i bilkunskap började utveckla en motor, vid sidan om jobbet, hos Buick.

Detta var början till den 6 cylinders Chevrolet motor som alltid haft toppventiler, vars topp smordes av en filt som låg på vipporna och droppade av olja från den dimma som bildas i en motor.

1911 startade Louis sitt eget bolag Chevrolet Motor Car Co. tillsammans med Durant.

Många som arbetade med Durant hade olika åsikter om hur man skulle konstruera bilar. Det var också fallet med Louis samarbete. Han hoppade av och sålde sina aktier i Chevrolet Car.

Durant fortsatte och sålde Chevrolet bilar och tjänade så mycket pengar att han kunde återta ledningen av General Motors 1917.

Det företag som Louis stod för blev nu den viktigaste inkomstkällan för Durant. Louis Chevrolet som missade chansen att bli millionär startade ett eget bolag, Frontenac Motor Co, för tillverkning av trimningsdelar till Ford bilar. Louis gled nu ur historien som skapare av bilmärket Chevrolet och dog 1941.

Bilen Chevrolet, inom GM, gick nu framåt med stormsteg och inte ens depressionen kunde stoppa märkets framgång.

1916 såldes 70000 Chevrolet. 1927 när Ford bytte från A till B var Chevrolet den mest sålda. 1929 kom 6 cylinders motorn och 1 million sålda bilar. 1934 hade GM nått 10 millioner med Chevrolet som mest sålda och 1939 nådde GM 15 millioner.


Sid 4


Tillbaka

English version

Plymouth

Plymouth. Ref 1

Länkar

Plymouth

Chrysler story

Plymouth. Ref 1
Plymouth 1938
 
När Walter P Chrysler hade kommit så långt att han hade makten över sitt företag Chrysler Co. Då skapades flera nya bilmärken och gamla som låg på stupstocken köptes av Chrysler.

Nu såg Desoto och Plymouth dagens ljus 1927, medan Dodge räddades från undergång. Chryslers blivande lyxbil, och dyraste, fick namnet Imperial. Om detta kan sägas att när just detta bestämdes var Joseph Frazer anställ hos Chrysler och det var han som förslog namnet på en bil nämligen Plymouth. Namnet skulle hos bönder på landsbygden leva upp till amerikansk nationalismen.

Nu gällde det att ha pengar. Då kan vad som helst göras!  speciellt under depressionen på slutet av 20-talet.

En ny motor hade tagits fram. Motorn hade 4 cylindrar med trycksmörjning, som även var gummiupphängd liksom karossen, samt 4-hjulsbromsar, oljefilter och insugningsfilter.

Till 1929 kom automatisk växellåda. Chrysler hade även konstruerat en ny fälg, som hade egenskapen att däcket ej lossnade vid punktering. Denna fälgprofil, J-profil, är idag standard i hela världen.

Maxwell 1925 senare Chrysler. Bild från till salusida.Den första bilen hette ännu Maxwell, men företaget fördes in i Chrysler Corporation, när produktionen kom igång.

1925 hade Maxwell märket tagits bort och nu stod det Chrysler på bilen.

Plymouth första modell kom ut med den nya motorn från Maxwell. Den hade ju 4 cylindrar 1928. Den såldes i 100000 exemplar och blev en svår konkurrent till Ford.

1933 kom Plymouth med arbetshästen till alla motorer. Det var en 6 cylinders sidventilsmotor med 3,3 liters cylindervolym. Nästan alla volymbilar i Amerika hade denna motortyp fram till 1955. Då kom V8 motorn med 157 hk.

Plymouth hade tills nu belagt 3:dje platsen som märke bland tillverkarna, men GM med Buick smet förbi.

Nu fram till WWII började Chryslers modeller bli gamla i sina utförande och samma var det med Plymouth. Detta skulle man snabbt ta igen med de modeller som kom 1947 - 48, då Dodge, Plymouth och DeSoto tog köpkretsen med storm.

Efter 2001 var Plymouth, som bilmärke, saga all. Man hade då försökt med olika utförande. De sista med utförande som Prowler och Neon.


Sid 5


Tillbaka

English version

Dodge open tourer 1926

Dodge 1929. Ref 1

Länkar

Dodge

Dodge Ford

Dodge Chrysler

Dodge 1929. Ref.1
Dodge 1926
 
Två hetlevrade bröder Dodge, Horace och John startade en firma 1900 för att leverera bland annat motorer till Oldsmobile och Fords tillverkning.

För detta blev de delägare i Ford. Man var tvungna att bli delägare i Ford då leveranserna dit var så stora.

1914 beslöt man sig för att starta egen tillverkning av bilar. Den första bil som kom ut på marknaden var en 4 cylinders modell 30. Det var en lätt upp skalad Ford T.

Den hade hel stål kaross till skillnad från alla andra bilar som byggde karossen i trä. Dessutom något så ovanligt som 12 volt elsystem.

Bilen fick ett anseende att vara kvalitativt mycket bra. Försäljningen för Dodge låg redan 1916 på andra plats i USA.

En del marknadsmässiga arrangemang på börsen gjorde att Ford var tvungen att lösa ut Dodge innehav och här fick Dodge $25 millioner investeringsvilliga pengar.

Dodge hade gott ryckte och sådana bilar behövde den amerikanska armén. General Pershing, som hade till uppgift att slå ned den Mexikanska revolutionen under Pacho Villa.

Han rekommenderade att man köpte Dodge bilar för detta. Löjtnant Patton ledde en grupp soldater som förflyttade sig med Dodge bilar under raid.

De tillfångatagna ledande Mexikanare bands och lades över motorhuven och kördes till det Amerikanska högkvarteret.

Namnen Pershing och Patton var två krigare där Pershing blev känd som ledare för den Amerikanska expeditionskåren under WWI i Europa och Patton gjorde sig ett namn under WWII.

Bröderna Dodge gick tyvärr bort under 1920. John dog i en svår lunginflammation och Horace som var den hetsiga dog i skrumplever. Huruvida han var alkoholist är inte säkert.

Dodge fabrikens verksamhet gick naturligtvis ned då de ledande var borta. Försäljningen minskade dock inte så att bolaget gick på knä. Under en tid, då änkorna stod för ägandeskapet, hade man ett samarbetsavtal med Graham.

En omfattande aktiehandel uppstod kring Dodge och Dillon Read & Co. Detta hade naturligtvis den effekten att försäljningen minskade.

Företaget blev nu lätt att köpa upp och Walter Chrysler som just höll på att konsolidera sitt nya företag lade ett bud på Dodge och införlivade det i Chrysler Coperation 1928.

Dodge var ju ett starkt och allmänt välskött företag kunde fortsätta inom Chrysler att utveckla bilar.

Nu blev Dodge en volymbil som prismässigt låg mellan Chrysler's Plymouth och DeSoto. Senare 1933 bytte Dodge och DeSoto plats.

Dodge hade nu som standard en 6 cylinders motor och erbjöd även en 8:a. Under Chryslers tid byggdes allt större bilar med mer finesser. Dodge blev en lyx variant bland märkena.

Efter Amerikas intåg i WWII på grund av Japanska attacken på Hawaii 1942, stoppades all civil tillverkning i Amerika för att istället satsa på militär utrustning.

Vad Dodge blev mest känt för var den större militärtrucken som även byggdes som ambulans med beteckningen WC54. Denna tillverkning varade mellan 1942 och 1945.

1946 kom den nya sorten av bilar från Chrysler med märkena Plymouth, DeSoto, Dodge och Chrysler. Dessa skilde sig markant designmässigt från de sista modellerna som kom 1942. Alla hade 6 cylinders sidventilsmotorer och Chrysler kunde fås med en 8:a.
 


Sid 6


Tillbaka

English version

Scania Vabis 3251 1928

Scania Vabis dressin med Erikssons motor. Ref 1

Frykenbilen

Frykenbilen på Torsby Fordonsmuseum. Ref 1

Info Frykenbilen. Ref 1

Frykenbilens motor efter renovering. Ref 1

Länkar

Bruksmuseet i Surahammar

Scania Vabis

Scania Vabis trucks

Scania Vabis Story

Philip Wersén

Södertelge Verkstäder

Scania Vabis. Ref 1
Scania Vabis
 
Scania Vabis lastbilar, som idag, 2000-talet är ett mycket respekterat märke. Det ägs till 63 % av Volkswagen, som också äger Man. Här är det som gjort för problem.

Historien hur Scania Vabis utvecklades till det storföretag det idag är. Här är min tolkning.

Det började med att 1820 flyttade  David Ekenberg från Nyköping till Södertälje.  Han var smed och vagnsmakare. Här startade han vagntillverkning. Mycket hände i Södertälje. Kanalen byggdes och västra stambanan drogs förbi staden. Det första tåget kom 1860 med kungligheter under stor pompa och ståt.

Ekenberg förstod att här fanns möjligheter att istället tillverka järnvägsvagnar. 1848 hade hans företag 50 anställda. Den enda industrin i staden.

Enskilda banken med A.O. Wallenberg startade i Stockholm en tillverkare AB Atlas för vagnar. Han ville utvidga sin verksamhet då behovet av järnvägsvagnar var enormt. han gav Ekenberg ett fördelaktigt bud på företaget och Ekenberg sålde. Allt skulle flyttas till Stockholm 1888.

Hos vagnverkstaden i Södertälje fanns en duktig man, Philip Wersén, som var chef för vagnverkstaden. Han fick följa med till Stockholm, men fick en lägre position. Detta accepterade han inte utan sade upp sig och flyttade tillbaka till Södertälje 1891.

Han var utbildad vid Tekniska Elementar i Örebro. Vid denna skola hade ju både Sven Wingquist och Gustaf Larsson utexaminerats. Sven som uppfann det sfäriska kullagret. Gustaf var ju tillsammans med Assar Gabrielsson som startade Volvo.

Wersén förberedde nu tillverkning av vagnar i Södertälje. Efter en överenskommelse med Surahammars Bruk startade han tillverkning vid Vagnfabriken.

Surahammars bruk

I Sura härskade Peter Petersson som disponent vid bruket från 1883. Man tjänade mycket pengar på tillverkning av vagnshjul till järnvägsvagnar. Detta främst att man hade framställning av järn enligt vedpuddelmetoden. Man fick mycket hållbara hjul. Dessa hade man uppdrag från järnvägsstyrelsen att tillverka.

Sura hade ju sedan tidigare börjat utveckla en motor för automobil 1896. Det var Gustaf Eriksson som var hjärnan bakom detta. Han skulle dock inte lyckas med detta förrän han ändrade drivmedel från fotogen till bensin.

Petersson såg möjligheten att börja tillverka vagnar. Men då Surahammar ej hade någon järnvägs anslutning var förslaget att bygga en tillverkníngsenhet i Västerås.

 

Man fick nu förslag från Philip Wersén, som behövde pengar, mycket pengar, för sin satsning i Södertälje.

Petersson och styrelsen gick med på Wersén förslag, men utan att han skulle få något inflytande. Detta blev det strid om och Petersson fick backa. Företaget fick namnet Vagn Fabriks AB Södertelge.

Då Wersén redan hade skaffat tomt och order på 86 vagnar kom verksamheten snabbt igång. Redan första året 1892 gick företaget med vinst.

Nu fick Gustaf Eriksson jobbet att konstruera motorer för Vagnfabrikens fordon. Dock skulle den första inte bli till en bil, utan monterades i en dressin, som blev en bra produkt för Vagnfabriken.

Petersson och Wersén tålde inte varandra och när kontraktstiden gick ut ville Surahammar inte förlänga kontraktet med honom. Han hoppade nu av och startade istället ett eget företag. Södertelge Verkstäder. Detta blev stort så länge boomen beträffande vagnar höll i sig. Men gick sedan i konkurs efter en utflykt att tillverka flygplan och motorer. Philip Wersén dog utfattig i Stockholm.

Nya tider

Fabrikens positiva verksamhet varade fram till 1907 då tillverkningen av järnvägsvagnar minskade varje år.

Vagnfabriken och Surahammar insåg nu att man skulle satsa allvarligt på tillverkning av motorfordon. Istället för personbilar gick man in för lastbilar. Den första lastbilen levererades.

Denna satsning kostade pengar, mycket pengar. Och vagnfabriken gick för första gången med förlust.

I Skåne fanns en liknande tillverkare, som bildats av cykeltillverkaren Humber & Co. som ett dotterbolag till det Engelska. Detta togs över av Maskin AB Scania i Malmö. Man utvecklade inte själva något utan byggde på förebilder av Franska konstruktioner.

Man hade stora framgångar med lastbilar och personbilar. Scania behövde utvecklas och sökte en samarbetspartner. Det blev Vagnfabriken i Södertelge. Företagets namn blev Scania Vabis.

Personbilarna försvann under åren som kom och lastbilarna utvecklades snabbt. Framförallt hade man konstruktionskunskap på att utveckla motorer. Man gjorde också stora framsteg med olika specialfordon som brandbilar och bussar.

Nu har vi kommit fram till 1928, 1929 när vår lastbil på bilden började säljas. En annan likadan modell var Fryken bilen. En lastbil utrustad för plogning. Denna bärgades från botten av Fryken sjön efter att ha legat där i 50 år och kan nu ses på Fordonsmuseet i Torsby.


Sid 7


Tillbaka

English version

Buick

Adalen museum. Ref. 1

Buick. Ref 1

Länkar

Buick Century

Buick History


Ullared museum

Buick. Ref 1
Buick
 
Buick Motor Company har en lång historia. Det han hänföras delvis ända tillbaka till 1890.

Då såldes motorer till lantbrukarna. Mannen bakom namnet var David Buick. Hans företag bytte namn flera gånger innan Buick Motor Company fick sitt nuvarande namn.

David var född i Scotland 1854 och kom till Detroit 2 år gammal ca 1880. Han var en duktig ingenjör inom rörmokeribranschen. Här kom han på hur man skulle skydda rör med porslinsbeläggning.

Detta sålde han för att kunna öppna en fabrik för tillverkning av bilar. Han brann av iver att kunna ersätta hästvagnar med en motor driven. En motor hade han ju, då sådana sålts sedan 1890. Han startade mycket försiktigt, men hans pengar räckte inte och han blev tvungen att sälja till sina ekonomiska uppbackare. Benjamin Briscoe (läs om Chrysler) och bankerna.

De nya ägarna startade med att skaffa fram nya verkstadslokaler i Flint Wagons Works.

David hade en ny modell klar och den provkördes av Davids son Thomas. Samtidigt tvingade bankerna och hans styrelse honom att anställa en av de bästa affärsmännen att ta över ledningen. William Durant.

Denne Durant hade ett patent på fjädring till hästdragna vagnar. Har blev mycket imponerad av Buick bilens fjädring och accepterade omedelbart erbjudandet.

Durant tog med sig den första bilen till NewYork Auto Show 1905 och stod själv i montern. Sedan kom han hem med många beställningar och 1908 tillverkade man 8820 bilar under Durants ledning. Buick blev på detta sätt den största biltillverkaren i Amerika detta år.

Durant skapade sedan det holdingbolag som skulle bli General Motors. David Buick var åskådare till hur Buick växte till en stor tillverkare och dog utfattig.


Sid 8

Tillbaka

English version

Steyr 

Adalen museum. Ref. 1

Adalen museum. Ref. 1

Adalen museum. Ref. 1

Adalen museum. Ref. 1

Adalen museum. Ref. 1

Länkar

Steyr-Daimler-Puch

Karl Jenscke 1

Steyr 220

Steyr Werke

Steyr Automobile

Steyr 50

Steyr AHK

Ernst Kaltenbrunner

George Meindl

Hans Ledwinka

Karl Jenscke 2

Steyr modeller

Tatra V570

Adalen museum. Ref. 1

Steyr Type V 1924

I Österrike finns en stad Steyr som har haft stor etydelse  för utvecklingen av bilar och motorfordon i Europa. Staden ligger mellan Wien och Salzburg.

Här startades en firma 1864 med namnet Josef und Werndl und Company. Det var viktigt att nämna alla investerare på den tiden. Man hade på sitt program att tillverka skjutvapen.

Det var många krig i slutet av 1800 talet. Fransk-Tyska kriget 1870-71, kriget mot Turkarna, krigen i Sydafrika, som drevs av England och Amerikanska inbördeskriget.

I början av 1900-talet då världen var trött på krig skaffade man sig en licens på cykeltillverkning från England, men utvecklingen skulle vända mot krig igen.

Allt detta påverkade tillverkningen i Steyr och företaget växte kraftigt. Den största påverkan hade WWI som gjorde att företaget ökade antalet anställda till 14000.

1917 togs ett viktigt steg för Steyr fabriken när man rekryterade Hans Ledwinka, som skulle bli en av de stora bil och motoringejörerna i Europa. Man förstod att utvecklingen skulle gå mot motorfordon.

Andra stor bilkonstruktörer var Karl Jenschke, Edmund Rumpler och Ferd. Porsche. Framgångarna för dessa var beroende av stora biltillverkare som hade råd att satsa på nya fordon.

Ledwinka blev ledande konstruktör på företaget. Den första bilen kom 1920. Det var en sex cylinders bil, stor och kraftigt byggd, ganska klumpig kan man säga. En annan billtillverkare i Österrike var Gräf & Stift. En sådan bil bärgade man en gång i Djurgårdsbrunnskanalen. Står nu på Svedina museum orenoverad.

Men tillbaka till Steyr. Man behövde mer pengar så en omorganisation kom till stånd och namnet ändrades till Steyr-Werk AG 1924 och 1934 slogs företaget ihop med Austro-Daimler-Puch och blev Steyr-Daimler-Puch. I denna turbulens av olika ideer slutade Ledwinka och flyttade till Tatra, då Styer ville satsa på lyxbilar. Den lilla modell som fanns, utan säker bakgrund till en konstruktör, togs nu över av Karl Jenschke och bilen började produceras 1936 med 1 liters 4 cyl vattenkyld motor, som den strömlinjeformade Steyr 50 Baby. Dessutom hade man en 2.3 liters, Steyer 220. Baby såldes i 13000 exemplar.
Karl Jenschke erbjöds arbete hos Adler, 1935, där han tog fram deras strömlinjeformade bil Adler 2.5 Typ 10. Mera känd som Adler Autobahn. Jämför Chryslers och Volvos motsvarande designer.

WWII kom och Österrike annekterades av Hitlers Tyskland. Industrin  ställdes om till krigindustri och en ny vd tillsattes med Georg Meindl. Man hade svårt att få arbetskraft då många var inkallade som soldater. Han omorganiserade företaget till att använda krigsfångar och liknande från koncentrationslägret Mathausen 30 km bort. Detta krävde bevakade tågtransporter varje dag, vilket var problematiskt och dyrt.

På hans förslag till Ernst Kaltenbrunner, en Österikisk advokat, som hade uppgifter under Reinard Heydrich att upprätta ett lokalt koncentrationsläger för Steyrs arbetare.

På hans förslag byggdes av de fängslade (slavarna) ett läger i närheten av tillverkningenheterna 1942.

En viktig motor som användes till militärfordon tillverkades, konstruerad av Ferd. Porsche, var en luftkyld V8 på 3.5 liter. Tatra, den Tjekiska bilfabriken, kom 1949 ut med en iögonfallande modell med luftkyld V8. Hans Ledwinka ledde detta projekt. Motorn hade han konstruerat tillsammans med Porsche hos Steyr. Dock blev han avskedad på ett tidigt stadium. Det ligger nära till hands att det är Porsches motor som grund.

Efter kriget blev Georg Meindl mördad/självmord genom en eldsvåda vid Steyr fabriken. Fabriken tog nu upp biltillverkning genom att tillverka FIAT bilar på licens. Dock införde man många egna produkter i bilen, som motor och fjädring. Mest känd blev deras modell av Fiat 500 som såldes i många exemplar under namnet Puch 500.

Företaget började nu bli mycket stort och man beslöt att dela upp det i respektive produktionsenhet. Mc delen med Puch såldes till Piaggio.

På 80-talet kom flera enheter till stånd, som nyttofordon som lastbilar, bussar och traktorer. Centralt hade man en utvecklingsavd med Steyr motorteknik. Den militära tillverkningen såldes till en österikisk investeringsgrupp.

Företaget närde olika samarbeten som med Mercedes och Man. under slutet av 1900-talet. Idag 2016 tillverkar Steyr fabrikerna BMW:s X-modell för leverans i Europa.

Sid 9


Tillbaka

English version

Rugby1924

Adalen museum. Ref. 1

Rugby Touring 1926. Ref 1
Rugby på Torsby museum

Länkar

Rugby bilder

Rugby Durant

Star England

Star automobile

Durant motors

Durant cars

William C Durant

Adalen museum. Ref. 1 Rugby 1924
Bilmärket Rugby är en del av historien om William Durant 1861-1947.

Durant skapade första delen av General Motors och under den tiden lade han under sig flera kända bilmärken.

Det var Cadillac, Oldsmobile, Buick, Oakland och Chevrolet.

Han var en svår person att samarbeta med. Det fick Chrysler råka ut för. Han började sin bana tillsammans hos Durant.

Det skulle dock slå tillbaka på Durant och 1920 manövrerades han ut ur GM.

Rik som han var var det inte svårt för honom att starta som en ny biltillverkare.

Det blev Durant Motors. Denna firma organiserade han naturligtvis lika som han gjort med GM.

Det innebar han han skulle ha hela linjen av olika modelltyper och prislägen.

Tillverkningen skedde genom underleverantörer. I alla fall så länge en modell inte hade alltför stor volym.

Bland dessa modeller fanns Durant, Flint, Eagle och Star. Varje modell skulle konkurrera med motsvarande hos hans fd GM.

Star var en modell som exporterades till Europa. Den hade 6 cylinders motor och hörde till Durants billigare segment. Alla 6 cylinders motorer tillverkades av Continental och kom 1926.

I England fanns det redan ett registrerat bilmärke Star. Det fanns mellan 1898 och 1932. Därför namnändrades då Durants modell Star som exportmodell till Rugby.

Durant Motors existerade mellan 1921 och 1933 då företaget gick i konkurs. Efter detta gick Durant över till att agera på Wall Street. Vid 75 års ålder var han även personligen bankrupt.

Han levde nu på en mindre pension tillsammans med sin hustru. Fick en stroke 1942 och blev delvis invalid. Som sådan drev han en bowling hall fram till 1947 då William C Durant avled 85 år gammal, samma år som Henry Ford.


Andra museer i denna webbsida

Museumlista
Adalen Bil MC museum
Arnold i Ramvik
Arsenalen pansarmuseum
Arvika bil mc museum
Assa museet Atvidaberg
AUDI Ingolstadt
Autoseum
Autostadt
Bugatti
Brooklands England
Beaulieu England
BMW
Bjorkenas mopedmuseum
Brosarp museistation
Bynanders Bil & MC
Chaparral bilmuseum
Duxford England
Dahlenmuseet Stenstorp
Enoch Thulin Landskrona
Eds Motorcykel museum
Falkopings MC museum
Flygvapenmuseum
Garagefynd Halsingl
Grafors Samlingar
Grangesberg Nostalgi
Grangesberg Lokmuseum
Hannover Latzen Flygmuseum
Hassleholm fordonsmuseum
Hyttor o Jarnbruk
Haynes England
Hedemora MCmuseum
Holmgrens VW samling
Huskvarna Industrim
Hjorted Mopedmuseum
Harnosands Bilmuseum
Ivar Bil & MC museum
Karlskrona bilsportmuseum
Koping bilmuseum
Krylbo-Norberg jvg
Ladfynd Halsingland
Ladenburg
Malmkoping Militarmuseum
Mina Fordon
MotorTechnica
MC-Collection Sto
Malmo Tekniska
Mercedes Benz
Motala museum
Munktells museum
National MC Museum Australia
Porsche
Regnsjo, SAF mfl bilar
Robothistoriska
Rydaholms bilmuseum
RossoBianco
Scania Industrimuseum
Skokloster museum
SSK-serien
SSK-ladbil
Surahammar MC
Soderhamn flygmuseum
Sinsheim
Svedino bil museum
Sparreholm museum
Sagen Teknikmuseum
Storvik Prylmuseum
Svenska Ubatar
Torsong MC museum
Tekniska Stockholm
Torsby Fordonsmuseum
Teknik Farfars tid Helsing
Ullared bilmuseum
Utombordsmuseum Varb.
Volkswagen
Volvo Industrimuseum
Veteran rallyn
Veteranmarknader
Ziegenhagen

Andra sidor
Lumpen
Resor
Min släkt

Sveriges Järnvägsmuseum
Vasteras Flygmuseum
Hagfors Industrimuseum
Karlskrona Marina

Bilder från följande ägare har använts i bjorns-story.se med vederbörligt tillstånd:   
Referens 1: ©Björn Bellander  bjorn.bellander(at)telia.com
Referens 48: Hämtad från webbsida

Referens 49: ©Bild från Wikipedia

Referens 56: Early American cars www.earlyamericanautomobiles.com/index.htm
Webbsida om Ådalen Bil & MC museum
7 sidor.


© Copyright Björn Bellander 2006-